Teacher training in Biology: focusing on the insertion of digital information and communication technologies in PPC
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/819 |
Resumo: | The degree curriculum consists of subjects with specific content, subjects with pedagogical content, supervised internship, in addition to problematizations of curriculum theories and the insertion of Digital Information and Communication Technologies (DIT). This research investigates how the insertion of TDIC has been constituted as a formative element in the Biology Degree (LB) course, addressing from which perspective this insertion takes place (dominant/emerging). To this end, we used the case study as a methodological approach and documental analysis as a data collection instrument based on the PPC of the LB course. The analysis demonstrated that the training proposal seeks to include TDIC in teacher training. However, even when TDIC are present in the PPC, they are configured from the perspective of the dominant paradigm, as they are inserted in specific disciplines and do not emerge from the critical views that enable the exercise of innovative practices within the perspective of the emerging paradigm. |
id |
IFMT_e9a4f9240b20b02517dde75477b34547 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/819 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
Teacher training in Biology: focusing on the insertion of digital information and communication technologies in PPCFormación docente en Biología: con foco en la inserción de las tecnologías digitales de la información y la comunicación en el PPCFormação docente em Biologia: em foco a inserção das tecnologias digitais de informação e comunicação no PPCLicenciaturaCurrículoParadigmaInovaçãoGraduationCurriculumParadigmInnovationGraduaciónPlan de EstudiosParadigmaInnovaciónThe degree curriculum consists of subjects with specific content, subjects with pedagogical content, supervised internship, in addition to problematizations of curriculum theories and the insertion of Digital Information and Communication Technologies (DIT). This research investigates how the insertion of TDIC has been constituted as a formative element in the Biology Degree (LB) course, addressing from which perspective this insertion takes place (dominant/emerging). To this end, we used the case study as a methodological approach and documental analysis as a data collection instrument based on the PPC of the LB course. The analysis demonstrated that the training proposal seeks to include TDIC in teacher training. However, even when TDIC are present in the PPC, they are configured from the perspective of the dominant paradigm, as they are inserted in specific disciplines and do not emerge from the critical views that enable the exercise of innovative practices within the perspective of the emerging paradigm.El plan de estudios de la carrera consta de materias con contenidos específicos, materias con contenidos pedagógicos, pasantías supervisadas, además de problematizaciones de teorías curriculares y la inserción de las Tecnologías de la Información y la Comunicación Digital (TID). Esta investigación indaga cómo la inserción de TDIC se ha constituido como un elemento formativo en la carrera de Licenciatura en Biología (LB), abordando desde qué perspectiva se produce dicha inserción (dominante/emergente). Para ello se utilizó el estudio de caso como abordaje metodológico y el análisis documental como instrumento de recolección de datos con base en el PPC de la carrera LB. El análisis demostró que la propuesta de formación busca incluir el TDIC en la formación docente. Sin embargo, aun cuando las TDIC están presentes en los PPC, se configuran desde la perspectiva del paradigma dominante, ya que se insertan en disciplinas específicas y no emergen de miradas críticas que permitan el ejercicio de prácticas innovadoras en la perspectiva de los emergentes paradigma.O currículo das licenciaturas se constitui de disciplinas de conteúdo específico, disciplinas de conteúdo pedagógico, estágio supervisionado, além de problematizações das teorias do currículo e inserção das Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação (TDIC). Esta pesquisa investiga de que forma a inserção das TDIC tem se constituído como elemento formativo no curso de Licenciatura em Biologia (LB), abordando em que perspectiva essa inserção se dá (dominante/emergente). Para tanto, utilizamos como abordagem metodológica o estudo de caso e como instrumento de coleta de dados a análise documental a partir do PPC do curso de LB. A análise demonstrou que a proposta formativa busca inserir as TDIC na formação docente. No entanto, mesmo quando as TDIC estão presentes no PPC, elas configuram-se na perspectiva do paradigma dominante, pois estão inseridas em disciplinas específicas e não emergem das visões críticas que possibilitam o exercício de práticas inovadoras caminhando na perspectiva do paradigma emergente.Revista Prática Docente2023-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/81910.23926/RPD.2023.v8.nEspecial.e23102.id819Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 