ANALYSIS OF PREVIOUS KNOWLEDGE REGARDING THE IDEA OF SOLID WASTE FROM THE PERSPECTIVE OF CRITICAL SIGNIFICATIVE LEARNING IN THE CONTEXT OF INITIAL YEARS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Angelita Nóbrega da
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Ferst, Enia Maria, Magalhães, Arthur Philipe Cândido de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Reamec
Texto Completo: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/14521
Resumo: On this study, it is analyzed the previous knowledge of solid waste presented by 4th-year students on mind maps and on an open questions test which were used as elements to build a didactic sequence that fostered in a school environment the development of meanings closer to the scientific context and the adoption of a new posture before environment issues. The quantitative analysis of collected data presented that initial personal results converge to the day-to-day life experiences of waste organization, its weekly collection in houses, the terms used in everyday life, and the accentuated difficulty in expressing ideas of the conceptual field of solid waste adequate to the group age and to what is progressively proposed by the National Common Curricular Basis (NCCB) for the initial years. In face of the results, it was observed the need to support a study of students’ previous knowledge so they may be able to develop meanings that make them familiar with ideas more scientific.
id UFMT-5_5230d655f45c9b7111a5094344651677
oai_identifier_str oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/14521
network_acronym_str UFMT-5
network_name_str Revista Reamec
repository_id_str
spelling ANALYSIS OF PREVIOUS KNOWLEDGE REGARDING THE IDEA OF SOLID WASTE FROM THE PERSPECTIVE OF CRITICAL SIGNIFICATIVE LEARNING IN THE CONTEXT OF INITIAL YEARSANÁLISIS DE CONOCIMIENTOS PREVIOS SOBRE LA IDEA DE RESIDUOS SÓLIDOS DESDE LA PERSPECTIVA DEL APRENDIZAJE SIGNIFICATIVO EN EL CONTEXTO DE LOS PRIMEROS AÑOSANÁLISE DOS CONHECIMENTOS PRÉVIOS ACERCA DA IDEIA DE RESÍDUOS SÓLIDOS NA PERSPECTIVA DA APRENDIZAGEM SIGNIFICATIVA CRÍTICA NO CONTEXTO DOS ANOS INICIAISSignificative LearningSolid WasteInitial YearsPrevious KnowledgeAprendizagem SignificativaResíduos SólidosAnos IniciaisConhecimentos PréviosAprendizaje SignificativoResiduos sólidosPrimeros añosConocimiento prévioOn this study, it is analyzed the previous knowledge of solid waste presented by 4th-year students on mind maps and on an open questions test which were used as elements to build a didactic sequence that fostered in a school environment the development of meanings closer to the scientific context and the adoption of a new posture before environment issues. The quantitative analysis of collected data presented that initial personal results converge to the day-to-day life experiences of waste organization, its weekly collection in houses, the terms used in everyday life, and the accentuated difficulty in expressing ideas of the conceptual field of solid waste adequate to the group age and to what is progressively proposed by the National Common Curricular Basis (NCCB) for the initial years. In face of the results, it was observed the need to support a study of students’ previous knowledge so they may be able to develop meanings that make them familiar with ideas more scientific.Este estudio analiza los conocimientos previos sobre residuos sólidos presentados por estudiantes de 4° grado en mapas mentales y en un test de preguntas abiertas que servirán como elementos para la construcción de una secuencia didáctica que promueva en el ámbito escolar la construcción de significados más cercanos ao mundo científico. la adopción de una nueva actitud hacia las cuestiones ambientales. El análisis cualitativo de los datos recolectados mostró que los significados personales iniciales convergen a la vivencia de la experiencia cotidiana de organizar la basura, recogerla semanalmente en los domicilios, los términos utilizados en la vida cotidiana y una marcada dificultad para expresar ideas en torno al campo conceptual de lo sólido. residuos adecuados a la franja etaria y lo que progresivamente propone la Base Nacional Común Curricular (BNCC) para los primeros años. A partir de los resultados, surge la necesidad de posibilitar un estudio a partir de lo que saben para construir significados que los familiaricen con ideas más científicas.Neste estudo é analisado os conhecimentos prévios sobre resíduos sólidos apresentados por estudantes do 4º ano em mapas mentais e numa prova de questões abertas que serviram como elementos para a construção de uma sequência didática que fomentou no ambiente escolar a construção de significados mais próximos do contexto científico e a adoção de uma nova postura frente as questões ambientais. A análise qualitativa dos dados coletados demonstrou que os significados pessoais iniciais convergem para a experiência da vivência cotidiana da organização do lixo, do recolhimento dele semanalmente nas residências, os termos utilizados no dia a dia e a acentuada dificuldade em expressar ideias em torno do campo conceitual de resíduos sólidos adequados a faixa etária e ao que se propõe progressivamente aos anos iniciais pela Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Com base nos resultados viu-se a necessidade de possibilitar um estudo a partir dos conhecimentos prévios dos estudantes de modo que possam construir significados que os familiarizem com ideias mais científicas.Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)2023-06-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/1452110.26571/reamec.v11i1.14521 REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 11 Núm. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23024REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 11 n. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23024REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 11 No. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e230242318-6674reponame:Revista Reamecinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/14521/12338Copyright (c) 2023 Angelita Nóbrega da Silva, Enia Maria Ferst, Arthur Philipe Cândido de Magalhãeshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Angelita Nóbrega daFerst, Enia MariaMagalhães, Arthur Philipe Cândido de2024-01-28T21:08:51Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/14521Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/indexPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/oairevistareamec@gmail.com||2318-66742318-6674opendoar:2024-01-28T21:08:51Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv ANALYSIS OF PREVIOUS KNOWLEDGE REGARDING THE IDEA OF SOLID WASTE FROM THE PERSPECTIVE OF CRITICAL SIGNIFICATIVE LEARNING IN THE CONTEXT OF INITIAL YEARS
ANÁLISIS DE CONOCIMIENTOS PREVIOS SOBRE LA IDEA DE RESIDUOS SÓLIDOS DESDE LA PERSPECTIVA DEL APRENDIZAJE SIGNIFICATIVO EN EL CONTEXTO DE LOS PRIMEROS AÑOS
ANÁLISE DOS CONHECIMENTOS PRÉVIOS ACERCA DA IDEIA DE RESÍDUOS SÓLIDOS NA PERSPECTIVA DA APRENDIZAGEM SIGNIFICATIVA CRÍTICA NO CONTEXTO DOS ANOS INICIAIS
title ANALYSIS OF PREVIOUS KNOWLEDGE REGARDING THE IDEA OF SOLID WASTE FROM THE PERSPECTIVE OF CRITICAL SIGNIFICATIVE LEARNING IN THE CONTEXT OF INITIAL YEARS
spellingShingle ANALYSIS OF PREVIOUS KNOWLEDGE REGARDING THE IDEA OF SOLID WASTE FROM THE PERSPECTIVE OF CRITICAL SIGNIFICATIVE LEARNING IN THE CONTEXT OF INITIAL YEARS
Silva, Angelita Nóbrega da
Significative Learning
Solid Waste
Initial Years
Previous Knowledge
Aprendizagem Significativa
Resíduos Sólidos
Anos Iniciais
Conhecimentos Prévios
Aprendizaje Significativo
Residuos sólidos
Primeros años
Conocimiento prévio
title_short ANALYSIS OF PREVIOUS KNOWLEDGE REGARDING THE IDEA OF SOLID WASTE FROM THE PERSPECTIVE OF CRITICAL SIGNIFICATIVE LEARNING IN THE CONTEXT OF INITIAL YEARS
title_full ANALYSIS OF PREVIOUS KNOWLEDGE REGARDING THE IDEA OF SOLID WASTE FROM THE PERSPECTIVE OF CRITICAL SIGNIFICATIVE LEARNING IN THE CONTEXT OF INITIAL YEARS
title_fullStr ANALYSIS OF PREVIOUS KNOWLEDGE REGARDING THE IDEA OF SOLID WASTE FROM THE PERSPECTIVE OF CRITICAL SIGNIFICATIVE LEARNING IN THE CONTEXT OF INITIAL YEARS
title_full_unstemmed ANALYSIS OF PREVIOUS KNOWLEDGE REGARDING THE IDEA OF SOLID WASTE FROM THE PERSPECTIVE OF CRITICAL SIGNIFICATIVE LEARNING IN THE CONTEXT OF INITIAL YEARS
title_sort ANALYSIS OF PREVIOUS KNOWLEDGE REGARDING THE IDEA OF SOLID WASTE FROM THE PERSPECTIVE OF CRITICAL SIGNIFICATIVE LEARNING IN THE CONTEXT OF INITIAL YEARS
author Silva, Angelita Nóbrega da
author_facet Silva, Angelita Nóbrega da
Ferst, Enia Maria
Magalhães, Arthur Philipe Cândido de
author_role author
author2 Ferst, Enia Maria
Magalhães, Arthur Philipe Cândido de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Angelita Nóbrega da
Ferst, Enia Maria
Magalhães, Arthur Philipe Cândido de
dc.subject.por.fl_str_mv Significative Learning
Solid Waste
Initial Years
Previous Knowledge
Aprendizagem Significativa
Resíduos Sólidos
Anos Iniciais
Conhecimentos Prévios
Aprendizaje Significativo
Residuos sólidos
Primeros años
Conocimiento prévio
topic Significative Learning
Solid Waste
Initial Years
Previous Knowledge
Aprendizagem Significativa
Resíduos Sólidos
Anos Iniciais
Conhecimentos Prévios
Aprendizaje Significativo
Residuos sólidos
Primeros años
Conocimiento prévio
description On this study, it is analyzed the previous knowledge of solid waste presented by 4th-year students on mind maps and on an open questions test which were used as elements to build a didactic sequence that fostered in a school environment the development of meanings closer to the scientific context and the adoption of a new posture before environment issues. The quantitative analysis of collected data presented that initial personal results converge to the day-to-day life experiences of waste organization, its weekly collection in houses, the terms used in everyday life, and the accentuated difficulty in expressing ideas of the conceptual field of solid waste adequate to the group age and to what is progressively proposed by the National Common Curricular Basis (NCCB) for the initial years. In face of the results, it was observed the need to support a study of students’ previous knowledge so they may be able to develop meanings that make them familiar with ideas more scientific.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-06-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/14521
10.26571/reamec.v11i1.14521
url https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/14521
identifier_str_mv 10.26571/reamec.v11i1.14521
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/14521/12338
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Angelita Nóbrega da Silva, Enia Maria Ferst, Arthur Philipe Cândido de Magalhães
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Angelita Nóbrega da Silva, Enia Maria Ferst, Arthur Philipe Cândido de Magalhães
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
dc.source.none.fl_str_mv REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 11 Núm. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23024
REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 11 n. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23024
REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 11 No. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23024
2318-6674
reponame:Revista Reamec
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Revista Reamec
collection Revista Reamec
repository.name.fl_str_mv Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistareamec@gmail.com||
_version_ 1797174814041964544