GEPEIMAZ CONTRIBUTIONS TO RESEARCH IN MATHEMATICS EDUCATION IN THE WESTERN REGION OF PARÁ
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/187 |
Resumo: | This article presents a brief discussion about the production of knowledge developed by the participants of the Study and Research Group on Mathematics Education and Interdisciplinarity in the Amazon (GEPEIMAZ). It presents production indicators focused on studies and proposals developed in different areas of investigation, more specifically, in the western region of the state of Pará. We present an overview of the productions associated with the developed studies, and the organization and treatment of information was based on a survey of works and proposals linked to the GEPEIMAZ Research Group, located in different sources and databases, assuming characteristics of an essentially bibliographic research, similar to the review of studies. The information presented, point to significant results, based on the production developed by the group, in order to demarcate the importance of research groups, in the consolidation of spaces for research, learning, teaching and professional development, in mathematics education, in the western region of Pará . |
id |
IFMT_b99968899872838eee671376da455334 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/187 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
GEPEIMAZ CONTRIBUTIONS TO RESEARCH IN MATHEMATICS EDUCATION IN THE WESTERN REGION OF PARÁCONTRIBUCIONES DE GEPEIMAZ A LA INVESTIGACIÓN EN EDUCACIÓN MATEMÁTICA EN LA REGIÓN OCCIDENTAL DE PARÁCONTRIBUIÇÕES DO GEPEIMAZ PARA AS PESQUISAS EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA NA REGIÃO OESTE DO PARÁEducação MatemáticaProdução de conhecimentoGEPEIMAZMathematics EducationKnowledge productionGEPEIMAZEducación MatemáticaProducción de conocimientoGEPEIMAZThis article presents a brief discussion about the production of knowledge developed by the participants of the Study and Research Group on Mathematics Education and Interdisciplinarity in the Amazon (GEPEIMAZ). It presents production indicators focused on studies and proposals developed in different areas of investigation, more specifically, in the western region of the state of Pará. We present an overview of the productions associated with the developed studies, and the organization and treatment of information was based on a survey of works and proposals linked to the GEPEIMAZ Research Group, located in different sources and databases, assuming characteristics of an essentially bibliographic research, similar to the review of studies. The information presented, point to significant results, based on the production developed by the group, in order to demarcate the importance of research groups, in the consolidation of spaces for research, learning, teaching and professional development, in mathematics education, in the western region of Pará .Este artículo presenta una breve discusión sobre la producción de conocimiento desarrollada por los participantes del Grupo de Estudio e Investigación sobre Educación Matemática e Interdisciplinariedad en la Amazonía (GEPEIMAZ). Presenta indicadores de producción enfocados en estudios y propuestas desarrolladas en diferentes áreas de investigación, más específicamente, en la región occidental del estado de Pará. Presentamos un panorama de las producciones asociadas a los estudios desarrollados, y la organización y tratamiento de la información se basó en un levantamiento de trabajos y propuestas vinculadas al Grupo de Investigación GEPEIMAZ, ubicados en diferentes fuentes y bases de datos, asumiendo características de una investigación esencialmente bibliográfica. , similar a la revisión de estudios. Las informaciones presentadas, apuntan a resultados significativos, a partir de la producción desarrollada por el grupo, con el fin de demarcar la importancia de los grupos de investigación, en la consolidación de espacios de investigación, aprendizaje, enseñanza y desarrollo profesional, en la educación matemática, em la región occidental del estado de Pará.Este artigo apresenta uma breve discussão, sobre a produção de conhecimento desenvolvida pelos participantes do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Matemática e Interdisciplinaridade na Amazônia (GEPEIMAZ). Apresenta indicadores de produção voltados para os estudos e propostas desenvolvidos, em diferentes espaços de investigações, mais especificamente, na região oeste do estado do Pará. Apresentamos um panorama das produções associadas aos estudos desenvolvidos, sendo que, a organização e tratamento das informações, deu-se a partir de um levantamento de trabalhos e propostas vinculadas ao Grupo de Pesquisa GEPEIMAZ, localizados em diferentes fontes e bases de dados, assumindo características de uma pesquisa essencialmente bibliográfica, semelhante à revisão de estudos. As informações apresentadas, apontam resultados significativos, com base na produção desenvolvida pelo grupo, de forma a demarcar a importância dos grupos de pesquisas, na consolidação de espaços de pesquisa, aprendizagem, ensino