A PROPOSAL FOR A POTENTIALLY MEANINGFUL TEACHING UNIT TO APPROACH THE THEME OF URBAN AFFORESTATION
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/160 |
Resumo: | This work aims to present the preliminary results of the implementation of a didactic proposal to approach concepts about urban afforestation in an extension course, which took place remotely, with students from a public school in the city of Osório (RS). The didactic sequence called potentially meaningful teaching unit had its activities planned in order to meet the three essential conditions for meaningful learning: the presentation of new knowledge structured in a logical way; the existence of previous knowledge that makes possible its connection with the new knowledge; student motivation to learn. Evidence of progressive differentiation and integrative reconciliation presented throughout the activities are analyzed. It is considered that the UEPS had good acceptance, even though it is a preliminary study, which is part of a more comprehensive investigation, it is already possible to identify evidence of meaningful learning of scientific concepts related to urban afforestation. |
id |
IFMT_7e262f85b2c7271f95674918f97dd345 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/160 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
A PROPOSAL FOR A POTENTIALLY MEANINGFUL TEACHING UNIT TO APPROACH THE THEME OF URBAN AFFORESTATIONUNA PROPUESTA DE UNIDAD DIDÁCTICA POTENCIALMENTE SIGNIFICATIVA PARA ABORDAR EL TEMA DE LA ARBORIZACIÓN URBANAUMA PROPOSTA DE UNIDADE DE ENSINO POTENCIALMENTE SIGNIFICATIVA PARA ABORDAGEM DA TEMÁTICA ARBORIZAÇÃO URBANAAprendizagem SignificativaArborizaçãoEducação AmbientalMeaningful LearningAfforestationEnvironmental educationAprendizaje significativoArborizaciónEducación ambientalThis work aims to present the preliminary results of the implementation of a didactic proposal to approach concepts about urban afforestation in an extension course, which took place remotely, with students from a public school in the city of Osório (RS). The didactic sequence called potentially meaningful teaching unit had its activities planned in order to meet the three essential conditions for meaningful learning: the presentation of new knowledge structured in a logical way; the existence of previous knowledge that makes possible its connection with the new knowledge; student motivation to learn. Evidence of progressive differentiation and integrative reconciliation presented throughout the activities are analyzed. It is considered that the UEPS had good acceptance, even though it is a preliminary study, which is part of a more comprehensive investigation, it is already possible to identify evidence of meaningful learning of scientific concepts related to urban afforestation.Este trabajo tiene como objetivo presentar los resultados preliminares de la implementación de una propuesta didáctica para abordar conceptos sobre arborización urbana en un curso de extensión, que se llevó a cabo de forma remota, con estudiantes de una escuela pública en la ciudad de Osório (RS). La secuencia didáctica denominada unidad didáctica potencialmente significativa tenía planificadas sus actividades para cumplir con las tres condiciones esenciales para un aprendizaje significativo: la presentación de nuevos conocimientos estructurados de forma lógica; la existencia de conocimientos previos que posibilitan su conexión con los nuevos conocimientos; motivación de los estudiantes para aprender. Se analizan las evidencias de diferenciación progresiva y reconciliación integradora presentadas a lo largo de las actividades. Se considera que la UEPS tuvo buena aceptación, si bien es un estudio preliminar, que forma parte de una investigación más amplia, ya es posible identificar evidencias de aprendizajes significativos de conceptos científicos relacionados con la forestación urbana.Este trabalho objetiva apresentar os resultados preliminares da implementação de uma proposta didática para a abordagem de conceitos sobre arborização urbana em um curso de extensão, que ocorreu de forma remota, com estudantes de uma escola pública da cidade de Osório (RS). A sequência didática, denominada Unidade de ensino potencialmente significativa, teve suas atividades planejadas de modo a atender as três condições essenciais para a aprendizagem significativa: a apresentação de um novo conhecimento, estruturado de maneira lógica; a existência de conhecimentos prévios que possibilitem a sua conexão com o novo conhecimento; motivação discente para apreender. São analisados indícios de diferenciação progressiva e reconciliação integrativa, apresentados ao longo das atividades. Considera-se que a UEPS teve boa aceitação, mesmo sendo um estudo preliminar que faz parte de uma investigação mais abrangente, já que é possível identificar indícios de aprendizagem significativa dos conceitos científicos