IDEB AND THE QUALITY OF EDUCATION: A PERCEPTION OF MANAGEMENT TEAMS IN THE MUNICIPALITY OF SANTO ANTÔNIO DO MONTE- MG
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/353 |
Resumo: | The study sought to discuss the role of the Basic Education Development Index (IDEB) in the quality of education in the municipality of Santo Antônio do Monte-MG and had as its main objective to raise quantitative and qualitative evidence to investigate the perceptions of the management teams of state public schools regarding the IDEB in the Final Years of Elementary Education and the quality of education. The methodology consisted of a quantitative analysis of IDEB data, from its creation to the present day in the three schools. Subsequently, a structured interview was conducted with the managers, discussing their perceptions based on the literature. The results showed that the quality of education cannot only be measured by the IDEB, and that other variables should be considered for the results to be more reliable. |
id |
IFMT_da1d2898fc1825b29765500fbd0cea4d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/353 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
IDEB AND THE QUALITY OF EDUCATION: A PERCEPTION OF MANAGEMENT TEAMS IN THE MUNICIPALITY OF SANTO ANTÔNIO DO MONTE- MGIDEB Y LA CALIDAD DE LA EDUCACIÓN: UNA PERCEPCIÓN DE LOS EQUIPOS DIRECTIVOS DEL MUNICIPIO DE SANTO ANTÔNIO DO MONTE-MGO IDEB E A QUALIDADE DA EDUCAÇÃO: UMA PERCEPÇÃO DAS EQUIPES GESTORAS NO MUNICÍPIO DE SANTO ANTÔNIO DO MONTE- MGIDEBQualidade EducacionalGestão EscolarEducational QualityIDEBSchool managementIDEBCalidad educativaGestión escolarThe study sought to discuss the role of the Basic Education Development Index (IDEB) in the quality of education in the municipality of Santo Antônio do Monte-MG and had as its main objective to raise quantitative and qualitative evidence to investigate the perceptions of the management teams of state public schools regarding the IDEB in the Final Years of Elementary Education and the quality of education. The methodology consisted of a quantitative analysis of IDEB data, from its creation to the present day in the three schools. Subsequently, a structured interview was conducted with the managers, discussing their perceptions based on the literature. The results showed that the quality of education cannot only be measured by the IDEB, and that other variables should be considered for the results to be more reliable.El estudio buscó discutir el papel del Índice de Desarrollo de la Educación Básica (IDEB) en la calidad de la educación en el municipio de Santo Antônio do Monte-MG y tuvo como objetivo principal levantar evidencias cuantitativas y cualitativas para investigar las percepciones de los equipos directivos de las escuelas públicas estatales sobre el IDEB en los últimos años de la Educación Básica y la calidad de la educación. La metodología consistió en un análisis cuantitativo de los datos del IDEB, desde su creación hasta la actualidad en las tres escuelas. Posteriormente, se llevó a cabo una entrevista estructurada con los directivos, en la que se discutieron sus percepciones basadas en la literatura. Los resultados mostraron que la calidad de la educación no puede medirse únicamente por el IDEB, y que deben considerarse otras variables para que los resultados sean más fiables.O estudo buscou discutir o papel do Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (IDEB) na qualidade da educação no município de Santo Antônio do Monte- MG e teve como objetivo principal levantar evidências quantitativas e qualitativas para investigar as percepções das equipes gestoras das escolas estaduais da rede pública em relação ao IDEB nos Anos Finais do Ensino Fundamental e a qualidade da educação. A metodologia consistiu em uma análise quantitativa de dados do IDEB, desde a sua criação até os dias atuais nas três escolas. Posteriormente, foi realizada uma entrevista estruturada com os gestores, discutindo suas percepções a partir da literatura. Os resultados evidenciaram que a qualidade da educação não pode apenas ser mensurada pelo IDEB, e que outras variáveis deveriam ser consideradas para que os resultados fossem mais fidedignos.Revista Prática Docente2021-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHuman SciencesCiências HumanasCiências Humanasapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/35310.23926/RPD.2021.v6.n2.e065.id1200Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e065Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e065Revista Prática Docente; v. 6 n. