PEDAGOGICAL OFFICES: VALUING AND STIMULATING THE SUBJECTS OF THE EJA FIELD

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lopes da Silva Santos, Cleibiane
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Ferreira de Sousa , Célia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/656
Resumo: The present text consists of an experience report on differentiated pedagogical practices, carried out with the Youth and Adult Education of the field, at the Antônio Alves Dias State School, located in the settlement of Jacaré Valente, in the municipality of Confresa, Mato Grosso. To verify ways of valuing the knowledge, experiences and life history of the subjects of this modality, through the promotion of situations of learning that could mean beyond the school spaces; also reflect on teacher training for EJA, since the teacher needs to assume an autonomous position in the construction / reconstruction of the knowledge needed to work with the EJA. Among the results obtained with the research, the need to constantly have action-reflection-action, in the exercise of teaching, mainly on pedagogical planning, since this, daily subsidizes the teaching practice and values the specificities present in this modality.
id IFMT_d2a711984a6d21eeeb8312a2ea77b35e
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/656
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling PEDAGOGICAL OFFICES: VALUING AND STIMULATING THE SUBJECTS OF THE EJA FIELDOFICINAS PEDAGÓGICAS: VALORIZANDO E ESTIMULANDO OS SUJEITOS DA EJA CAMPOEducação de Jovens e AdultosOficinas PedagógicasEducação do CampoYouth and Adult EducationPedagogical OfficesField EducationThe present text consists of an experience report on differentiated pedagogical practices, carried out with the Youth and Adult Education of the field, at the Antônio Alves Dias State School, located in the settlement of Jacaré Valente, in the municipality of Confresa, Mato Grosso. To verify ways of valuing the knowledge, experiences and life history of the subjects of this modality, through the promotion of situations of learning that could mean beyond the school spaces; also reflect on teacher training for EJA, since the teacher needs to assume an autonomous position in the construction / reconstruction of the knowledge needed to work with the EJA. Among the results obtained with the research, the need to constantly have action-reflection-action, in the exercise of teaching, mainly on pedagogical planning, since this, daily subsidizes the teaching practice and values the specificities present in this modality.O presente texto consta-se de um relato de experiência sobre práticas pedagógicas diferenciadas, realizada com a Educação de Jovens e Adultos do campo, na escola Estadual Antônio Alves Dias, localizada no assentamento Jacaré Valente, município de Confresa, Mato Grosso, e teve como objetivo verificar formas de valorizar os saberes, experiências e história de vida dos sujeitos dessa modalidade, por meio da promoção de situações de aprendizagens que pudessem significar para além dos espaços escolares; também refletir sobre formação docente para atuação na EJA, visto que o professor precisa assumir uma postura autônoma na construção/reconstrução dos saberes necessários para o trabalho com a EJA. Dentre os resultados obtidos com a pesquisa se destacam, a necessidade de haver constantemente ação-reflexão-ação, no exercício da docência, principalmente sobre o planejamento pedagógico, pois este, subsidia cotidianamente a prática docente e valoriza as especificidades presentes nessa modalidade.Revista Prática Docente2016-12-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionLanguagesLenguasLinguagensapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/65610.23926/rpd.v1i1.15Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 1 No. 1 (2016): Julho a Dezembro de 2016; 67-78Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 1 Núm. 1 (2016): Julho a Dezembro de 2016; 67-78Revista Prática Docente; v. 1 n. 1 (2016): Julho a Dezembro de 2016; 67-782526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/656/645Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLopes da Silva Santos, CleibianeFerreira de Sousa , Célia2023-06-01T19:51:24Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/656Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-06-01T19:51:24Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv PEDAGOGICAL OFFICES: VALUING AND STIMULATING THE SUBJECTS OF THE EJA FIELD
OFICINAS PEDAGÓGICAS: VALORIZANDO E ESTIMULANDO OS SUJEITOS DA EJA CAMPO
title PEDAGOGICAL OFFICES: VALUING AND STIMULATING THE SUBJECTS OF THE EJA FIELD
spellingShingle PEDAGOGICAL OFFICES: VALUING AND STIMULATING THE SUBJECTS OF THE EJA FIELD
Lopes da Silva Santos, Cleibiane
Educação de Jovens e Adultos
Oficinas Pedagógicas
Educação do Campo
Youth and Adult Education
Pedagogical Offices
Field Education
title_short PEDAGOGICAL OFFICES: VALUING AND STIMULATING THE SUBJECTS OF THE EJA FIELD
title_full PEDAGOGICAL OFFICES: VALUING AND STIMULATING THE SUBJECTS OF THE EJA FIELD
title_fullStr PEDAGOGICAL OFFICES: VALUING AND STIMULATING THE SUBJECTS OF THE EJA FIELD
title_full_unstemmed PEDAGOGICAL OFFICES: VALUING AND STIMULATING THE SUBJECTS OF THE EJA FIELD
title_sort PEDAGOGICAL OFFICES: VALUING AND STIMULATING THE SUBJECTS OF THE EJA FIELD
author Lopes da Silva Santos, Cleibiane
author_facet Lopes da Silva Santos, Cleibiane
Ferreira de Sousa , Célia
author_role author
author2 Ferreira de Sousa , Célia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lopes da Silva Santos, Cleibiane
Ferreira de Sousa , Célia
dc.subject.por.fl_str_mv Educação de Jovens e Adultos
Oficinas Pedagógicas
Educação do Campo
Youth and Adult Education
Pedagogical Offices
Field Education
topic Educação de Jovens e Adultos
Oficinas Pedagógicas
Educação do Campo
Youth and Adult Education
Pedagogical Offices
Field Education
description The present text consists of an experience report on differentiated pedagogical practices, carried out with the Youth and Adult Education of the field, at the Antônio Alves Dias State School, located in the settlement of Jacaré Valente, in the municipality of Confresa, Mato Grosso. To verify ways of valuing the knowledge, experiences and life history of the subjects of this modality, through the promotion of situations of learning that could mean beyond the school spaces; also reflect on teacher training for EJA, since the teacher needs to assume an autonomous position in the construction / reconstruction of the knowledge needed to work with the EJA. Among the results obtained with the research, the need to constantly have action-reflection-action, in the exercise of teaching, mainly on pedagogical planning, since this, daily subsidizes the teaching practice and values the specificities present in this modality.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Languages
Lenguas
Linguagens
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/656
10.23926/rpd.v1i1.15
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/656
identifier_str_mv 10.23926/rpd.v1i1.15
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/656/645
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 1 No. 1 (2016): Julho a Dezembro de 2016; 67-78
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 1 Núm. 1 (2016): Julho a Dezembro de 2016; 67-78
Revista Prática Docente; v. 1 n. 1 (2016): Julho a Dezembro de 2016; 67-78
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068944918446080