GEPEIMAZ CONTRIBUTIONS TO RESEARCH IN MATHEMATICS EDUCATION IN THE WESTERN REGION OF PARÁ

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza Mafra, José Ricardo e
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Mota Rabelo, Neliane, Alves da Silva, Francisco Robson, Gonçalves Gomes, Márcia Cristina
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/187
Resumo: This article presents a brief discussion about the production of knowledge developed by the participants of the Study and Research Group on Mathematics Education and Interdisciplinarity in the Amazon (GEPEIMAZ). It presents production indicators focused on studies and proposals developed in different areas of investigation, more specifically, in the western region of the state of Pará. We present an overview of the productions associated with the developed studies, and the organization and treatment of information was based on a survey of works and proposals linked to the GEPEIMAZ Research Group, located in different sources and databases, assuming characteristics of an essentially bibliographic research, similar to the review of studies. The information presented, point to significant results, based on the production developed by the group, in order to demarcate the importance of research groups, in the consolidation of spaces for research, learning, teaching and professional development, in mathematics education, in the western region of Pará .
id IFMT_b99968899872838eee671376da455334
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/187
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling GEPEIMAZ CONTRIBUTIONS TO RESEARCH IN MATHEMATICS EDUCATION IN THE WESTERN REGION OF PARÁCONTRIBUCIONES DE GEPEIMAZ A LA INVESTIGACIÓN EN EDUCACIÓN MATEMÁTICA EN LA REGIÓN OCCIDENTAL DE PARÁCONTRIBUIÇÕES DO GEPEIMAZ PARA AS PESQUISAS EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA NA REGIÃO OESTE DO PARÁEducação MatemáticaProdução de conhecimentoGEPEIMAZMathematics EducationKnowledge productionGEPEIMAZEducación MatemáticaProducción de conocimientoGEPEIMAZThis article presents a brief discussion about the production of knowledge developed by the participants of the Study and Research Group on Mathematics Education and Interdisciplinarity in the Amazon (GEPEIMAZ). It presents production indicators focused on studies and proposals developed in different areas of investigation, more specifically, in the western region of the state of Pará. We present an overview of the productions associated with the developed studies, and the organization and treatment of information was based on a survey of works and proposals linked to the GEPEIMAZ Research Group, located in different sources and databases, assuming characteristics of an essentially bibliographic research, similar to the review of studies. The information presented, point to significant results, based on the production developed by the group, in order to demarcate the importance of research groups, in the consolidation of spaces for research, learning, teaching and professional development, in mathematics education, in the western region of Pará .Este artículo presenta una breve discusión sobre la producción de conocimiento desarrollada por los participantes del Grupo de Estudio e Investigación sobre Educación Matemática e Interdisciplinariedad en la Amazonía (GEPEIMAZ). Presenta indicadores de producción enfocados en estudios y propuestas desarrolladas en diferentes áreas de investigación, más específicamente, en la región occidental del estado de Pará. Presentamos un panorama de las producciones asociadas a los estudios desarrollados, y la organización y tratamiento de la información se basó en un levantamiento de trabajos y propuestas vinculadas al Grupo de Investigación GEPEIMAZ, ubicados en diferentes fuentes y bases de datos, asumiendo características de una investigación esencialmente bibliográfica. , similar a la revisión de estudios. Las informaciones presentadas, apuntan a resultados significativos, a partir de la producción desarrollada por el grupo, con el fin de demarcar la importancia de los grupos de investigación, en la consolidación de espacios de investigación, aprendizaje, enseñanza y desarrollo profesional, en la educación matemática, em la región occidental del estado de Pará.Este artigo apresenta uma breve discussão, sobre a produção de conhecimento desenvolvida pelos participantes do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Matemática e Interdisciplinaridade na Amazônia (GEPEIMAZ). Apresenta indicadores de produção voltados para os estudos e propostas desenvolvidos, em diferentes espaços de investigações, mais especificamente, na região oeste do estado do Pará. Apresentamos um panorama das produções associadas aos estudos desenvolvidos, sendo que, a organização e tratamento das informações, deu-se a partir de um levantamento de trabalhos e propostas vinculadas ao Grupo de Pesquisa GEPEIMAZ, localizados em diferentes fontes e bases de dados, assumindo características de uma pesquisa essencialmente bibliográfica, semelhante à revisão de estudos. As informações apresentadas, apontam resultados significativos, com base na produção