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e0652526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/353/345Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira de Souza, JéssicaVieira de Sá, RenatoLorrayne do Nascimento, Dandara2023-05-27T17:25:50Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/353Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-27T17:25:50Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
IDEB AND THE QUALITY OF EDUCATION: A PERCEPTION OF MANAGEMENT TEAMS IN THE MUNICIPALITY OF SANTO ANTÔNIO DO MONTE- MG IDEB Y LA CALIDAD DE LA EDUCACIÓN: UNA PERCEPCIÓN DE LOS EQUIPOS DIRECTIVOS DEL MUNICIPIO DE SANTO ANTÔNIO DO MONTE-MG O IDEB E A QUALIDADE DA EDUCAÇÃO: UMA PERCEPÇÃO DAS EQUIPES GESTORAS NO MUNICÍPIO DE SANTO ANTÔNIO DO MONTE- MG |
title |
IDEB AND THE QUALITY OF EDUCATION: A PERCEPTION OF MANAGEMENT TEAMS IN THE MUNICIPALITY OF SANTO ANTÔNIO DO MONTE- MG |
spellingShingle |
IDEB AND THE QUALITY OF EDUCATION: A PERCEPTION OF MANAGEMENT TEAMS IN THE MUNICIPALITY OF SANTO ANTÔNIO DO MONTE- MG Oliveira de Souza, Jéssica IDEB Qualidade Educacional Gestão Escolar Educational Quality IDEB School management IDEB Calidad educativa Gestión escolar |
title_short |
IDEB AND THE QUALITY OF EDUCATION: A PERCEPTION OF MANAGEMENT TEAMS IN THE MUNICIPALITY OF SANTO ANTÔNIO DO MONTE- MG |
title_full |
IDEB AND THE QUALITY OF EDUCATION: A PERCEPTION OF MANAGEMENT TEAMS IN THE MUNICIPALITY OF SANTO ANTÔNIO DO MONTE- MG |
title_fullStr |
IDEB AND THE QUALITY OF EDUCATION: A PERCEPTION OF MANAGEMENT TEAMS IN THE MUNICIPALITY OF SANTO ANTÔNIO DO MONTE- MG |
title_full_unstemmed |
IDEB AND THE QUALITY OF EDUCATION: A PERCEPTION OF MANAGEMENT TEAMS IN THE MUNICIPALITY OF SANTO ANTÔNIO DO MONTE- MG |
title_sort |
IDEB AND THE QUALITY OF EDUCATION: A PERCEPTION OF MANAGEMENT TEAMS IN THE MUNICIPALITY OF SANTO ANTÔNIO DO MONTE- MG |
author |
Oliveira de Souza, Jéssica |
author_facet |
Oliveira de Souza, Jéssica Vieira de Sá, Renato Lorrayne do Nascimento, Dandara |
author_role |
author |
author2 |
Vieira de Sá, Renato Lorrayne do Nascimento, Dandara |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira de Souza, Jéssica Vieira de Sá, Renato Lorrayne do Nascimento, Dandara |
dc.subject.por.fl_str_mv |
IDEB Qualidade Educacional Gestão Escolar Educational Quality IDEB School management IDEB Calidad educativa Gestión escolar |
topic |
IDEB Qualidade Educacional Gestão Escolar Educational Quality IDEB School management IDEB Calidad educativa Gestión escolar |
description |
The study sought to discuss the role of the Basic Education Development Index (IDEB) in the quality of education in the municipality of Santo Antônio do Monte-MG and had as its main objective to raise quantitative and qualitative evidence to investigate the perceptions of the management teams of state public schools regarding the IDEB in the Final Years of Elementary Education and the quality of education. The methodology consisted of a quantitative analysis of IDEB data, from its creation to the present day in the three schools. Subsequently, a structured interview was conducted with the managers, discussing their perceptions based on the literature. The results showed that the quality of education cannot only be measured by the IDEB, and that other variables should be considered for the results to be more reliable. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Human Sciences Ciências Humanas Ciências Humanas |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/353 10.23926/RPD.2021.v6.n2.e065.id1200 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/353 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2021.v6.n2.e065.id1200 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/353/345 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e065 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e065 Revista Prática Docente; v. 6 n. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e065 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068943081340928 |