8 No. Especial (2023): Número Especial - Ciências da Natureza e Suas Tecnologias: Pesquisas em Ensino de Ciências no Tocantins; e23102Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 8 Núm. Especial (2023): Número Especial - Ciências da Natureza e Suas Tecnologias: Pesquisas em Ensino de Ciências no Tocantins; e23102Revista Prática Docente; v. 8 n. Especial (2023): Número Especial - Ciências da Natureza e Suas Tecnologias: Pesquisas em Ensino de Ciências no Tocantins; e231022526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/819/748Copyright (c) 2024 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Thálita Maria Francisco daMesquita, Nyuara Araújo da Silva2024-01-27T21:22:49Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/819Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2024-01-27T21:22:49Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teacher training in Biology: focusing on the insertion of digital information and communication technologies in PPC Formación docente en Biología: con foco en la inserción de las tecnologías digitales de la información y la comunicación en el PPC Formação docente em Biologia: em foco a inserção das tecnologias digitais de informação e comunicação no PPC |
title |
Teacher training in Biology: focusing on the insertion of digital information and communication technologies in PPC |
spellingShingle |
Teacher training in Biology: focusing on the insertion of digital information and communication technologies in PPC Silva, Thálita Maria Francisco da Licenciatura Currículo Paradigma Inovação Graduation Curriculum Paradigm Innovation Graduación Plan de Estudios Paradigma Innovación |
title_short |
Teacher training in Biology: focusing on the insertion of digital information and communication technologies in PPC |
title_full |
Teacher training in Biology: focusing on the insertion of digital information and communication technologies in PPC |
title_fullStr |
Teacher training in Biology: focusing on the insertion of digital information and communication technologies in PPC |
title_full_unstemmed |
Teacher training in Biology: focusing on the insertion of digital information and communication technologies in PPC |
title_sort |
Teacher training in Biology: focusing on the insertion of digital information and communication technologies in PPC |
author |
Silva, Thálita Maria Francisco da |
author_facet |
Silva, Thálita Maria Francisco da Mesquita, Nyuara Araújo da Silva |
author_role |
author |
author2 |
Mesquita, Nyuara Araújo da Silva |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Thálita Maria Francisco da Mesquita, Nyuara Araújo da Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Licenciatura Currículo Paradigma Inovação Graduation Curriculum Paradigm Innovation Graduación Plan de Estudios Paradigma Innovación |
topic |
Licenciatura Currículo Paradigma Inovação Graduation Curriculum Paradigm Innovation Graduación Plan de Estudios Paradigma Innovación |
description |
The degree curriculum consists of subjects with specific content, subjects with pedagogical content, supervised internship, in addition to problematizations of curriculum theories and the insertion of Digital Information and Communication Technologies (DIT). This research investigates how the insertion of TDIC has been constituted as a formative element in the Biology Degree (LB) course, addressing from which perspective this insertion takes place (dominant/emerging). To this end, we used the case study as a methodological approach and documental analysis as a data collection instrument based on the PPC of the LB course. The analysis demonstrated that the training proposal seeks to include TDIC in teacher training. However, even when TDIC are present in the PPC, they are configured from the perspective of the dominant paradigm, as they are inserted in specific disciplines and do not emerge from the critical views that enable the exercise of innovative practices within the perspective of the emerging paradigm. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Natural Sciences Ciencias Naturales Ciências Naturais |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/819 10.23926/RPD.2023.v8.nEspecial.e23102.id819 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/819 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2023.v8.nEspecial.e23102.id819 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/819/748 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 8 No. Especial (2023): Número Especial - Ciências da Natureza e Suas Tecnologias: Pesquisas em Ensino de Ciências no Tocantins; e23102 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 8 Núm. Especial (2023): Número Especial - Ciências da Natureza e Suas Tecnologias: Pesquisas em Ensino de Ciências no Tocantins; e23102 Revista Prática Docente; v. 8 n. Especial (2023): Número Especial - Ciências da Natureza e Suas Tecnologias: Pesquisas em Ensino de Ciências no Tocantins; e23102 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068945005477888 |