The continuing education of teachers in the municipal network of Várzea Grande: a pact for Literacy
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1745 |
Resumo: | This article refers to a Master's Research in progress and aims to identify the contributions of the National Pact for Literacy in the Right Age (PNAIC) in the continuing education of teachers in public schools in Várzea Grande. With a qualitative approach, the study analyzed the official documents, Cadernos de Formação, personal files and testimonies of protagonists who effectively participated in the training actions of the PNAIC in the municipal school system. The data indicate that the training actions made it possible to identify the Program's contributions to the continued training of teachers who work in the Initial Years, providing opportunities for sharing experiences and the personal and professional growth of course participants. The analyzes show that in addition to demanding commitment from the student, the contents of the areas of Language / Literacy and Mathematical Literacy had positive impacts on the way of teaching, indicating that different methodologies were used, with indications of follow-up and monitoring of the activities developed in the classroom. |
id |
IFMT_da31323be7008ea8af99d58d2db842ce |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1745 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
The continuing education of teachers in the municipal network of Várzea Grande: a pact for LiteracyLa formación continuada del profesorado en la red municipal de Várzea Grande: un pacto por la Alfabetización A formação continuada de professores na rede municipal de Várzea Grande: um pacto pela AlfabetizaçãoContinuing educationTeaching and learningPNAICEducación continuaEnseñando y aprendiendoPNAICFormação continuadaEnsino e AprendizagemPNAICThis article refers to a Master's Research in progress and aims to identify the contributions of the National Pact for Literacy in the Right Age (PNAIC) in the continuing education of teachers in public schools in Várzea Grande. With a qualitative approach, the study analyzed the official documents, Cadernos de Formação, personal files and testimonies of protagonists who effectively participated in the training actions of the PNAIC in the municipal school system. The data indicate that the training actions made it possible to identify the Program's contributions to the continued training of teachers who work in the Initial Years, providing opportunities for sharing experiences and the personal and professional growth of course participants. The analyzes show that in addition to demanding commitment from the student, the contents of the areas of Language / Literacy and Mathematical Literacy had positive impacts on the way of teaching, indicating that different methodologies were used, with indications of follow-up and monitoring of the activities developed in the classroom.Este artículo hace referencia a una Investigación de Maestría en curso y tiene como objetivo identificar las contribuciones del Pacto Nacional por la Alfabetización en la Edad Correcta (PNAIC) en la formación permanente de los docentes de las escuelas públicas de Várzea Grande. Con enfoque cualitativo, el estudio analizó los documentos oficiales, Cadernos de Formação, archivos personales y testimonios de protagonistas que participaron efectivamente de las acciones de formación del PNAIC en el sistema escolar municipal. Los datos indican que las acciones de formación permitieron identificar las contribuciones del Programa para la formación continua de los docentes que actúan en los Años Iniciales, brindando oportunidades para el intercambio de experiencias y el crecimiento personal y profesional de los participantes del curso. Los análisis muestran que, además de exigir compromiso del alumno, los contenidos de las áreas de Lengua/Alfabetización y Alfabetización Matemática tuvieron impactos positivos en la forma de enseñar, indicando que se utilizaron metodologías diferentes, con indicaciones de seguimiento y monitoreo de las actividades desarrolladas en el aula.Este artigo refere-se a Pesquisa de Mestrado em andamento e objetiva identificar as contribuições do Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa (PNAIC) na formação continuada de professores das escolas públicas municipais de Várzea Grande. Com abordagem qualitativa, o estudo analisou os documentos oficiais, Cadernos de Formação, arquivos pessoais e depoimentos de protagonistas que participaram efetivamente das ações formativas do PNAIC na rede municipal de ensino. Os dados indicam que as ações formativas possibilitaram identificar as contribuições do Programa para formação continuada de professores que atuam nos Anos Iniciais, oportunizando o compartilhamento de experiências e o crescimento pessoal e profissional dos cursistas. As análises evidenciam que além de exigir do cursista comprometimento, os conteúdos das áreas de Linguagem/Alfabetização e Alfabetização Matemática provocaram impactos positivos na forma de ensinar, indicando