REFLECTIONS ON THE PLAY IN CHILD EDUCATION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vaz de Campos Pereira, Marcos Paulo
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Oliveira Farias, Gelcemar
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/464
Resumo: The teacher in early childhood education should provide opportunities for students to activities that enrich creativity and autonomy. Amid this context, the important cultural and social phenomenon play contributes to human development. The purpose of this article is to present a reflection on the characteristics of the play in the context of early childhood education and its appreciation as an important pedagogical resource. The methodology used is characterized as a theoretical essay. It can be mentioned that the play is a free activity, being limited by space, time and rules, besides being unpredictable and fictitious. It can be used as a pedagogical resource in early childhood education, the primary stage of development of the student. The play can be concluded as a pedagogical resource that can be considered an adequate means to contribute to the integral development of the student.
id IFMT_e10f32a1f62659fac4e0f57e14991b10
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/464
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling REFLECTIONS ON THE PLAY IN CHILD EDUCATIONREFLEXÕES SOBRE O JOGO NA EDUCAÇÃO INFANTILJogoEnsinoAprendizagemPlayTeachingLearningThe teacher in early childhood education should provide opportunities for students to activities that enrich creativity and autonomy. Amid this context, the important cultural and social phenomenon play contributes to human development. The purpose of this article is to present a reflection on the characteristics of the play in the context of early childhood education and its appreciation as an important pedagogical resource. The methodology used is characterized as a theoretical essay. It can be mentioned that the play is a free activity, being limited by space, time and rules, besides being unpredictable and fictitious. It can be used as a pedagogical resource in early childhood education, the primary stage of development of the student. The play can be concluded as a pedagogical resource that can be considered an adequate means to contribute to the integral development of the student.O docente na educação infantil deve oportunizar ao educando atividades que enriqueçam a criatividade e a autonomia. Em meio a este contexto, o jogo importante fenômeno cultural e social contribui com o desenvolvimento humano. O objetivo deste artigo é apresentar uma reflexão sobre as características do jogo no contexto da educação infantil e sua valorização como importante recurso pedagógico. A metodologia utilizada se caracteriza como um ensaio teórico. Pode-se mencionar que o jogo é uma atividade livre, sendo delimitada por espaço, tempo e regras, além de ser imprevisível e fictício. Podendo ser utilizado como um recurso pedagógico na educação infantil, fase primordial de desenvolvimento do educando. Conclui-se, que o jogo enquanto recurso pedagógico pode ser considerado um meio adequado para contribuir no desenvolvimento integral do educando.Revista Prática Docente2020-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHuman SciencesCiências HumanasCiências Humanasapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/46410.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1342-1354.id741Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1342-1354Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1342-1354Revista Prática Docente; v. 5 n. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1342-13542526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/464/455Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVaz de Campos Pereira, Marcos PauloOliveira Farias, Gelcemar2023-06-04T00:41:26Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/464Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-06-04T00:41:26Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv REFLECTIONS ON THE PLAY IN CHILD EDUCATION
REFLEXÕES SOBRE O JOGO NA EDUCAÇÃO INFANTIL
title REFLECTIONS ON THE PLAY IN CHILD EDUCATION
spellingShingle REFLECTIONS ON THE PLAY IN CHILD EDUCATION
Vaz de Campos Pereira, Marcos Paulo
Jogo
Ensino
Aprendizagem
Play
Teaching
Learning
title_short REFLECTIONS ON THE PLAY IN CHILD EDUCATION
title_full REFLECTIONS ON THE PLAY IN CHILD EDUCATION
title_fullStr REFLECTIONS ON THE PLAY IN CHILD EDUCATION
title_full_unstemmed REFLECTIONS ON THE PLAY IN CHILD EDUCATION
title_sort REFLECTIONS ON THE PLAY IN CHILD EDUCATION
author Vaz de Campos Pereira, Marcos Paulo
author_facet Vaz de Campos Pereira, Marcos Paulo
Oliveira Farias, Gelcemar
author_role author
author2 Oliveira Farias, Gelcemar
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vaz de Campos Pereira, Marcos Paulo
Oliveira Farias, Gelcemar
dc.subject.por.fl_str_mv Jogo
Ensino
Aprendizagem
Play
Teaching
Learning
topic Jogo
Ensino
Aprendizagem
Play
Teaching
Learning
description The teacher in early childhood education should provide opportunities for students to activities that enrich creativity and autonomy. Amid this context, the important cultural and social phenomenon play contributes to human development. The purpose of this article is to present a reflection on the characteristics of the play in the context of early childhood education and its appreciation as an important pedagogical resource. The methodology used is characterized as a theoretical essay. It can be mentioned that the play is a free activity, being limited by space, time and rules, besides being unpredictable and fictitious. It can be used as a pedagogical resource in early childhood education, the primary stage of development of the student. The play can be concluded as a pedagogical resource that can be considered an adequate means to contribute to the integral development of the student.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Human Sciences
Ciências Humanas
Ciências Humanas
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/464
10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1342-1354.id741
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/464
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1342-1354.id741
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/464/455
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1342-1354
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1342-1354
Revista Prática Docente; v. 5 n. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1342-1354
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068943825829888