Statistics in high school: a potentially meaningful material for teaching the subject
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Zetetiké (Online) |
DOI: | 10.20396/zet.v28i0.8656237 |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656237 |
Resumo: | This study presents the results of an investigation that aimed to identify how a didactic sequence based on the Meaningful Learning Theory may be considered a potentially meaningful material for studying statistics in High School. The sequence was presented to a group of High School mathematics teachers. The data was collected using the logbook created by the research teacher and semi-structured interviews performed with the teachers. The data was analyzed in the following three a priori categories: relationship of the contents in the didactic sequence with students’ previous knowledge; progressive differentiation and integrative reconciliation; materials used and proposal structure. As a result, it was noted that the didactic sequence proposed might be considered a potentially meaningful material for the study of statistics, considering it favors the relationship of students’ previous knowledge with the topics addressed and allows establishing connections with such knowledge. |
id |
UNICAMP-21_75544cc03da6847ce9a8467a78576a7b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8656237 |
network_acronym_str |
UNICAMP-21 |
network_name_str |
Zetetiké (Online) |
spelling |
Statistics in high school: a potentially meaningful material for teaching the subjectEstatística no ensino médio: um material potencialmente significativo para o ensino da áreaEstatística no ensino médio: um material potencialmente significativo para o ensino da áreaMathematics teachingStatisticsMeaningful learningPotentially meaningful materialEstatísticaAprendizagem significativaMaterial potencialmente significativoEnsino de matemáticaThis study presents the results of an investigation that aimed to identify how a didactic sequence based on the Meaningful Learning Theory may be considered a potentially meaningful material for studying statistics in High School. The sequence was presented to a group of High School mathematics teachers. The data was collected using the logbook created by the research teacher and semi-structured interviews performed with the teachers. The data was analyzed in the following three a priori categories: relationship of the contents in the didactic sequence with students’ previous knowledge; progressive differentiation and integrative reconciliation; materials used and proposal structure. As a result, it was noted that the didactic sequence proposed might be considered a potentially meaningful material for the study of statistics, considering it favors the relationship of students’ previous knowledge with the topics addressed and allows establishing connections with such knowledge.Apresentam-se, neste artigo, os resultados de uma investigação que buscou identificar como uma sequência didática fundamentada na Teoria da Aprendizagem Significativa pode ser considerada um material potencialmente significativo para o estudo de Estatística do ensino médio. A sequência foi apresentada a um grupo de professores de Matemática do ensino médio. Para a coleta de dados, utilizaram-se o diário de bordo elaborado pela professora pesquisadora e entrevistas semiestruturadas realizadas com os participantes. A análise dos dados teve três categorias a priori: relação dos conteúdos contidos na sequência didática com os conhecimentos anteriores dos estudantes; diferenciação progressiva e reconciliação integrativa; e materiais utilizados e estrutura da proposta. Como resultado, percebeu-se que a sequência didática em questão pode ser considerada um material potencialmente significativo para o estudo da área, visto que favorece a relação dos conhecimentos prévios dos estudantes com os assuntos abordados e possibilita estabelecer ligações entre esses conhecimentos.Apresentam-se, neste artigo, os resultados de uma investigação que buscou identificar como uma sequência didática fundamentada na Teoria da Aprendizagem Significativa pode ser considerada um material potencialmente significativo para o estudo de Estatística do ensino médio. A sequência foi apresentada a um grupo de professores de Matemática do ensino médio. Para a coleta de dados, utilizaram-se o diário de bordo elaborado pela professora pesquisadora e entrevistas semiestruturadas realizadas com os participantes. A análise dos dados teve três categorias a priori: relação dos conteúdos contidos na sequência didática com os conhecimentos anteriores dos estudantes; diferenciação progressiva e reconciliação integrativa; e materiais utilizados e estrutura da proposta. Como resultado, percebeu-se que a sequência didática em questão pode ser considerada um material potencialmente significativo para o estudo da área, visto que favorece a relação dos conhecimentos prévios dos estudantes com os assuntos abordados e possibilita estabelecer ligações entre esses conhecimentos.Universidade Estadual de Campinas2020-03-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/865623710.20396/zet.v28i0.8656237Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020009Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020009Zetetike; v. 