que foram empregadas metodologias diversas, com indícios de acompanhamento e monitoramento das atividades desenvolvidas em sala de aula.Revista Prática Docente2022-11-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHumanasapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/174510.23926/RPD.2022.v7.nEspecial.e22102.id1745Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. Especial (2022): Special Issue - Human Sciences and Their Technologies; e22102Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. Especial (2022): Número especial - Ciencias humanas y sus tecnologías; e22102Revista Prática Docente; v. 7 n. Especial (2022): Número Especial - Ciências Humanas e Suas Tecnologias; e221022526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1745/705Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, Laura Isabel Marques Vasconcelos deSantos, Liliane Santi dos2022-11-24T22:36:11Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1745Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-11-24T22:36:11Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The continuing education of teachers in the municipal network of Várzea Grande: a pact for Literacy La formación continuada del profesorado en la red municipal de Várzea Grande: un pacto por la Alfabetización A formação continuada de professores na rede municipal de Várzea Grande: um pacto pela Alfabetização |
title |
The continuing education of teachers in the municipal network of Várzea Grande: a pact for Literacy |
spellingShingle |
The continuing education of teachers in the municipal network of Várzea Grande: a pact for Literacy Almeida, Laura Isabel Marques Vasconcelos de Continuing education Teaching and learning PNAIC Educación continua Enseñando y aprendiendo PNAIC Formação continuada Ensino e Aprendizagem PNAIC |
title_short |
The continuing education of teachers in the municipal network of Várzea Grande: a pact for Literacy |
title_full |
The continuing education of teachers in the municipal network of Várzea Grande: a pact for Literacy |
title_fullStr |
The continuing education of teachers in the municipal network of Várzea Grande: a pact for Literacy |
title_full_unstemmed |
The continuing education of teachers in the municipal network of Várzea Grande: a pact for Literacy |
title_sort |
The continuing education of teachers in the municipal network of Várzea Grande: a pact for Literacy |
author |
Almeida, Laura Isabel Marques Vasconcelos de |
author_facet |
Almeida, Laura Isabel Marques Vasconcelos de Santos, Liliane Santi dos |
author_role |
author |
author2 |
Santos, Liliane Santi dos |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Almeida, Laura Isabel Marques Vasconcelos de Santos, Liliane Santi dos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Continuing education Teaching and learning PNAIC Educación continua Enseñando y aprendiendo PNAIC Formação continuada Ensino e Aprendizagem PNAIC |
topic |
Continuing education Teaching and learning PNAIC Educación continua Enseñando y aprendiendo PNAIC Formação continuada Ensino e Aprendizagem PNAIC |
description |
This article refers to a Master's Research in progress and aims to identify the contributions of the National Pact for Literacy in the Right Age (PNAIC) in the continuing education of teachers in public schools in Várzea Grande. With a qualitative approach, the study analyzed the official documents, Cadernos de Formação, personal files and testimonies of protagonists who effectively participated in the training actions of the PNAIC in the municipal school system. The data indicate that the training actions made it possible to identify the Program's contributions to the continued training of teachers who work in the Initial Years, providing opportunities for sharing experiences and the personal and professional growth of course participants. The analyzes show that in addition to demanding commitment from the student, the contents of the areas of Language / Literacy and Mathematical Literacy had positive impacts on the way of teaching, indicating that different methodologies were used, with indications of follow-up and monitoring of the activities developed in the classroom. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-11-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Humanas |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1745 10.23926/RPD.2022.v7.nEspecial.e22102.id1745 |
url |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1745 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2022.v7.nEspecial.e22102.id1745 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1745/705 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. Especial (2022): Special Issue - Human Sciences and Their Technologies; e22102 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. Especial (2022): Número especial - Ciencias humanas y sus tecnologías; e22102 Revista Prática Docente; v. 7 n. Especial (2022): Número Especial - Ciências Humanas e Suas Tecnologias; e22102 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1792205726399070208 |