EXPLORING ERRORS IN MATHEMATICS: A STUDY CARRIED OUT WITH STUDENTS IN THE FINAL YEARS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/776 |
Resumo: | The research of a qualitative nature, aims to evaluate the error in mathematics from a pedagogical perspective, using psychogenetic and constructivist theory, with the bias of characterizing the correlated error, to the aforementioned theory, based on the teaching material of the School Learning Management Program (GESTAR II), offered during the in-service continuing education program, aimed at mathematics teachers who work in the state public network of Mato Grosso. The study was carried out with 25 9th grade students from a state public school in the city of Várzea Grande/MT, using as a source activities extracted from the Gestar II teaching material, developed during mathematics classes. The applied activities cover operations with decimal numbers, linked to the use of measurement units and operations, associated with the contextualized use of monetary values, aiming to appreciate errors in mathematics, with the psychogenetic vision, anchored in the concepts of Pinto (2009). |
id |
IFMT_bb5c1467114f00f934137affc5c41d1b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/776 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
EXPLORING ERRORS IN MATHEMATICS: A STUDY CARRIED OUT WITH STUDENTS IN THE FINAL YEARSEXPLORANDO ERRORES EN MATEMÁTICAS: UN ESTUDIO REALIZADO CON ESTUDIANTES DE LOS ÚLTIMOS AÑOSEXPLORANDO O ERRO EM MATEMÁTICA - UM ESTUDO REALIZADO COM ESTUDANTES DOS ANOS FINAISEducação MatemáticaErroFormação de ProfessoresMathematics EducationErrorTeacher trainingEducación MatemáticaErrorFormación de profesoresThe research of a qualitative nature, aims to evaluate the error in mathematics from a pedagogical perspective, using psychogenetic and constructivist theory, with the bias of characterizing the correlated error, to the aforementioned theory, based on the teaching material of the School Learning Management Program (GESTAR II), offered during the in-service continuing education program, aimed at mathematics teachers who work in the state public network of Mato Grosso. The study was carried out with 25 9th grade students from a state public school in the city of Várzea Grande/MT, using as a source activities extracted from the Gestar II teaching material, developed during mathematics classes. The applied activities cover operations with decimal numbers, linked to the use of measurement units and operations, associated with the contextualized use of monetary values, aiming to appreciate errors in mathematics, with the psychogenetic vision, anchored in the concepts of Pinto (2009).La investigación de carácter cualitativo, tiene como objetivo evaluar el error en matemáticas desde una perspectiva pedagógica, utilizando la teoría psicogenética y constructivista, con el sesgo de caracterizar el error correlacionado, a la teoría antes mencionada, basándose en el material didáctico del Programa de Gestión del Aprendizaje Escolar. (GESTAR II), oferecido durante el programa de educación continua en servicio, dirigido a profesores de matemáticas que actúan en la red pública estatal de Mato Grosso. El estudio fue realizado con 25 estudiantes del noveno grado de una escuela pública estatal de la ciudad de Várzea Grande/MT, utilizando como fuente actividades extraídas del material didáctico Gestar II, desarrolladas durante las clases de matemáticas. Las actividades aplicadas abarcan operaciones con números decimales, vinculadas al uso de unidades de medida y operaciones, asociadas al uso contextualizado de valores monetarios, con el objetivo de apreciar errores en matemáticas, con la visión psicogenética, anclada en los conceptos de Pinto (2009).A pesquisa de natureza qualitativa, objetiva apreciar o erro em matemática na perspectiva pedagógica, utilizando a teoria psicogenética e construtivista, no viés da caracterização do erro correlacionado, à referida teoria, tendo como base, o material didático do Programa Gestão da Aprendizagem Escolar (GESTAR II), ofertado durante o Programa de formação continuada em exercício, destinado aos professores de matemática que atuam na rede pública estadual de Mato Grosso. O estudo foi realizado com 25 alunos do 9.o ano, de uma escola pública estadual na cidade de Várzea Grande/MT, tendo como fonte, as atividades extraídas do material didático do Gestar II, desenvolvidas durante as aulas de matemática. As atividades aplicadas abrangem as operações com números decimais, articuladas ao uso de unidades de medida e operações, associadas ao uso contextualizado de valores monetários, visando apreciar o erro em matemática, com a visão