TEST OF BASIC SCIENTIFIC LITERACY: REDUCTION AND VALIDATION PROCESS FOR THE PORTUGUESE TRANSLATION INSTRUMENT

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alves Vizzotto, Patrick
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Fernando Mackedanz, Luiz
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/580
Resumo: This study aimed to present the process of reducing instrumental Test of Basic Scientific Literacy (TBSL) of Laugksch and Spargo (1996). This instrument, with reference in national and international literature, consists in 110 questions relating concepts and scientific phenomena, the nature of science and impacts of science and technology on society and on the environment. The questionnaire size can derail the application on school context, because it requires large time to answer it, and also there is a risk of compromising the participant’s commitment about the marked answers. A possible solution is to reduce it to a smaller number of items, by using statistical techniques, so that the validity, reliability and power of measurement wouldn’t be harmed. Then, an application of the TBSL was held in the first half of 2018 in 141 individuals, graduates from high school, entering a Federal Institute of the city of Pelotas/RS. As a result, it got a reduction to 45 items, keeping similar validation indexes of the original instrument. It is expected that this instrument can contribute with teachers and researchers, assisting them to present diagnostics about the Scientific Literacy in Brazilian context.
id IFMT_c3367c235d3ad011e4aae9df43610bfc
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/580
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling TEST OF BASIC SCIENTIFIC LITERACY: REDUCTION AND VALIDATION PROCESS FOR THE PORTUGUESE TRANSLATION INSTRUMENTTESTE DE ALFABETIZAÇÃO CIENTÍFICA BÁSICA: PROCESSO DE REDUÇÃO E VALIDAÇÃO DO INSTRUMENTO NA LÍNGUA PORTUGUESALetramento CientíficoEducação em CiênciasConfiabilidadeScientific LiteracyScience EducationReliabilityThis study aimed to present the process of reducing instrumental Test of Basic Scientific Literacy (TBSL) of Laugksch and Spargo (1996). This instrument, with reference in national and international literature, consists in 110 questions relating concepts and scientific phenomena, the nature of science and impacts of science and technology on society and on the environment. The questionnaire size can derail the application on school context, because it requires large time to answer it, and also there is a risk of compromising the participant’s commitment about the marked answers. A possible solution is to reduce it to a smaller number of items, by using statistical techniques, so that the validity, reliability and power of measurement wouldn’t be harmed. Then, an application of the TBSL was held in the first half of 2018 in 141 individuals, graduates from high school, entering a Federal Institute of the city of Pelotas/RS. As a result, it got a reduction to 45 items, keeping similar validation indexes of the original instrument. It is expected that this instrument can contribute with teachers and researchers, assisting them to present diagnostics about the Scientific Literacy in Brazilian context.Este estudo teve por objetivo apresentar o processo de redução instrumental do Teste de Alfabetização Científica Básica (TACB), de Laugksch e Spargo (1996). Este instrumento, de referência na literatura nacional e internacional, é constituído por 110 questões que versam sobre conceitos e fenômenos científicos, natureza da ciência e impactos da ciência e tecnologia sobre a sociedade e ambiente. O seu tamanho pode inviabilizar a aplicação dentro do contexto escolar, pois é necessário grande tempo para respondê-lo e, por isso, corre-se o risco de comprometer o compromisso dos participantes para com as respostas assinaladas. Uma possibilidade de solução é reduzi-lo para um número menor de itens, por meio de técnicas estatísticas, sem que sua validade, confiabilidade e poder de medida sejam prejudicados. Para isso, uma aplicação do TACB foi realizada no primeiro semestre de 2018 em 141 indivíduos, egressos do Ensino Médio, ingressantes de um Instituto Federal da cidade de Pelotas/RS. Como resultados, obteve-se uma redução para 45 itens, mantendo semelhantes os índices de validação do instrumento original. Espera-se que este instrumento possa contribuir com docentes e pesquisadores da área, auxiliando-os na apresentação de diagnósticos sobre a Alfabetização Científica no contexto brasileiro.Revista Prática Docente2018-12-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/58010.