CONSTRUCTION AND APPLICATION OF A DIDACTIC SEQUENCE ON INORGANIC ACIDS FOR RURAL STUDENTS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Virgens Almeida, Ricardo das
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Jesus Santos, Ariane Cerqueira de, Pereira de Lima Mendes, Maricleide
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/284
Resumo: This work aimed to analyze the contributions of a didactic sequence to the learning process of inorganic acids content for students in the field. It occurred from the development and application of a teaching sequence, held with 25 students from a 1st year high school class, in a rural school, in the second half of 2019. This work is classified as exploratory research with a qualitative approach. The development of the pedagogical activy articulated with experimentation and dialogic action progressively facilitated students’ learning in relation to the content, resulting in greater engagement among students. We also infer that the experience of the sequence made it possible to assess different levels of understanding of the concepts. In conclusion, we point out that the use of the pedagogical prsctice proves to be a pedagogical action that can be worked in different teaching contexts.
id IFMT_86117653a0ae647a69c909dca45f39e0
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/284
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling CONSTRUCTION AND APPLICATION OF A DIDACTIC SEQUENCE ON INORGANIC ACIDS FOR RURAL STUDENTSCONSTRUCCIÓN Y APLICACIÓN DE UNA SECUENCIA DIDÁCTICA SOBRE ÁCIDOS INORGÁNICOS PARA ESTUDIANTES RURALESCONSTRUÇÃO E APLICAÇÃO DE UMA SEQUÊNCIA DIDÁTICA SOBRE ÁCIDOS INORGÂNICOS PARA ALUNOS DO CAMPOAtividade PedagógicaEducação do CampoEnsino de QuímicaPedagogical ActivityRural EducationChemistry TeachingActividad PedagogicaEducación RuralEnseñanza de la QuímicaThis work aimed to analyze the contributions of a didactic sequence to the learning process of inorganic acids content for students in the field. It occurred from the development and application of a teaching sequence, held with 25 students from a 1st year high school class, in a rural school, in the second half of 2019. This work is classified as exploratory research with a qualitative approach. The development of the pedagogical activy articulated with experimentation and dialogic action progressively facilitated students’ learning in relation to the content, resulting in greater engagement among students. We also infer that the experience of the sequence made it possible to assess different levels of understanding of the concepts. In conclusion, we point out that the use of the pedagogical prsctice proves to be a pedagogical action that can be worked in different teaching contexts.Este trabajo tuvo como objetivo analizar los aportes de una secuencia didáctica al proceso de aprendizaje de contenidos de ácidos inorgánicos para estudiantes de la materia. Se dio a partir de la construcción y aplicación de una secuencia didáctica, realizada con 25 alumnos de una clase de 1° año de secundaria, en una escuela rural, en el segundo semestre de 2019. Nuestro trabajo se cataloga como una investigación exploratoria con enfoque cualitativo. El desarrollo de la secuencia didáctica articulada con la experimentación y la acción dialógica facilitó progresivamente el aprendizaje de los estudiantes en relación con el contenido, resultando en un mayor compromiso de los estudiantes. También inferimos que la experiencia de la secuencia permitió evaluar diferentes niveles de comprensión de los conceptos. Como conclusión, señalamos que el uso de la secuencia didáctica demuestra ser una acción pedagógica que puede ser trabajada en diferentes contextos de enseñanza.Este trabalho teve como objetivo analisar as contribuições de uma Sequência Didática no processo de aprendizagem do conteúdo ácidos inorgânicos para estudantes do campo. Ocorreu a partir da construção e da aplicação de uma sequência de ensino realizada com 25 discentes de uma turma do 1º ano do Ensino Médio, em uma escola do campo, no segundo semestre do ano de 2019. Nosso trabalho se classifica como uma pesquisa exploratória com abordagem qualitativa. O desenvolvimento desta atividade pedagógica articulada com a experimentação e com a ação dialogada facilitou progressivamente a aprendizagem dos estudantes em relação ao conteúdo, resultando em um maior engajamento entre os estudantes. Inferimos, ainda, que a vivência da sequência possibilitou avaliar