EXPLORING ERRORS IN MATHEMATICS: A STUDY CARRIED OUT WITH STUDENTS IN THE FINAL YEARS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Valente, Francisco de Assis da Silva
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Almeida, Laura Isabel Marques Vasconcelos de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/776
Resumo: The research of a qualitative nature, aims to evaluate the error in mathematics from a pedagogical perspective, using psychogenetic and constructivist theory, with the bias of characterizing the correlated error, to the aforementioned theory, based on the teaching material of the School Learning Management Program (GESTAR II), offered during the in-service continuing education program, aimed at mathematics teachers who work in the state public network of Mato Grosso. The study was carried out with 25 9th grade students from a state public school in the city of Várzea Grande/MT, using as a source activities extracted from the Gestar II teaching material, developed during mathematics classes. The applied activities cover operations with decimal numbers, linked to the use of measurement units and operations, associated with the contextualized use of monetary values, aiming to appreciate errors in mathematics, with the psychogenetic vision, anchored in the concepts of Pinto (2009).
id IFMT_bb5c1467114f00f934137affc5c41d1b
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/776
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling EXPLORING ERRORS IN MATHEMATICS: A STUDY CARRIED OUT WITH STUDENTS IN THE FINAL YEARSEXPLORANDO ERRORES EN MATEMÁTICAS: UN ESTUDIO REALIZADO CON ESTUDIANTES DE LOS ÚLTIMOS AÑOSEXPLORANDO O ERRO EM MATEMÁTICA - UM ESTUDO REALIZADO COM ESTUDANTES DOS ANOS FINAISEducação MatemáticaErroFormação de ProfessoresMathematics EducationErrorTeacher trainingEducación MatemáticaErrorFormación de profesoresThe research of a qualitative nature, aims to evaluate the error in mathematics from a pedagogical perspective, using psychogenetic and constructivist theory, with the bias of characterizing the correlated error, to the aforementioned theory, based on the teaching material of the School Learning Management Program (GESTAR II), offered during the in-service continuing education program, aimed at mathematics teachers who work in the state public network of Mato Grosso. The study was carried out with 25 9th grade students from a state public school in the city of Várzea Grande/MT, using as a source activities extracted from the Gestar II teaching material, developed during mathematics classes. The applied activities cover operations with decimal numbers, linked to the use of measurement units and operations, associated with the contextualized use of monetary values, aiming to appreciate errors in mathematics, with the psychogenetic vision, anchored in the concepts of Pinto (2009).La investigación de carácter cualitativo, tiene como objetivo evaluar el error en matemáticas desde una perspectiva pedagógica, utilizando la teoría psicogenética y constructivista, con el sesgo de caracterizar el error correlacionado, a la teoría antes mencionada, basándose en el material didáctico del Programa de Gestión del Aprendizaje Escolar. (GESTAR II), oferecido durante el programa de educación continua en servicio, dirigido a profesores de matemáticas que actúan en la red pública estatal de Mato Grosso. El estudio fue realizado con 25 estudiantes del noveno grado de una escuela pública estatal de la ciudad de Várzea Grande/MT, utilizando como fuente actividades extraídas del material didáctico Gestar II, desarrolladas durante las clases de matemáticas. Las actividades aplicadas abarcan operaciones con números decimales, vinculadas al uso de unidades de medida y operaciones, asociadas al uso contextualizado de valores monetarios, con el objetivo de apreciar errores en matemáticas, con la visión psicogenética, anclada en los conceptos de Pinto (2009).A pesquisa de natureza qualitativa, objetiva apreciar o erro em matemática na perspectiva pedagógica, utilizando a teoria psicogenética e construtivista, no viés da caracterização do erro correlacionado, à referida teoria, tendo como base, o material didático do Programa Gestão da Aprendizagem Escolar (GESTAR II), ofertado durante o Programa de formação continuada em exercício, destinado aos professores de matemática que atuam na rede pública estadual de Mato Grosso. O estudo foi realizado com 25 alunos do 9.o ano, de uma escola pública estadual na cidade de Várzea Grande/MT, tendo como fonte, as atividades extraídas do material didático do Gestar II, desenvolvidas durante as aulas de matemática. As atividades aplicadas abrangem as operações com números decimais, articuladas ao uso de unidades de medida e operações, associadas