desenvolvida pelo grupo, de forma a demarcar a importância dos grupos de pesquisas, na consolidação de espaços de pesquisa, aprendizagem, ensino e de desenvolvimento profissional, em Educação Matemática, na região oeste do Pará.Revista Prática Docente2022-12-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMathematicsMatemáticasMatemáticaapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/18710.23926/RPD.2022.v7.nEspecial.e22115.id1773Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. Especial (2022): Número Especial - Matemática e Suas Tecnologias; e22115Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. Especial (2022): Número Especial - Matemática e Suas Tecnologias; e22115Revista Prática Docente; v. 7 n. Especial (2022): Número Especial - Matemática e Suas Tecnologias; e221152526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/187/179Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza Mafra, José Ricardo eMota Rabelo, NelianeAlves da Silva, Francisco RobsonGonçalves Gomes, Márcia Cristina2023-05-25T00:38:04Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/187Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-25T00:38:04Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv GEPEIMAZ CONTRIBUTIONS TO RESEARCH IN MATHEMATICS EDUCATION IN THE WESTERN REGION OF PARÁ
CONTRIBUCIONES DE GEPEIMAZ A LA INVESTIGACIÓN EN EDUCACIÓN MATEMÁTICA EN LA REGIÓN OCCIDENTAL DE PARÁ
CONTRIBUIÇÕES DO GEPEIMAZ PARA AS PESQUISAS EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA NA REGIÃO OESTE DO PARÁ
title GEPEIMAZ CONTRIBUTIONS TO RESEARCH IN MATHEMATICS EDUCATION IN THE WESTERN REGION OF PARÁ
spellingShingle GEPEIMAZ CONTRIBUTIONS TO RESEARCH IN MATHEMATICS EDUCATION IN THE WESTERN REGION OF PARÁ
Souza Mafra, José Ricardo e
Educação Matemática
Produção de conhecimento
GEPEIMAZ
Mathematics Education
Knowledge production
GEPEIMAZ
Educación Matemática
Producción de conocimiento
GEPEIMAZ
title_short GEPEIMAZ CONTRIBUTIONS TO RESEARCH IN MATHEMATICS EDUCATION IN THE WESTERN REGION OF PARÁ
title_full GEPEIMAZ CONTRIBUTIONS TO RESEARCH IN MATHEMATICS EDUCATION IN THE WESTERN REGION OF PARÁ
title_fullStr GEPEIMAZ CONTRIBUTIONS TO RESEARCH IN MATHEMATICS EDUCATION IN THE WESTERN REGION OF PARÁ
title_full_unstemmed GEPEIMAZ CONTRIBUTIONS TO RESEARCH IN MATHEMATICS EDUCATION IN THE WESTERN REGION OF PARÁ
title_sort GEPEIMAZ CONTRIBUTIONS TO RESEARCH IN MATHEMATICS EDUCATION IN THE WESTERN REGION OF PARÁ
author Souza Mafra, José Ricardo e
author_facet Souza Mafra, José Ricardo e
Mota Rabelo, Neliane
Alves da Silva, Francisco Robson
Gonçalves Gomes, Márcia Cristina
author_role author
author2 Mota Rabelo, Neliane
Alves da Silva, Francisco Robson
Gonçalves Gomes, Márcia Cristina
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza Mafra, José Ricardo e
Mota Rabelo, Neliane
Alves da Silva, Francisco Robson
Gonçalves Gomes, Márcia Cristina
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Matemática
Produção de conhecimento
GEPEIMAZ
Mathematics Education
Knowledge production
GEPEIMAZ
Educación Matemática
Producción de conocimiento
GEPEIMAZ
topic Educação Matemática
Produção de conhecimento
GEPEIMAZ
Mathematics Education
Knowledge production
GEPEIMAZ
Educación Matemática
Producción de conocimiento
GEPEIMAZ
description This article presents a brief discussion about the production of knowledge developed by the participants of the Study and Research Group on Mathematics Education and Interdisciplinarity in the Amazon (GEPEIMAZ). It presents production indicators focused on studies and proposals developed in different areas of investigation, more specifically, in the western region of the state of Pará. We present an overview of the productions associated with the developed studies, and the organization and treatment of information was based on a survey of works and proposals linked to the GEPEIMAZ Research Group, located in different sources and databases, assuming characteristics of an essentially bibliographic research, similar to the review of studies. The information presented, point to significant results, based on the production developed by the group, in order to demarcate the importance of research groups, in the consolidation of spaces for research, learning, teaching and professional development, in mathematics education, in the western region of Pará .
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Mathematics
Matemáticas
Matemática
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/187
10.23926/RPD.2022.v7.nEspecial.e22115.id1773
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/187
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2022.v7.nEspecial.e22115.id1773
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/187/179
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. Especial (2022): Número Especial - Matemática e Suas Tecnologias; e22115
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. Especial (2022): Número Especial - Matemática e Suas Tecnologias; e22115
Revista Prática Docente; v. 7 n. Especial (2022): Número Especial - Matemática e Suas Tecnologias; e22115
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068939738480640