A PROPOSAL FOR A POTENTIALLY MEANINGFUL TEACHING UNIT TO APPROACH THE THEME OF URBAN AFFORESTATION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Carine Borba dos
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Raupp, Daniele Trajano, Zanella, Lisiane, Barato, Mariana Nunes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/160
Resumo: This work aims to present the preliminary results of the implementation of a didactic proposal to approach concepts about urban afforestation in an extension course, which took place remotely, with students from a public school in the city of Osório (RS). The didactic sequence called potentially meaningful teaching unit had its activities planned in order to meet the three essential conditions for meaningful learning: the presentation of new knowledge structured in a logical way; the existence of previous knowledge that makes possible its connection with the new knowledge; student motivation to learn. Evidence of progressive differentiation and integrative reconciliation presented throughout the activities are analyzed. It is considered that the UEPS had good acceptance, even though it is a preliminary study, which is part of a more comprehensive investigation, it is already possible to identify evidence of meaningful learning of scientific concepts related to urban afforestation.
id IFMT_7e262f85b2c7271f95674918f97dd345
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/160
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling A PROPOSAL FOR A POTENTIALLY MEANINGFUL TEACHING UNIT TO APPROACH THE THEME OF URBAN AFFORESTATIONUNA PROPUESTA DE UNIDAD DIDÁCTICA POTENCIALMENTE SIGNIFICATIVA PARA ABORDAR EL TEMA DE LA ARBORIZACIÓN URBANAUMA PROPOSTA DE UNIDADE DE ENSINO POTENCIALMENTE SIGNIFICATIVA PARA ABORDAGEM DA TEMÁTICA ARBORIZAÇÃO URBANAAprendizagem SignificativaArborizaçãoEducação AmbientalMeaningful LearningAfforestationEnvironmental educationAprendizaje significativoArborizaciónEducación ambientalThis work aims to present the preliminary results of the implementation of a didactic proposal to approach concepts about urban afforestation in an extension course, which took place remotely, with students from a public school in the city of Osório (RS). The didactic sequence called potentially meaningful teaching unit had its activities planned in order to meet the three essential conditions for meaningful learning: the presentation of new knowledge structured in a logical way; the existence of previous knowledge that makes possible its connection with the new knowledge; student motivation to learn. Evidence of progressive differentiation and integrative reconciliation presented throughout the activities are analyzed. It is considered that the UEPS had good acceptance, even though it is a preliminary study, which is part of a more comprehensive investigation, it is already possible to identify evidence of meaningful learning of scientific concepts related to urban afforestation.Este trabajo tiene como objetivo presentar los resultados preliminares de la implementación de una propuesta didáctica para abordar conceptos sobre arborización urbana en un curso de extensión, que se llevó a cabo de forma remota, con estudiantes de una escuela pública en la ciudad de Osório (RS). La secuencia didáctica denominada unidad didáctica potencialmente significativa tenía planificadas sus actividades para cumplir con las tres condiciones esenciales para un aprendizaje significativo: la presentación de nuevos conocimientos estructurados de forma lógica; la existencia de conocimientos previos que posibilitan su conexión con los nuevos conocimientos; motivación de los estudiantes para aprender. Se analizan las evidencias de diferenciación progresiva y reconciliación integradora presentadas a lo largo de las actividades. Se considera que la UEPS tuvo buena aceptación, si bien es un estudio preliminar, que forma parte de una investigación más amplia, ya es posible identificar evidencias de aprendizajes significativos de conceptos científicos relacionados con la forestación urbana.Este trabalho objetiva apresentar os resultados preliminares da implementação de uma proposta didática para a abordagem de conceitos sobre arborização urbana em um curso de extensão, que ocorreu de forma remota, com estudantes de uma escola pública da cidade de Osório (RS). A sequência didática, denominada Unidade de ensino potencialmente significativa, teve suas atividades planejadas de modo a atender as três condições essenciais para a aprendizagem significativa: a apresentação de um novo conhecimento, estruturado de maneira lógica; a existência de conhecimentos prévios que possibilitem a sua conexão com o novo conhecimento; motivação discente para apreender. São analisados indícios de diferenciação progressiva e reconciliação integrativa, apresentados ao longo das atividades. Considera-se que a UEPS teve boa aceitação, mesmo sendo um estudo preliminar que faz parte