e de desenvolvimento profissional, em Educação Matemática, na região oeste do Pará.Revista Prática Docente2022-12-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMathematicsMatemáticasMatemáticaapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/18710.23926/RPD.2022.v7.nEspecial.e22115.id1773Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. Especial (2022): Número Especial - Matemática e Suas Tecnologias; e22115Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. Especial (2022): Número Especial - Matemática e Suas Tecnologias; e22115Revista Prática Docente; v. 7 n. Especial (2022): Número Especial - Matemática e Suas Tecnologias; e221152526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/187/179Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza Mafra, José Ricardo eMota Rabelo, NelianeAlves da Silva, Francisco RobsonGonçalves Gomes, Márcia Cristina2023-05-25T00:38:04Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/187Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-25T00:38:04Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
GEPEIMAZ CONTRIBUTIONS TO RESEARCH IN MATHEMATICS EDUCATION IN THE WESTERN REGION OF PARÁ CONTRIBUCIONES DE GEPEIMAZ A LA INVESTIGACIÓN EN EDUCACIÓN MATEMÁTICA EN LA REGIÓN OCCIDENTAL DE PARÁ CONTRIBUIÇÕES DO GEPEIMAZ PARA AS PESQUISAS EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA NA REGIÃO OESTE DO PARÁ |
title |
GEPEIMAZ CONTRIBUTIONS TO RESEARCH IN MATHEMATICS EDUCATION IN THE WESTERN REGION OF PARÁ |
spellingShingle |
GEPEIMAZ CONTRIBUTIONS TO RESEARCH IN MATHEMATICS EDUCATION IN THE WESTERN REGION OF PARÁ Souza Mafra, José Ricardo e Educação Matemática Produção de conhecimento GEPEIMAZ Mathematics Education Knowledge production GEPEIMAZ Educación Matemática Producción de conocimiento GEPEIMAZ |
title_short |
GEPEIMAZ CONTRIBUTIONS TO RESEARCH IN MATHEMATICS EDUCATION IN THE WESTERN REGION OF PARÁ |
title_full |
GEPEIMAZ CONTRIBUTIONS TO RESEARCH IN MATHEMATICS EDUCATION IN THE WESTERN REGION OF PARÁ |
title_fullStr |
GEPEIMAZ CONTRIBUTIONS TO RESEARCH IN MATHEMATICS EDUCATION IN THE WESTERN REGION OF PARÁ |
title_full_unstemmed |
GEPEIMAZ CONTRIBUTIONS TO RESEARCH IN MATHEMATICS EDUCATION IN THE WESTERN REGION OF PARÁ |
title_sort |
GEPEIMAZ CONTRIBUTIONS TO RESEARCH IN MATHEMATICS EDUCATION IN THE WESTERN REGION OF PARÁ |
author |
Souza Mafra, José Ricardo e |
author_facet |
Souza Mafra, José Ricardo e Mota Rabelo, Neliane Alves da Silva, Francisco Robson Gonçalves Gomes, Márcia Cristina |
author_role |
author |
author2 |
Mota Rabelo, Neliane Alves da Silva, Francisco Robson Gonçalves Gomes, Márcia Cristina |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza Mafra, José Ricardo e Mota Rabelo, Neliane Alves da Silva, Francisco Robson Gonçalves Gomes, Márcia Cristina |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Matemática Produção de conhecimento GEPEIMAZ Mathematics Education Knowledge production GEPEIMAZ Educación Matemática Producción de conocimiento GEPEIMAZ |
topic |
Educação Matemática Produção de conhecimento GEPEIMAZ Mathematics Education Knowledge production GEPEIMAZ Educación Matemática Producción de conocimiento GEPEIMAZ |
description |
This article presents a brief discussion about the production of knowledge developed by the participants of the Study and Research Group on Mathematics Education and Interdisciplinarity in the Amazon (GEPEIMAZ). It presents production indicators focused on studies and proposals developed in different areas of investigation, more specifically, in the western region of the state of Pará. We present an overview of the productions associated with the developed studies, and the organization and treatment of information was based on a survey of works and proposals linked to the GEPEIMAZ Research Group, located in different sources and databases, assuming characteristics of an essentially bibliographic research, similar to the review of studies. The information presented, point to significant results, based on the production developed by the group, in order to demarcate the importance of research groups, in the consolidation of spaces for research, learning, teaching and professional development, in mathematics education, in the western region of Pará . |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Mathematics Matemáticas Matemática |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/187 10.23926/RPD.2022.v7.nEspecial.e22115.id1773 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/187 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2022.v7.nEspecial.e22115.id1773 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/187/179 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. Especial (2022): Número Especial - Matemática e Suas Tecnologias; e22115 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. Especial (2022): Número Especial - Matemática e Suas Tecnologias; e22115 Revista Prática Docente; v. 7 n. Especial (2022): Número Especial - Matemática e Suas Tecnologias; e22115 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068939738480640 |