ONE FOR ALL AND ALL FOR ONE: REPORT OF AN EXTENSION PROJECT ON URBAN SPACE PRODUCTION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Guimarães, Cristiana Maria de Oliveira
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Pereira, Cláudio Alves
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/883
Resumo: The article analyzes the results of an extension project carried out with 6th grade elementary school students at a municipal school in Governador Valadares, Minas Gerais. The main objective of the project was to show students their possibilities of intervening in the urban space, based on the premise that it is produced historically and socially by the individuals that constitute it. The idea was the production of a comic book with the adventures of a heroine, a teenager like the students involved, called Garota Reparo, whose mission would be to save the city from the wrongs done in it. For this, preparatory workshops and an urban intervention in the neighborhood were carried out. We rely on theoretical constructions on the utopias of the right to the city and education as world-changing praxis, put forward, respectively, by Henri Léfèbvre and Paulo Freire. The results show the students' assumption of issues involving the right to the city and to the collective.
id IFMT_c289c375511292f2ad97168c8a70ad77
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/883
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling ONE FOR ALL AND ALL FOR ONE: REPORT OF AN EXTENSION PROJECT ON URBAN SPACE PRODUCTIONUM POR TODOS E TODOS POR UM: RELATO DE UM PROJETO DE EXTENSÃO SOBRE PRODUÇÃO DE ESPAÇO URBANOProjeto de ExtensãoPráxis TransformadoraProdução do EspaçoExtension ProjectTransformative PraxisProduction of SpaceThe article analyzes the results of an extension project carried out with 6th grade elementary school students at a municipal school in Governador Valadares, Minas Gerais. The main objective of the project was to show students their possibilities of intervening in the urban space, based on the premise that it is produced historically and socially by the individuals that constitute it. The idea was the production of a comic book with the adventures of a heroine, a teenager like the students involved, called Garota Reparo, whose mission would be to save the city from the wrongs done in it. For this, preparatory workshops and an urban intervention in the neighborhood were carried out. We rely on theoretical constructions on the utopias of the right to the city and education as world-changing praxis, put forward, respectively, by Henri Léfèbvre and Paulo Freire. The results show the students' assumption of issues involving the right to the city and to the collective.O artigo analisa os resultados de um projeto de extensão realizado com alunos do 6º ano do ensino fundamental de uma escola municipal em Governador Valadares, Minas Gerais. O projeto tinha como objetivo principal mostrar aos alunos as suas possibilidades de intervir no espaço urbano, partindo da premissa de que esse é produzido histórica e socialmente pelos indivíduos que o constituem. O mote era a produção de um gibi com as aventuras de uma heroína, adolescente como os alunos envolvidos, chamada Garota Reparo, cuja missão seria salvar a cidade dos malfeitos nela realizados. Para isso, foram realizadas oficinas preparatórias e uma intervenção urbana no bairro. Apoiamo-nos nas construções teóricas sobre as utopias do direito à cidade e a educação como práxis transformadora do mundo, colocadas, respectivamente, por Henri Léfèbvre e Paulo Freire. Os resultados mostram a assunção pelos alunos das questões que envolvem o direito à cidade e ao coletivo.Revista Prática Docente2020-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHumanasapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/88310.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p2051-2068.id883Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 3 (2020): September to December 2020; 2051-2068Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 3 (2020): Septiembre a diciembre de 2020; 2051-2068Revista Prática Docente; v. 5 n. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 2051-20682526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/883/423Copyright (c) 2020 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGuimarães, Cristiana Maria de OliveiraPereira, Cláudio Alves2022-06-03T13:01:57Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/883Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-03T13:01:57Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv ONE FOR ALL AND ALL FOR ONE: REPORT OF AN EXTENSION PROJECT ON URBAN SPACE PRODUCTION
UM POR TODOS E TODOS POR UM: RELATO DE UM PROJETO DE EXTENSÃO SOBRE PRODUÇÃO DE ESPAÇO URBANO
title ONE FOR ALL AND ALL FOR ONE: REPORT OF AN EXTENSION PROJECT ON URBAN SPACE PRODUCTION
spellingShingle ONE FOR ALL AND ALL FOR ONE: REPORT OF AN EXTENSION PROJECT ON URBAN SPACE PRODUCTION
Guimarães, Cristiana Maria de Oliveira
Projeto de Extensão
Práxis Transformadora
Produção do Espaço
Extension Project
Transformative Praxis
Production of Space
title_short ONE FOR ALL AND ALL FOR ONE: REPORT OF AN EXTENSION PROJECT ON URBAN SPACE PRODUCTION
title_full ONE FOR ALL AND ALL FOR ONE: REPORT OF AN EXTENSION PROJECT ON URBAN SPACE PRODUCTION
title_fullStr ONE FOR ALL AND ALL FOR ONE: REPORT OF AN EXTENSION PROJECT ON URBAN SPACE PRODUCTION
title_full_unstemmed ONE FOR ALL AND ALL FOR ONE: REPORT OF AN EXTENSION PROJECT ON URBAN SPACE PRODUCTION
title_sort ONE FOR ALL AND ALL FOR ONE: REPORT OF AN EXTENSION PROJECT ON URBAN SPACE PRODUCTION
author Guimarães, Cristiana Maria de Oliveira
author_facet Guimarães, Cristiana Maria de Oliveira
Pereira, Cláudio Alves
author_role author
author2 Pereira, Cláudio Alves
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Guimarães, Cristiana Maria de Oliveira
Pereira, Cláudio Alves
dc.subject.por.fl_str_mv Projeto de Extensão
Práxis Transformadora
Produção do Espaço
Extension Project
Transformative Praxis
Production of Space
topic Projeto de Extensão
Práxis Transformadora
Produção do Espaço
Extension Project
Transformative Praxis
Production of Space
description The article analyzes the results of an extension project carried out with 6th grade elementary school students at a municipal school in Governador Valadares, Minas Gerais. The main objective of the project was to show students their possibilities of intervening in the urban space, based on the premise that it is produced historically and socially by the individuals that constitute it. The idea was the production of a comic book with the adventures of a heroine, a teenager like the students involved, called Garota Reparo, whose mission would be to save the city from the wrongs done in it. For this, preparatory workshops and an urban intervention in the neighborhood were carried out. We rely on theoretical constructions on the utopias of the right to the city and education as world-changing praxis, put forward, respectively, by Henri Léfèbvre and Paulo Freire. The results show the students' assumption of issues involving the right to the city and to the collective.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Humanas
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/883
10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p2051-2068.id883
url http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/883
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p2051-2068.id883
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/883/423
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 3 (2020): September to December 2020; 2051-2068
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 3 (2020): Septiembre a diciembre de 2020; 2051-2068
Revista Prática Docente; v. 5 n. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 2051-2068
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1792205724896460800