THE JOURNAL EDUCAÇÃO EM MATO GROSSO: TRACES OF MATHEMATICS IN SCHOOL CULTURE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Stascovian, Juliana
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Marques Vasconcelos de Almeida, Laura Isabel
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/513
Resumo: This article highlights the Master's Research in Teaching of the Graduate Program of the University of Cuiabá in Broad Association with the Federal Institute of Mato Grosso studying the contents of Mathematics published in the Magazine Educação em Mato Grosso that circulated from 1978 to 1986 as an instrument of communication between the State Department of Education and state schools. It aims to understand the process of teaching and learning of Mathematics in primary schools of Mato Grosso through subjects of the magazine with eminently pedagogical character. The methodological approach is based on the historical cultural perspective, based on the authors: Bastos (2002, 2007), Biccas (2008), Catani (1996), Chartier (1990), Chervel (1990), Costa (2018), De Certeau (1982), Julia (2001), Rodrigues; Silva (2018), Santos (2017), Silva (2016). The topics covered by the paper are diverse, from legislation to suggestions for teaching, guides how and when to develop mathematical content, being a vehicle for teacher training.
id IFMT_e093c159be4df0292ad3d86b9a37941c
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/513
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling THE JOURNAL EDUCAÇÃO EM MATO GROSSO: TRACES OF MATHEMATICS IN SCHOOL CULTUREA REVISTA EDUCAÇÃO EM MATO GROSSO: VESTÍGIOS DA MATEMÁTICA NA CULTURA ESCOLARRevista PedagógicaEnsino de MatemáticaFormação de professoresPedagogical JournalMathematics teachingTeacher trainingThis article highlights the Master's Research in Teaching of the Graduate Program of the University of Cuiabá in Broad Association with the Federal Institute of Mato Grosso studying the contents of Mathematics published in the Magazine Educação em Mato Grosso that circulated from 1978 to 1986 as an instrument of communication between the State Department of Education and state schools. It aims to understand the process of teaching and learning of Mathematics in primary schools of Mato Grosso through subjects of the magazine with eminently pedagogical character. The methodological approach is based on the historical cultural perspective, based on the authors: Bastos (2002, 2007), Biccas (2008), Catani (1996), Chartier (1990), Chervel (1990), Costa (2018), De Certeau (1982), Julia (2001), Rodrigues; Silva (2018), Santos (2017), Silva (2016). The topics covered by the paper are diverse, from legislation to suggestions for teaching, guides how and when to develop mathematical content, being a vehicle for teacher training.Este artigo destaca a Pesquisa de Mestrado em Ensino do Programa de Pós-Graduação da Universidade de Cuiabá em Ampla Associação com o Instituto Federal de Mato Grosso, que faz um estudo sobre os conteúdos de Matemática publicados nas edições da Revista Educação em Mato Grosso que circulou entre 1978 a 1986 como instrumento de comunicação direta entre a Secretaria Estadual de Educação e as escolas públicas estaduais de ensino. Objetiva compreender o processo de ensino e aprendizagem de Matemática nas escolas primárias mato-grossenses por meio das matérias divulgadas na Revista com caráter eminentemente pedagógico. A abordagem metodológica centra-se na perspectiva histórico cultural, fundamentando-se nos autores: Bastos (2002, 2007), Biccas (2008), Catani (1996), Chartier (1990), Chervel (1990), Costa (2018), De Certeau (1982), Julia (2001), Rodrigues; Silva (2018), Santos (2017), Silva (2016). Os temas abordados pelo impresso são diversificados, contempla a legislação e sugestões para o trabalho docente, orienta como e quando desenvolver os conteúdos matemáticos, tornando-se veículo de formação dos professores.Revista Prática Docente2019-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMathematicsMatemáticasMatemáticaapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/51310.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n2.p452-464.id514Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 4 No. 2 (2019): Julho a Dezembro 2019; 452-464Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 4 Núm. 2 (2019): Julho a Dezembro 2019; 452-464Revista Prática Docente; v. 4 n. 2 (2019): Julho a Dezembro 2019; 452-4642526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/513/504Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessStascovian, JulianaMarques Vasconcelos de Almeida, Laura Isabel2023-06-07T00:50:28Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/513Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-06-07T00:50:28Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv THE JOURNAL EDUCAÇÃO EM MATO GROSSO: TRACES OF MATHEMATICS IN SCHOOL CULTURE
A REVISTA EDUCAÇÃO EM MATO GROSSO: VESTÍGIOS DA MATEMÁTICA NA CULTURA ESCOLAR
title THE JOURNAL EDUCAÇÃO EM MATO GROSSO: TRACES OF MATHEMATICS IN SCHOOL CULTURE
spellingShingle THE JOURNAL EDUCAÇÃO EM MATO GROSSO: TRACES OF MATHEMATICS IN SCHOOL CULTURE
Stascovian, Juliana
Revista Pedagógica
Ensino de Matemática
Formação de professores
Pedagogical Journal
Mathematics teaching
Teacher training
title_short THE JOURNAL EDUCAÇÃO EM MATO GROSSO: TRACES OF MATHEMATICS IN SCHOOL CULTURE
title_full THE JOURNAL EDUCAÇÃO EM MATO GROSSO: TRACES OF MATHEMATICS IN SCHOOL CULTURE
title_fullStr THE JOURNAL EDUCAÇÃO EM MATO GROSSO: TRACES OF MATHEMATICS IN SCHOOL CULTURE
title_full_unstemmed THE JOURNAL EDUCAÇÃO EM MATO GROSSO: TRACES OF MATHEMATICS IN SCHOOL CULTURE
title_sort THE JOURNAL EDUCAÇÃO EM MATO GROSSO: TRACES OF MATHEMATICS IN SCHOOL CULTURE
author Stascovian, Juliana
author_facet Stascovian, Juliana
Marques Vasconcelos de Almeida, Laura Isabel
author_role author
author2 Marques Vasconcelos de Almeida, Laura Isabel
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Stascovian, Juliana
Marques Vasconcelos de Almeida, Laura Isabel
dc.subject.por.fl_str_mv Revista Pedagógica
Ensino de Matemática
Formação de professores
Pedagogical Journal
Mathematics teaching
Teacher training
topic Revista Pedagógica
Ensino de Matemática
Formação de professores
Pedagogical Journal
Mathematics teaching
Teacher training
description This article highlights the Master's Research in Teaching of the Graduate Program of the University of Cuiabá in Broad Association with the Federal Institute of Mato Grosso studying the contents of Mathematics published in the Magazine Educação em Mato Grosso that circulated from 1978 to 1986 as an instrument of communication between the State Department of Education and state schools. It aims to understand the process of teaching and learning of Mathematics in primary schools of Mato Grosso through subjects of the magazine with eminently pedagogical character. The methodological approach is based on the historical cultural perspective, based on the authors: Bastos (2002, 2007), Biccas (2008), Catani (1996), Chartier (1990), Chervel (1990), Costa (2018), De Certeau (1982), Julia (2001), Rodrigues; Silva (2018), Santos (2017), Silva (2016). The topics covered by the paper are diverse, from legislation to suggestions for teaching, guides how and when to develop mathematical content, being a vehicle for teacher training.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Mathematics
Matemáticas
Matemática
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/513
10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n2.p452-464.id514
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/513
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n2.p452-464.id514
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/513/504
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 4 No. 2 (2019): Julho a Dezembro 2019; 452-464
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 4 Núm. 2 (2019): Julho a Dezembro 2019; 452-464
Revista Prática Docente; v. 4 n. 2 (2019): Julho a Dezembro 2019; 452-464
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068943935930368