THE SCHOOL MANAGEMENT AND A PEDAGOGICAL LOOK AT THE DAILY ROUTINE OF THE SCHOOL: AN EXPERIENCE OF OVERCOMING THE LITERACY DIFFICULTIES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Rosane Alves Pretto de
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1000
Resumo: This paper describes the collaboration between a group of teachers and the principal school in order to help the students to overcome their difficulties in the literacy process. Given the high failure rates of 2018 in the municipality showing that 300 students failed in the third year of elementary school it was necessary to achieve better results. In this scenario it is shown the example of a municipal institution describing the adopted procedures to improve the reading and writing skills. Group meetings discussed alternatives and actions to fill the gaps in the literacy process of 13 children from 2 third-year classes of elementary school, which still showed literacy difficulties. The teachers and the principal of the school monitored closely the pedagogical process planning and developing strategies that supported student’s learning; and promoted reflections and changes about the methodology used to teach literacy in school and collaborative practices.
id IFMT_a1aeef3d0d2888afb1a1cbda84c5c149
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1000
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling THE SCHOOL MANAGEMENT AND A PEDAGOGICAL LOOK AT THE DAILY ROUTINE OF THE SCHOOL: AN EXPERIENCE OF OVERCOMING THE LITERACY DIFFICULTIESLA GESTIÓN ESCOLAR Y LA MIRADA PEDAGÓGICA HACIA EL DIA A DIA DE LA ESCUELA: UNA EXPERIENCIA DE SUPERACIÓN DE LAS CARENCIAS EN EL APRENDIZAJE DE LA LECTOESCRITURAA GESTÃO ESCOLAR E O OLHAR PEDAGÓGICO NO COTIDIANO DA ESCOLA: UMA EXPERIÊNCIA DE SUPERAÇÃO DA NÃO APRENDIZAGEM DA LEITURA E DA ESCRITASchool managementLiteracyPedagogical practiceGestión EscolarAlfabetizaciónPráctica PedagógicaGestão EscolarAlfabetizaçãoPrática PedagógicaThis paper describes the collaboration between a group of teachers and the principal school in order to help the students to overcome their difficulties in the literacy process. Given the high failure rates of 2018 in the municipality showing that 300 students failed in the third year of elementary school it was necessary to achieve better results. In this scenario it is shown the example of a municipal institution describing the adopted procedures to improve the reading and writing skills. Group meetings discussed alternatives and actions to fill the gaps in the literacy process of 13 children from 2 third-year classes of elementary school, which still showed literacy difficulties. The teachers and the principal of the school monitored closely the pedagogical process planning and developing strategies that supported student’s learning; and promoted reflections and changes about the methodology used to teach literacy in school and collaborative practices.El presente artículo describe las acciones conjuntas entre profesoras y gestora escolar para posibilitar que estudiantes superasen el no aprendizaje de lectura y de escrita. Frente al indicador de reprobación, divulgado en 2018 en la municipalidad, que ha demostrado que un promedio de 300 alumnos reprobó en el tercer año de la Enseñanza Fundamental, ha surgido la preocupación en las escuelas en mejorar ese resultado. En ese escenario, se presenta la experiencia de una escuela pública municipal, describiendo los procedimientos adoptados para auxiliar en ese aprendizaje. A partir de grupos de discusión, se debatían alternativas y acciones que deberían ser implementadas para rellenar huecos de alfabetización de 13 niños, de 2 terceros años de la Enseñanza Fundamental que, al final del primer trimestre de 2019 se presentaron aún no alfabetizados. En el proyecto, profesoras y gestora escolar acompañaron de cerca al proceso pedagógico, planeando y desarrollando estrategias que ha posibilitado el éxito de los niños y han promovido reflexiones y cambios en el grupo sobre sus prácticas.O presente artigo descreve as ações conjuntas entre professoras e gestora escolar para possibilitar que estudantes superassem a não aprendizagem da leitura e da escrita. Face ao índice de reprovação, divulgado em 2018 no município, demonstrando que cerca de 300 alunos reprovaram no 3º ano do Ensino Fundamental, surge a preocupação nas escolas em melhorar esse resultado. Nesse cenário, apresenta-se a experiência de uma escola municipal, descrevendo os procedimentos adotados para auxiliar nessa aprendizagem. A partir de grupos de discussão, debatiam-se alternativas e ações a serem implementadas para preencher lacunas na alfabetização de 13 crianças, de dois 3ºanos do Ensino Fundamental que, ao final do primeiro trimestre de 2019, apresentavam-se, ainda, não alfabetizados. No projeto, professoras e gestora escolar acompanharam de perto o processo pedagógico, planejando e desenvolvendo estratégias que possibilitaram a aprendizagem das crianças; promoveram reflexões e mudança acerca da metodologia utilizada para alfabetizar na escola e a prática colaborativa.Revista Prática Docente2021-03-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHumanasapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/100010.23926/RPD.2021.v6.n1.e009.id1000Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 1 (2021): January to April 2021; e009Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 1 (2021): Enero a Abril de 2021; e009Revista Prática Docente; v. 6 n. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e0092526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1000/452Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Rosane Alves Pretto de2022-06-03T13:02:15Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1000Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-03T13:02:15Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv THE SCHOOL MANAGEMENT AND A PEDAGOGICAL LOOK AT THE DAILY ROUTINE OF THE SCHOOL: AN EXPERIENCE OF OVERCOMING THE LITERACY DIFFICULTIES
LA GESTIÓN ESCOLAR Y LA MIRADA PEDAGÓGICA HACIA EL DIA A DIA DE LA ESCUELA: UNA EXPERIENCIA DE SUPERACIÓN DE LAS CARENCIAS EN EL APRENDIZAJE DE LA LECTOESCRITURA
A GESTÃO ESCOLAR E O OLHAR PEDAGÓGICO NO COTIDIANO DA ESCOLA: UMA EXPERIÊNCIA DE SUPERAÇÃO DA NÃO APRENDIZAGEM DA LEITURA E DA ESCRITA
title THE SCHOOL MANAGEMENT AND A PEDAGOGICAL LOOK AT THE DAILY ROUTINE OF THE SCHOOL: AN EXPERIENCE OF OVERCOMING THE LITERACY DIFFICULTIES
spellingShingle THE SCHOOL MANAGEMENT AND A PEDAGOGICAL LOOK AT THE DAILY ROUTINE OF THE SCHOOL: AN EXPERIENCE OF OVERCOMING THE LITERACY DIFFICULTIES
Oliveira, Rosane Alves Pretto de
School management
Literacy
Pedagogical practice
Gestión Escolar
Alfabetización
Práctica Pedagógica
Gestão Escolar
Alfabetização
Prática Pedagógica
title_short THE SCHOOL MANAGEMENT AND A PEDAGOGICAL LOOK AT THE DAILY ROUTINE OF THE SCHOOL: AN EXPERIENCE OF OVERCOMING THE LITERACY DIFFICULTIES
title_full THE SCHOOL MANAGEMENT AND A PEDAGOGICAL LOOK AT THE DAILY ROUTINE OF THE SCHOOL: AN EXPERIENCE OF OVERCOMING THE LITERACY DIFFICULTIES
title_fullStr THE SCHOOL MANAGEMENT AND A PEDAGOGICAL LOOK AT THE DAILY ROUTINE OF THE SCHOOL: AN EXPERIENCE OF OVERCOMING THE LITERACY DIFFICULTIES
title_full_unstemmed THE SCHOOL MANAGEMENT AND A PEDAGOGICAL LOOK AT THE DAILY ROUTINE OF THE SCHOOL: AN EXPERIENCE OF OVERCOMING THE LITERACY DIFFICULTIES
title_sort THE SCHOOL MANAGEMENT AND A PEDAGOGICAL LOOK AT THE DAILY ROUTINE OF THE SCHOOL: AN EXPERIENCE OF OVERCOMING THE LITERACY DIFFICULTIES
author Oliveira, Rosane Alves Pretto de
author_facet Oliveira, Rosane Alves Pretto de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Rosane Alves Pretto de
dc.subject.por.fl_str_mv School management
Literacy
Pedagogical practice
Gestión Escolar
Alfabetización
Práctica Pedagógica
Gestão Escolar
Alfabetização
Prática Pedagógica
topic School management
Literacy
Pedagogical practice
Gestión Escolar
Alfabetización
Práctica Pedagógica
Gestão Escolar
Alfabetização
Prática Pedagógica
description This paper describes the collaboration between a group of teachers and the principal school in order to help the students to overcome their difficulties in the literacy process. Given the high failure rates of 2018 in the municipality showing that 300 students failed in the third year of elementary school it was necessary to achieve better results. In this scenario it is shown the example of a municipal institution describing the adopted procedures to improve the reading and writing skills. Group meetings discussed alternatives and actions to fill the gaps in the literacy process of 13 children from 2 third-year classes of elementary school, which still showed literacy difficulties. The teachers and the principal of the school monitored closely the pedagogical process planning and developing strategies that supported student’s learning; and promoted reflections and changes about the methodology used to teach literacy in school and collaborative practices.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-03-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Humanas
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1000
10.23926/RPD.2021.v6.n1.e009.id1000
url http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1000
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2021.v6.n1.e009.id1000
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1000/452
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 1 (2021): January to April 2021; e009
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 1 (2021): Enero a Abril de 2021; e009
Revista Prática Docente; v. 6 n. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e009
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1792205725538189312