Implementation of a Multistrategic Didactic Unit in the context of the Supervised Internship in Chemistry

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Guimarães, Luis Felipe Lima
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Palmieri, Luciane Jatobá, Silva, Carla Cristina da, Paiva, Joseilson Alves de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/821
Resumo: This work is a reflective writing of observations carried out during the Supervised Internship in Chemistry at a Higher Education Institution (HEI) in the state of Tocantins, whose objective is to report the process of elaboration and implementation of a Multistrategic Didactic Unit (UDM) in a 3rd grade high school class at the Federal Institute of Tocantins (IFTO/Araguaína campus) with the theme: “What happens in the Chemical Energy reaction process?”. Its elaboration took into account a proposal for teaching Electrochemistry through the Teaching by Investigation approach. The implementation of UDM provided the development of students' knowledge in the teaching and learning process, as well as contributing to the acquisition of knowledge necessary for teaching practice, enabling the construction of authorial and autonomous planning during initial teacher training.
id IFMT_79ba3c0c6fcade247ef04701b24cd69f
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/821
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling Implementation of a Multistrategic Didactic Unit in the context of the Supervised Internship in ChemistryImplementación de una Unidad Didáctica Multiestratégica en el Contexto de la Práctica Supervisada en QuímicaImplementação de uma Unidade Didática Multiestratégica no contexto do Estágio Supervisionado em QuímicaFormação de ProfessoresPlanejamento Didático-PedagógicoUnidades Didáticas MultiestratégicasTeacher trainingDidactic-Pedagogical PlanningMultistrategic Didactic UnitsFormación de profesoresPlanificación Didáctico-PedagógicaUnidades Didácticas MultiestratégicasThis work is a reflective writing of observations carried out during the Supervised Internship in Chemistry at a Higher Education Institution (HEI) in the state of Tocantins, whose objective is to report the process of elaboration and implementation of a Multistrategic Didactic Unit (UDM) in a 3rd grade high school class at the Federal Institute of Tocantins (IFTO/Araguaína campus) with the theme: “What happens in the Chemical Energy reaction process?”. Its elaboration took into account a proposal for teaching Electrochemistry through the Teaching by Investigation approach. The implementation of UDM provided the development of students' knowledge in the teaching and learning process, as well as contributing to the acquisition of knowledge necessary for teaching practice, enabling the construction of authorial and autonomous planning during initial teacher training.Este trabajo es un escrito reflexivo de observaciones realizadas durante la Práctica Supervisada en Química en una Institución de Educación Superior (IES) del estado de Tocantins, cuyo objetivo es relatar el proceso de elaboración e implementación de una Unidad Didáctica Multiestratégica (UDM) en una clase de 3º grado de secundaria en el Instituto Federal de Tocantins (campus IFTO/Araguaína) con el tema: “¿Qué sucede en el proceso de reacción de la Energía Química?”. Para su elaboración se tuvo en cuenta una propuesta para la enseñanza de la Electroquímica a través del enfoque de Enseñanza por Investigación. La implementación de la UDM proporcionó el desarrollo de conocimientos de los estudiantes en el proceso de enseñanza y aprendizaje, además de contribuir a la adquisición de conocimientos necesarios para la práctica docente, posibilitando la construcción de una planificación autoral y autónoma durante la formación inicial docente.O presente trabalho trata-se de uma escrita reflexiva das observações realizadas no Estágio Supervisionado em Química de uma Instituição de Ensino Superior (IES) no estado do Tocantins, cujo objetivo é relatar o processo de elaboração e implementação de uma Unidade Didática Multiestratégica (UDM) em uma turma da 3° série do Ensino Médio do Instituto Federal do Tocantins (IFTO/campus Araguaína) com o tema: “O que acontece no processo reacional de Energia Química?”. Sua elaboração levou em conta uma proposta de ensino de Eletroquímica por meio da abordagem Ensino por Investigação. A implementação da UDM proporcionou o desenvolvimento do conhecimento dos alunos no processo de ensino e aprendizagem, assim como contribuiu para a aquisição de saberes necessários para a prática docente, possibilitando a construção de um planejamento autoral e autônomo durante a formação inicial de professores.Revista Prática Docente2023-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/82110.23926/RPD.2023.v8.nEspecial.e23104.id821Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 8 No. Especial (2023): Número Especial - Ciências da Natureza e Suas Tecnologias: Pesquisas em Ensino de Ciências no Tocantins; e23104Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 