Interventions with games to improve emotional control in childhood

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Missel, Fabíola de Azeredo
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Ramos, Daniela Karine
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1524
Resumo: The aim of this study is to analyze how the combined use of analog and digital games, in educational contexts, can contribute to the improvement of the educational control and emotions of children. A field study was carried out with a quasi-experimental methodology, with a convenience sample of 33 children who comprised two groups. The experimental group participated in interventions based on the use of board and digital games for six weeks. The data collection was based on the observation of interventions and the application of tests and tasks (pre and post). Data analysis followed descriptive statistics and effect size calculation. The results indicated that the use of multiplayer collaborative game increased engagement and the organization in pairs favored collaboration. Better performance of the experimental group was observed in the Stroop Effect task, but in the self-control scale and in the identification of emotions there was no difference.
id IFMT_a3c6a1abb0ce892b5e55ae5fed9bf40c
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1524
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling Interventions with games to improve emotional control in childhoodIntervenciones con juegos para mejorar el control emocional en la infanciaIntervenções com jogos para o aprimoramento do controle emocional na infânciaEmoçõesJogos de TabuleiroJogos DigitaisCompetência EmocionalEmotionsBoard gamesDigital GamesEmotional CompetenceLas emocionesJuegos de mesaJuegos digitalesCompetencia emocionalThe aim of this study is to analyze how the combined use of analog and digital games, in educational contexts, can contribute to the improvement of the educational control and emotions of children. A field study was carried out with a quasi-experimental methodology, with a convenience sample of 33 children who comprised two groups. The experimental group participated in interventions based on the use of board and digital games for six weeks. The data collection was based on the observation of interventions and the application of tests and tasks (pre and post). Data analysis followed descriptive statistics and effect size calculation. The results indicated that the use of multiplayer collaborative game increased engagement and the organization in pairs favored collaboration. Better performance of the experimental group was observed in the Stroop Effect task, but in the self-control scale and in the identification of emotions there was no difference.Este estudio pretende comprender cómo el uso combinado de juegos analógicos y digitales en entornos educativos puede contribuir a la mejora del control inhibitorio y de las emociones en los niños. Para ello, se realizó un estudio de campo con diseño cuasiexperimental, contando con una muestra de conveniencia de 33 niños. El grupo experimental participó en intervenciones basadas en el uso de juegos de mesa y juegos digitales durante seis semanas. La recogida se basó en la observación de las intervenciones y en la aplicación de pruebas y tareas (pre y post). Los resultados indicaron que el uso del juego colaborativo multijugador aumentó el compromiso y la organización en parejas favoreció la colaboración. Se observó un mejor rendimiento del grupo experimental en la tarea del efecto Stroop, pero no se observaron diferencias en la escala de autocontrol y en la identificación de emociones.O objetivo deste estudo é analisar como o uso combinado de jogos analógicos e digitais, em contextos educacionais, pode contribuir para o aprimoramento do controle inibitório e das emoções das crianças. Realizou-se um estudo de campo com metodologia quase-experimental, tendo uma amostra por conveniência de 33 crianças que compuseram dois grupos. O grupo experimental participou de intervenções pautadas no uso de jogos de tabuleiro e digitais por seis semanas. A coleta pautou-se na observação das intervenções e na aplicação de testes e tarefas (pré e pós). As análises dos dados observaram a estatística descritiva e o cálculo do tamanho do efeito. Os resultados indicaram que o uso de jogo colaborativo multiplayer aumentou o engajamento e a organização em duplas favoreceu a colaboração. Observou-se um melhor desempenho do grupo experimental na tarefa do Efeito Stroop, porém na escala de autocontrole e na identificação das emoções não se verificou diferença.Revista Prática Docente2022-10-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHumanasapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/152410.23926/RPD.2022.v7.n3.e22062.id1524Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 3 (2022): September to December 2022; e22062Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 3 (2022): Septiembre a Diciembre 2022; e22062Revista Prática Docente; v. 7 n. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e220622526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1524/688Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMissel, Fabíola de AzeredoRamos, Daniela Karine2022-12-09T14:51:05Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1524Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-12-09T14:51:05Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv Interventions with games to improve emotional control in childhood
Intervenciones con juegos para mejorar el control emocional en la infancia
Intervenções com jogos para o aprimoramento do controle emocional na infância
title Interventions with games to improve emotional control in childhood
spellingShingle Interventions with games to improve emotional control in childhood
Missel, Fabíola de Azeredo
Emoções
Jogos de Tabuleiro
Jogos Digitais
Competência Emocional
Emotions
Board games
Digital Games
Emotional Competence
Las emociones
Juegos de mesa
Juegos digitales
Competencia emocional
title_short Interventions with games to improve emotional control in childhood
title_full Interventions with games to improve emotional control in childhood
title_fullStr Interventions with games to improve emotional control in childhood
title_full_unstemmed Interventions with games to improve emotional control in childhood
title_sort Interventions with games to improve emotional control in childhood
author Missel, Fabíola de Azeredo
author_facet Missel, Fabíola de Azeredo
Ramos, Daniela Karine
author_role author
author2 Ramos, Daniela Karine
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Missel, Fabíola de Azeredo
Ramos, Daniela Karine
dc.subject.por.fl_str_mv Emoções
Jogos de Tabuleiro
Jogos Digitais
Competência Emocional
Emotions
Board games
Digital Games
Emotional Competence
Las emociones
Juegos de mesa
Juegos digitales
Competencia emocional
topic Emoções
Jogos de Tabuleiro
Jogos Digitais
Competência Emocional
Emotions
Board games
Digital Games
Emotional Competence
Las emociones
Juegos de mesa
Juegos digitales
Competencia emocional
description The aim of this study is to analyze how the combined use of analog and digital games, in educational contexts, can contribute to the improvement of the educational control and emotions of children. A field study was carried out with a quasi-experimental methodology, with a convenience sample of 33 children who comprised two groups. The experimental group participated in interventions based on the use of board and digital games for six weeks. The data collection was based on the observation of interventions and the application of tests and tasks (pre and post). Data analysis followed descriptive statistics and effect size calculation. The results indicated that the use of multiplayer collaborative game increased engagement and the organization in pairs favored collaboration. Better performance of the experimental group was observed in the Stroop Effect task, but in the self-control scale and in the identification of emotions there was no difference.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-10-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Humanas
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1524
10.23926/RPD.2022.v7.n3.e22062.id1524
url http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1524
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2022.v7.n3.e22062.id1524
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1524/688
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 3 (2022): September to December 2022; e22062
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 3 (2022): Septiembre a Diciembre 2022; e22062
Revista Prática Docente; v. 7 n. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e22062
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1792205726338252800