de uma investigação mais abrangente, já que é possível identificar indícios de aprendizagem significativa dos conceitos científicos relacionados à arborização urbana. Revista Prática Docente2023-02-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionLanguagesLenguasLinguagensapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/16010.23926/RPD.2023.v8.n1.e23015.id1650Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 8 (2023): January to December 2023 (Continuous flow); e23015Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 8 (2023): Enero a Diciembre 2023 (Flujo continuo); e23015Revista Prática Docente; v. 8 (2023): Janeiro a Dezembro de 2023 (Fluxo contínuo); e230152526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/160/152Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Carine Borba dosRaupp, Daniele TrajanoZanella, LisianeBarato, Mariana Nunes2024-01-25T20:19:48Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/160Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2024-01-25T20:19:48Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv A PROPOSAL FOR A POTENTIALLY MEANINGFUL TEACHING UNIT TO APPROACH THE THEME OF URBAN AFFORESTATION
UNA PROPUESTA DE UNIDAD DIDÁCTICA POTENCIALMENTE SIGNIFICATIVA PARA ABORDAR EL TEMA DE LA ARBORIZACIÓN URBANA
UMA PROPOSTA DE UNIDADE DE ENSINO POTENCIALMENTE SIGNIFICATIVA PARA ABORDAGEM DA TEMÁTICA ARBORIZAÇÃO URBANA
title A PROPOSAL FOR A POTENTIALLY MEANINGFUL TEACHING UNIT TO APPROACH THE THEME OF URBAN AFFORESTATION
spellingShingle A PROPOSAL FOR A POTENTIALLY MEANINGFUL TEACHING UNIT TO APPROACH THE THEME OF URBAN AFFORESTATION
Santos, Carine Borba dos
Aprendizagem Significativa
Arborização
Educação Ambiental
Meaningful Learning
Afforestation
Environmental education
Aprendizaje significativo
Arborización
Educación ambiental
title_short A PROPOSAL FOR A POTENTIALLY MEANINGFUL TEACHING UNIT TO APPROACH THE THEME OF URBAN AFFORESTATION
title_full A PROPOSAL FOR A POTENTIALLY MEANINGFUL TEACHING UNIT TO APPROACH THE THEME OF URBAN AFFORESTATION
title_fullStr A PROPOSAL FOR A POTENTIALLY MEANINGFUL TEACHING UNIT TO APPROACH THE THEME OF URBAN AFFORESTATION
title_full_unstemmed A PROPOSAL FOR A POTENTIALLY MEANINGFUL TEACHING UNIT TO APPROACH THE THEME OF URBAN AFFORESTATION
title_sort A PROPOSAL FOR A POTENTIALLY MEANINGFUL TEACHING UNIT TO APPROACH THE THEME OF URBAN AFFORESTATION
author Santos, Carine Borba dos
author_facet Santos, Carine Borba dos
Raupp, Daniele Trajano
Zanella, Lisiane
Barato, Mariana Nunes
author_role author
author2 Raupp, Daniele Trajano
Zanella, Lisiane
Barato, Mariana Nunes
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Carine Borba dos
Raupp, Daniele Trajano
Zanella, Lisiane
Barato, Mariana Nunes
dc.subject.por.fl_str_mv Aprendizagem Significativa
Arborização
Educação Ambiental
Meaningful Learning
Afforestation
Environmental education
Aprendizaje significativo
Arborización
Educación ambiental
topic Aprendizagem Significativa
Arborização
Educação Ambiental
Meaningful Learning
Afforestation
Environmental education
Aprendizaje significativo
Arborización
Educación ambiental
description This work aims to present the preliminary results of the implementation of a didactic proposal to approach concepts about urban afforestation in an extension course, which took place remotely, with students from a public school in the city of Osório (RS). The didactic sequence called potentially meaningful teaching unit had its activities planned in order to meet the three essential conditions for meaningful learning: the presentation of new knowledge structured in a logical way; the existence of previous knowledge that makes possible its connection with the new knowledge; student motivation to learn. Evidence of progressive differentiation and integrative reconciliation presented throughout the activities are analyzed. It is considered that the UEPS had good acceptance, even though it is a preliminary study, which is part of a more comprehensive investigation, it is already possible to identify evidence of meaningful learning of scientific concepts related to urban afforestation.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-02-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Languages
Lenguas
Linguagens
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/160
10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23015.id1650
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/160
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23015.id1650
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/160/152
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 8 (2023): January to December 2023 (Continuous flow); e23015
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 8 (2023): Enero a Diciembre 2023 (Flujo continuo); e23015
Revista Prática Docente; v. 8 (2023): Janeiro a Dezembro de 2023 (Fluxo contínuo); e23015
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068939659837440