Assumptions of Special Education in Minas Gerais: an analysis of legal documents

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Miranda, Walquiria Gomes
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Pereira, Cláudio Alves
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1488
Resumo: It seeks to analyze school inclusion - a prerogative of people with different disabilities - from a legal perspective. For this, the relevant legislation is used, as well as the Salamanca Declaration and, especially, the Federal Law 13,146 of 2015, which establishes the Statute of Persons with Disabilities, deconstructing paradigms and valuing the autonomy of individuals with disabilities. It aims to know, especially through recent research, how the legal guarantee of school inclusion of students with disabilities has been fulfilled by schools. The study emphasizes the principles of equality and human dignity, constitutional institutes and foundations of the Federative Republic of Brazil. There is a gradual evolution of the concept of school inclusion. The bibliographic research focused on publications in recent years - articles published in educational journals, national journals, books and e-books. It is concluded, in the end, that some victories have been achieved, however, there are still many barriers to be overcome.
id IFMT_b807880094b28b657d3a786cb0837c8d
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1488
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling Assumptions of Special Education in Minas Gerais: an analysis of legal documentsSupuestos de la Educación Especial en Minas Gerais: un análisis de documentos legalesPressupostos da Educação Especial em Minas Gerais: uma análise dos documentos legaisInclusão Escolar. Educação Especial. Atendimento Educacional Especializado. Professor de Apoio.It seeks to analyze school inclusion - a prerogative of people with different disabilities - from a legal perspective. For this, the relevant legislation is used, as well as the Salamanca Declaration and, especially, the Federal Law 13,146 of 2015, which establishes the Statute of Persons with Disabilities, deconstructing paradigms and valuing the autonomy of individuals with disabilities. It aims to know, especially through recent research, how the legal guarantee of school inclusion of students with disabilities has been fulfilled by schools. The study emphasizes the principles of equality and human dignity, constitutional institutes and foundations of the Federative Republic of Brazil. There is a gradual evolution of the concept of school inclusion. The bibliographic research focused on publications in recent years - articles published in educational journals, national journals, books and e-books. It is concluded, in the end, that some victories have been achieved, however, there are still many barriers to be overcome.Se busca analizar la inclusión escolar - una prerrogativa de las personas con diferentes discapacidades - desde una perspectiva jurídica. Para ello, se utiliza la legislación pertinente, así como la Declaración de Salamanca y, en especial, la Ley Federal 13.146 de 2015, que instituye lo Estatuto de las Personas con Discapacidad, deconstruyendo paradigmas y valorizando la autonomía de las personas con discapacidad. Pretende conocer, especialmente a través de investigaciones recientes, cómo la garantía legal de inclusión escolar de los alumnos con discapacidad ha sido cumplida por las escuelas. El estudio enfatiza los principios de igualdad y dignidad humana, institutos y fundamentos constitucionales de la República Federativa de Brasil. Hay una evolución paulatina del concepto de inclusión escolar. La investigación bibliográfica La investigación bibliográfica se centró en las publicaciones de los últimos años: artículos publicados en revistas educativas, revistas nacionales, libros y libros electrónicos. Se concluye, al final, que se han logrado algunas victorias, sin embargo, aún quedan muchas barreras por superar.Busca-se analisar a inclusão escolar - prerrogativa das pessoas com diferentes deficiências - numa perspectiva legal. Para isso, recorre-se à legislação pertinente, bem como à Declaração de Salamanca e, especialmente, à Lei Federal 13.146 de 2015, que institui o Estatuto da Pessoa com Deficiência, desconstruindo paradigmas e valorizando a autonomia dos indivíduos com deficiência. Tem o objetivo de conhecer, especialmente por meio de pesquisas recentes, como tem sido cumprida pelas escolas a garantia legal da inclusão escolar de alunos com deficiência. O estudo enfatiza os princípios da igualdade e dignidade da pessoa humana, institutos constitucionais e fundamentos da República Federativa do Brasil. Verifica-se uma paulatina evolução da concepção de inclusão escolar. A pesquisa bibliográfica teve foco em publicações dos últimos anos - artigos publicados em revistas educacionais, periódicos nacionais, livros e e-books. Conclui-se, ao final, que algumas vitórias foram alcançadas, porém, ainda existem muitas barreiras a serem vencidas.Revista Prática Docente2022-11-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHumanasapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/148810.23926/RPD.2022.v7.n3.e22070.id1488Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 3 (2022): September to December 2022; e22070Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 3 (2022): Septiembre a Diciembre 2022; e22070Revista Prática Docente; v. 7 n. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e220702526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1488/700Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMiranda, Walquiria GomesPereira, Cláudio Alves2022-12-09T14:51:05Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1488Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-12-09T14:51:05Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv Assumptions of Special Education in Minas Gerais: an analysis of legal documents
Supuestos de la Educación Especial en Minas Gerais: un análisis de documentos legales
Pressupostos da Educação Especial em Minas Gerais: uma análise dos documentos legais
title Assumptions of Special Education in Minas Gerais: an analysis of legal documents
spellingShingle Assumptions of Special Education in Minas Gerais: an analysis of legal documents
Miranda, Walquiria Gomes
Inclusão Escolar. Educação Especial. Atendimento Educacional Especializado. Professor de Apoio.
title_short Assumptions of Special Education in Minas Gerais: an analysis of legal documents
title_full Assumptions of Special Education in Minas Gerais: an analysis of legal documents
title_fullStr Assumptions of Special Education in Minas Gerais: an analysis of legal documents
title_full_unstemmed Assumptions of Special Education in Minas Gerais: an analysis of legal documents
title_sort Assumptions of Special Education in Minas Gerais: an analysis of legal documents
author Miranda, Walquiria Gomes
author_facet Miranda, Walquiria Gomes
Pereira, Cláudio Alves
author_role author
author2 Pereira, Cláudio Alves
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Miranda, Walquiria Gomes
Pereira, Cláudio Alves
dc.subject.por.fl_str_mv Inclusão Escolar. Educação Especial. Atendimento Educacional Especializado. Professor de Apoio.
topic Inclusão Escolar. Educação Especial. Atendimento Educacional Especializado. Professor de Apoio.
description It seeks to analyze school inclusion - a prerogative of people with different disabilities - from a legal perspective. For this, the relevant legislation is used, as well as the Salamanca Declaration and, especially, the Federal Law 13,146 of 2015, which establishes the Statute of Persons with Disabilities, deconstructing paradigms and valuing the autonomy of individuals with disabilities. It aims to know, especially through recent research, how the legal guarantee of school inclusion of students with disabilities has been fulfilled by schools. The study emphasizes the principles of equality and human dignity, constitutional institutes and foundations of the Federative Republic of Brazil. There is a gradual evolution of the concept of school inclusion. The bibliographic research focused on publications in recent years - articles published in educational journals, national journals, books and e-books. It is concluded, in the end, that some victories have been achieved, however, there are still many barriers to be overcome.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-11-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Humanas
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1488
10.23926/RPD.2022.v7.n3.e22070.id1488
url http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1488
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2022.v7.n3.e22070.id1488
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1488/700
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 3 (2022): September to December 2022; e22070
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 3 (2022): Septiembre a Diciembre 2022; e22070
Revista Prática Docente; v. 7 n. 3 (2022): Setembro a Dezembro de 2022 (Fluxo Contínuo); e22070
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1792205726312038400