TEACHING STRATEGIES IN THE DEVELOPMENT OF COMPETENCES IN STUDENTS OF A CHEMICAL TECHNICIAN COURSE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/447 |
Resumo: | Professional Education focused on the acquisition of competences requires the use of teaching strategies that allow the integration of theoretical and practical knowledge. This article analyzes the didactic strategies adopted by the teachers of a Chemical Technician Course and how they contribute to the construction of the professional profile of the future technicians. The research followed a qualitative approach and the data collection occurred through questionnaires, applied to teachers and students of the 4th year of the Integrated Technical Course, and through the documentary analysis of the Course Syllabus. The collected data were analyzed through Discursive Textual Analysis, and the results show that teachers adopt active methodologies in the planning of their disciplines and students recognize the importance of using these resources in the development of knowledge, values and competences to exercise citizenship and to qualify for the work. |
id |
IFMT_8a3d00c76127589acfcbb3956238533c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/447 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
TEACHING STRATEGIES IN THE DEVELOPMENT OF COMPETENCES IN STUDENTS OF A CHEMICAL TECHNICIAN COURSEESTRATÉGIAS DOCENTES NO DESENVOLVIMENTO DE COMPETÊNCIAS EM ESTUDANTES DE UM CURSO TÉCNICO EM QUÍMICAEducação profissionalCompetênciasEstratégias de ensinoProfessional educationCompetencesTeaching strategiesProfessional Education focused on the acquisition of competences requires the use of teaching strategies that allow the integration of theoretical and practical knowledge. This article analyzes the didactic strategies adopted by the teachers of a Chemical Technician Course and how they contribute to the construction of the professional profile of the future technicians. The research followed a qualitative approach and the data collection occurred through questionnaires, applied to teachers and students of the 4th year of the Integrated Technical Course, and through the documentary analysis of the Course Syllabus. The collected data were analyzed through Discursive Textual Analysis, and the results show that teachers adopt active methodologies in the planning of their disciplines and students recognize the importance of using these resources in the development of knowledge, values and competences to exercise citizenship and to qualify for the work.A Educação Profissional voltada para a aquisição de competências exige a utilização de estratégias de ensino que propiciem a integração dos conhecimentos teóricos e práticos. Assim, este artigo tem como objetivo analisar as estratégias didáticas adotadas pelos docentes de um Curso Técnico em Química e de que forma elas contribuem para a construção do perfil profissional dos futuros técnicos. A pesquisa seguiu uma abordagem qualitativa, sendo que os dados foram coletados por meio de questionários aplicados aos docentes e estudantes do 4º ano do Curso Técnico Integrado e pela análise documental do Plano do Curso. Esses dados foram analisados através da Análise Textual Discursiva. Os resultados revelam que os docentes adotam metodologias ativas no planejamento de suas disciplinas e que os estudantes reconhecem a importância da utilização desses recursos no desenvolvimento de conhecimentos, valores e competências para o exercício da cidadania e qualificação para o trabalho.Revista Prática Docente2020-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/44710.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1040-1056.id695Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1040-1056Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1040-1056Revista Prática Docente; v. 5 n. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1040-10562526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/447/438Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Sanches Fernandes, MireleMiskinis Salgado, Tania Denise2023-06-04T00:44:08Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/447Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-06-04T00:44:08Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
TEACHING STRATEGIES IN THE DEVELOPMENT OF COMPETENCES IN STUDENTS OF A CHEMICAL TECHNICIAN COURSE ESTRATÉGIAS DOCENTES NO DESENVOLVIMENTO DE COMPETÊNCIAS EM ESTUDANTES DE UM CURSO TÉCNICO EM QUÍMICA |
title |
TEACHING STRATEGIES IN THE DEVELOPMENT OF COMPETENCES IN STUDENTS OF A CHEMICAL TECHNICIAN COURSE |
spellingShingle |
TEACHING STRATEGIES IN THE DEVELOPMENT OF COMPETENCES IN STUDENTS OF A CHEMICAL TECHNICIAN COURSE Sanches Fernandes, Mirele Educação profissional Competências Estratégias de ensino Professional education Competences Teaching strategies |
title_short |
TEACHING STRATEGIES IN THE DEVELOPMENT OF COMPETENCES IN STUDENTS OF A CHEMICAL TECHNICIAN COURSE |
title_full |
TEACHING STRATEGIES IN THE DEVELOPMENT OF COMPETENCES IN STUDENTS OF A CHEMICAL TECHNICIAN COURSE |
title_fullStr |
TEACHING STRATEGIES IN THE DEVELOPMENT OF COMPETENCES IN STUDENTS OF A CHEMICAL TECHNICIAN COURSE |
title_full_unstemmed |
TEACHING STRATEGIES IN THE DEVELOPMENT OF COMPETENCES IN STUDENTS OF A CHEMICAL TECHNICIAN COURSE |
title_sort |
TEACHING STRATEGIES IN THE DEVELOPMENT OF COMPETENCES IN STUDENTS OF A CHEMICAL TECHNICIAN COURSE |
author |
Sanches Fernandes, Mirele |
author_facet |
Sanches Fernandes, Mirele Miskinis Salgado, Tania Denise |
author_role |
author |
author2 |
Miskinis Salgado, Tania Denise |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sanches Fernandes, Mirele Miskinis Salgado, Tania Denise |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação profissional Competências Estratégias de ensino Professional education Competences Teaching strategies |
topic |
Educação profissional Competências Estratégias de ensino Professional education Competences Teaching strategies |
description |
Professional Education focused on the acquisition of competences requires the use of teaching strategies that allow the integration of theoretical and practical knowledge. This article analyzes the didactic strategies adopted by the teachers of a Chemical Technician Course and how they contribute to the construction of the professional profile of the future technicians. The research followed a qualitative approach and the data collection occurred through questionnaires, applied to teachers and students of the 4th year of the Integrated Technical Course, and through the documentary analysis of the Course Syllabus. The collected data were analyzed through Discursive Textual Analysis, and the results show that teachers adopt active methodologies in the planning of their disciplines and students recognize the importance of using these resources in the development of knowledge, values and competences to exercise citizenship and to qualify for the work. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-08-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Natural Sciences Ciencias Naturales Ciências Naturais |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/447 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1040-1056.id695 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/447 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1040-1056.id695 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/447/438 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1040-1056 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1040-1056 Revista Prática Docente; v. 5 n. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1040-1056 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068943647571968 |