8 Núm. Especial (2023): Número Especial - Ciências da Natureza e Suas Tecnologias: Pesquisas em Ensino de Ciências no Tocantins; e23104Revista Prática Docente; v. 8 n. Especial (2023): Número Especial - Ciências da Natureza e Suas Tecnologias: Pesquisas em Ensino de Ciências no Tocantins; e231042526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/821/746Copyright (c) 2024 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGuimarães, Luis Felipe LimaPalmieri, Luciane JatobáSilva, Carla Cristina daPaiva, Joseilson Alves de2024-01-27T21:22:49Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/821Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2024-01-27T21:22:49Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv Implementation of a Multistrategic Didactic Unit in the context of the Supervised Internship in Chemistry
Implementación de una Unidad Didáctica Multiestratégica en el Contexto de la Práctica Supervisada en Química
Implementação de uma Unidade Didática Multiestratégica no contexto do Estágio Supervisionado em Química
title Implementation of a Multistrategic Didactic Unit in the context of the Supervised Internship in Chemistry
spellingShingle Implementation of a Multistrategic Didactic Unit in the context of the Supervised Internship in Chemistry
Guimarães, Luis Felipe Lima
Formação de Professores
Planejamento Didático-Pedagógico
Unidades Didáticas Multiestratégicas
Teacher training
Didactic-Pedagogical Planning
Multistrategic Didactic Units
Formación de profesores
Planificación Didáctico-Pedagógica
Unidades Didácticas Multiestratégicas
title_short Implementation of a Multistrategic Didactic Unit in the context of the Supervised Internship in Chemistry
title_full Implementation of a Multistrategic Didactic Unit in the context of the Supervised Internship in Chemistry
title_fullStr Implementation of a Multistrategic Didactic Unit in the context of the Supervised Internship in Chemistry
title_full_unstemmed Implementation of a Multistrategic Didactic Unit in the context of the Supervised Internship in Chemistry
title_sort Implementation of a Multistrategic Didactic Unit in the context of the Supervised Internship in Chemistry
author Guimarães, Luis Felipe Lima
author_facet Guimarães, Luis Felipe Lima
Palmieri, Luciane Jatobá
Silva, Carla Cristina da
Paiva, Joseilson Alves de
author_role author
author2 Palmieri, Luciane Jatobá
Silva, Carla Cristina da
Paiva, Joseilson Alves de
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Guimarães, Luis Felipe Lima
Palmieri, Luciane Jatobá
Silva, Carla Cristina da
Paiva, Joseilson Alves de
dc.subject.por.fl_str_mv Formação de Professores
Planejamento Didático-Pedagógico
Unidades Didáticas Multiestratégicas
Teacher training
Didactic-Pedagogical Planning
Multistrategic Didactic Units
Formación de profesores
Planificación Didáctico-Pedagógica
Unidades Didácticas Multiestratégicas
topic Formação de Professores
Planejamento Didático-Pedagógico
Unidades Didáticas Multiestratégicas
Teacher training
Didactic-Pedagogical Planning
Multistrategic Didactic Units
Formación de profesores
Planificación Didáctico-Pedagógica
Unidades Didácticas Multiestratégicas
description This work is a reflective writing of observations carried out during the Supervised Internship in Chemistry at a Higher Education Institution (HEI) in the state of Tocantins, whose objective is to report the process of elaboration and implementation of a Multistrategic Didactic Unit (UDM) in a 3rd grade high school class at the Federal Institute of Tocantins (IFTO/Araguaína campus) with the theme: “What happens in the Chemical Energy reaction process?”. Its elaboration took into account a proposal for teaching Electrochemistry through the Teaching by Investigation approach. The implementation of UDM provided the development of students' knowledge in the teaching and learning process, as well as contributing to the acquisition of knowledge necessary for teaching practice, enabling the construction of authorial and autonomous planning during initial teacher training.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Natural Sciences
Ciencias Naturales
Ciências Naturais
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/821
10.23926/RPD.2023.v8.nEspecial.e23104.id821
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/821
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2023.v8.nEspecial.e23104.id821
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/821/746
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 8 No. Especial (2023): Número Especial - Ciências da Natureza e Suas Tecnologias: Pesquisas em Ensino de Ciências no Tocantins; e23104
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 8 Núm. Especial (2023): Número Especial - Ciências da Natureza e Suas Tecnologias: Pesquisas em Ensino de Ciências no Tocantins; e23104
Revista Prática Docente; v. 8 n. Especial (2023): Número Especial - Ciências da Natureza e Suas Tecnologias: Pesquisas em Ensino de Ciências no Tocantins; e23104
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068945010720768