níveis diferenciados de compreensão dos conceitos. Como conclusão, pontuamos que a utilização dessa prática demonstra ser uma ação pedagógica que pode ser trabalhada em diferentes contextos de ensino. Revista Prática Docente2022-02-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/28410.23926/RPD.2022.v7.n1.e034.id1464Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e034Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e034Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e0342526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/284/273Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVirgens Almeida, Ricardo dasJesus Santos, Ariane Cerqueira de Pereira de Lima Mendes, Maricleide2023-05-25T02:41:36Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/284Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-25T02:41:36Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv CONSTRUCTION AND APPLICATION OF A DIDACTIC SEQUENCE ON INORGANIC ACIDS FOR RURAL STUDENTS
CONSTRUCCIÓN Y APLICACIÓN DE UNA SECUENCIA DIDÁCTICA SOBRE ÁCIDOS INORGÁNICOS PARA ESTUDIANTES RURALES
CONSTRUÇÃO E APLICAÇÃO DE UMA SEQUÊNCIA DIDÁTICA SOBRE ÁCIDOS INORGÂNICOS PARA ALUNOS DO CAMPO
title CONSTRUCTION AND APPLICATION OF A DIDACTIC SEQUENCE ON INORGANIC ACIDS FOR RURAL STUDENTS
spellingShingle CONSTRUCTION AND APPLICATION OF A DIDACTIC SEQUENCE ON INORGANIC ACIDS FOR RURAL STUDENTS
Virgens Almeida, Ricardo das
Atividade Pedagógica
Educação do Campo
Ensino de Química
Pedagogical Activity
Rural Education
Chemistry Teaching
Actividad Pedagogica
Educación Rural
Enseñanza de la Química
title_short CONSTRUCTION AND APPLICATION OF A DIDACTIC SEQUENCE ON INORGANIC ACIDS FOR RURAL STUDENTS
title_full CONSTRUCTION AND APPLICATION OF A DIDACTIC SEQUENCE ON INORGANIC ACIDS FOR RURAL STUDENTS
title_fullStr CONSTRUCTION AND APPLICATION OF A DIDACTIC SEQUENCE ON INORGANIC ACIDS FOR RURAL STUDENTS
title_full_unstemmed CONSTRUCTION AND APPLICATION OF A DIDACTIC SEQUENCE ON INORGANIC ACIDS FOR RURAL STUDENTS
title_sort CONSTRUCTION AND APPLICATION OF A DIDACTIC SEQUENCE ON INORGANIC ACIDS FOR RURAL STUDENTS
author Virgens Almeida, Ricardo das
author_facet Virgens Almeida, Ricardo das
Jesus Santos, Ariane Cerqueira de
Pereira de Lima Mendes, Maricleide
author_role author
author2 Jesus Santos, Ariane Cerqueira de
Pereira de Lima Mendes, Maricleide
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Virgens Almeida, Ricardo das
Jesus Santos, Ariane Cerqueira de
Pereira de Lima Mendes, Maricleide
dc.subject.por.fl_str_mv Atividade Pedagógica
Educação do Campo
Ensino de Química
Pedagogical Activity
Rural Education
Chemistry Teaching
Actividad Pedagogica
Educación Rural
Enseñanza de la Química
topic Atividade Pedagógica
Educação do Campo
Ensino de Química
Pedagogical Activity
Rural Education
Chemistry Teaching
Actividad Pedagogica
Educación Rural
Enseñanza de la Química
description This work aimed to analyze the contributions of a didactic sequence to the learning process of inorganic acids content for students in the field. It occurred from the development and application of a teaching sequence, held with 25 students from a 1st year high school class, in a rural school, in the second half of 2019. This work is classified as exploratory research with a qualitative approach. The development of the pedagogical activy articulated with experimentation and dialogic action progressively facilitated students’ learning in relation to the content, resulting in greater engagement among students. We also infer that the experience of the sequence made it possible to assess different levels of understanding of the concepts. In conclusion, we point out that the use of the pedagogical prsctice proves to be a pedagogical action that can be worked in different teaching contexts.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-02-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Natural Sciences
Ciencias Naturales
Ciências Naturais
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/284
10.23926/RPD.2022.v7.n1.e034.id1464
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/284
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2022.v7.n1.e034.id1464
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/284/273
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e034
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e034
Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e034
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068941294567424