psicogenética, ancorada nas concepções de Pinto (2009).Revista Prática Docente2024-01-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMathematicsMatemáticasMatemáticaapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/77610.23926/RPD.2023.v8.n1.e23051.id776Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 8 (2023): January to December 2023 (Continuous flow); e23051Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 8 (2023): Enero a Diciembre 2023 (Flujo continuo); e23051Revista Prática Docente; v. 8 (2023): Janeiro a Dezembro de 2023 (Fluxo contínuo); e230512526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/776/757Copyright (c) 2024 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessValente, Francisco de Assis da SilvaAlmeida, Laura Isabel Marques Vasconcelos de2024-01-31T18:54:10Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/776Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2024-01-31T18:54:10Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
EXPLORING ERRORS IN MATHEMATICS: A STUDY CARRIED OUT WITH STUDENTS IN THE FINAL YEARS EXPLORANDO ERRORES EN MATEMÁTICAS: UN ESTUDIO REALIZADO CON ESTUDIANTES DE LOS ÚLTIMOS AÑOS EXPLORANDO O ERRO EM MATEMÁTICA - UM ESTUDO REALIZADO COM ESTUDANTES DOS ANOS FINAIS |
title |
EXPLORING ERRORS IN MATHEMATICS: A STUDY CARRIED OUT WITH STUDENTS IN THE FINAL YEARS |
spellingShingle |
EXPLORING ERRORS IN MATHEMATICS: A STUDY CARRIED OUT WITH STUDENTS IN THE FINAL YEARS Valente, Francisco de Assis da Silva Educação Matemática Erro Formação de Professores Mathematics Education Error Teacher training Educación Matemática Error Formación de profesores |
title_short |
EXPLORING ERRORS IN MATHEMATICS: A STUDY CARRIED OUT WITH STUDENTS IN THE FINAL YEARS |
title_full |
EXPLORING ERRORS IN MATHEMATICS: A STUDY CARRIED OUT WITH STUDENTS IN THE FINAL YEARS |
title_fullStr |
EXPLORING ERRORS IN MATHEMATICS: A STUDY CARRIED OUT WITH STUDENTS IN THE FINAL YEARS |
title_full_unstemmed |
EXPLORING ERRORS IN MATHEMATICS: A STUDY CARRIED OUT WITH STUDENTS IN THE FINAL YEARS |
title_sort |
EXPLORING ERRORS IN MATHEMATICS: A STUDY CARRIED OUT WITH STUDENTS IN THE FINAL YEARS |
author |
Valente, Francisco de Assis da Silva |
author_facet |
Valente, Francisco de Assis da Silva Almeida, Laura Isabel Marques Vasconcelos de |
author_role |
author |
author2 |
Almeida, Laura Isabel Marques Vasconcelos de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Valente, Francisco de Assis da Silva Almeida, Laura Isabel Marques Vasconcelos de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Matemática Erro Formação de Professores Mathematics Education Error Teacher training Educación Matemática Error Formación de profesores |
topic |
Educação Matemática Erro Formação de Professores Mathematics Education Error Teacher training Educación Matemática Error Formación de profesores |
description |
The research of a qualitative nature, aims to evaluate the error in mathematics from a pedagogical perspective, using psychogenetic and constructivist theory, with the bias of characterizing the correlated error, to the aforementioned theory, based on the teaching material of the School Learning Management Program (GESTAR II), offered during the in-service continuing education program, aimed at mathematics teachers who work in the state public network of Mato Grosso. The study was carried out with 25 9th grade students from a state public school in the city of Várzea Grande/MT, using as a source activities extracted from the Gestar II teaching material, developed during mathematics classes. The applied activities cover operations with decimal numbers, linked to the use of measurement units and operations, associated with the contextualized use of monetary values, aiming to appreciate errors in mathematics, with the psychogenetic vision, anchored in the concepts of Pinto (2009). |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-01-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Mathematics Matemáticas Matemática |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/776 10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23051.id776 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/776 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23051.id776 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/776/757 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 8 (2023): January to December 2023 (Continuous flow); e23051 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 8 (2023): Enero a Diciembre 2023 (Flujo continuo); e23051 Revista Prática Docente; v. 8 (2023): Janeiro a Dezembro de 2023 (Fluxo contínuo); e23051 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068944991846400 |