TEACHERS' CONCEPTIONS OF YOUTH IDENTITIES IN THE CONTEXT OF VIRTUAL SOCIAL NETWORKS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira da Costa, Douglas
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/462
Resumo: This article aims to discuss the conceptions of five high school teachers at the Federal Institute of Piauí about youth identities in the context of virtual social networks. This is a study with a qualitative approach and descriptive character. Teachers were interviewed between December 2017 and January 2018. The responses of those participants were interpreted using Discourse Analysis. The way those teachers perceive and characterize young people in the context of social networks enunciate a perspective of pluralized youth that is in constant transformations. It allows the detection of students’ needs in this scenario, such as guidelines and collective spaces that provide knowledge about emotional health, diversities, critical thinking, and life projects, among others. Education professionals should favor the dialogue with students and technologies. Therefore, recognizing subjective identities in sensitive perceptions is an educational act of a social nature for teaching today and for the students’ holistic education.
id IFMT_94c78b1758c605ea50c3d553f67919cf
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/462
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling TEACHERS' CONCEPTIONS OF YOUTH IDENTITIES IN THE CONTEXT OF VIRTUAL SOCIAL NETWORKSCONCEPÇÕES DE PROFESSORES SOBRE IDENTIDADES JUVENIS NO CONTEXTO DAS REDES SOCIAIS VIRTUAISConcepções docentesIdentidades juvenisRedes sociais virtuaisJovensTeaching conceptsYouth identitiesVirtual socialnetworksYoungThis article aims to discuss the conceptions of five high school teachers at the Federal Institute of Piauí about youth identities in the context of virtual social networks. This is a study with a qualitative approach and descriptive character. Teachers were interviewed between December 2017 and January 2018. The responses of those participants were interpreted using Discourse Analysis. The way those teachers perceive and characterize young people in the context of social networks enunciate a perspective of pluralized youth that is in constant transformations. It allows the detection of students’ needs in this scenario, such as guidelines and collective spaces that provide knowledge about emotional health, diversities, critical thinking, and life projects, among others. Education professionals should favor the dialogue with students and technologies. Therefore, recognizing subjective identities in sensitive perceptions is an educational act of a social nature for teaching today and for the students’ holistic education.Este artigo tem como objetivo discutir as concepções de cinco professores de Ensino Médio do Instituto Federal do Piauí sobre identidades juvenis no contexto das redes sociais virtuais. O estudo é de abordagem qualitativa e caráter descritivo. Os docentes foram entrevistados entre dezembro de 2017 e janeiro de 2018. As respostas desses sujeitos foram interpretadas pela Análise de Discurso. A forma como os professores entrevistados percebem os jovens no contexto das redes sociais enunciam uma perspectiva de juventude pluralizada e em constantes transformações. Permite detectar necessidades dos educandos nesse cenário, como orientações e espaços coletivos que propiciem conhecimentos sobre saúde emocional, diversidades, pensamento crítico e projeto de vida. Recomenda-se a abertura, por parte de profissionais da educação, ao diálogo com alunos e tecnologias, pois reconhecer as identidades subjetivas em percepções sensíveis é um ato educativo de caráter social para a docência na atualidade e para a formação integral dos educandos.Revista Prática Docente2020-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHuman SciencesCiências HumanasCiências Humanasapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/46210.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1314-1328.id716Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1314-1328Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1314-1328Revista Prática Docente; v. 5 n. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1314-13282526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/462/453Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPereira da Costa, Douglas2023-06-04T00:41:44Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/462Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-06-04T00:41:44Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv TEACHERS' CONCEPTIONS OF YOUTH IDENTITIES IN THE CONTEXT OF VIRTUAL SOCIAL NETWORKS
CONCEPÇÕES DE PROFESSORES SOBRE IDENTIDADES JUVENIS NO CONTEXTO DAS REDES SOCIAIS VIRTUAIS
title TEACHERS' CONCEPTIONS OF YOUTH IDENTITIES IN THE CONTEXT OF VIRTUAL SOCIAL NETWORKS
spellingShingle TEACHERS' CONCEPTIONS OF YOUTH IDENTITIES IN THE CONTEXT OF VIRTUAL SOCIAL NETWORKS
Pereira da Costa, Douglas
Concepções docentes
Identidades juvenis
Redes sociais virtuais
Jovens
Teaching concepts
Youth identities
Virtual social
networks
Young
title_short TEACHERS' CONCEPTIONS OF YOUTH IDENTITIES IN THE CONTEXT OF VIRTUAL SOCIAL NETWORKS
title_full TEACHERS' CONCEPTIONS OF YOUTH IDENTITIES IN THE CONTEXT OF VIRTUAL SOCIAL NETWORKS
title_fullStr TEACHERS' CONCEPTIONS OF YOUTH IDENTITIES IN THE CONTEXT OF VIRTUAL SOCIAL NETWORKS
title_full_unstemmed TEACHERS' CONCEPTIONS OF YOUTH IDENTITIES IN THE CONTEXT OF VIRTUAL SOCIAL NETWORKS
title_sort TEACHERS' CONCEPTIONS OF YOUTH IDENTITIES IN THE CONTEXT OF VIRTUAL SOCIAL NETWORKS
author Pereira da Costa, Douglas
author_facet Pereira da Costa, Douglas
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira da Costa, Douglas
dc.subject.por.fl_str_mv Concepções docentes
Identidades juvenis
Redes sociais virtuais
Jovens
Teaching concepts
Youth identities
Virtual social
networks
Young
topic Concepções docentes
Identidades juvenis
Redes sociais virtuais
Jovens
Teaching concepts
Youth identities
Virtual social
networks
Young
description This article aims to discuss the conceptions of five high school teachers at the Federal Institute of Piauí about youth identities in the context of virtual social networks. This is a study with a qualitative approach and descriptive character. Teachers were interviewed between December 2017 and January 2018. The responses of those participants were interpreted using Discourse Analysis. The way those teachers perceive and characterize young people in the context of social networks enunciate a perspective of pluralized youth that is in constant transformations. It allows the detection of students’ needs in this scenario, such as guidelines and collective spaces that provide knowledge about emotional health, diversities, critical thinking, and life projects, among others. Education professionals should favor the dialogue with students and technologies. Therefore, recognizing subjective identities in sensitive perceptions is an educational act of a social nature for teaching today and for the students’ holistic education.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Human Sciences
Ciências Humanas
Ciências Humanas
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/462
10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1314-1328.id716
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/462
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1314-1328.id716
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/462/453
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1314-1328
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1314-1328
Revista Prática Docente; v. 5 n. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1314-1328
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068943821635584