TEACHERS' CONCEPTIONS OF YOUTH IDENTITIES IN THE CONTEXT OF VIRTUAL SOCIAL NETWORKS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/462 |
Resumo: | This article aims to discuss the conceptions of five high school teachers at the Federal Institute of Piauí about youth identities in the context of virtual social networks. This is a study with a qualitative approach and descriptive character. Teachers were interviewed between December 2017 and January 2018. The responses of those participants were interpreted using Discourse Analysis. The way those teachers perceive and characterize young people in the context of social networks enunciate a perspective of pluralized youth that is in constant transformations. It allows the detection of students’ needs in this scenario, such as guidelines and collective spaces that provide knowledge about emotional health, diversities, critical thinking, and life projects, among others. Education professionals should favor the dialogue with students and technologies. Therefore, recognizing subjective identities in sensitive perceptions is an educational act of a social nature for teaching today and for the students’ holistic education. |
id |
IFMT_94c78b1758c605ea50c3d553f67919cf |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/462 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
TEACHERS' CONCEPTIONS OF YOUTH IDENTITIES IN THE CONTEXT OF VIRTUAL SOCIAL NETWORKSCONCEPÇÕES DE PROFESSORES SOBRE IDENTIDADES JUVENIS NO CONTEXTO DAS REDES SOCIAIS VIRTUAISConcepções docentesIdentidades juvenisRedes sociais virtuaisJovensTeaching conceptsYouth identitiesVirtual socialnetworksYoungThis article aims to discuss the conceptions of five high school teachers at the Federal Institute of Piauí about youth identities in the context of virtual social networks. This is a study with a qualitative approach and descriptive character. Teachers were interviewed between December 2017 and January 2018. The responses of those participants were interpreted using Discourse Analysis. The way those teachers perceive and characterize young people in the context of social networks enunciate a perspective of pluralized youth that is in constant transformations. It allows the detection of students’ needs in this scenario, such as guidelines and collective spaces that provide knowledge about emotional health, diversities, critical thinking, and life projects, among others. Education professionals should favor the dialogue with students and technologies. Therefore, recognizing subjective identities in sensitive perceptions is an educational act of a social nature for teaching today and for the students’ holistic education.Este artigo tem como objetivo discutir as concepções de cinco professores de Ensino Médio do Instituto Federal do Piauí sobre identidades juvenis no contexto das redes sociais virtuais. O estudo é de abordagem qualitativa e caráter descritivo. Os docentes foram entrevistados entre dezembro de 2017 e janeiro de 2018. As respostas desses sujeitos foram interpretadas pela Análise de Discurso. A forma como os professores entrevistados percebem os jovens no contexto das redes sociais enunciam uma perspectiva de juventude pluralizada e em constantes transformações. Permite detectar necessidades dos educandos nesse cenário, como orientações e espaços coletivos que propiciem conhecimentos sobre saúde emocional, diversidades, pensamento crítico e projeto de vida. Recomenda-se a abertura, por parte de profissionais da educação, ao diálogo com alunos e tecnologias, pois reconhecer as identidades subjetivas em percepções sensíveis é um ato educativo de caráter social para a docência na atualidade e para a formação integral dos educandos.Revista Prática Docente2020-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHuman SciencesCiências HumanasCiências Humanasapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/46210.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1314-1328.id716Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1314-1328Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1314-1328Revista Prática Docente; v. 5 n. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1314-13282526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/462/453Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPereira da Costa, Douglas2023-06-04T00:41:44Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/462Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-06-04T00:41:44Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
TEACHERS' CONCEPTIONS OF YOUTH IDENTITIES IN THE CONTEXT OF VIRTUAL SOCIAL NETWORKS CONCEPÇÕES DE PROFESSORES SOBRE IDENTIDADES JUVENIS NO CONTEXTO DAS REDES SOCIAIS VIRTUAIS |
title |
TEACHERS' CONCEPTIONS OF YOUTH IDENTITIES IN THE CONTEXT OF VIRTUAL SOCIAL NETWORKS |
spellingShingle |
TEACHERS' CONCEPTIONS OF YOUTH IDENTITIES IN THE CONTEXT OF VIRTUAL SOCIAL NETWORKS Pereira da Costa, Douglas Concepções docentes Identidades juvenis Redes sociais virtuais Jovens Teaching concepts Youth identities Virtual social networks Young |
title_short |
TEACHERS' CONCEPTIONS OF YOUTH IDENTITIES IN THE CONTEXT OF VIRTUAL SOCIAL NETWORKS |
title_full |
TEACHERS' CONCEPTIONS OF YOUTH IDENTITIES IN THE CONTEXT OF VIRTUAL SOCIAL NETWORKS |
title_fullStr |
TEACHERS' CONCEPTIONS OF YOUTH IDENTITIES IN THE CONTEXT OF VIRTUAL SOCIAL NETWORKS |
title_full_unstemmed |
TEACHERS' CONCEPTIONS OF YOUTH IDENTITIES IN THE CONTEXT OF VIRTUAL SOCIAL NETWORKS |
title_sort |
TEACHERS' CONCEPTIONS OF YOUTH IDENTITIES IN THE CONTEXT OF VIRTUAL SOCIAL NETWORKS |
author |
Pereira da Costa, Douglas |
author_facet |
Pereira da Costa, Douglas |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pereira da Costa, Douglas |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Concepções docentes Identidades juvenis Redes sociais virtuais Jovens Teaching concepts Youth identities Virtual social networks Young |
topic |
Concepções docentes Identidades juvenis Redes sociais virtuais Jovens Teaching concepts Youth identities Virtual social networks Young |
description |
This article aims to discuss the conceptions of five high school teachers at the Federal Institute of Piauí about youth identities in the context of virtual social networks. This is a study with a qualitative approach and descriptive character. Teachers were interviewed between December 2017 and January 2018. The responses of those participants were interpreted using Discourse Analysis. The way those teachers perceive and characterize young people in the context of social networks enunciate a perspective of pluralized youth that is in constant transformations. It allows the detection of students’ needs in this scenario, such as guidelines and collective spaces that provide knowledge about emotional health, diversities, critical thinking, and life projects, among others. Education professionals should favor the dialogue with students and technologies. Therefore, recognizing subjective identities in sensitive perceptions is an educational act of a social nature for teaching today and for the students’ holistic education. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-08-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Human Sciences Ciências Humanas Ciências Humanas |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/462 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1314-1328.id716 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/462 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1314-1328.id716 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/462/453 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1314-1328 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1314-1328 Revista Prática Docente; v. 5 n. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1314-1328 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068943821635584 |