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n2.p575-594.id251Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 3 No. 2 (2018): Julho a Dezembro de 2018; 575-594Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 3 Núm. 2 (2018): Julho a Dezembro de 2018; 575-594Revista Prática Docente; v. 3 n. 2 (2018): Julho a Dezembro de 2018; 575-5942526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/580/568Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlves Vizzotto, Patrick Fernando Mackedanz, Luiz2023-06-08T00:57:45Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/580Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-06-08T00:57:45Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv TEST OF BASIC SCIENTIFIC LITERACY: REDUCTION AND VALIDATION PROCESS FOR THE PORTUGUESE TRANSLATION INSTRUMENT
TESTE DE ALFABETIZAÇÃO CIENTÍFICA BÁSICA: PROCESSO DE REDUÇÃO E VALIDAÇÃO DO INSTRUMENTO NA LÍNGUA PORTUGUESA
title TEST OF BASIC SCIENTIFIC LITERACY: REDUCTION AND VALIDATION PROCESS FOR THE PORTUGUESE TRANSLATION INSTRUMENT
spellingShingle TEST OF BASIC SCIENTIFIC LITERACY: REDUCTION AND VALIDATION PROCESS FOR THE PORTUGUESE TRANSLATION INSTRUMENT
Alves Vizzotto, Patrick
Letramento Científico
Educação em Ciências
Confiabilidade
Scientific Literacy
Science Education
Reliability
title_short TEST OF BASIC SCIENTIFIC LITERACY: REDUCTION AND VALIDATION PROCESS FOR THE PORTUGUESE TRANSLATION INSTRUMENT
title_full TEST OF BASIC SCIENTIFIC LITERACY: REDUCTION AND VALIDATION PROCESS FOR THE PORTUGUESE TRANSLATION INSTRUMENT
title_fullStr TEST OF BASIC SCIENTIFIC LITERACY: REDUCTION AND VALIDATION PROCESS FOR THE PORTUGUESE TRANSLATION INSTRUMENT
title_full_unstemmed TEST OF BASIC SCIENTIFIC LITERACY: REDUCTION AND VALIDATION PROCESS FOR THE PORTUGUESE TRANSLATION INSTRUMENT
title_sort TEST OF BASIC SCIENTIFIC LITERACY: REDUCTION AND VALIDATION PROCESS FOR THE PORTUGUESE TRANSLATION INSTRUMENT
author Alves Vizzotto, Patrick
author_facet Alves Vizzotto, Patrick
Fernando Mackedanz, Luiz
author_role author
author2 Fernando Mackedanz, Luiz
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Alves Vizzotto, Patrick
Fernando Mackedanz, Luiz
dc.subject.por.fl_str_mv Letramento Científico
Educação em Ciências
Confiabilidade
Scientific Literacy
Science Education
Reliability
topic Letramento Científico
Educação em Ciências
Confiabilidade
Scientific Literacy
Science Education
Reliability
description This study aimed to present the process of reducing instrumental Test of Basic Scientific Literacy (TBSL) of Laugksch and Spargo (1996). This instrument, with reference in national and international literature, consists in 110 questions relating concepts and scientific phenomena, the nature of science and impacts of science and technology on society and on the environment. The questionnaire size can derail the application on school context, because it requires large time to answer it, and also there is a risk of compromising the participant’s commitment about the marked answers. A possible solution is to reduce it to a smaller number of items, by using statistical techniques, so that the validity, reliability and power of measurement wouldn’t be harmed. Then, an application of the TBSL was held in the first half of 2018 in 141 individuals, graduates from high school, entering a Federal Institute of the city of Pelotas/RS. As a result, it got a reduction to 45 items, keeping similar validation indexes of the original instrument. It is expected that this instrument can contribute with teachers and researchers, assisting them to present diagnostics about the Scientific Literacy in Brazilian context.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Natural Sciences
Ciencias Naturales
Ciências Naturais
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/580
10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n2.p575-594.id251
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/580
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n2.p575-594.id251
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/580/568
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 3 No. 2 (2018): Julho a Dezembro de 2018; 575-594
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 3 Núm. 2 (2018): Julho a Dezembro de 2018; 575-594
Revista Prática Docente; v. 3 n. 2 (2018): Julho a Dezembro de 2018; 575-594
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068944565075968