Mathematics Education and the decolonial perspective: participants, knowledge, and ways of thinking in Brazilian research

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bicho, Sávio
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Gonçalves, Harryson Júnio Lessa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação Matemática em Revista
Texto Completo: https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3376
Resumo: This article presents the results of post-Doctoral research whose objective was to develop an analytical overview of research produced in Brazil on the debate on decoloniality in the field of Mathematics Education. It is a bibliographic study produced from a survey of research in the Catálogo de Teses e Dissertações da Capes and the Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações.13 dissertations and 7 theses were selected. We used Discursive Textual Analysis to analyze the abstracts, which made it possible to group the research based on its participants into four categories: gender relations, ethnic-racial relations, indigenous people, and teacher training. Furthermore, the knowledge correlated in the research was grouped into indigenous knowledge, racial issues, knowledge of school/academic Mathematics. Finally, we discuss ways of thinking about Mathematics Education, through two categories: “Decolonizing teaching” and “Decolonizing the hegemony of Western mathematics”
id SBEM_MAT-1_01404c9208b312ae4fef55deabba5ab8
oai_identifier_str oai:emr.www.sbem.com.br:article/3376
network_acronym_str SBEM_MAT-1
network_name_str Educação Matemática em Revista
repository_id_str
spelling Mathematics Education and the decolonial perspective: participants, knowledge, and ways of thinking in Brazilian researchEducación Matemática y la perspectiva decolonial: participantes, saberes y modos de pensar desde la investigación brasileñaEducação Matemática e a perspectiva decolonial: participantes, conhecimentos e modos de pensar em pesquisas brasileirasDecolonialidadEducación MatemáticaProducción científicaDecolonialityMathematics EducationScientific productionDecolonialidadeEducação MatemáticaProdução CientíficaThis article presents the results of post-Doctoral research whose objective was to develop an analytical overview of research produced in Brazil on the debate on decoloniality in the field of Mathematics Education. It is a bibliographic study produced from a survey of research in the Catálogo de Teses e Dissertações da Capes and the Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações.13 dissertations and 7 theses were selected. We used Discursive Textual Analysis to analyze the abstracts, which made it possible to group the research based on its participants into four categories: gender relations, ethnic-racial relations, indigenous people, and teacher training. Furthermore, the knowledge correlated in the research was grouped into indigenous knowledge, racial issues, knowledge of school/academic Mathematics. Finally, we discuss ways of thinking about Mathematics Education, through two categories: “Decolonizing teaching” and “Decolonizing the hegemony of Western mathematics”Este artículo presenta los resultados de una investigación posdoctoral cuyo objetivo fue desarrollar un panorama analítico de las investigaciones producidas en Brasil sobre el debate sobre la descolonialidad en el campo de la Educación Matemática. Se trata de un estudio bibliográfico basado en investigaciones del Catálogo de Tesis y Disertaciones de la Capes y de la Biblioteca Digital Brasileña de Tesis y Disertaciones (BDTD). Se seleccionaron 13 disertaciones y 7 tesis. Para analizar los resúmenes utilizamos el Análisis Textual Discursivo (ATD), lo que permitió agrupar la investigación en función de sus participantes en cuatro categorías: relaciones de género, relaciones étnico-raciales, Pueblos indígenas, formación de docentes; los conocimientos correlacionados en la investigación se agruparon en: conocimientos indígenas, cuestiones raciales, conocimiento de matemáticas escolares/académicas; y, discutimos formas de pensar la Educación Matemática, a través de dos categorías: “Descolonizando la enseñanza” y “Descolonizando la hegemonía de las matemáticas occidentales”.Este artigo apresenta resultados de uma pesquisa de pós-doutorado cujo objetivo foi elaborar um panorama analítico de pesquisas produzidas no Brasil sobre o debate da decolonialidade no campo da Educação Matemática. É um estudo bibliográfico produzido a partir de um levantamento de pesquisas no Catálogo de Teses e Dissertações da Capes e na Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações (BDTD). Foram selecionadas 13 dissertações e 7 teses. Utilizamos a Análise Textual Discursiva (ATD) para a análise dos resumos, a qual proporcionou agrupar as pesquisas a partir de seus participantes em quatro categorias: relações de gênero, relações étnico-raciais, indígenas, formação docente. Ademais, os conhecimentos correlacionados nas pesquisas foram agrupados em: conhecimentos indígenas, questões raciais, conhecimentos da Matemática escolar/acadêmica. Por fim, discorremos sobre modos de