CONCEPTIONS OF A GROUP OF IFPR STUDENTS ON TEACHING AND LEARNING
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/382 |
Resumo: | In this work we seek to analyze conceptions about the teaching and learning process of a group of students from the technical high school of IFPR. We believe that the experience provided by school education is fundamental for understanding the relevance of formal knowledge and the importance of building this knowledge in the subject's life. Thus the experiences provided in the formative processes influence the students' conception about the importance of lifelong learning. The qualitative research used an open questionnaire as data collection instrument. Our results indicate that students, who share a broad and solid education, have a conception of learning related not only to the acquisition of knowledge, but to the use of that knowledge in life and for acting in society, aiming mainly at the development of autonomy; a vision that departs from a stagnant formation, destined only to pass exams. |
id |
IFMT_8fe76de6893cb0fff2e3dc4c4d6f89c4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/382 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
CONCEPTIONS OF A GROUP OF IFPR STUDENTS ON TEACHING AND LEARNINGCONCEPCIONES DE UM GRUPO DE ESTUDIANTES DE IFPR SOBRE LA ENSEÑANZA Y EL APRENDIZAJECONCEPÇÕES DE UM GRUPO DE ALUNOS DO IFPR SOBRE ENSINO E APRENDIZAGEMEnsinoAprendizagemFormação EscolarTeachingLearningSchool EducationEnseñanzaAprendizajeEducación EscolarIn this work we seek to analyze conceptions about the teaching and learning process of a group of students from the technical high school of IFPR. We believe that the experience provided by school education is fundamental for understanding the relevance of formal knowledge and the importance of building this knowledge in the subject's life. Thus the experiences provided in the formative processes influence the students' conception about the importance of lifelong learning. The qualitative research used an open questionnaire as data collection instrument. Our results indicate that students, who share a broad and solid education, have a conception of learning related not only to the acquisition of knowledge, but to the use of that knowledge in life and for acting in society, aiming mainly at the development of autonomy; a vision that departs from a stagnant formation, destined only to pass exams.En este trabajo buscamos analizar concepciones sobre el proceso de enseñanza y aprendizaje de un grupo de estudiantes del bachillerato técnico de IFPR. Creemos que la experiencia que brinda la educación escolar es fundamental para comprender la relevancia del conocimiento formal y la importancia de construir este conocimiento en la vida del sujeto. De modo que las experiencias aportadas en los procesos formativos inciden en la concepción de los estudiantes sobre la importancia del aprendizaje permanente. La investigación cualitativa utilizó el cuestionario abierto como instrumento de recolección de datos. Nuestros resultados indican que los estudiantes, que comparten una formación amplia y sólida, tienen una concepción del aprendizaje relacionada no solo con la adquisición de conocimientos, sino con el uso de esos conocimientos para la vida y el actuar en sociedad, apuntando principalmente al desarrollo de la autonomía; una visión que parte de una formación estancada, destinada únicamente a pasar las evaluaciones.Neste trabalho, buscamos analisar concepções sobre o processo de ensino e de aprendizagem de um grupo de alunos do ensino médio técnico do IFPR. Consideramos que a vivência oportunizada pela formação escolar é fundamental para a compreensão da relevância dos conhecimentos formais e importância da construção desses saberes na vida do sujeito, de modo que as vivências oportunizadas nos processos formativos influenciam a concepção dos estudantes a respeito da importância da aprendizagem ao longo da vida. A pesquisa, de natureza qualitativa, fez uso do questionário aberto como instrumento de coleta de dados. Nossos resultados indicam que os estudantes que compartilham uma formação ampla e sólida, possuem uma concepção de aprendizagem relacionada não só à aquisição de conhecimentos, mas ao uso desses conhecimentos para a vida e atuação em sociedade, visando mormente ao desenvolvimento da autonomia. Visão que se afasta de uma formação estagnada, destinada apenas à aprovação nas avaliações.Revista Prática Docente2021-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHuman SciencesCiências HumanasCiências Humanasapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/38210.23926/RPD.2021.v6.n1.e019.id997Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e019Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e019Revista Prática Docente; v. 6 n. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e0192526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/382/373Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Muniz de Oliveira, CamilaValentim da Silva, Higor Vayne Alves Dias, Néryla2023-05-27T21:25:47Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/382Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-27T21:25:47Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
CONCEPTIONS OF A GROUP OF IFPR STUDENTS ON TEACHING AND LEARNING CONCEPCIONES DE UM GRUPO DE ESTUDIANTES DE IFPR SOBRE LA ENSEÑANZA Y EL APRENDIZAJE CONCEPÇÕES DE UM GRUPO DE ALUNOS DO IFPR SOBRE ENSINO E APRENDIZAGEM |
title |
CONCEPTIONS OF A GROUP OF IFPR STUDENTS ON TEACHING AND LEARNING |
spellingShingle |
CONCEPTIONS OF A GROUP OF IFPR STUDENTS ON TEACHING AND LEARNING Muniz de Oliveira, Camila Ensino Aprendizagem Formação Escolar Teaching Learning School Education Enseñanza Aprendizaje Educación Escolar |
title_short |
CONCEPTIONS OF A GROUP OF IFPR STUDENTS ON TEACHING AND LEARNING |
title_full |
CONCEPTIONS OF A GROUP OF IFPR STUDENTS ON TEACHING AND LEARNING |
title_fullStr |
CONCEPTIONS OF A GROUP OF IFPR STUDENTS ON TEACHING AND LEARNING |
title_full_unstemmed |
CONCEPTIONS OF A GROUP OF IFPR STUDENTS ON TEACHING AND LEARNING |
title_sort |
CONCEPTIONS OF A GROUP OF IFPR STUDENTS ON TEACHING AND LEARNING |
author |
Muniz de Oliveira, Camila |
author_facet |
Muniz de Oliveira, Camila Valentim da Silva, Higor Vayne Alves Dias, Néryla |
author_role |
author |
author2 |
Valentim da Silva, Higor Vayne Alves Dias, Néryla |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Muniz de Oliveira, Camila Valentim da Silva, Higor Vayne Alves Dias, Néryla |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino Aprendizagem Formação Escolar Teaching Learning School Education Enseñanza Aprendizaje Educación Escolar |
topic |
Ensino Aprendizagem Formação Escolar Teaching Learning School Education Enseñanza Aprendizaje Educación Escolar |
description |
In this work we seek to analyze conceptions about the teaching and learning process of a group of students from the technical high school of IFPR. We believe that the experience provided by school education is fundamental for understanding the relevance of formal knowledge and the importance of building this knowledge in the subject's life. Thus the experiences provided in the formative processes influence the students' conception about the importance of lifelong learning. The qualitative research used an open questionnaire as data collection instrument. Our results indicate that students, who share a broad and solid education, have a conception of learning related not only to the acquisition of knowledge, but to the use of that knowledge in life and for acting in society, aiming mainly at the development of autonomy; a vision that departs from a stagnant formation, destined only to pass exams. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-04-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Human Sciences Ciências Humanas Ciências Humanas |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/382 10.23926/RPD.2021.v6.n1.e019.id997 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/382 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2021.v6.n1.e019.id997 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/382/373 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e019 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e019 Revista Prática Docente; v. 6 n. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e019 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068943154741248 |