EXPLORING A MUSEUM OF PREHISTORY AS A NON-FORMAL SPACE FOR TEACHING AND LEARNING SCIENCE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Francisco da Rocha, Edimarcio
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Ribeiro Mueller, Eduardo, Rodrigues de Almeida, Edslei
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/573
Resumo: In this article, we present an experience about the use of non-formal spaces for the development of activities related to the teaching and learning of curricular contents that may involve several areas of knowledge, such as chemistry and biology. Thus, we highlight a pre-history museum as a potential non-formal space for the development of these activities. Using qualitative research assumptions and as a methodological resource the field class, we make observations and propositions about possible approaches to topics related to teaching and learning of scientific concepts, aiming to indicate to teachers alternative means to the traditional teaching process that fragments knowledge. As a non-formal space for teaching, the museum presents elements that can contribute to learning, since it offers ways to contextualize the knowledge of the different areas, proving to be an environment that facilitates work related to Nature Sciences and, also , to ethnic, historical, geographical, linguistic and political concepts. In addition, this space is characterized as a place capable of breaking the barriers of the classroom, allowing the interaction of the individual with the exposed artifacts, contextualizing local issues and contributing to the appropriation of scientific knowledge in a constructivist way.
id IFMT_afaa195c2cc6b9ea0fdb05521b70bd85
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/573
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling EXPLORING A MUSEUM OF PREHISTORY AS A NON-FORMAL SPACE FOR TEACHING AND LEARNING SCIENCEEXPLORANDO UM MUSEU DE PRÉ-HISTÓRIA COMO ESPAÇO NÃO FORMAL PARA O ENSINO E APRENDIZAGEM DE CIÊNCIASMuseuAlfabetização científicaMediaçãoConstrutivistaMuseumScientific LiteracyMediationConstructivistIn this article, we present an experience about the use of non-formal spaces for the development of activities related to the teaching and learning of curricular contents that may involve several areas of knowledge, such as chemistry and biology. Thus, we highlight a pre-history museum as a potential non-formal space for the development of these activities. Using qualitative research assumptions and as a methodological resource the field class, we make observations and propositions about possible approaches to topics related to teaching and learning of scientific concepts, aiming to indicate to teachers alternative means to the traditional teaching process that fragments knowledge. As a non-formal space for teaching, the museum presents elements that can contribute to learning, since it offers ways to contextualize the knowledge of the different areas, proving to be an environment that facilitates work related to Nature Sciences and, also , to ethnic, historical, geographical, linguistic and political concepts. In addition, this space is characterized as a place capable of breaking the barriers of the classroom, allowing the interaction of the individual with the exposed artifacts, contextualizing local issues and contributing to the appropriation of scientific knowledge in a constructivist way.Neste artigo, apresentamos uma experiência sobre a utilização de espaços não formais para o desenvolvimento de atividades relacionadas ao ensino e à aprendizagem de conteúdos curriculares que podem envolver diversas áreas do conhecimento, como a química e a biologia. Desse modo, destacamos um museu de pré-história como um potencial espaço não formal para o desenvolvimento dessas atividades. Utilizando pressupostos da pesquisa qualitativa e como recurso metodológico a aula de campo, realizamos observações e proposições sobre possíveis abordagens de temas relacionados ao ensino e aprendizagem de conceitos científicos, tendo como objetivo indicar aos professores meios alternativos ao processo tradicional de ensino que fragmenta o conhecimento. Como um espaço não formal para o ensino, o museu apresenta elementos que podem contribuir para a aprendizagem, uma vez que oferece formas de contextualizar o conhecimento das diferentes áreas, demonstrando ser um ambiente que propicia trabalhar assuntos relacionados com as Ciências da Natureza e, também, a conceitos étnicos, históricos, geográficos, linguísticos e políticos. Além disso, esse espaço se caracteriza como um local capaz de romper as barreiras da sala de aula, permitindo a interação do indivíduo com os artefatos expostos, contextualizando questões locais e contribuindo para a apropriação do conhecimento científico de maneira construtivista.Revista Prática Docente2018-12-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/57310.