THE USE OF PACKET TRACER SOFTWARE TO ENHANCE THE TEACHING OF COMPUTER NETWORKS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Petter, Rodrigo
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Hepp Rehfeldt, Márcia Jussara
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/208
Resumo: This report aims to describe the results of the exploration of practical activities, carried out in a non-formal space, with a group of six professionals in the field of Information and Communication Technology (ICT). The study is part of the first author's master's research and was developed in a beverage company, in order to explore the potential of the Packet Tracer software. The research is qualitative, with case study features. Professionals were investigated regarding their previous knowledge, received information to fill gaps on the subject and were challenged to build and simulate a Computer Network. The results indicate that the software enhanced the exploration and demonstration of theoretical concepts of Computer Networks, allowed the application of practical activities and real challenges for the training of professionals in organization, as well as showed advances and evolutions obtained with the use of the software.
id IFMT_9a6950b8398fd3f0beb9145173d96259
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/208
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling THE USE OF PACKET TRACER SOFTWARE TO ENHANCE THE TEACHING OF COMPUTER NETWORKSEL USO DEL SOFTWARE PACKET TRACER PARA MEJORAR LA ENSEÑANZA DE LAS REDES DE COMPUTADORESO USO DO SOFTWARE PACKET TRACER NA POTENCIAÇÃO DO ENSINO DE REDES DE COMPUTADORESTecnologia da Informação e ComunicaçãoSoftwareCapacitação OrganizacionalTecnologiasInformation and Communication TechnologySoftwareOrganizational EmpowermentTechnologiesTecnologías de la Información y la ComunicaciónSoftwareEmpoderamiento OrganizacionalTecnologíasThis report aims to describe the results of the exploration of practical activities, carried out in a non-formal space, with a group of six professionals in the field of Information and Communication Technology (ICT). The study is part of the first author's master's research and was developed in a beverage company, in order to explore the potential of the Packet Tracer software. The research is qualitative, with case study features. Professionals were investigated regarding their previous knowledge, received information to fill gaps on the subject and were challenged to build and simulate a Computer Network. The results indicate that the software enhanced the exploration and demonstration of theoretical concepts of Computer Networks, allowed the application of practical activities and real challenges for the training of professionals in organization, as well as showed advances and evolutions obtained with the use of the software.Este relato tiene como objetivo describir los resultados de la exploración de actividades prácticas, realizadas en un espacio no formal, con un grupo de seis profesionales en el campo de las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC). El estudio és parte de la investigación de maestría del primer autor y fue desarrollado en una empresa de bebidas, con el fin de explorar el potencial del software Packet Tracer. La investigación es cualitativa, con aproximaciones metodológicas a los estudios de caso. Los profesionales fueron investigados sobre sus conocimientos previos, recibieron información para llenar vacíos sobre el tema y fueron desafiados a construir y simular una red informática. Los resultados indican que el software potenció la exploración y demostración de conceptos teóricos de Redes de Computadores, permitió la aplicación de actividades prácticas y desafíos reales para la formación de profesionales en organización, así como mostró avances y evoluciones obtenidos con el uso del software.Este relato tem por objetivo descrever os resultados da exploração de atividades práticas, realizadas em um espaço não formal, com um grupo de seis profissionais da área da Tecnologia da Informação e Comunicação (TIC). O estudo, que é parte da pesquisa de mestrado do primeiro autor, foi desenvolvido em uma empresa de bebidas, com o intuito de explorar a potencialidade do software Packet Tracer. A pesquisa é do tipo qualitativa, com aproximações de estudo do caso. Os profissionais foram investigados quanto aos seus conhecimentos prévios, receberam informações para sanar lacunas acerca da temática e, por fim, foram desafiados a construir e a simular uma rede de computadores. Os resultados apontam que o software potencializou a exploração e a demonstração de conceitos teóricos de Redes de Computadores, permitiu aplicar atividades práticas e desafios reais para a capacitação de profissionais numa organização, bem como mostrou avanços e evoluções obtidos com o uso do software. Revista Prática Docente2022-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHuman SciencesCiências HumanasCiências Humanasapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/20810.23926/RPD.2022.v7.n3.e22069.id1571Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e22069Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e22069Revista Prática Docente; v. 7 n. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e220692526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/208/198Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPetter, Rodrigo Hepp Rehfeldt, Márcia Jussara2023-05-26T00:38:14Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/208Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-26T00:38:14Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv THE USE OF PACKET TRACER SOFTWARE TO ENHANCE THE TEACHING OF COMPUTER NETWORKS
EL USO DEL SOFTWARE PACKET TRACER PARA MEJORAR LA ENSEÑANZA DE LAS REDES DE COMPUTADORES
O USO DO SOFTWARE PACKET TRACER NA POTENCIAÇÃO DO ENSINO DE REDES DE COMPUTADORES
title THE USE OF PACKET TRACER SOFTWARE TO ENHANCE THE TEACHING OF COMPUTER NETWORKS
spellingShingle THE USE OF PACKET TRACER SOFTWARE TO ENHANCE THE TEACHING OF COMPUTER NETWORKS
Petter, Rodrigo
Tecnologia da Informação e Comunicação
Software
Capacitação Organizacional
Tecnologias
Information and Communication Technology
Software
Organizational Empowerment
Technologies
Tecnologías de la Información y la Comunicación
Software
Empoderamiento Organizacional
Tecnologías
title_short THE USE OF PACKET TRACER SOFTWARE TO ENHANCE THE TEACHING OF COMPUTER NETWORKS
title_full THE USE OF PACKET TRACER SOFTWARE TO ENHANCE THE TEACHING OF COMPUTER NETWORKS
title_fullStr THE USE OF PACKET TRACER SOFTWARE TO ENHANCE THE TEACHING OF COMPUTER NETWORKS
title_full_unstemmed THE USE OF PACKET TRACER SOFTWARE TO ENHANCE THE TEACHING OF COMPUTER NETWORKS
title_sort THE USE OF PACKET TRACER SOFTWARE TO ENHANCE THE TEACHING OF COMPUTER NETWORKS
author Petter, Rodrigo
author_facet Petter, Rodrigo
Hepp Rehfeldt, Márcia Jussara
author_role author
author2 Hepp Rehfeldt, Márcia Jussara
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Petter, Rodrigo
Hepp Rehfeldt, Márcia Jussara
dc.subject.por.fl_str_mv Tecnologia da Informação e Comunicação
Software
Capacitação Organizacional
Tecnologias
Information and Communication Technology
Software
Organizational Empowerment
Technologies
Tecnologías de la Información y la Comunicación
Software
Empoderamiento Organizacional
Tecnologías
topic Tecnologia da Informação e Comunicação
Software
Capacitação Organizacional
Tecnologias
Information and Communication Technology
Software
Organizational Empowerment
Technologies
Tecnologías de la Información y la Comunicación
Software
Empoderamiento Organizacional
Tecnologías
description This report aims to describe the results of the exploration of practical activities, carried out in a non-formal space, with a group of six professionals in the field of Information and Communication Technology (ICT). The study is part of the first author's master's research and was developed in a beverage company, in order to explore the potential of the Packet Tracer software. The research is qualitative, with case study features. Professionals were investigated regarding their previous knowledge, received information to fill gaps on the subject and were challenged to build and simulate a Computer Network. The results indicate that the software enhanced the exploration and demonstration of theoretical concepts of Computer Networks, allowed the application of practical activities and real challenges for the training of professionals in organization, as well as showed advances and evolutions obtained with the use of the software.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-09-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Human Sciences
Ciências Humanas
Ciências Humanas
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/208
10.23926/RPD.2022.v7.n3.e22069.id1571
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/208
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2022.v7.n3.e22069.id1571
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/208/198
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e22069
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e22069
Revista Prática Docente; v. 7 n. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e22069
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068939794055168