THE PLACE IN WHICH THE STATE MEETS THE POPULATIONS: PERCEPTION OF THE TEACHER IN THE PUBLIC SERVICE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa Filho, José Vinicius da
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Oliveira, Tatiane de Oliveira, Pinto, Luiz Renato de Souza, Santos, Milena Raquel Vital dos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1324
Resumo: The perception of street-level bureaucrats, specifically professors of the Bachelor of Executive Secretariat at IFMT - Campus Cuiabá Octayde Jorge da Silva in relation to their role in educational public policy is analyzed. The exploratory research is qualitative and uses semi-structured interviews. The results are: 1) the professor is inserted in an institutional bureaucratic structure that guides his performance and discretion; 2) diverse expectations were identified, specifically unmotivated students, an institution incapable of articulating a convergent pedagogical effort, professors who face a non-ideal environment without institutional incentives for common pedagogical practices; 3) the professor's discretion is related to the student's conditions; 4) the professors has freedom and is not threatened by higher management; 5) mismatch between what the student wants, plans the management and executes the professors. This study contributes to the agenda that deals with teaching work in the public education network.
id IFMT_b22b023dfe2d9543cedaa28c9860b456
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1324
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling THE PLACE IN WHICH THE STATE MEETS THE POPULATIONS: PERCEPTION OF THE TEACHER IN THE PUBLIC SERVICEEL LUGAR DONDE EL ESTADO SE ENCUENTRA CON LA POBLACIÓN: LA PERCEPCIÓN DEL DOCENTE EN EL SERVICIO PÚBLICOO LUGAR QUE O ESTADO ENCONTRA A POPULAÇÃO: PERCEPÇÃO DO DOCENTE NO SERVIÇO PÚBLICOEducationStreet-level bureaucracyTeacher’s practiceExecutive SecretariatEducaciónBurocracia al nivel de la callePráctica docenteSecretario EjecutivoEducaçãoBurocracia de nível de ruaPrática docenteSecretariado ExecutivoThe perception of street-level bureaucrats, specifically professors of the Bachelor of Executive Secretariat at IFMT - Campus Cuiabá Octayde Jorge da Silva in relation to their role in educational public policy is analyzed. The exploratory research is qualitative and uses semi-structured interviews. The results are: 1) the professor is inserted in an institutional bureaucratic structure that guides his performance and discretion; 2) diverse expectations were identified, specifically unmotivated students, an institution incapable of articulating a convergent pedagogical effort, professors who face a non-ideal environment without institutional incentives for common pedagogical practices; 3) the professor's discretion is related to the student's conditions; 4) the professors has freedom and is not threatened by higher management; 5) mismatch between what the student wants, plans the management and executes the professors. This study contributes to the agenda that deals with teaching work in the public education network.Se analiza la percepción de los burócratas de la calle, específicamente profesores de la Licenciatura de la Secretaría Ejecutiva de la IFMT - Campus Cuiabá Octayde Jorge da Silva, en relación a su rol en la política pública educativa. La investigación exploratoria es cualitativa y utiliza entrevistas semiestructuradas. Los resultados son: 1) el profesor se inserta en una estructura burocrática institucional que orienta su desempeño y discreción; 2) se identificaron diversas expectativas, específicamente estudiantes desmotivados, una institución incapaz de articular un esfuerzo pedagógico convergente, docentes que enfrentan un entorno no ideal sin incentivos institucionales para prácticas pedagógicas comunes; 3) la discreción del maestro está relacionada con las condiciones del estudiante; 4) el maestro tiene libertad y no se ve amenazado por la alta dirección; 5) desajuste entre lo que quiere el alumno, planifica la gestión y lo ejecuta el docente. Este estudio contribuye a la agenda que aborda la labor docente en el sistema de educación pública.Analisa-se a percepção dos docentes do curso bacharelado em Secretariado Executivo do IFMT - Campus Cuiabá Octayde Jorge da Silva em relação à sua atuação na política pública educacional, a partir de conceitos de burocracia de nível de rua. O estudo exploratório é qualitativo e faz uso de entrevista semiestruturada. Os resultados são: 1) o docente está inserido em uma estrutura burocrática institucional que pauta a sua atuação e discricionariedade; 2) foram identificadas expectativas diversas, propriamente discentes desmotivados, instituição incapaz de articular um esforço pedagógico convergente, docentes que enfrentam um ambiente não ideal sem incentivos institucionais para práticas pedagógicas comuns; 3) a discricionariedade do docente se relaciona com as condições do discente; 4) o docente possui liberdade e não sofre ameaças da gestão superior; 