FROM SOLID TO LIQUID, FROM LIQUID TO SOLID: HISTORY TEACHERS’ CONCEPTIONS ON THE PROCESSES OF CONSTRUCTION OF BLACK IDENTITIES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: da Silva, José Bonifácio Alves
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Backes, José Licínio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1522
Resumo: This article analyzes basic education History teachers’ conceptions of black identities. The perspective used was inspired both by Bauman (2001, 2007) and by the post-structuralist version of cultural studies and postcolonial studies. The analysis was based on the interpretation of interviews with eight History teachers working in public and private schools in the city of Campo Grande/MS. This reading enabled us to perceive that black identities, despite escaping from the teachers’ identifications and going beyond them, are also provisionally solidified to fix meanings, which are essential for socio-cultural and political positioning. Respondents also see the complex and constant dynamics of differentiations that render black identities liquid, in spite of the teachers’ effort to identify and define them.
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spelling FROM SOLID TO LIQUID, FROM LIQUID TO SOLID: HISTORY TEACHERS’ CONCEPTIONS ON THE PROCESSES OF CONSTRUCTION OF BLACK IDENTITIESDE SÓLIDAS PARA LÍQUIDAS Y DE LÍQUIDAS PARA SÓLIDAS: CONCEPCIONES DE PROFESORES DE HISTORIA SOBRE LOS PROCESOS DE CONSTRUCCIÓN DE IDENTIDADES NEGRASDE SÓLIDAS PARA LÍQUIDAS, DE LÍQUIDAS PARA SÓLIDAS: AS CONCEPÇÕES DE PROFESSORES DE HISTÓRIA SOBRE OS PROCESSOS DE CONSTRUÇÃO DAS IDENTIDADES NEGRASHistory teachersblack identitiesconceptionssolid/liquid identities.docentes de Historiaidentidades negrasconcepcionesidentidades sólidas/líquidas.Docentes de Históriaidentidades negrasconcepçõesidentidades sólidas/líquidas.This article analyzes basic education History teachers’ conceptions of black identities. The perspective used was inspired both by Bauman (2001, 2007) and by the post-structuralist version of cultural studies and postcolonial studies. The analysis was based on the interpretation of interviews with eight History teachers working in public and private schools in the city of Campo Grande/MS. This reading enabled us to perceive that black identities, despite escaping from the teachers’ identifications and going beyond them, are also provisionally solidified to fix meanings, which are essential for socio-cultural and political positioning. Respondents also see the complex and constant dynamics of differentiations that render black identities liquid, in spite of the teachers’ effort to identify and define them.El artículo hace un análisis de las concepciones de docentes de Historia de la escolarización básica acerca de las identidades negras. La perspectiva utilizada fue inspirada en Bauman (2001; 2007) y en la vertiente pos-estructuralista de los estudios culturales y pos-coloniales. El análisis fue basada en la interpretación de entrevistas con ocho docentes de Historia actuantes en escuelas públicas y privadas de la ciudad de Campo Grande/MS. Percibimos, en esta lectura, que las identidades negras, a pesar de huir de las identificaciones de los profesores e ir allende, también son provisoriamente solidificadas para fijación de sentidos, indispensables para posicionamiento político y sociocultural. Los entrevistados también ven las dinámicas complejas y constantes de las diferenciaciones que cambian las identidades negras líquidas, a pesar de su empeño en identificarlas y definirlas. O artigo faz uma análise das concepções de docentes de História da escolarização básica acerca das identidades negras. A perspectiva utilizada foi inspirada em Bauman (2001; 2007) e na vertente pós-estruturalista dos estudos culturais e pós-coloniais. A análise baseou-se na interpretação de entrevistas com oito docentes de História atuantes em escolas públicas e privadas da cidade de Campo Grande/MS. Percebemos nessa leitura que as identidades negras, apesar de escaparem das identificações dos professores e irem além, são também provisoriamente solidificadas para fixação de sentidos, indispensáveis para posicionamento político e sociocultural. Os entrevistados também veem as dinâmicas complexas e constantes das diferenciações que tornam as identidades negras líquidas, apesar de seu empenho em identificá-las e defini-las. Universidade do Sul de Santa Catarina2014-12-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/152210.19177/prppge.v8e142014496-514Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 8 n. 14 (2014): Educação do corpo; 496-5142179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1522/1915da Silva, José Bonifácio AlvesBackes, José Licínioinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-07-18T17:59:49Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/1522Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2016-07-18T17:59:49Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
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