Implementation of a Multistrategic Didactic Unit in the context of the Supervised Internship in Chemistry
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/821 |
Resumo: | This work is a reflective writing of observations carried out during the Supervised Internship in Chemistry at a Higher Education Institution (HEI) in the state of Tocantins, whose objective is to report the process of elaboration and implementation of a Multistrategic Didactic Unit (UDM) in a 3rd grade high school class at the Federal Institute of Tocantins (IFTO/Araguaína campus) with the theme: “What happens in the Chemical Energy reaction process?”. Its elaboration took into account a proposal for teaching Electrochemistry through the Teaching by Investigation approach. The implementation of UDM provided the development of students' knowledge in the teaching and learning process, as well as contributing to the acquisition of knowledge necessary for teaching practice, enabling the construction of authorial and autonomous planning during initial teacher training. |
id |
IFMT_79ba3c0c6fcade247ef04701b24cd69f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/821 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
Implementation of a Multistrategic Didactic Unit in the context of the Supervised Internship in ChemistryImplementación de una Unidad Didáctica Multiestratégica en el Contexto de la Práctica Supervisada en QuímicaImplementação de uma Unidade Didática Multiestratégica no contexto do Estágio Supervisionado em QuímicaFormação de ProfessoresPlanejamento Didático-PedagógicoUnidades Didáticas MultiestratégicasTeacher trainingDidactic-Pedagogical PlanningMultistrategic Didactic UnitsFormación de profesoresPlanificación Didáctico-PedagógicaUnidades Didácticas MultiestratégicasThis work is a reflective writing of observations carried out during the Supervised Internship in Chemistry at a Higher Education Institution (HEI) in the state of Tocantins, whose objective is to report the process of elaboration and implementation of a Multistrategic Didactic Unit (UDM) in a 3rd grade high school class at the Federal Institute of Tocantins (IFTO/Araguaína campus) with the theme: “What happens in the Chemical Energy reaction process?”. Its elaboration took into account a proposal for teaching Electrochemistry through the Teaching by Investigation approach. The implementation of UDM provided the development of students' knowledge in the teaching and learning process, as well as contributing to the acquisition of knowledge necessary for teaching practice, enabling the construction of authorial and autonomous planning during initial teacher training.Este trabajo es un escrito reflexivo de observaciones realizadas durante la Práctica Supervisada en Química en una Institución de Educación Superior (IES) del estado de Tocantins, cuyo objetivo es relatar el proceso de elaboración e implementación de una Unidad Didáctica Multiestratégica (UDM) en una clase de 3º grado de secundaria en el Instituto Federal de Tocantins (campus IFTO/Araguaína) con el tema: “¿Qué sucede en el proceso de reacción de la Energía Química?”. Para su elaboración se tuvo en cuenta una propuesta para la enseñanza de la Electroquímica a través del enfoque de Enseñanza por Investigación. La implementación de la UDM proporcionó el desarrollo de conocimientos de los estudiantes en el proceso de enseñanza y aprendizaje, además de contribuir a la adquisición de conocimientos necesarios para la práctica docente, posibilitando la construcción de una planificación autoral y autónoma durante la formación inicial docente.O presente trabalho trata-se de uma escrita reflexiva das observações realizadas no Estágio Supervisionado em Química de uma Instituição de Ensino Superior (IES) no estado do Tocantins, cujo objetivo é relatar o processo de elaboração e implementação de uma Unidade Didática Multiestratégica (UDM) em uma turma da 3° série do Ensino Médio do Instituto Federal do Tocantins (IFTO/campus Araguaína) com o tema: “O que acontece no processo reacional de Energia Química?”. Sua elaboração levou em conta uma proposta de ensino de Eletroquímica por meio da abordagem Ensino por Investigação. A implementação da UDM proporcionou o desenvolvimento do conhecimento dos alunos no processo de ensino e aprendizagem, assim como contribuiu para a aquisição de saberes necessários para a prática docente, possibilitando a construção de um planejamento autoral e autônomo durante a formação inicial de professores.Revista Prática Docente2023-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/82110.23926/RPD.2023.v8.nEspecial.e23104.id821Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 8 No. Especial (2023): Número Especial - Ciências da Natureza e Suas Tecnologias: Pesquisas em Ensino de Ciências no Tocantins; e23104Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 8 Núm. Especial (2023): Número Especial - Ciências da Natureza e Suas Tecnologias: Pesquisas em Ensino de Ciências no Tocantins; e23104Revista