relacionados à arborização urbana. Revista Prática Docente2023-02-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionLanguagesLenguasLinguagensapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/16010.23926/RPD.2023.v8.n1.e23015.id1650Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 8 (2023): January to December 2023 (Continuous flow); e23015Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 8 (2023): Enero a Diciembre 2023 (Flujo continuo); e23015Revista Prática Docente; v. 8 (2023): Janeiro a Dezembro de 2023 (Fluxo contínuo); e230152526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/160/152Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Carine Borba dosRaupp, Daniele TrajanoZanella, LisianeBarato, Mariana Nunes2024-01-25T20:19:48Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/160Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2024-01-25T20:19:48Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A PROPOSAL FOR A POTENTIALLY MEANINGFUL TEACHING UNIT TO APPROACH THE THEME OF URBAN AFFORESTATION UNA PROPUESTA DE UNIDAD DIDÁCTICA POTENCIALMENTE SIGNIFICATIVA PARA ABORDAR EL TEMA DE LA ARBORIZACIÓN URBANA UMA PROPOSTA DE UNIDADE DE ENSINO POTENCIALMENTE SIGNIFICATIVA PARA ABORDAGEM DA TEMÁTICA ARBORIZAÇÃO URBANA |
title |
A PROPOSAL FOR A POTENTIALLY MEANINGFUL TEACHING UNIT TO APPROACH THE THEME OF URBAN AFFORESTATION |
spellingShingle |
A PROPOSAL FOR A POTENTIALLY MEANINGFUL TEACHING UNIT TO APPROACH THE THEME OF URBAN AFFORESTATION Santos, Carine Borba dos Aprendizagem Significativa Arborização Educação Ambiental Meaningful Learning Afforestation Environmental education Aprendizaje significativo Arborización Educación ambiental |
title_short |
A PROPOSAL FOR A POTENTIALLY MEANINGFUL TEACHING UNIT TO APPROACH THE THEME OF URBAN AFFORESTATION |
title_full |
A PROPOSAL FOR A POTENTIALLY MEANINGFUL TEACHING UNIT TO APPROACH THE THEME OF URBAN AFFORESTATION |
title_fullStr |
A PROPOSAL FOR A POTENTIALLY MEANINGFUL TEACHING UNIT TO APPROACH THE THEME OF URBAN AFFORESTATION |
title_full_unstemmed |
A PROPOSAL FOR A POTENTIALLY MEANINGFUL TEACHING UNIT TO APPROACH THE THEME OF URBAN AFFORESTATION |
title_sort |
A PROPOSAL FOR A POTENTIALLY MEANINGFUL TEACHING UNIT TO APPROACH THE THEME OF URBAN AFFORESTATION |
author |
Santos, Carine Borba dos |
author_facet |
Santos, Carine Borba dos Raupp, Daniele Trajano Zanella, Lisiane Barato, Mariana Nunes |
author_role |
author |
author2 |
Raupp, Daniele Trajano Zanella, Lisiane Barato, Mariana Nunes |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Carine Borba dos Raupp, Daniele Trajano Zanella, Lisiane Barato, Mariana Nunes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Aprendizagem Significativa Arborização Educação Ambiental Meaningful Learning Afforestation Environmental education Aprendizaje significativo Arborización Educación ambiental |
topic |
Aprendizagem Significativa Arborização Educação Ambiental Meaningful Learning Afforestation Environmental education Aprendizaje significativo Arborización Educación ambiental |
description |
This work aims to present the preliminary results of the implementation of a didactic proposal to approach concepts about urban afforestation in an extension course, which took place remotely, with students from a public school in the city of Osório (RS). The didactic sequence called potentially meaningful teaching unit had its activities planned in order to meet the three essential conditions for meaningful learning: the presentation of new knowledge structured in a logical way; the existence of previous knowledge that makes possible its connection with the new knowledge; student motivation to learn. Evidence of progressive differentiation and integrative reconciliation presented throughout the activities are analyzed. It is considered that the UEPS had good acceptance, even though it is a preliminary study, which is part of a more comprehensive investigation, it is already possible to identify evidence of meaningful learning of scientific concepts related to urban afforestation. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-02-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Languages Lenguas Linguagens |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/160 10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23015.id1650 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/160 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23015.id1650 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/160/152 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 8 (2023): January to December 2023 (Continuous flow); e23015 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 8 (2023): Enero a Diciembre 2023 (Flujo continuo); e23015 Revista Prática Docente; v. 8 (2023): Janeiro a Dezembro de 2023 (Fluxo contínuo); e23015 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068939659837440 |