Uma proposta de unidade didática multiestratégica para o ensino de princípios da espectroscopia em uma abordagem CTS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Evilim Martinez de
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/210952
Resumo: The teaching of spectroscopy, even though it is not part of the official school curricula, is very important for students to assimilate phenomena related to the constitution of the subject and confront this knowledge with the advances promoted by science. However, numerous research have shown that high school graduates have difficulties in formulating concepts related to problems at a microscopic level and that these difficulties may be related to the decontextualization to which this content is usually approached in the classroom. In this sense, this work aims to propose a lesson planning, which can be a useful tool to help in the organization and reflection on this content. The planning was proposed in the form of a Multistrategy Didactic Unit, which is elaborated from seven tasks, being them: (i) characterization of the school context, (ii) epistemological scientific analysis, (iii) didacticpedagogical analysis, (iv) methodological approach, (v) definition of objectives, (vi) definition of didactic strategies and (vii) definition of evaluation strategies. The Multistrategy Didatic Unit was based on the Science-Technology and Society (CTS) methodological approach.
id UNSP_e293d8cc20b996aebaa91f2c8d5dffb9
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/210952
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Uma proposta de unidade didática multiestratégica para o ensino de princípios da espectroscopia em uma abordagem CTSA proposal for a multistrategic didactic unit for the teaching of cts methodologic approach on spectroscopy's principlesUnidades Didáticas MultiestratégicasEspectroscopiaModelos atômicosCTSPlanejamento didático-pedagógicoThe teaching of spectroscopy, even though it is not part of the official school curricula, is very important for students to assimilate phenomena related to the constitution of the subject and confront this knowledge with the advances promoted by science. However, numerous research have shown that high school graduates have difficulties in formulating concepts related to problems at a microscopic level and that these difficulties may be related to the decontextualization to which this content is usually approached in the classroom. In this sense, this work aims to propose a lesson planning, which can be a useful tool to help in the organization and reflection on this content. The planning was proposed in the form of a Multistrategy Didactic Unit, which is elaborated from seven tasks, being them: (i) characterization of the school context, (ii) epistemological scientific analysis, (iii) didacticpedagogical analysis, (iv) methodological approach, (v) definition of objectives, (vi) definition of didactic strategies and (vii) definition of evaluation strategies. The Multistrategy Didatic Unit was based on the Science-Technology and Society (CTS) methodological approach.O ensino de espectroscopia, mesmo não fazendo parte dos currículos escolares oficiais, é muito importante para que os alunos assimilem fenômenos relacionados à constituição da matéria e confronte esse conhecimento com os avanços promovidos pela ciência. Porém, inúmeras pesquisas têm mostrado que os estudantes egressos do ensino médio têm dificuldades em formular conceitos relacionados a problemas em nível microscópico e que essas dificuldades podem estar relacionadas com a descontextualização a qual esse conteúdo normalmente é abordado em sala de aula. Nesse sentido, este trabalho objetiva propor um planejamento didático-pedagógico, que pode ser uma ferramenta útil para auxiliar na organização e reflexão sobre esse conteúdo. O planejamento foi proposto na forma de uma Unidade Didática Multiestratégica, que é elaborada a partir de sete tarefas: (i) caracterização do contexto escolar, (ii) análise científico epistemológica, (iii) análise didático-pedagógica, (iv) abordagem metodológica, (v) definição dos objetivos, (vi) definição das estratégias didáticas e (vii) definição das estratégias avaliativas. A Unidade Didática Multiestratégica se baseou na abordagem metodológica Ciência-Tecnologia e Sociedade (CTS).Não recebi financiamentoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Gomes Neto, José Anchieta [UNESP]Bego, Amadeu Moura [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Oliveira, Evilim Martinez de2021-07-06T01:09:33Z2021-07-06T01:09:33Z2021-03-03info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/11449/210952porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESP2024-01-01T06:18:04Zoai:repositorio.unesp.br:11449/210952Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-01-01T06:18:04Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Uma proposta de unidade didática multiestratégica para o ensino de princípios da espectroscopia em uma abordagem CTS
A proposal for a multistrategic didactic unit for the teaching of cts methodologic approach on spectroscopy's principles
title Uma proposta de unidade didática multiestratégica para o ensino de princípios da espectroscopia em uma abordagem CTS
spellingShingle Uma proposta de unidade didática multiestratégica para o ensino de princípios da espectroscopia em uma abordagem CTS
Oliveira, Evilim Martinez de
Unidades Didáticas Multiestratégicas
Espectroscopia
Modelos atômicos
CTS
Planejamento didático-pedagógico
title_short Uma proposta de unidade didática multiestratégica para o ensino de princípios da espectroscopia em uma abordagem CTS
title_full Uma proposta de unidade didática multiestratégica para o ensino de princípios da espectroscopia em uma abordagem CTS
title_fullStr Uma proposta de unidade didática multiestratégica para o ensino de princípios da espectroscopia em uma abordagem CTS
title_full_unstemmed Uma proposta de unidade didática multiestratégica para o ensino de princípios da espectroscopia em uma abordagem CTS
title_sort Uma proposta de unidade didática multiestratégica para o ensino de princípios da espectroscopia em uma abordagem CTS
author Oliveira, Evilim Martinez de
author_facet Oliveira, Evilim Martinez de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Gomes Neto, José Anchieta [UNESP]
Bego, Amadeu Moura [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Evilim Martinez de
dc.subject.por.fl_str_mv Unidades Didáticas Multiestratégicas
Espectroscopia
Modelos atômicos
CTS
Planejamento didático-pedagógico
topic Unidades Didáticas Multiestratégicas
Espectroscopia
Modelos atômicos
CTS
Planejamento didático-pedagógico
description The teaching of spectroscopy, even though it is not part of the official school curricula, is very important for students to assimilate phenomena related to the constitution of the subject and confront this knowledge with the advances promoted by science. However, numerous research have shown that high school graduates have difficulties in formulating concepts related to problems at a microscopic level and that these difficulties may be related to the decontextualization to which this content is usually approached in the classroom. In this sense, this work aims to propose a lesson planning, which can be a useful tool to help in the organization and reflection on this content. The planning was proposed in the form of a Multistrategy Didactic Unit, which is elaborated from seven tasks, being them: (i) characterization of the school context, (ii) epistemological scientific analysis, (iii) didacticpedagogical analysis, (iv) methodological approach, (v) definition of objectives, (vi) definition of didactic strategies and (vii) definition of evaluation strategies. The Multistrategy Didatic Unit was based on the Science-Technology and Society (CTS) methodological approach.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-07-06T01:09:33Z
2021-07-06T01:09:33Z
2021-03-03
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11449/210952
url http://hdl.handle.net/11449/210952
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803047212082528256