28 (2020): Publicação Contínua; e0200092176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656237/22144https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656237/22145Brazil; ContemporanyBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2020 Zetetikehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessQuedi, Rejane PadilhaDarroz, Luiz MarceloRosa, Cleci Teresinha Werner da2024-01-11T15:16:52Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8656237Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2024-01-11T15:16:52Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Statistics in high school: a potentially meaningful material for teaching the subject Estatística no ensino médio: um material potencialmente significativo para o ensino da área Estatística no ensino médio: um material potencialmente significativo para o ensino da área |
title |
Statistics in high school: a potentially meaningful material for teaching the subject |
spellingShingle |
Statistics in high school: a potentially meaningful material for teaching the subject Statistics in high school: a potentially meaningful material for teaching the subject Quedi, Rejane Padilha Mathematics teaching Statistics Meaningful learning Potentially meaningful material Estatística Aprendizagem significativa Material potencialmente significativo Ensino de matemática Quedi, Rejane Padilha Mathematics teaching Statistics Meaningful learning Potentially meaningful material Estatística Aprendizagem significativa Material potencialmente significativo Ensino de matemática |
title_short |
Statistics in high school: a potentially meaningful material for teaching the subject |
title_full |
Statistics in high school: a potentially meaningful material for teaching the subject |
title_fullStr |
Statistics in high school: a potentially meaningful material for teaching the subject Statistics in high school: a potentially meaningful material for teaching the subject |
title_full_unstemmed |
Statistics in high school: a potentially meaningful material for teaching the subject Statistics in high school: a potentially meaningful material for teaching the subject |
title_sort |
Statistics in high school: a potentially meaningful material for teaching the subject |
author |
Quedi, Rejane Padilha |
author_facet |
Quedi, Rejane Padilha Quedi, Rejane Padilha Darroz, Luiz Marcelo Rosa, Cleci Teresinha Werner da Darroz, Luiz Marcelo Rosa, Cleci Teresinha Werner da |
author_role |
author |
author2 |
Darroz, Luiz Marcelo Rosa, Cleci Teresinha Werner da |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Quedi, Rejane Padilha Darroz, Luiz Marcelo Rosa, Cleci Teresinha Werner da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Mathematics teaching Statistics Meaningful learning Potentially meaningful material Estatística Aprendizagem significativa Material potencialmente significativo Ensino de matemática |
topic |
Mathematics teaching Statistics Meaningful learning Potentially meaningful material Estatística Aprendizagem significativa Material potencialmente significativo Ensino de matemática |
description |
This study presents the results of an investigation that aimed to identify how a didactic sequence based on the Meaningful Learning Theory may be considered a potentially meaningful material for studying statistics in High School. The sequence was presented to a group of High School mathematics teachers. The data was collected using the logbook created by the research teacher and semi-structured interviews performed with the teachers. The data was analyzed in the following three a priori categories: relationship of the contents in the didactic sequence with students’ previous knowledge; progressive differentiation and integrative reconciliation; materials used and proposal structure. As a result, it was noted that the didactic sequence proposed might be considered a potentially meaningful material for the study of statistics, considering it favors the relationship of students’ previous knowledge with the topics addressed and allows establishing connections with such knowledge. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-03-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656237 10.20396/zet.v28i0.8656237 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656237 |
identifier_str_mv |
10.20396/zet.v28i0.8656237 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656237/22144 https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8656237/22145 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Zetetike https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Zetetike https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporany Brasil; Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020009 Zetetike; Vol. 28 (2020): Publicação Contínua; e020009 Zetetike; v. 28 (2020): Publicação Contínua; e020009 2176-1744 reponame:Zetetiké (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Zetetiké (Online) |
collection |
Zetetiké (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
zetetike@unicamp.br |
_version_ |
1822181117182083072 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.20396/zet.v28i0.8656237 |