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n2.p461-476.id188Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 3 No. 2 (2018): Julho a Dezembro de 2018; 461-476Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 3 Núm. 2 (2018): Julho a Dezembro de 2018; 461-476Revista Prática Docente; v. 3 n. 2 (2018): Julho a Dezembro de 2018; 461-4762526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/573/561Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFrancisco da Rocha, EdimarcioRibeiro Mueller, Eduardo Rodrigues de Almeida, Edslei2023-06-09T00:54:15Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/573Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-06-09T00:54:15Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv EXPLORING A MUSEUM OF PREHISTORY AS A NON-FORMAL SPACE FOR TEACHING AND LEARNING SCIENCE
EXPLORANDO UM MUSEU DE PRÉ-HISTÓRIA COMO ESPAÇO NÃO FORMAL PARA O ENSINO E APRENDIZAGEM DE CIÊNCIAS
title EXPLORING A MUSEUM OF PREHISTORY AS A NON-FORMAL SPACE FOR TEACHING AND LEARNING SCIENCE
spellingShingle EXPLORING A MUSEUM OF PREHISTORY AS A NON-FORMAL SPACE FOR TEACHING AND LEARNING SCIENCE
Francisco da Rocha, Edimarcio
Museu
Alfabetização científica
Mediação
Construtivista
Museum
Scientific Literacy
Mediation
Constructivist
title_short EXPLORING A MUSEUM OF PREHISTORY AS A NON-FORMAL SPACE FOR TEACHING AND LEARNING SCIENCE
title_full EXPLORING A MUSEUM OF PREHISTORY AS A NON-FORMAL SPACE FOR TEACHING AND LEARNING SCIENCE
title_fullStr EXPLORING A MUSEUM OF PREHISTORY AS A NON-FORMAL SPACE FOR TEACHING AND LEARNING SCIENCE
title_full_unstemmed EXPLORING A MUSEUM OF PREHISTORY AS A NON-FORMAL SPACE FOR TEACHING AND LEARNING SCIENCE
title_sort EXPLORING A MUSEUM OF PREHISTORY AS A NON-FORMAL SPACE FOR TEACHING AND LEARNING SCIENCE
author Francisco da Rocha, Edimarcio
author_facet Francisco da Rocha, Edimarcio
Ribeiro Mueller, Eduardo
Rodrigues de Almeida, Edslei
author_role author
author2 Ribeiro Mueller, Eduardo
Rodrigues de Almeida, Edslei
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Francisco da Rocha, Edimarcio
Ribeiro Mueller, Eduardo
Rodrigues de Almeida, Edslei
dc.subject.por.fl_str_mv Museu
Alfabetização científica
Mediação
Construtivista
Museum
Scientific Literacy
Mediation
Constructivist
topic Museu
Alfabetização científica
Mediação
Construtivista
Museum
Scientific Literacy
Mediation
Constructivist
description In this article, we present an experience about the use of non-formal spaces for the development of activities related to the teaching and learning of curricular contents that may involve several areas of knowledge, such as chemistry and biology. Thus, we highlight a pre-history museum as a potential non-formal space for the development of these activities. Using qualitative research assumptions and as a methodological resource the field class, we make observations and propositions about possible approaches to topics related to teaching and learning of scientific concepts, aiming to indicate to teachers alternative means to the traditional teaching process that fragments knowledge. As a non-formal space for teaching, the museum presents elements that can contribute to learning, since it offers ways to contextualize the knowledge of the different areas, proving to be an environment that facilitates work related to Nature Sciences and, also , to ethnic, historical, geographical, linguistic and political concepts. In addition, this space is characterized as a place capable of breaking the barriers of the classroom, allowing the interaction of the individual with the exposed artifacts, contextualizing local issues and contributing to the appropriation of scientific knowledge in a constructivist way.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Natural Sciences
Ciencias Naturales
Ciências Naturais
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/573
10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n2.p461-476.id188
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/573
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n2.p461-476.id188
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/573/561
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 3 No. 2 (2018): Julho a Dezembro de 2018; 461-476
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 3 Núm. 2 (2018): Julho a Dezembro de 2018; 461-476
Revista Prática Docente; v. 3 n. 2 (2018): Julho a Dezembro de 2018; 461-476
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068944549347328