Mathematics Education and the decolonial perspective: participants, knowledge, and ways of thinking in Brazilian research
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação Matemática em Revista |
Texto Completo: | https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3376 |
Resumo: | This article presents the results of post-Doctoral research whose objective was to develop an analytical overview of research produced in Brazil on the debate on decoloniality in the field of Mathematics Education. It is a bibliographic study produced from a survey of research in the Catálogo de Teses e Dissertações da Capes and the Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações.13 dissertations and 7 theses were selected. We used Discursive Textual Analysis to analyze the abstracts, which made it possible to group the research based on its participants into four categories: gender relations, ethnic-racial relations, indigenous people, and teacher training. Furthermore, the knowledge correlated in the research was grouped into indigenous knowledge, racial issues, knowledge of school/academic Mathematics. Finally, we discuss ways of thinking about Mathematics Education, through two categories: “Decolonizing teaching” and “Decolonizing the hegemony of Western mathematics” |
id |
SBEM_MAT-1_01404c9208b312ae4fef55deabba5ab8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:emr.www.sbem.com.br:article/3376 |
network_acronym_str |
SBEM_MAT-1 |
network_name_str |
Educação Matemática em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
Mathematics Education and the decolonial perspective: participants, knowledge, and ways of thinking in Brazilian researchEducación Matemática y la perspectiva decolonial: participantes, saberes y modos de pensar desde la investigación brasileñaEducação Matemática e a perspectiva decolonial: participantes, conhecimentos e modos de pensar em pesquisas brasileirasDecolonialidadEducación MatemáticaProducción científicaDecolonialityMathematics EducationScientific productionDecolonialidadeEducação MatemáticaProdução CientíficaThis article presents the results of post-Doctoral research whose objective was to develop an analytical overview of research produced in Brazil on the debate on decoloniality in the field of Mathematics Education. It is a bibliographic study produced from a survey of research in the Catálogo de Teses e Dissertações da Capes and the Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações.13 dissertations and 7 theses were selected. We used Discursive Textual Analysis to analyze the abstracts, which made it possible to group the research based on its participants into four categories: gender relations, ethnic-racial relations, indigenous people, and teacher training. Furthermore, the knowledge correlated in the research was grouped into indigenous knowledge, racial issues, knowledge of school/academic Mathematics. Finally, we discuss ways of thinking about Mathematics Education, through two categories: “Decolonizing teaching” and “Decolonizing the hegemony of Western mathematics”Este artículo presenta los resultados de una investigación posdoctoral cuyo objetivo fue desarrollar un panorama analítico de las investigaciones producidas en Brasil sobre el debate sobre la descolonialidad en el campo de la Educación Matemática. Se trata de un estudio bibliográfico basado en investigaciones del Catálogo de Tesis y Disertaciones de la Capes y de la Biblioteca Digital Brasileña de Tesis y Disertaciones (BDTD). Se seleccionaron 13 disertaciones y 7 tesis. Para analizar los resúmenes utilizamos el Análisis Textual Discursivo (ATD), lo que permitió agrupar la investigación en función de sus participantes en cuatro categorías: relaciones de género, relaciones étnico-raciales, Pueblos indígenas, formación de docentes; los conocimientos correlacionados en la investigación se agruparon en: conocimientos indígenas, cuestiones raciales, conocimiento de matemáticas escolares/académicas; y, discutimos formas de pensar la Educación Matemática, a través de dos categorías: “Descolonizando la enseñanza” y “Descolonizando la hegemonía de las matemáticas occidentales”.Este artigo apresenta resultados de uma pesquisa de pós-doutorado cujo objetivo foi elaborar um panorama analítico de pesquisas produzidas no Brasil sobre o debate da decolonialidade no campo da Educação Matemática. É um estudo bibliográfico produzido a partir de um levantamento de pesquisas no Catálogo de Teses e Dissertações da Capes e na Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações (BDTD). Foram selecionadas 13 dissertações e 7 teses. Utilizamos a Análise Textual Discursiva (ATD) para a análise dos resumos, a qual proporcionou agrupar as pesquisas a partir de seus participantes em quatro categorias: relações de gênero, relações étnico-raciais, indígenas, formação docente. Ademais, os conhecimentos correlacionados nas pesquisas foram agrupados em: conhecimentos indígenas, questões raciais, conhecimentos da Matemática escolar/acadêmica. Por fim, discorremos sobre modos de pensar na Educação Matemática, por meio de duas categorias: “Decolonizando o ensino” e “Decolonizando a hegemonia da matemática ocidental”Sociedade Brasileira de