Teachers’ impressions in school physical education in Cuiabá, mato grosso: report of positive experiences in early childhood education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lúcio, Géssica Adriana de Carvalho
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Grunennvaldt, José Tarcísio, Moreira, Evando Carlos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/774
Resumo: The present study aims to describe the teaching practices developed in Physical Education classes in Early Childhood Education based on reports of experiences from Physical Education teachers in municipal schools in Cuiabá/MT. To do so, we carried out a field study, of a descriptive nature, with a qualitative and interpretative approach. The research subjects were six Physical Education teachers from municipal schools in Cuiabá/MT, working in Early Childhood Education. The instruments used in the research were questionnaire and interview. We evidenced in the reports the teachers' experiences considered as successful, significant, useful, among them: the experience in relation to body knowledge; the use of music, different rhythms and spaces; playfulness and imagination; the use of recycled material as a resource in the classes. 
id IFMT_c6c3c9f042e4c06b891377e94520d23a
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/774
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling Teachers’ impressions in school physical education in Cuiabá, mato grosso: report of positive experiences in early childhood educationImpresiones docentes en educación física escolar en Cuiabá, mato grosso: informe de experiencias positivas en educación infantilImpressões docentes na educação física escolar de Cuiabá, mato grosso: relato de experiências positivas na educação infantilExperiências de ensinoEducação FísicaEducação InfantilTeaching experiencesPhysical educationEarly Childhood educationExperiencias docentesEducación FísicaEducación InfantilThe present study aims to describe the teaching practices developed in Physical Education classes in Early Childhood Education based on reports of experiences from Physical Education teachers in municipal schools in Cuiabá/MT. To do so, we carried out a field study, of a descriptive nature, with a qualitative and interpretative approach. The research subjects were six Physical Education teachers from municipal schools in Cuiabá/MT, working in Early Childhood Education. The instruments used in the research were questionnaire and interview. We evidenced in the reports the teachers' experiences considered as successful, significant, useful, among them: the experience in relation to body knowledge; the use of music, different rhythms and spaces; playfulness and imagination; the use of recycled material as a resource in the classes. El presente estudio tiene como objetivo describir las prácticas docentes desarrolladas en las clases de Educación Física en la Educación Infantil a partir de relatos de experiencias de profesores de Educación Física en escuelas municipales de Cuiabá/MT. Para ese propósito, realizamos un estudio de campo, de carácter descriptivo, con enfoque cualitativo e interpretativo. Los sujetos de la investigación fueron seis profesores de Educación Física de escuelas municipales de Cuiabá/MT que actúan en Educación Infantil. Los instrumentos utilizados en la investigación fueron cuestionario y entrevista. Evidenciamos en los relatos de los docentes experiencias consideradas como exitosas, significativas, útiles, entre ellas: la experiencia en relación al conocimiento del cuerpo; el uso de la música, diferentes ritmos y espacios; alegría e imaginación; el uso de material reciclado como recurso en las clases.O presente estudo tem por objetivo descrever  as práticas de ensino desenvolvidas nas aulas de Educação Física na Educação Infantil a partir dos relatos de experiências de professores de Educação Física das escolas municipais de Cuiabá, MT. Para tanto, realizamos um estudo de campo, de natureza descritiva, de abordagem qualitativa e interpretativa. Os sujeitos da pesquisa foram seis professores de Educação Física das escolas municipais de Cuiabá, MT, atuantes na Educação Infantil. Os instrumentos utilizados na pesquisa foram questionário e entrevista. Evidenciamos nos relatos das experiências dos professores experiências consideradas por eles como exitosas, significativas, proveitosas, dentre elas: a experiência com relação ao conhecimento corporal; o uso da música, diferentes ritmos e espaços; a ludicidade e a imaginação; a utilização de material reciclado como recurso nas aulas.Revista Prática Docente2024-04-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionLanguagesLenguasLinguagensapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/77410.23926/RPD.2024.v9.e24005.id774Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 