THE PLACE IN WHICH THE STATE MEETS THE POPULATIONS: PERCEPTION OF THE TEACHER IN THE PUBLIC SERVICE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa Filho, José Vinicius da
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Oliveira, Tatiane de, Souza Pinto, Luiz Renato de, Vital dos Santos, Milena Raquel
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/250
Resumo: The perception of street-level bureaucrats, specifically professors of the Bachelor of Executive Secretariat at IFMT - Campus Cuiabá Octayde Jorge da Silva in relation to their role in educational public policy is analyzed. The exploratory research is qualitative and uses semi-structured interviews. The results are: 1) the professor is inserted in an institutional bureaucratic structure that guides his performance and discretion; 2) diverse expectations were identified, specifically unmotivated students, an institution incapable of articulating a convergent pedagogical effort, professors who face a non-ideal environment without institutional incentives for common pedagogical practices; 3) the professor's discretion is related to the student's conditions; 4) the professors has freedom and is not threatened by higher management; 5) mismatch between what the student wants, plans the management and executes the professors. This study contributes to the agenda that deals with teaching work in the public education network.
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spelling THE PLACE IN WHICH THE STATE MEETS THE POPULATIONS: PERCEPTION OF THE TEACHER IN THE PUBLIC SERVICEEL LUGAR DONDE EL ESTADO SE ENCUENTRA CON LA POBLACIÓN: LA PERCEPCIÓN DEL DOCENTE EN EL SERVICIO PÚBLICOO LUGAR QUE O ESTADO ENCONTRA A POPULAÇÃO: PERCEPÇÃO DO DOCENTE NO SERVIÇO PÚBLICOEducaçãoBurocracia de nível de ruaPrática docenteSecretariado ExecutivoEducationStreet-level bureaucracyTeacher’s practiceExecutive SecretariatEducaciónBurocracia al nivel de la callePráctica docenteSecretario EjecutivoThe perception of street-level bureaucrats, specifically professors of the Bachelor of Executive Secretariat at IFMT - Campus Cuiabá Octayde Jorge da Silva in relation to their role in educational public policy is analyzed. The exploratory research is qualitative and uses semi-structured interviews. The results are: 1) the professor is inserted in an institutional bureaucratic structure that guides his performance and discretion; 2) diverse expectations were identified, specifically unmotivated students, an institution incapable of articulating a convergent pedagogical effort, professors who face a non-ideal environment without institutional incentives for common pedagogical practices; 3) the professor's discretion is related to the student's conditions; 4) the professors has freedom and is not threatened by higher management; 5) mismatch between what the student wants, plans the management and executes the professors. This study contributes to the agenda that deals with teaching work in the public education network.Se analiza la percepción de los burócratas de la calle, específicamente profesores de la Licenciatura de la Secretaría Ejecutiva de la IFMT - Campus Cuiabá Octayde Jorge da Silva, en relación a su rol en la política pública educativa. La investigación exploratoria es cualitativa y utiliza entrevistas semiestructuradas. Los resultados son: 1) el profesor se inserta en una estructura burocrática institucional que orienta su desempeño y discreción; 2) se identificaron diversas expectativas, específicamente estudiantes desmotivados, una institución incapaz de articular un esfuerzo pedagógico convergente, docentes que enfrentan un entorno no ideal sin incentivos institucionales para prácticas pedagógicas comunes; 3) la discreción del maestro está relacionada con las condiciones del estudiante; 4) el maestro tiene libertad y no se ve amenazado por la alta dirección; 5) desajuste entre lo que quiere el alumno, planifica la gestión y lo ejecuta el docente. Este estudio contribuye a la agenda que aborda la labor docente en el sistema de educación pública.Analisa-se a percepção dos docentes do curso bacharelado em Secretariado Executivo do IFMT - Campus Cuiabá Octayde Jorge da Silva em relação à sua atuação na política pública educacional, a partir de conceitos de burocracia de nível de rua. O estudo exploratório é qualitativo e faz uso de entrevista semiestruturada. Os resultados são: 1) o docente está inserido em uma estrutura burocrática institucional que pauta a sua atuação e discricionariedade; 2) foram identificadas expectativas diversas, propriamente discentes desmotivados, instituição incapaz de articular um esforço pedagógico convergente, docentes que enfrentam um ambiente não ideal sem incentivos institucionais para práticas pedagógicas comuns; 3) a discricionariedade do docente se relaciona com as condições do discente; 4) o docente possui liberdade e não sofre ameaças da gestão superior; 5) dissintonia entre o que deseja o discente, planeja a gestão e executa o docente. Este artigo contribui com a agenda que trata do trabalho docente na rede pública de educação.Revista Prática Docente2022-02-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHuman SciencesCiências HumanasCiências Humanasapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/25010.23926/RPD.2022.v7.n1.e002.id1324Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e002Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e002Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e0022526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/250/241Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCosta Filho, José Vinicius daOliveira, Tatiane deSouza Pinto, Luiz Renato deVital dos Santos, Milena Raquel2023-05-28T00:40:55Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/250Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-28T00:40:55Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
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