5) dissintonia entre o que deseja o discente, planeja a gestão e executa o docente. Este artigo contribui com a agenda que trata do trabalho docente na rede pública de educação.Revista Prática Docente2022-02-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHumanasapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/132410.23926/RPD.2022.v7.n1.e002.id1324Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): January to April 2022; e002Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Enero a Abril 2022; e002Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e0022526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1324/597Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCosta Filho, José Vinicius daOliveira, Tatiane de OliveiraPinto, Luiz Renato de SouzaSantos, Milena Raquel Vital dos2022-06-03T13:02:57Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1324Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-03T13:02:57Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv THE PLACE IN WHICH THE STATE MEETS THE POPULATIONS: PERCEPTION OF THE TEACHER IN THE PUBLIC SERVICE
EL LUGAR DONDE EL ESTADO SE ENCUENTRA CON LA POBLACIÓN: LA PERCEPCIÓN DEL DOCENTE EN EL SERVICIO PÚBLICO
O LUGAR QUE O ESTADO ENCONTRA A POPULAÇÃO: PERCEPÇÃO DO DOCENTE NO SERVIÇO PÚBLICO
title THE PLACE IN WHICH THE STATE MEETS THE POPULATIONS: PERCEPTION OF THE TEACHER IN THE PUBLIC SERVICE
spellingShingle THE PLACE IN WHICH THE STATE MEETS THE POPULATIONS: PERCEPTION OF THE TEACHER IN THE PUBLIC SERVICE
Costa Filho, José Vinicius da
Education
Street-level bureaucracy
Teacher’s practice
Executive Secretariat
Educación
Burocracia al nivel de la calle
Práctica docente
Secretario Ejecutivo
Educação
Burocracia de nível de rua
Prática docente
Secretariado Executivo
title_short THE PLACE IN WHICH THE STATE MEETS THE POPULATIONS: PERCEPTION OF THE TEACHER IN THE PUBLIC SERVICE
title_full THE PLACE IN WHICH THE STATE MEETS THE POPULATIONS: PERCEPTION OF THE TEACHER IN THE PUBLIC SERVICE
title_fullStr THE PLACE IN WHICH THE STATE MEETS THE POPULATIONS: PERCEPTION OF THE TEACHER IN THE PUBLIC SERVICE
title_full_unstemmed THE PLACE IN WHICH THE STATE MEETS THE POPULATIONS: PERCEPTION OF THE TEACHER IN THE PUBLIC SERVICE
title_sort THE PLACE IN WHICH THE STATE MEETS THE POPULATIONS: PERCEPTION OF THE TEACHER IN THE PUBLIC SERVICE
author Costa Filho, José Vinicius da
author_facet Costa Filho, José Vinicius da
Oliveira, Tatiane de Oliveira
Pinto, Luiz Renato de Souza
Santos, Milena Raquel Vital dos
author_role author
author2 Oliveira, Tatiane de Oliveira
Pinto, Luiz Renato de Souza
Santos, Milena Raquel Vital dos
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa Filho, José Vinicius da
Oliveira, Tatiane de Oliveira
Pinto, Luiz Renato de Souza
Santos, Milena Raquel Vital dos
dc.subject.por.fl_str_mv Education
Street-level bureaucracy
Teacher’s practice
Executive Secretariat
Educación
Burocracia al nivel de la calle
Práctica docente
Secretario Ejecutivo
Educação
Burocracia de nível de rua
Prática docente
Secretariado Executivo
topic Education
Street-level bureaucracy
Teacher’s practice
Executive Secretariat
Educación
Burocracia al nivel de la calle
Práctica docente
Secretario Ejecutivo
Educação
Burocracia de nível de rua
Prática docente
Secretariado Executivo
description The perception of street-level bureaucrats, specifically professors of the Bachelor of Executive Secretariat at IFMT - Campus Cuiabá Octayde Jorge da Silva in relation to their role in educational public policy is analyzed. The exploratory research is qualitative and uses semi-structured interviews. The results are: 1) the professor is inserted in an institutional bureaucratic structure that guides his performance and discretion; 2) diverse expectations were identified, specifically unmotivated students, an institution incapable of articulating a convergent pedagogical effort, professors who face a non-ideal environment without institutional incentives for common pedagogical practices; 3) the professor's discretion is related to the student's conditions; 4) the professors has freedom and is not threatened by higher management; 5) mismatch between what the student wants, plans the management and executes the professors. This study contributes to the agenda that deals with teaching work in the public education network.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-02-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Humanas
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1324
10.23926/RPD.2022.v7.n1.e002.id1324
url http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1324
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2022.v7.n1.e002.id1324
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1324/597
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): January to April 2022; e002
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Enero a Abril 2022; e002
Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e002
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1792205726208229376