ao uso contextualizado de valores monetários, visando apreciar o erro em matemática, com a visão psicogenética, ancorada nas concepções de Pinto (2009).Revista Prática Docente2024-01-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMathematicsMatemáticasMatemáticaapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/77610.23926/RPD.2023.v8.n1.e23051.id776Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 8 (2023): January to December 2023 (Continuous flow); e23051Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 8 (2023): Enero a Diciembre 2023 (Flujo continuo); e23051Revista Prática Docente; v. 8 (2023): Janeiro a Dezembro de 2023 (Fluxo contínuo); e230512526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/776/757Copyright (c) 2024 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessValente, Francisco de Assis da SilvaAlmeida, Laura Isabel Marques Vasconcelos de2024-01-31T18:54:10Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/776Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2024-01-31T18:54:10Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv EXPLORING ERRORS IN MATHEMATICS: A STUDY CARRIED OUT WITH STUDENTS IN THE FINAL YEARS
EXPLORANDO ERRORES EN MATEMÁTICAS: UN ESTUDIO REALIZADO CON ESTUDIANTES DE LOS ÚLTIMOS AÑOS
EXPLORANDO O ERRO EM MATEMÁTICA - UM ESTUDO REALIZADO COM ESTUDANTES DOS ANOS FINAIS
title EXPLORING ERRORS IN MATHEMATICS: A STUDY CARRIED OUT WITH STUDENTS IN THE FINAL YEARS
spellingShingle EXPLORING ERRORS IN MATHEMATICS: A STUDY CARRIED OUT WITH STUDENTS IN THE FINAL YEARS
Valente, Francisco de Assis da Silva
Educação Matemática
Erro
Formação de Professores
Mathematics Education
Error
Teacher training
Educación Matemática
Error
Formación de profesores
title_short EXPLORING ERRORS IN MATHEMATICS: A STUDY CARRIED OUT WITH STUDENTS IN THE FINAL YEARS
title_full EXPLORING ERRORS IN MATHEMATICS: A STUDY CARRIED OUT WITH STUDENTS IN THE FINAL YEARS
title_fullStr EXPLORING ERRORS IN MATHEMATICS: A STUDY CARRIED OUT WITH STUDENTS IN THE FINAL YEARS
title_full_unstemmed EXPLORING ERRORS IN MATHEMATICS: A STUDY CARRIED OUT WITH STUDENTS IN THE FINAL YEARS
title_sort EXPLORING ERRORS IN MATHEMATICS: A STUDY CARRIED OUT WITH STUDENTS IN THE FINAL YEARS
author Valente, Francisco de Assis da Silva
author_facet Valente, Francisco de Assis da Silva
Almeida, Laura Isabel Marques Vasconcelos de
author_role author
author2 Almeida, Laura Isabel Marques Vasconcelos de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Valente, Francisco de Assis da Silva
Almeida, Laura Isabel Marques Vasconcelos de
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Matemática
Erro
Formação de Professores
Mathematics Education
Error
Teacher training
Educación Matemática
Error
Formación de profesores
topic Educação Matemática
Erro
Formação de Professores
Mathematics Education
Error
Teacher training
Educación Matemática
Error
Formación de profesores
description The research of a qualitative nature, aims to evaluate the error in mathematics from a pedagogical perspective, using psychogenetic and constructivist theory, with the bias of characterizing the correlated error, to the aforementioned theory, based on the teaching material of the School Learning Management Program (GESTAR II), offered during the in-service continuing education program, aimed at mathematics teachers who work in the state public network of Mato Grosso. The study was carried out with 25 9th grade students from a state public school in the city of Várzea Grande/MT, using as a source activities extracted from the Gestar II teaching material, developed during mathematics classes. The applied activities cover operations with decimal numbers, linked to the use of measurement units and operations, associated with the contextualized use of monetary values, aiming to appreciate errors in mathematics, with the psychogenetic vision, anchored in the concepts of Pinto (2009).
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-01-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Mathematics
Matemáticas
Matemática
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/776
10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23051.id776
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/776
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23051.id776
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/776/757
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 8 (2023): January to December 2023 (Continuous flow); e23051
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 8 (2023): Enero a Diciembre 2023 (Flujo continuo); e23051
Revista Prática Docente; v. 8 (2023): Janeiro a Dezembro de 2023 (Fluxo contínuo); e23051
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068944991846400