SUSTAINABILITY AND SUSTAINABLE PRACTICES: CONCEPTIONS OF STUDENTS OF FIFTH YEARS OF FUNDAMENTAL EDUCATION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silveira, Maira dos Santos
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Oestreich, Laura, Breunig, Eduarda Tais, Goldschmidt, Andréa Inês
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1163
Resumo: This research aimed to investigate the previous conceptions of students from early years of elementary school about sustainability and sustainable practices/attitudes. The methodology used was qualitative and involved 45 students. A semi-structured questionnaire containing open and closed questions was applied in order to diagnose the students' previous conceptions. Data were tabulated according to content analysis. The results demonstrate that prior knowledge comes mainly from the media. A significant number of students are unaware of the term sustainability. There was great recognition about sustainable practices, but students were not able to perceive the social scope of environmental impacts. With this, it is understood that the approach to the theme of sustainability should be more contextualized in the classroom, in order to expand students' knowledge and avoid fragmented conceptions.
id IFMT_6ff3b386679abd3e0495c37af7af1ec2
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1163
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling SUSTAINABILITY AND SUSTAINABLE PRACTICES: CONCEPTIONS OF STUDENTS OF FIFTH YEARS OF FUNDAMENTAL EDUCATIONSOSTENIBILIDAD Y PRÁCTICAS SOSTENIBLES: CONCEPCIONES DE ESTUDIANTES DE QUINTO AÑOS DE EDUCACIÓN FUNDAMENTALSUSTENTABILIDADE E PRÁTICAS SUSTENTÁVEIS: CONCEPÇÕES DE ALUNOS DE QUINTOS ANOS DO ENSINO FUNDAMENTALSustainabilityAlternative ConceptionsScience teachingEarly YearsSustentabilidadConcepciones alternativasEnseñanza de las cienciasPrimeros añosSustentabilidadeConcepções AlternativasEnsino de CiênciasAnos IniciaisThis research aimed to investigate the previous conceptions of students from early years of elementary school about sustainability and sustainable practices/attitudes. The methodology used was qualitative and involved 45 students. A semi-structured questionnaire containing open and closed questions was applied in order to diagnose the students' previous conceptions. Data were tabulated according to content analysis. The results demonstrate that prior knowledge comes mainly from the media. A significant number of students are unaware of the term sustainability. There was great recognition about sustainable practices, but students were not able to perceive the social scope of environmental impacts. With this, it is understood that the approach to the theme of sustainability should be more contextualized in the classroom, in order to expand students' knowledge and avoid fragmented conceptions.Esta investigación tuvo como objetivo investigar las concepciones previas de los estudiantes de los primeros años de la escuela primaria sobre la sostenibilidad y las prácticas / actitudes sostenibles. La metodología utilizada fue cualitativa e involucró a 45 estudiantes. Se aplicó un cuestionario semiestructurado con preguntas abiertas y cerradas para diagnosticar las concepciones previas de los estudiantes. Los datos se tabularon de acuerdo con el análisis de contenido. Los resultados demuestran que el conocimiento previo proviene principalmente de los medios de comunicación. Un número significativo de estudiantes desconoce el término sostenibilidad. Hubo un gran reconocimiento sobre las prácticas sostenibles, pero los estudiantes no pudieron percibir el alcance social de los impactos ambientales. Con esto, se entiende que el abordaje del tema de la sustentabilidad debe ser más contextualizado en el aula, con el fin de ampliar el conocimiento de los estudiantes y evitar concepciones fragmentadas.Esta pesquisa objetivou investigar as concepções prévias de alunos de anos inicias do Ensino Fundamental a respeito de sustentabilidade e práticas/atitudes sustentáveis. A metodologia utilizada foi qualitativa e envolveu 45 estudantes. Foi aplicado um questionário semiestruturado contendo questões abertas e fechadas a fim de diagnosticar as concepções prévias dos alunos. Os dados foram tabulados de acordo com a análise de conteúdo. Os resultados demonstram que os conhecimentos prévios advêm, principalmente, das mídias. Uma quantidade significativa dos alunos desconhece o termo sustentabilidade. Houve um grande reconhecimento acerca das práticas sustentáveis, porém os alunos não foram capazes de perceber a abrangência social dos impactos ambientais. Com isso, entende-se que a abordagem ao tema sustentabilidade deve ser mais contextualizada em sala de aula, no intuito de ampliar os conhecimentos dos alunos e evitar concepções fragmentadas.Revista Prática Docente2021-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionCiênciasCiênciasCiênciasapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/116310.23926/RPD.2021.v6.n2.053.id1163Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 2 (2021): May to August 2021; e053Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 2 (2021): Mayo a Agosto de 2021; e053Revista Prática Docente; v. 6 n. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e0532526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1163/545Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilveira, Maira dos SantosOestreich, LauraBreunig, Eduarda TaisGoldschmidt, Andréa Inês2022-06-03T13:02:33Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1163Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-03T13:02:33Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv SUSTAINABILITY AND SUSTAINABLE PRACTICES: CONCEPTIONS OF STUDENTS OF FIFTH YEARS OF FUNDAMENTAL EDUCATION
SOSTENIBILIDAD Y PRÁCTICAS SOSTENIBLES: CONCEPCIONES DE ESTUDIANTES DE QUINTO AÑOS DE EDUCACIÓN FUNDAMENTAL
SUSTENTABILIDADE E PRÁTICAS SUSTENTÁVEIS: CONCEPÇÕES DE ALUNOS DE QUINTOS ANOS DO ENSINO FUNDAMENTAL
title SUSTAINABILITY AND SUSTAINABLE PRACTICES: CONCEPTIONS OF STUDENTS OF FIFTH YEARS OF FUNDAMENTAL EDUCATION
spellingShingle SUSTAINABILITY AND SUSTAINABLE PRACTICES: CONCEPTIONS OF STUDENTS OF FIFTH YEARS OF FUNDAMENTAL EDUCATION
Silveira, Maira dos Santos
Sustainability
Alternative Conceptions
Science teaching
Early Years
Sustentabilidad
Concepciones alternativas
Enseñanza de las ciencias
Primeros años
Sustentabilidade
Concepções Alternativas
Ensino de Ciências
Anos Iniciais
title_short SUSTAINABILITY AND SUSTAINABLE PRACTICES: CONCEPTIONS OF STUDENTS OF FIFTH YEARS OF FUNDAMENTAL EDUCATION
title_full SUSTAINABILITY AND SUSTAINABLE PRACTICES: CONCEPTIONS OF STUDENTS OF FIFTH YEARS OF FUNDAMENTAL EDUCATION
title_fullStr SUSTAINABILITY AND SUSTAINABLE PRACTICES: CONCEPTIONS OF STUDENTS OF FIFTH YEARS OF FUNDAMENTAL EDUCATION
title_full_unstemmed SUSTAINABILITY AND SUSTAINABLE PRACTICES: CONCEPTIONS OF STUDENTS OF FIFTH YEARS OF FUNDAMENTAL EDUCATION
title_sort SUSTAINABILITY AND SUSTAINABLE PRACTICES: CONCEPTIONS OF STUDENTS OF FIFTH YEARS OF FUNDAMENTAL EDUCATION
author Silveira, Maira dos Santos
author_facet Silveira, Maira dos Santos
Oestreich, Laura
Breunig, Eduarda Tais
Goldschmidt, Andréa Inês
author_role author
author2 Oestreich, Laura
Breunig, Eduarda Tais
Goldschmidt, Andréa Inês
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silveira, Maira dos Santos
Oestreich, Laura
Breunig, Eduarda Tais
Goldschmidt, Andréa Inês
dc.subject.por.fl_str_mv Sustainability
Alternative Conceptions
Science teaching
Early Years
Sustentabilidad
Concepciones alternativas
Enseñanza de las ciencias
Primeros años
Sustentabilidade
Concepções Alternativas
Ensino de Ciências
Anos Iniciais
topic Sustainability
Alternative Conceptions
Science teaching
Early Years
Sustentabilidad
Concepciones alternativas
Enseñanza de las ciencias
Primeros años
Sustentabilidade
Concepções Alternativas
Ensino de Ciências
Anos Iniciais
description This research aimed to investigate the previous conceptions of students from early years of elementary school about sustainability and sustainable practices/attitudes. The methodology used was qualitative and involved 45 students. A semi-structured questionnaire containing open and closed questions was applied in order to diagnose the students' previous conceptions. Data were tabulated according to content analysis. The results demonstrate that prior knowledge comes mainly from the media. A significant number of students are unaware of the term sustainability. There was great recognition about sustainable practices, but students were not able to perceive the social scope of environmental impacts. With this, it is understood that the approach to the theme of sustainability should be more contextualized in the classroom, in order to expand students' knowledge and avoid fragmented conceptions.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Ciências
Ciências
Ciências
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1163
10.23926/RPD.2021.v6.n2.053.id1163
url http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1163
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2021.v6.n2.053.id1163
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1163/545
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 2 (2021): May to August 2021; e053
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 2 (2021): Mayo a Agosto de 2021; e053
Revista Prática Docente; v. 6 n. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e053
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1792205725650386944