SUSTAINABILITY AND SUSTAINABLE PRACTICES: CONCEPTIONS OF STUDENTS OF FIFTH YEARS OF FUNDAMENTAL EDUCATION
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/341 |
Resumo: | This research aimed to investigate the previous conceptions of students from early years of elementary school about sustainability and sustainable practices/attitudes. The methodology used was qualitative and involved 45 students. A semi-structured questionnaire containing open and closed questions was applied in order to diagnose the students' previous conceptions. Data were tabulated according to content analysis. The results demonstrate that prior knowledge comes mainly from the media. A significant number of students are unaware of the term sustainability. There was great recognition about sustainable practices, but students were not able to perceive the social scope of environmental impacts. With this, it is understood that the approach to the theme of sustainability should be more contextualized in the classroom, in order to expand students' knowledge and avoid fragmented conceptions. |
id |
IFMT_df19b5466d14b8f78e87ee51df2226ec |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/341 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
SUSTAINABILITY AND SUSTAINABLE PRACTICES: CONCEPTIONS OF STUDENTS OF FIFTH YEARS OF FUNDAMENTAL EDUCATIONSOSTENIBILIDAD Y PRÁCTICAS SOSTENIBLES: CONCEPCIONES DE ESTUDIANTES DE QUINTO AÑOS DE EDUCACIÓN FUNDAMENTALSUSTENTABILIDADE E PRÁTICAS SUSTENTÁVEIS: CONCEPÇÕES DE ALUNOS DE QUINTOS ANOS DO ENSINO FUNDAMENTALSustentabilidadeConhecimentos PréviosEnsino de CiênciasAnos IniciaisSustainabilityPrevious knowledgeScience teachingEarly YearsSustentabilidadConocimiento previoEnseñanza de las cienciasPrimeros añosThis research aimed to investigate the previous conceptions of students from early years of elementary school about sustainability and sustainable practices/attitudes. The methodology used was qualitative and involved 45 students. A semi-structured questionnaire containing open and closed questions was applied in order to diagnose the students' previous conceptions. Data were tabulated according to content analysis. The results demonstrate that prior knowledge comes mainly from the media. A significant number of students are unaware of the term sustainability. There was great recognition about sustainable practices, but students were not able to perceive the social scope of environmental impacts. With this, it is understood that the approach to the theme of sustainability should be more contextualized in the classroom, in order to expand students' knowledge and avoid fragmented conceptions.Esta investigación tuvo como objetivo investigar las concepciones previas de los estudiantes de los primeros años de la escuela primaria sobre la sostenibilidad y las prácticas / actitudes sostenibles. La metodología utilizada fue cualitativa e involucró a 45 estudiantes. Se aplicó un cuestionario semiestructurado con preguntas abiertas y cerradas para diagnosticar las concepciones previas de los estudiantes. Los datos se tabularon de acuerdo con el análisis de contenido. Los resultados demuestran que el conocimiento previo proviene principalmente de los medios de comunicación. Un número significativo de estudiantes desconoce el término sostenibilidad. Hubo un gran reconocimiento sobre las prácticas sostenibles, pero los estudiantes no pudieron percibir el alcance social de los impactos ambientales. Con esto, se entiende que el abordaje del tema de la sustentabilidad debe ser más contextualizado en el aula, con el fin de ampliar el conocimiento de los estudiantes y evitar concepciones fragmentadas.Esta pesquisa objetivou investigar as concepções prévias de alunos de anos inicias do Ensino Fundamental a respeito de sustentabilidade e práticas/atitudes sustentáveis. A metodologia utilizada foi qualitativa e envolveu 45 estudantes. Foi aplicado um questionário semiestruturado contendo questões abertas e fechadas a fim de diagnosticar as concepções prévias dos alunos. Os dados foram tabulados de acordo com a análise de conteúdo. Os resultados demonstram que os conhecimentos prévios advêm, principalmente, das mídias. Uma quantidade significativa dos alunos desconhece o termo sustentabilidade. Houve um grande reconhecimento acerca das práticas sustentáveis, porém os alunos não foram capazes de perceber a abrangência social dos impactos ambientais. Com isso, entende-se que a abordagem ao tema sustentabilidade deve ser mais contextualizada em sala de aula, no intuito de ampliar os conhecimentos dos alunos e evitar concepções fragmentadas.Revista Prática Docente2021-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/34110.23926/RPD.2021.v6.n2.053.id1163Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e053Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e053Revista Prática Docente; v. 6 n. