SUSTAINABILITY AND SUSTAINABLE PRACTICES: CONCEPTIONS OF STUDENTS OF FIFTH YEARS OF FUNDAMENTAL EDUCATION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos Silveira, Maira dos
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Oestreich, Laura, Tais Breunig, Eduarda, Goldschmidt, Andréa Inês
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/341
Resumo: This research aimed to investigate the previous conceptions of students from early years of elementary school about sustainability and sustainable practices/attitudes. The methodology used was qualitative and involved 45 students. A semi-structured questionnaire containing open and closed questions was applied in order to diagnose the students' previous conceptions. Data were tabulated according to content analysis. The results demonstrate that prior knowledge comes mainly from the media. A significant number of students are unaware of the term sustainability. There was great recognition about sustainable practices, but students were not able to perceive the social scope of environmental impacts. With this, it is understood that the approach to the theme of sustainability should be more contextualized in the classroom, in order to expand students' knowledge and avoid fragmented conceptions.
id IFMT_df19b5466d14b8f78e87ee51df2226ec
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/341
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling SUSTAINABILITY AND SUSTAINABLE PRACTICES: CONCEPTIONS OF STUDENTS OF FIFTH YEARS OF FUNDAMENTAL EDUCATIONSOSTENIBILIDAD Y PRÁCTICAS SOSTENIBLES: CONCEPCIONES DE ESTUDIANTES DE QUINTO AÑOS DE EDUCACIÓN FUNDAMENTALSUSTENTABILIDADE E PRÁTICAS SUSTENTÁVEIS: CONCEPÇÕES DE ALUNOS DE QUINTOS ANOS DO ENSINO FUNDAMENTALSustentabilidadeConhecimentos PréviosEnsino de CiênciasAnos IniciaisSustainabilityPrevious knowledgeScience teachingEarly YearsSustentabilidadConocimiento previoEnseñanza de las cienciasPrimeros añosThis research aimed to investigate the previous conceptions of students from early years of elementary school about sustainability and sustainable practices/attitudes. The methodology used was qualitative and involved 45 students. A semi-structured questionnaire containing open and closed questions was applied in order to diagnose the students' previous conceptions. Data were tabulated according to content analysis. The results demonstrate that prior knowledge comes mainly from the media. A significant number of students are unaware of the term sustainability. There was great recognition about sustainable practices, but students were not able to perceive the social scope of environmental impacts. With this, it is understood that the approach to the theme of sustainability should be more contextualized in the classroom, in order to expand students' knowledge and avoid fragmented conceptions.Esta investigación tuvo como objetivo investigar las concepciones previas de los estudiantes de los primeros años de la escuela primaria sobre la sostenibilidad y las prácticas / actitudes sostenibles. La metodología utilizada fue cualitativa e involucró a 45 estudiantes. Se aplicó un cuestionario semiestructurado con preguntas abiertas y cerradas para diagnosticar las concepciones previas de los estudiantes. Los datos se tabularon de acuerdo con el análisis de contenido. Los resultados demuestran que el conocimiento previo proviene principalmente de los medios de comunicación. Un número significativo de estudiantes desconoce el término sostenibilidad. Hubo un gran reconocimiento sobre las prácticas sostenibles, pero los estudiantes no pudieron percibir el alcance social de los impactos ambientales. Con esto, se entiende que el abordaje del tema de la sustentabilidad debe ser más contextualizado en el aula, con el fin de ampliar el conocimiento de los estudiantes y evitar concepciones fragmentadas.Esta pesquisa objetivou investigar as concepções prévias de alunos de anos inicias do Ensino Fundamental a respeito de sustentabilidade e práticas/atitudes sustentáveis. A metodologia utilizada foi qualitativa e envolveu 45 estudantes. Foi aplicado um questionário semiestruturado contendo questões abertas e fechadas a fim de diagnosticar as concepções prévias dos alunos. Os dados foram tabulados de acordo com a análise de conteúdo. Os resultados demonstram que os conhecimentos prévios advêm, principalmente, das mídias. Uma quantidade significativa dos alunos desconhece o termo sustentabilidade. Houve um grande reconhecimento acerca das práticas sustentáveis, porém os alunos não foram capazes de perceber a abrangência social dos impactos ambientais. Com isso, entende-se que a abordagem ao tema sustentabilidade deve ser mais contextualizada em sala de aula, no intuito de ampliar os conhecimentos dos alunos e evitar concepções fragmentadas.Revista Prática Docente2021-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/34110.23926/RPD.2021.v6.n2.053.id1163Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e053Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e053Revista Prática Docente; v. 6 n. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e0532526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/341/333Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos Silveira, Maira dosOestreich, Laura Tais Breunig, EduardaGoldschmidt, Andréa Inês2023-05-30T00:40:01Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/341Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-30T00:40:01Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv SUSTAINABILITY AND SUSTAINABLE PRACTICES: CONCEPTIONS OF STUDENTS OF FIFTH YEARS OF FUNDAMENTAL EDUCATION
SOSTENIBILIDAD Y PRÁCTICAS SOSTENIBLES: CONCEPCIONES DE ESTUDIANTES DE QUINTO AÑOS DE EDUCACIÓN FUNDAMENTAL
SUSTENTABILIDADE E PRÁTICAS SUSTENTÁVEIS: CONCEPÇÕES DE ALUNOS DE QUINTOS ANOS DO ENSINO FUNDAMENTAL
title SUSTAINABILITY AND SUSTAINABLE PRACTICES: CONCEPTIONS OF STUDENTS OF FIFTH YEARS OF FUNDAMENTAL EDUCATION
spellingShingle SUSTAINABILITY AND SUSTAINABLE PRACTICES: CONCEPTIONS OF STUDENTS OF FIFTH YEARS OF FUNDAMENTAL EDUCATION
Santos Silveira, Maira dos
Sustentabilidade
Conhecimentos Prévios
Ensino de Ciências
Anos Iniciais
Sustainability
Previous knowledge
Science teaching
Early Years
Sustentabilidad
Conocimiento previo
Enseñanza de las ciencias
Primeros años
title_short SUSTAINABILITY AND SUSTAINABLE PRACTICES: CONCEPTIONS OF STUDENTS OF FIFTH YEARS OF FUNDAMENTAL EDUCATION
title_full SUSTAINABILITY AND SUSTAINABLE PRACTICES: CONCEPTIONS OF STUDENTS OF FIFTH YEARS OF FUNDAMENTAL EDUCATION
title_fullStr SUSTAINABILITY AND SUSTAINABLE PRACTICES: CONCEPTIONS OF STUDENTS OF FIFTH YEARS OF FUNDAMENTAL EDUCATION
title_full_unstemmed SUSTAINABILITY AND SUSTAINABLE PRACTICES: CONCEPTIONS OF STUDENTS OF FIFTH YEARS OF FUNDAMENTAL EDUCATION
title_sort SUSTAINABILITY AND SUSTAINABLE PRACTICES: CONCEPTIONS OF STUDENTS OF FIFTH YEARS OF FUNDAMENTAL EDUCATION
author Santos Silveira, Maira dos
author_facet Santos Silveira, Maira dos
Oestreich, Laura
Tais Breunig, Eduarda
Goldschmidt, Andréa Inês
author_role author
author2 Oestreich, Laura
Tais Breunig, Eduarda
Goldschmidt, Andréa Inês
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos Silveira, Maira dos
Oestreich, Laura
Tais Breunig, Eduarda
Goldschmidt, Andréa Inês
dc.subject.por.fl_str_mv Sustentabilidade
Conhecimentos Prévios
Ensino de Ciências
Anos Iniciais
Sustainability
Previous knowledge
Science teaching
Early Years
Sustentabilidad
Conocimiento previo
Enseñanza de las ciencias
Primeros años
topic Sustentabilidade
Conhecimentos Prévios
Ensino de Ciências
Anos Iniciais
Sustainability
Previous knowledge
Science teaching
Early Years
Sustentabilidad
Conocimiento previo
Enseñanza de las ciencias
Primeros años
description This research aimed to investigate the previous conceptions of students from early years of elementary school about sustainability and sustainable practices/attitudes. The methodology used was qualitative and involved 45 students. A semi-structured questionnaire containing open and closed questions was applied in order to diagnose the students' previous conceptions. Data were tabulated according to content analysis. The results demonstrate that prior knowledge comes mainly from the media. A significant number of students are unaware of the term sustainability. There was great recognition about sustainable practices, but students were not able to perceive the social scope of environmental impacts. With this, it is understood that the approach to the theme of sustainability should be more contextualized in the classroom, in order to expand students' knowledge and avoid fragmented conceptions.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Natural Sciences
Ciencias Naturales
Ciências Naturais
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/341
10.23926/RPD.2021.v6.n2.053.id1163
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/341
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2021.v6.n2.053.id1163
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/341/333
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e053
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e053
Revista Prática Docente; v. 6 n. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e053
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068943046737920