Prática Docente; v. 8 n. Especial (2023): Número Especial - Ciências da Natureza e Suas Tecnologias: Pesquisas em Ensino de Ciências no Tocantins; e231042526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/821/746Copyright (c) 2024 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGuimarães, Luis Felipe LimaPalmieri, Luciane JatobáSilva, Carla Cristina daPaiva, Joseilson Alves de2024-01-27T21:22:49Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/821Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2024-01-27T21:22:49Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Implementation of a Multistrategic Didactic Unit in the context of the Supervised Internship in Chemistry Implementación de una Unidad Didáctica Multiestratégica en el Contexto de la Práctica Supervisada en Química Implementação de uma Unidade Didática Multiestratégica no contexto do Estágio Supervisionado em Química |
title |
Implementation of a Multistrategic Didactic Unit in the context of the Supervised Internship in Chemistry |
spellingShingle |
Implementation of a Multistrategic Didactic Unit in the context of the Supervised Internship in Chemistry Guimarães, Luis Felipe Lima Formação de Professores Planejamento Didático-Pedagógico Unidades Didáticas Multiestratégicas Teacher training Didactic-Pedagogical Planning Multistrategic Didactic Units Formación de profesores Planificación Didáctico-Pedagógica Unidades Didácticas Multiestratégicas |
title_short |
Implementation of a Multistrategic Didactic Unit in the context of the Supervised Internship in Chemistry |
title_full |
Implementation of a Multistrategic Didactic Unit in the context of the Supervised Internship in Chemistry |
title_fullStr |
Implementation of a Multistrategic Didactic Unit in the context of the Supervised Internship in Chemistry |
title_full_unstemmed |
Implementation of a Multistrategic Didactic Unit in the context of the Supervised Internship in Chemistry |
title_sort |
Implementation of a Multistrategic Didactic Unit in the context of the Supervised Internship in Chemistry |
author |
Guimarães, Luis Felipe Lima |
author_facet |
Guimarães, Luis Felipe Lima Palmieri, Luciane Jatobá Silva, Carla Cristina da Paiva, Joseilson Alves de |
author_role |
author |
author2 |
Palmieri, Luciane Jatobá Silva, Carla Cristina da Paiva, Joseilson Alves de |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Guimarães, Luis Felipe Lima Palmieri, Luciane Jatobá Silva, Carla Cristina da Paiva, Joseilson Alves de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação de Professores Planejamento Didático-Pedagógico Unidades Didáticas Multiestratégicas Teacher training Didactic-Pedagogical Planning Multistrategic Didactic Units Formación de profesores Planificación Didáctico-Pedagógica Unidades Didácticas Multiestratégicas |
topic |
Formação de Professores Planejamento Didático-Pedagógico Unidades Didáticas Multiestratégicas Teacher training Didactic-Pedagogical Planning Multistrategic Didactic Units Formación de profesores Planificación Didáctico-Pedagógica Unidades Didácticas Multiestratégicas |
description |
This work is a reflective writing of observations carried out during the Supervised Internship in Chemistry at a Higher Education Institution (HEI) in the state of Tocantins, whose objective is to report the process of elaboration and implementation of a Multistrategic Didactic Unit (UDM) in a 3rd grade high school class at the Federal Institute of Tocantins (IFTO/Araguaína campus) with the theme: “What happens in the Chemical Energy reaction process?”. Its elaboration took into account a proposal for teaching Electrochemistry through the Teaching by Investigation approach. The implementation of UDM provided the development of students' knowledge in the teaching and learning process, as well as contributing to the acquisition of knowledge necessary for teaching practice, enabling the construction of authorial and autonomous planning during initial teacher training. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Natural Sciences Ciencias Naturales Ciências Naturais |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/821 10.23926/RPD.2023.v8.nEspecial.e23104.id821 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/821 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2023.v8.nEspecial.e23104.id821 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/821/746 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 8 No. Especial (2023): Número Especial - Ciências da Natureza e Suas Tecnologias: Pesquisas em Ensino de Ciências no Tocantins; e23104 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 8 Núm. Especial (2023): Número Especial - Ciências da Natureza e Suas Tecnologias: Pesquisas em Ensino de Ciências no Tocantins; e23104 Revista Prática Docente; v. 8 n. Especial (2023): Número Especial - Ciências da Natureza e Suas Tecnologias: Pesquisas em Ensino de Ciências no Tocantins; e23104 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068945010720768 |