EPISTEMOLOGICAL APPROACH TO BULLYING FROM THE PERSPECTIVE OF A RESEARCH GROUP

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa Gonçalves Silva, Vanessa
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Martins Fernandes, Raquel, Alves de Oliveira, Paulo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/501
Resumo: The article is an analysis of the scientific articles published by the IFMT Research Group on Humanities and Contemporary Society (GPHSC-IFMT), the cutoff between 2016 and 2017, and analyzed how the research conducted by the research group They are part of the proposition of multiple approaches of bullying in daily school life (CERTEAU, 1994 and MAFESOLI, 1995, 1998), through the theme of violation of Human Rights. Being a qualitative  research of bibliographic review of the articles published by the Group. The results show the intersection of the multiplicity of perceptions of the subjects and the research object configuring the researcher corpus within the concept of transversality.
id IFMT_e68ff711d8b6d75879388752fc44d0c5
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/501
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling EPISTEMOLOGICAL APPROACH TO BULLYING FROM THE PERSPECTIVE OF A RESEARCH GROUPA ABORDAGEM EPISTEMOLÓGICA DO FENÔMENO BULLYING NA PERSPECTIVA DE UM GRUPO DE PESQUISAPesquisa qualitativaCotidianoBullyingEnsinoQualitative researchDaily lifeBullyingTeachingThe article is an analysis of the scientific articles published by the IFMT Research Group on Humanities and Contemporary Society (GPHSC-IFMT), the cutoff between 2016 and 2017, and analyzed how the research conducted by the research group They are part of the proposition of multiple approaches of bullying in daily school life (CERTEAU, 1994 and MAFESOLI, 1995, 1998), through the theme of violation of Human Rights. Being a qualitative  research of bibliographic review of the articles published by the Group. The results show the intersection of the multiplicity of perceptions of the subjects and the research object configuring the researcher corpus within the concept of transversality.O artigo é uma análise dos artigos científicos publicados pelo Grupo de Pesquisa em Humanidades e Sociedade Contemporânea do IFMT (GPHSC-IFMT), o recorte se deu entre os anos de 2016 e 2017, e analisou-se como as pesquisas realizadas pelo grupo de pesquisa inserem-se na propositura de múltiplas abordagens do bullying no cotidiano escolar (CERTEAU, 1994 e  MAFESOLI, 1995, 1998), através da temática da violação dos Direitos Humanos. Sendo uma pesquisa qualitativa de revisão bibliográfica dos artigos publicados pelo Grupo. Nos resultados percebe-se o entrecruzamento da multiplicidade de percepções dos sujeitos e do objeto de pesquisa configurando o corpus pesquisador dentro da concepção de transversalidade.Revista Prática Docente2020-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHuman SciencesCiências HumanasCiências Humanasapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/50110.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n1.p489-501.id561Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 1 (2020): Janeiro a Abril de 2020 (Fluxo contínuo); 489-501Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 1 (2020): Janeiro a Abril de 2020 (Fluxo contínuo); 489-501Revista Prática Docente; v. 5 n. 1 (2020): Janeiro a Abril de 2020 (Fluxo contínuo); 489-5012526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/501/492Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCosta Gonçalves Silva, VanessaMartins Fernandes, RaquelAlves de Oliveira, Paulo2023-05-30T03:23:10Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/501Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-30T03:23:10Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv EPISTEMOLOGICAL APPROACH TO BULLYING FROM THE PERSPECTIVE OF A RESEARCH GROUP
A ABORDAGEM EPISTEMOLÓGICA DO FENÔMENO BULLYING NA PERSPECTIVA DE UM GRUPO DE PESQUISA
title EPISTEMOLOGICAL APPROACH TO BULLYING FROM THE PERSPECTIVE OF A RESEARCH GROUP
spellingShingle EPISTEMOLOGICAL APPROACH TO BULLYING FROM THE PERSPECTIVE OF A RESEARCH GROUP
Costa Gonçalves Silva, Vanessa
Pesquisa qualitativa
Cotidiano
Bullying
Ensino
Qualitative research
Daily life
Bullying
Teaching
title_short EPISTEMOLOGICAL APPROACH TO BULLYING FROM THE PERSPECTIVE OF A RESEARCH GROUP
title_full EPISTEMOLOGICAL APPROACH TO BULLYING FROM THE PERSPECTIVE OF A RESEARCH GROUP
title_fullStr EPISTEMOLOGICAL APPROACH TO BULLYING FROM THE PERSPECTIVE OF A RESEARCH GROUP
title_full_unstemmed EPISTEMOLOGICAL APPROACH TO BULLYING FROM THE PERSPECTIVE OF A RESEARCH GROUP
title_sort EPISTEMOLOGICAL APPROACH TO BULLYING FROM THE PERSPECTIVE OF A RESEARCH GROUP
author Costa Gonçalves Silva, Vanessa
author_facet Costa Gonçalves Silva, Vanessa
Martins Fernandes, Raquel
Alves de Oliveira, Paulo
author_role author
author2 Martins Fernandes, Raquel
Alves de Oliveira, Paulo
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa Gonçalves Silva, Vanessa
Martins Fernandes, Raquel
Alves de Oliveira, Paulo
dc.subject.por.fl_str_mv Pesquisa qualitativa
Cotidiano
Bullying
Ensino
Qualitative research
Daily life
Bullying
Teaching
topic Pesquisa qualitativa
Cotidiano
Bullying
Ensino
Qualitative research
Daily life
Bullying
Teaching
description The article is an analysis of the scientific articles published by the IFMT Research Group on Humanities and Contemporary Society (GPHSC-IFMT), the cutoff between 2016 and 2017, and analyzed how the research conducted by the research group They are part of the proposition of multiple approaches of bullying in daily school life (CERTEAU, 1994 and MAFESOLI, 1995, 1998), through the theme of violation of Human Rights. Being a qualitative  research of bibliographic review of the articles published by the Group. The results show the intersection of the multiplicity of perceptions of the subjects and the research object configuring the researcher corpus within the concept of transversality.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-04-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Human Sciences
Ciências Humanas
Ciências Humanas
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/501
10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n1.p489-501.id561
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/501
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n1.p489-501.id561
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/501/492
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 1 (2020): Janeiro a Abril de 2020 (Fluxo contínuo); 489-501
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 1 (2020): Janeiro a Abril de 2020 (Fluxo contínuo); 489-501
Revista Prática Docente; v. 5 n. 1 (2020): Janeiro a Abril de 2020 (Fluxo contínuo); 489-501
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068943910764544