pensar na Educação Matemática, por meio de duas categorias: “Decolonizando o ensino” e “Decolonizando a hegemonia da matemática ocidental”Sociedade Brasileira de Educação Matemática2023-09-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/337610.37001/emr.v28i80.3376Educação Matemática em Revista; v. 28 n. 80 (2023): jul./set. - Fluxo Contínuo; 1-152317-904X1517-3941reponame:Educação Matemática em Revistainstname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEM_MATporhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3376/2438https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessBicho, SávioGonçalves, Harryson Júnio Lessa2023-09-02T11:24:00Zoai:emr.www.sbem.com.br:article/3376Revistahttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/indexPUBhttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/oaiemr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br2317-904X1517-3941opendoar:2023-09-02T11:24Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false
dc.title.none.fl_str_mv Mathematics Education and the decolonial perspective: participants, knowledge, and ways of thinking in Brazilian research
Educación Matemática y la perspectiva decolonial: participantes, saberes y modos de pensar desde la investigación brasileña
Educação Matemática e a perspectiva decolonial: participantes, conhecimentos e modos de pensar em pesquisas brasileiras
title Mathematics Education and the decolonial perspective: participants, knowledge, and ways of thinking in Brazilian research
spellingShingle Mathematics Education and the decolonial perspective: participants, knowledge, and ways of thinking in Brazilian research
Bicho, Sávio
Decolonialidad
Educación Matemática
Producción científica
Decoloniality
Mathematics Education
Scientific production
Decolonialidade
Educação Matemática
Produção Científica
title_short Mathematics Education and the decolonial perspective: participants, knowledge, and ways of thinking in Brazilian research
title_full Mathematics Education and the decolonial perspective: participants, knowledge, and ways of thinking in Brazilian research
title_fullStr Mathematics Education and the decolonial perspective: participants, knowledge, and ways of thinking in Brazilian research
title_full_unstemmed Mathematics Education and the decolonial perspective: participants, knowledge, and ways of thinking in Brazilian research
title_sort Mathematics Education and the decolonial perspective: participants, knowledge, and ways of thinking in Brazilian research
author Bicho, Sávio
author_facet Bicho, Sávio
Gonçalves, Harryson Júnio Lessa
author_role author
author2 Gonçalves, Harryson Júnio Lessa
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bicho, Sávio
Gonçalves, Harryson Júnio Lessa
dc.subject.por.fl_str_mv Decolonialidad
Educación Matemática
Producción científica
Decoloniality
Mathematics Education
Scientific production
Decolonialidade
Educação Matemática
Produção Científica
topic Decolonialidad
Educación Matemática
Producción científica
Decoloniality
Mathematics Education
Scientific production
Decolonialidade
Educação Matemática
Produção Científica
description This article presents the results of post-Doctoral research whose objective was to develop an analytical overview of research produced in Brazil on the debate on decoloniality in the field of Mathematics Education. It is a bibliographic study produced from a survey of research in the Catálogo de Teses e Dissertações da Capes and the Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações.13 dissertations and 7 theses were selected. We used Discursive Textual Analysis to analyze the abstracts, which made it possible to group the research based on its participants into four categories: gender relations, ethnic-racial relations, indigenous people, and teacher training. Furthermore, the knowledge correlated in the research was grouped into indigenous knowledge, racial issues, knowledge of school/academic Mathematics. Finally, we discuss ways of thinking about Mathematics Education, through two categories: “Decolonizing teaching” and “Decolonizing the hegemony of Western mathematics”
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-09-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3376
10.37001/emr.v28i80.3376
url https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3376
identifier_str_mv 10.37001/emr.v28i80.3376
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3376/2438
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Educação Matemática
dc.source.none.fl_str_mv Educação Matemática em Revista; v. 28 n. 80 (2023): jul./set. - Fluxo Contínuo; 1-15
2317-904X
1517-3941
reponame:Educação Matemática em Revista
instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron:SBEM_MAT
instname_str Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
instacron_str SBEM_MAT
institution SBEM_MAT
reponame_str Educação Matemática em Revista
collection Educação Matemática em Revista
repository.name.fl_str_mv Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)
repository.mail.fl_str_mv emr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br
_version_ 1797050131576520704