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e0532526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/341/333Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos Silveira, Maira dosOestreich, Laura Tais Breunig, EduardaGoldschmidt, Andréa Inês2023-05-30T00:40:01Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/341Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-30T00:40:01Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
SUSTAINABILITY AND SUSTAINABLE PRACTICES: CONCEPTIONS OF STUDENTS OF FIFTH YEARS OF FUNDAMENTAL EDUCATION SOSTENIBILIDAD Y PRÁCTICAS SOSTENIBLES: CONCEPCIONES DE ESTUDIANTES DE QUINTO AÑOS DE EDUCACIÓN FUNDAMENTAL SUSTENTABILIDADE E PRÁTICAS SUSTENTÁVEIS: CONCEPÇÕES DE ALUNOS DE QUINTOS ANOS DO ENSINO FUNDAMENTAL |
title |
SUSTAINABILITY AND SUSTAINABLE PRACTICES: CONCEPTIONS OF STUDENTS OF FIFTH YEARS OF FUNDAMENTAL EDUCATION |
spellingShingle |
SUSTAINABILITY AND SUSTAINABLE PRACTICES: CONCEPTIONS OF STUDENTS OF FIFTH YEARS OF FUNDAMENTAL EDUCATION Santos Silveira, Maira dos Sustentabilidade Conhecimentos Prévios Ensino de Ciências Anos Iniciais Sustainability Previous knowledge Science teaching Early Years Sustentabilidad Conocimiento previo Enseñanza de las ciencias Primeros años |
title_short |
SUSTAINABILITY AND SUSTAINABLE PRACTICES: CONCEPTIONS OF STUDENTS OF FIFTH YEARS OF FUNDAMENTAL EDUCATION |
title_full |
SUSTAINABILITY AND SUSTAINABLE PRACTICES: CONCEPTIONS OF STUDENTS OF FIFTH YEARS OF FUNDAMENTAL EDUCATION |
title_fullStr |
SUSTAINABILITY AND SUSTAINABLE PRACTICES: CONCEPTIONS OF STUDENTS OF FIFTH YEARS OF FUNDAMENTAL EDUCATION |
title_full_unstemmed |
SUSTAINABILITY AND SUSTAINABLE PRACTICES: CONCEPTIONS OF STUDENTS OF FIFTH YEARS OF FUNDAMENTAL EDUCATION |
title_sort |
SUSTAINABILITY AND SUSTAINABLE PRACTICES: CONCEPTIONS OF STUDENTS OF FIFTH YEARS OF FUNDAMENTAL EDUCATION |
author |
Santos Silveira, Maira dos |
author_facet |
Santos Silveira, Maira dos Oestreich, Laura Tais Breunig, Eduarda Goldschmidt, Andréa Inês |
author_role |
author |
author2 |
Oestreich, Laura Tais Breunig, Eduarda Goldschmidt, Andréa Inês |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos Silveira, Maira dos Oestreich, Laura Tais Breunig, Eduarda Goldschmidt, Andréa Inês |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Sustentabilidade Conhecimentos Prévios Ensino de Ciências Anos Iniciais Sustainability Previous knowledge Science teaching Early Years Sustentabilidad Conocimiento previo Enseñanza de las ciencias Primeros años |
topic |
Sustentabilidade Conhecimentos Prévios Ensino de Ciências Anos Iniciais Sustainability Previous knowledge Science teaching Early Years Sustentabilidad Conocimiento previo Enseñanza de las ciencias Primeros años |
description |
This research aimed to investigate the previous conceptions of students from early years of elementary school about sustainability and sustainable practices/attitudes. The methodology used was qualitative and involved 45 students. A semi-structured questionnaire containing open and closed questions was applied in order to diagnose the students' previous conceptions. Data were tabulated according to content analysis. The results demonstrate that prior knowledge comes mainly from the media. A significant number of students are unaware of the term sustainability. There was great recognition about sustainable practices, but students were not able to perceive the social scope of environmental impacts. With this, it is understood that the approach to the theme of sustainability should be more contextualized in the classroom, in order to expand students' knowledge and avoid fragmented conceptions. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Natural Sciences Ciencias Naturales Ciências Naturais |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/341 10.23926/RPD.2021.v6.n2.053.id1163 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/341 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2021.v6.n2.053.id1163 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/341/333 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e053 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e053 Revista Prática Docente; v. 6 n. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e053 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068943046737920 |