ONE FOR ALL AND ALL FOR ONE: REPORT OF AN EXTENSION PROJECT ON URBAN SPACE PRODUCTION
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/413 |
Resumo: | The article analyzes the results of an extension project carried out with 6th grade elementary school students at a municipal school in Governador Valadares, Minas Gerais. The main objective of the project was to show students their possibilities of intervening in the urban space, based on the premise that it is produced historically and socially by the individuals that constitute it. The idea was the production of a comic book with the adventures of a heroine, a teenager like the students involved, called Garota Reparo, whose mission would be to save the city from the wrongs done in it. For this, preparatory workshops and an urban intervention in the neighborhood were carried out. We rely on theoretical constructions on the utopias of the right to the city and education as world-changing praxis, put forward, respectively, by Henri Léfèbvre and Paulo Freire. The results show the students' assumption of issues involving the right to the city and to the collective. |
id |
IFMT_d0d5ca3f3ca4f934edaf2c5b6ea45f26 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/413 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
ONE FOR ALL AND ALL FOR ONE: REPORT OF AN EXTENSION PROJECT ON URBAN SPACE PRODUCTIONUM POR TODOS E TODOS POR UM: RELATO DE UM PROJETO DE EXTENSÃO SOBRE PRODUÇÃO DE ESPAÇO URBANOProjeto de ExtensãoPráxis TransformadoraProdução do EspaçoExtension ProjectTransformative PraxisProduction of SpaceThe article analyzes the results of an extension project carried out with 6th grade elementary school students at a municipal school in Governador Valadares, Minas Gerais. The main objective of the project was to show students their possibilities of intervening in the urban space, based on the premise that it is produced historically and socially by the individuals that constitute it. The idea was the production of a comic book with the adventures of a heroine, a teenager like the students involved, called Garota Reparo, whose mission would be to save the city from the wrongs done in it. For this, preparatory workshops and an urban intervention in the neighborhood were carried out. We rely on theoretical constructions on the utopias of the right to the city and education as world-changing praxis, put forward, respectively, by Henri Léfèbvre and Paulo Freire. The results show the students' assumption of issues involving the right to the city and to the collective.O artigo analisa os resultados de um projeto de extensão realizado com alunos do 6º ano do ensino fundamental de uma escola municipal em Governador Valadares, Minas Gerais. O projeto tinha como objetivo principal mostrar aos alunos as suas possibilidades de intervir no espaço urbano, partindo da premissa de que esse é produzido histórica e socialmente pelos indivíduos que o constituem. O mote era a produção de um gibi com as aventuras de uma heroína, adolescente como os alunos envolvidos, chamada Garota Reparo, cuja missão seria salvar a cidade dos malfeitos nela realizados. Para isso, foram realizadas oficinas preparatórias e uma intervenção urbana no bairro. Apoiamo-nos nas construções teóricas sobre as utopias do direito à cidade e a educação como práxis transformadora do mundo, colocadas, respectivamente, por Henri Léfèbvre e Paulo Freire. Os resultados mostram a assunção pelos alunos das questões que envolvem o direito à cidade e ao coletivo.Revista Prática Docente2020-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHuman SciencesCiências HumanasCiências Humanasapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/41310.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p2051-2068.id883Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 2051-2068Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 2051-2068Revista Prática Docente; v. 5 n. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 2051-20682526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/413/404Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira Guimarães, Cristiana Maria deAlves Pereira, Cláudio2023-06-02T00:40:26Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/413Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-06-02T00:40:26Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
ONE FOR ALL AND ALL FOR ONE: REPORT OF AN EXTENSION PROJECT ON URBAN SPACE PRODUCTION UM POR TODOS E TODOS POR UM: RELATO DE UM PROJETO DE EXTENSÃO SOBRE PRODUÇÃO DE ESPAÇO URBANO |
title |
ONE FOR ALL AND ALL FOR ONE: REPORT OF AN EXTENSION PROJECT ON URBAN SPACE PRODUCTION |
spellingShingle |
ONE FOR ALL AND ALL FOR ONE: REPORT OF AN EXTENSION PROJECT ON URBAN SPACE PRODUCTION Oliveira Guimarães, Cristiana Maria de Projeto de Extensão Práxis Transformadora Produção do Espaço Extension Project Transformative Praxis Production of Space |
title_short |
ONE FOR ALL AND ALL FOR ONE: REPORT OF AN EXTENSION PROJECT ON URBAN SPACE PRODUCTION |
title_full |
ONE FOR ALL AND ALL FOR ONE: REPORT OF AN EXTENSION PROJECT ON URBAN SPACE PRODUCTION |
title_fullStr |
ONE FOR ALL AND ALL FOR ONE: REPORT OF AN EXTENSION PROJECT ON URBAN SPACE PRODUCTION |
title_full_unstemmed |
ONE FOR ALL AND ALL FOR ONE: REPORT OF AN EXTENSION PROJECT ON URBAN SPACE PRODUCTION |
title_sort |
ONE FOR ALL AND ALL FOR ONE: REPORT OF AN EXTENSION PROJECT ON URBAN SPACE PRODUCTION |
author |
Oliveira Guimarães, Cristiana Maria de |
author_facet |
Oliveira Guimarães, Cristiana Maria de Alves Pereira, Cláudio |
author_role |
author |
author2 |
Alves Pereira, Cláudio |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira Guimarães, Cristiana Maria de Alves Pereira, Cláudio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Projeto de Extensão Práxis Transformadora Produção do Espaço Extension Project Transformative Praxis Production of Space |
topic |
Projeto de Extensão Práxis Transformadora Produção do Espaço Extension Project Transformative Praxis Production of Space |
description |
The article analyzes the results of an extension project carried out with 6th grade elementary school students at a municipal school in Governador Valadares, Minas Gerais. The main objective of the project was to show students their possibilities of intervening in the urban space, based on the premise that it is produced historically and socially by the individuals that constitute it. The idea was the production of a comic book with the adventures of a heroine, a teenager like the students involved, called Garota Reparo, whose mission would be to save the city from the wrongs done in it. For this, preparatory workshops and an urban intervention in the neighborhood were carried out. We rely on theoretical constructions on the utopias of the right to the city and education as world-changing praxis, put forward, respectively, by Henri Léfèbvre and Paulo Freire. The results show the students' assumption of issues involving the right to the city and to the collective. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Human Sciences Ciências Humanas Ciências Humanas |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/413 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p2051-2068.id883 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/413 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p2051-2068.id883 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/413/404 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 2051-2068 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 2051-2068 Revista Prática Docente; v. 5 n. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 2051-2068 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068943224995840 |