THE JOURNAL EDUCAÇÃO EM MATO GROSSO: TRACES OF MATHEMATICS IN SCHOOL CULTURE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/513 |
Resumo: | This article highlights the Master's Research in Teaching of the Graduate Program of the University of Cuiabá in Broad Association with the Federal Institute of Mato Grosso studying the contents of Mathematics published in the Magazine Educação em Mato Grosso that circulated from 1978 to 1986 as an instrument of communication between the State Department of Education and state schools. It aims to understand the process of teaching and learning of Mathematics in primary schools of Mato Grosso through subjects of the magazine with eminently pedagogical character. The methodological approach is based on the historical cultural perspective, based on the authors: Bastos (2002, 2007), Biccas (2008), Catani (1996), Chartier (1990), Chervel (1990), Costa (2018), De Certeau (1982), Julia (2001), Rodrigues; Silva (2018), Santos (2017), Silva (2016). The topics covered by the paper are diverse, from legislation to suggestions for teaching, guides how and when to develop mathematical content, being a vehicle for teacher training. |
id |
IFMT_e093c159be4df0292ad3d86b9a37941c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/513 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
THE JOURNAL EDUCAÇÃO EM MATO GROSSO: TRACES OF MATHEMATICS IN SCHOOL CULTUREA REVISTA EDUCAÇÃO EM MATO GROSSO: VESTÍGIOS DA MATEMÁTICA NA CULTURA ESCOLARRevista PedagógicaEnsino de MatemáticaFormação de professoresPedagogical JournalMathematics teachingTeacher trainingThis article highlights the Master's Research in Teaching of the Graduate Program of the University of Cuiabá in Broad Association with the Federal Institute of Mato Grosso studying the contents of Mathematics published in the Magazine Educação em Mato Grosso that circulated from 1978 to 1986 as an instrument of communication between the State Department of Education and state schools. It aims to understand the process of teaching and learning of Mathematics in primary schools of Mato Grosso through subjects of the magazine with eminently pedagogical character. The methodological approach is based on the historical cultural perspective, based on the authors: Bastos (2002, 2007), Biccas (2008), Catani (1996), Chartier (1990), Chervel (1990), Costa (2018), De Certeau (1982), Julia (2001), Rodrigues; Silva (2018), Santos (2017), Silva (2016). The topics covered by the paper are diverse, from legislation to suggestions for teaching, guides how and when to develop mathematical content, being a vehicle for teacher training.Este artigo destaca a Pesquisa de Mestrado em Ensino do Programa de Pós-Graduação da Universidade de Cuiabá em Ampla Associação com o Instituto Federal de Mato Grosso, que faz um estudo sobre os conteúdos de Matemática publicados nas edições da Revista Educação em Mato Grosso que circulou entre 1978 a 1986 como instrumento de comunicação direta entre a Secretaria Estadual de Educação e as escolas públicas estaduais de ensino. Objetiva compreender o processo de ensino e aprendizagem de Matemática nas escolas primárias mato-grossenses por meio das matérias divulgadas na Revista com caráter eminentemente pedagógico. A abordagem metodológica centra-se na perspectiva histórico cultural, fundamentando-se nos autores: Bastos (2002, 2007), Biccas (2008), Catani (1996), Chartier (1990), Chervel (1990), Costa (2018), De Certeau (1982), Julia (2001), Rodrigues; Silva (2018), Santos (2017), Silva (2016). Os temas abordados pelo impresso são diversificados, contempla a legislação e sugestões para o trabalho docente, orienta como e quando desenvolver os conteúdos matemáticos, tornando-se veículo de formação dos professores.Revista Prática Docente2019-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMathematicsMatemáticasMatemáticaapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/51310.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n2.p452-464.id514Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 4 No. 2 (2019): Julho a Dezembro 2019; 452-464Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 4 Núm. 2 (2019): Julho a Dezembro 2019; 452-464Revista Prática Docente; v. 4 n. 2 (2019): Julho a Dezembro 2019; 452-4642526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/513/504Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessStascovian, JulianaMarques Vasconcelos de Almeida, Laura Isabel2023-06-07T00:50:28Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/513Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-06-07T00:50:28Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE JOURNAL EDUCAÇÃO EM MATO GROSSO: TRACES OF MATHEMATICS IN SCHOOL CULTURE A REVISTA EDUCAÇÃO EM MATO GROSSO: VESTÍGIOS DA MATEMÁTICA NA CULTURA ESCOLAR |
title |
THE JOURNAL EDUCAÇÃO EM MATO GROSSO: TRACES OF MATHEMATICS IN SCHOOL CULTURE |
spellingShingle |
THE JOURNAL EDUCAÇÃO EM MATO GROSSO: TRACES OF MATHEMATICS IN SCHOOL CULTURE Stascovian, Juliana Revista Pedagógica Ensino de Matemática Formação de professores Pedagogical Journal Mathematics teaching Teacher training |
title_short |
THE JOURNAL EDUCAÇÃO EM MATO GROSSO: TRACES OF MATHEMATICS IN SCHOOL CULTURE |
title_full |
THE JOURNAL EDUCAÇÃO EM MATO GROSSO: TRACES OF MATHEMATICS IN SCHOOL CULTURE |
title_fullStr |
THE JOURNAL EDUCAÇÃO EM MATO GROSSO: TRACES OF MATHEMATICS IN SCHOOL CULTURE |
title_full_unstemmed |
THE JOURNAL EDUCAÇÃO EM MATO GROSSO: TRACES OF MATHEMATICS IN SCHOOL CULTURE |
title_sort |
THE JOURNAL EDUCAÇÃO EM MATO GROSSO: TRACES OF MATHEMATICS IN SCHOOL CULTURE |
author |
Stascovian, Juliana |
author_facet |
Stascovian, Juliana Marques Vasconcelos de Almeida, Laura Isabel |
author_role |
author |
author2 |
Marques Vasconcelos de Almeida, Laura Isabel |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Stascovian, Juliana Marques Vasconcelos de Almeida, Laura Isabel |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Revista Pedagógica Ensino de Matemática Formação de professores Pedagogical Journal Mathematics teaching Teacher training |
topic |
Revista Pedagógica Ensino de Matemática Formação de professores Pedagogical Journal Mathematics teaching Teacher training |
description |
This article highlights the Master's Research in Teaching of the Graduate Program of the University of Cuiabá in Broad Association with the Federal Institute of Mato Grosso studying the contents of Mathematics published in the Magazine Educação em Mato Grosso that circulated from 1978 to 1986 as an instrument of communication between the State Department of Education and state schools. It aims to understand the process of teaching and learning of Mathematics in primary schools of Mato Grosso through subjects of the magazine with eminently pedagogical character. The methodological approach is based on the historical cultural perspective, based on the authors: Bastos (2002, 2007), Biccas (2008), Catani (1996), Chartier (1990), Chervel (1990), Costa (2018), De Certeau (1982), Julia (2001), Rodrigues; Silva (2018), Santos (2017), Silva (2016). The topics covered by the paper are diverse, from legislation to suggestions for teaching, guides how and when to develop mathematical content, being a vehicle for teacher training. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-12-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Mathematics Matemáticas Matemática |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/513 10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n2.p452-464.id514 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/513 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n2.p452-464.id514 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/513/504 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 4 No. 2 (2019): Julho a Dezembro 2019; 452-464 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 4 Núm. 2 (2019): Julho a Dezembro 2019; 452-464 Revista Prática Docente; v. 4 n. 2 (2019): Julho a Dezembro 2019; 452-464 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068943935930368 |