9 (2024): January to December 2024 (Continuous flow); e24005Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 9 (2024): Enero a Diciembre 2024 (Flujo continuo); e24005Revista Prática Docente; v. 9 (2024): Janeiro a Dezembro de 2024 (Fluxo contínuo); e240052526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/774/763Copyright (c) 2024 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLúcio, Géssica Adriana de CarvalhoGrunennvaldt, José TarcísioMoreira, Evando Carlos2024-04-07T15:21:45Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/774Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2024-04-07T15:21:45Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv Teachers’ impressions in school physical education in Cuiabá, mato grosso: report of positive experiences in early childhood education
Impresiones docentes en educación física escolar en Cuiabá, mato grosso: informe de experiencias positivas en educación infantil
Impressões docentes na educação física escolar de Cuiabá, mato grosso: relato de experiências positivas na educação infantil
title Teachers’ impressions in school physical education in Cuiabá, mato grosso: report of positive experiences in early childhood education
spellingShingle Teachers’ impressions in school physical education in Cuiabá, mato grosso: report of positive experiences in early childhood education
Lúcio, Géssica Adriana de Carvalho
Experiências de ensino
Educação Física
Educação Infantil
Teaching experiences
Physical education
Early Childhood education
Experiencias docentes
Educación Física
Educación Infantil
title_short Teachers’ impressions in school physical education in Cuiabá, mato grosso: report of positive experiences in early childhood education
title_full Teachers’ impressions in school physical education in Cuiabá, mato grosso: report of positive experiences in early childhood education
title_fullStr Teachers’ impressions in school physical education in Cuiabá, mato grosso: report of positive experiences in early childhood education
title_full_unstemmed Teachers’ impressions in school physical education in Cuiabá, mato grosso: report of positive experiences in early childhood education
title_sort Teachers’ impressions in school physical education in Cuiabá, mato grosso: report of positive experiences in early childhood education
author Lúcio, Géssica Adriana de Carvalho
author_facet Lúcio, Géssica Adriana de Carvalho
Grunennvaldt, José Tarcísio
Moreira, Evando Carlos
author_role author
author2 Grunennvaldt, José Tarcísio
Moreira, Evando Carlos
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lúcio, Géssica Adriana de Carvalho
Grunennvaldt, José Tarcísio
Moreira, Evando Carlos
dc.subject.por.fl_str_mv Experiências de ensino
Educação Física
Educação Infantil
Teaching experiences
Physical education
Early Childhood education
Experiencias docentes
Educación Física
Educación Infantil
topic Experiências de ensino
Educação Física
Educação Infantil
Teaching experiences
Physical education
Early Childhood education
Experiencias docentes
Educación Física
Educación Infantil
description The present study aims to describe the teaching practices developed in Physical Education classes in Early Childhood Education based on reports of experiences from Physical Education teachers in municipal schools in Cuiabá/MT. To do so, we carried out a field study, of a descriptive nature, with a qualitative and interpretative approach. The research subjects were six Physical Education teachers from municipal schools in Cuiabá/MT, working in Early Childhood Education. The instruments used in the research were questionnaire and interview. We evidenced in the reports the teachers' experiences considered as successful, significant, useful, among them: the experience in relation to body knowledge; the use of music, different rhythms and spaces; playfulness and imagination; the use of recycled material as a resource in the classes. 
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-04-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Languages
Lenguas
Linguagens
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/774
10.23926/RPD.2024.v9.e24005.id774
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/774
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2024.v9.e24005.id774
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/774/763
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 9 (2024): January to December 2024 (Continuous flow); e24005
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 9 (2024): Enero a Diciembre 2024 (Flujo continuo); e24005
Revista Prática Docente; v. 9 (2024): Janeiro a Dezembro de 2024 (Fluxo contínuo); e24005
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068939586437120