Educação Matemática2023-09-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/337610.37001/emr.v28i80.3376Educação Matemática em Revista; v. 28 n. 80 (2023): jul./set. - Fluxo Contínuo; 1-152317-904X1517-3941reponame:Educação Matemática em Revistainstname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)instacron:SBEM_MATporhttps://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3376/2438https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessBicho, SávioGonçalves, Harryson Júnio Lessa2023-09-02T11:24:00Zoai:emr.www.sbem.com.br:article/3376Revistahttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/indexPUBhttp://sbemrevista.kinghost.net/revista/index.php/emr/oaiemr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br2317-904X1517-3941opendoar:2023-09-02T11:24Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Mathematics Education and the decolonial perspective: participants, knowledge, and ways of thinking in Brazilian research Educación Matemática y la perspectiva decolonial: participantes, saberes y modos de pensar desde la investigación brasileña Educação Matemática e a perspectiva decolonial: participantes, conhecimentos e modos de pensar em pesquisas brasileiras |
title |
Mathematics Education and the decolonial perspective: participants, knowledge, and ways of thinking in Brazilian research |
spellingShingle |
Mathematics Education and the decolonial perspective: participants, knowledge, and ways of thinking in Brazilian research Bicho, Sávio Decolonialidad Educación Matemática Producción científica Decoloniality Mathematics Education Scientific production Decolonialidade Educação Matemática Produção Científica |
title_short |
Mathematics Education and the decolonial perspective: participants, knowledge, and ways of thinking in Brazilian research |
title_full |
Mathematics Education and the decolonial perspective: participants, knowledge, and ways of thinking in Brazilian research |
title_fullStr |
Mathematics Education and the decolonial perspective: participants, knowledge, and ways of thinking in Brazilian research |
title_full_unstemmed |
Mathematics Education and the decolonial perspective: participants, knowledge, and ways of thinking in Brazilian research |
title_sort |
Mathematics Education and the decolonial perspective: participants, knowledge, and ways of thinking in Brazilian research |
author |
Bicho, Sávio |
author_facet |
Bicho, Sávio Gonçalves, Harryson Júnio Lessa |
author_role |
author |
author2 |
Gonçalves, Harryson Júnio Lessa |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bicho, Sávio Gonçalves, Harryson Júnio Lessa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Decolonialidad Educación Matemática Producción científica Decoloniality Mathematics Education Scientific production Decolonialidade Educação Matemática Produção Científica |
topic |
Decolonialidad Educación Matemática Producción científica Decoloniality Mathematics Education Scientific production Decolonialidade Educação Matemática Produção Científica |
description |
This article presents the results of post-Doctoral research whose objective was to develop an analytical overview of research produced in Brazil on the debate on decoloniality in the field of Mathematics Education. It is a bibliographic study produced from a survey of research in the Catálogo de Teses e Dissertações da Capes and the Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações.13 dissertations and 7 theses were selected. We used Discursive Textual Analysis to analyze the abstracts, which made it possible to group the research based on its participants into four categories: gender relations, ethnic-racial relations, indigenous people, and teacher training. Furthermore, the knowledge correlated in the research was grouped into indigenous knowledge, racial issues, knowledge of school/academic Mathematics. Finally, we discuss ways of thinking about Mathematics Education, through two categories: “Decolonizing teaching” and “Decolonizing the hegemony of Western mathematics” |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-09-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3376 10.37001/emr.v28i80.3376 |
url |
https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3376 |
identifier_str_mv |
10.37001/emr.v28i80.3376 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/emr/article/view/3376/2438 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática |
publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação Matemática em Revista; v. 28 n. 80 (2023): jul./set. - Fluxo Contínuo; 1-15 2317-904X 1517-3941 reponame:Educação Matemática em Revista instname:Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) instacron:SBEM_MAT |
instname_str |
Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) |
instacron_str |
SBEM_MAT |
institution |
SBEM_MAT |
reponame_str |
Educação Matemática em Revista |
collection |
Educação Matemática em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educação Matemática em Revista - Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Brasília (SBEM-DF) |
repository.mail.fl_str_mv |
emr@sbem.com.br || webmaster@sbem.com.br || primeiro.secretario@sbem.com.br |
_version_ |
1797050131576520704 |