Teacher training in Biology: focusing on the insertion of digital information and communication technologies in PPC

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Thálita Maria Francisco da
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Mesquita, Nyuara Araújo da Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/819
Resumo: The degree curriculum consists of subjects with specific content, subjects with pedagogical content, supervised internship, in addition to problematizations of curriculum theories and the insertion of Digital Information and Communication Technologies (DIT). This research investigates how the insertion of TDIC has been constituted as a formative element in the Biology Degree (LB) course, addressing from which perspective this insertion takes place (dominant/emerging). To this end, we used the case study as a methodological approach and documental analysis as a data collection instrument based on the PPC of the LB course. The analysis demonstrated that the training proposal seeks to include TDIC in teacher training. However, even when TDIC are present in the PPC, they are configured from the perspective of the dominant paradigm, as they are inserted in specific disciplines and do not emerge from the critical views that enable the exercise of innovative practices within the perspective of the emerging paradigm.
id IFMT_e9a4f9240b20b02517dde75477b34547
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/819
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling Teacher training in Biology: focusing on the insertion of digital information and communication technologies in PPCFormación docente en Biología: con foco en la inserción de las tecnologías digitales de la información y la comunicación en el PPCFormação docente em Biologia: em foco a inserção das tecnologias digitais de informação e comunicação no PPCLicenciaturaCurrículoParadigmaInovaçãoGraduationCurriculumParadigmInnovationGraduaciónPlan de EstudiosParadigmaInnovaciónThe degree curriculum consists of subjects with specific content, subjects with pedagogical content, supervised internship, in addition to problematizations of curriculum theories and the insertion of Digital Information and Communication Technologies (DIT). This research investigates how the insertion of TDIC has been constituted as a formative element in the Biology Degree (LB) course, addressing from which perspective this insertion takes place (dominant/emerging). To this end, we used the case study as a methodological approach and documental analysis as a data collection instrument based on the PPC of the LB course. The analysis demonstrated that the training proposal seeks to include TDIC in teacher training. However, even when TDIC are present in the PPC, they are configured from the perspective of the dominant paradigm, as they are inserted in specific disciplines and do not emerge from the critical views that enable the exercise of innovative practices within the perspective of the emerging paradigm.El plan de estudios de la carrera consta de materias con contenidos específicos, materias con contenidos pedagógicos, pasantías supervisadas, además de problematizaciones de teorías curriculares y la inserción de las Tecnologías de la Información y la Comunicación Digital (TID). Esta investigación indaga cómo la inserción de TDIC se ha constituido como un elemento formativo en la carrera de Licenciatura en Biología (LB), abordando desde qué perspectiva se produce dicha inserción (dominante/emergente). Para ello se utilizó el estudio de caso como abordaje metodológico y el análisis documental como instrumento de recolección de datos con base en el PPC de la carrera LB. El análisis demostró que la propuesta de formación busca incluir el TDIC en la formación docente. Sin embargo, aun cuando las TDIC están presentes en los PPC, se configuran desde la perspectiva del paradigma dominante, ya que se insertan en disciplinas específicas y no emergen de miradas críticas que permitan el ejercicio de prácticas innovadoras en la perspectiva de los emergentes paradigma.O currículo das licenciaturas se constitui de disciplinas de conteúdo específico, disciplinas de conteúdo pedagógico, estágio supervisionado, além de problematizações das teorias do currículo e inserção das Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação (TDIC). Esta pesquisa investiga de que forma a inserção das TDIC tem se constituído como elemento formativo no curso de Licenciatura em Biologia (LB), abordando em que perspectiva essa inserção se dá (dominante/emergente). Para tanto, utilizamos como abordagem metodológica o estudo de caso e como instrumento de coleta de dados a análise documental a partir do PPC do curso de LB. A análise demonstrou que a proposta formativa busca inserir as TDIC na formação docente. No entanto, mesmo quando as TDIC estão presentes no PPC, elas configuram-se na perspectiva do paradigma dominante, pois estão inseridas em disciplinas específicas e não emergem das visões críticas que possibilitam o exercício de práticas inovadoras caminhando na perspectiva do paradigma emergente.Revista Prática Docente2023-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/81910.23926/RPD.2023.v8.nEspecial.e23102.id819Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 8 No. Especial (2023): Número Especial - Ciências da Natureza e Suas Tecnologias: Pesquisas em Ensino de Ciências no Tocantins; e23102Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 8 Núm. Especial (2023): Número Especial - Ciências da Natureza e Suas Tecnologias: Pesquisas em Ensino de Ciências no Tocantins; e23102Revista Prática Docente; v. 8 n. Especial (2023): Número Especial - Ciências da Natureza e Suas Tecnologias: Pesquisas em Ensino de Ciências no Tocantins; e231022526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/819/748Copyright (c) 2024 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Thálita Maria Francisco daMesquita, Nyuara Araújo da Silva2024-01-27T21:22:49Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/819Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2024-01-27T21:22:49Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv Teacher training in Biology: focusing on the insertion of digital information and communication technologies in PPC
Formación docente en Biología: con foco en la inserción de las tecnologías digitales de la información y la comunicación en el PPC
Formação docente em Biologia: em foco a inserção das tecnologias digitais de informação e comunicação no PPC
title Teacher training in Biology: focusing on the insertion of digital information and communication technologies in PPC
spellingShingle Teacher training in Biology: focusing on the insertion of digital information and communication technologies in PPC
Silva, Thálita Maria Francisco da
Licenciatura
Currículo
Paradigma
Inovação
Graduation
Curriculum
Paradigm
Innovation
Graduación
Plan de Estudios
Paradigma
Innovación
title_short Teacher training in Biology: focusing on the insertion of digital information and communication technologies in PPC
title_full Teacher training in Biology: focusing on the insertion of digital information and communication technologies in PPC
title_fullStr Teacher training in Biology: focusing on the insertion of digital information and communication technologies in PPC
title_full_unstemmed Teacher training in Biology: focusing on the insertion of digital information and communication technologies in PPC
title_sort Teacher training in Biology: focusing on the insertion of digital information and communication technologies in PPC
author Silva, Thálita Maria Francisco da
author_facet Silva, Thálita Maria Francisco da
Mesquita, Nyuara Araújo da Silva
author_role author
author2 Mesquita, Nyuara Araújo da Silva
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Thálita Maria Francisco da
Mesquita, Nyuara Araújo da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Licenciatura
Currículo
Paradigma
Inovação
Graduation
Curriculum
Paradigm
Innovation
Graduación
Plan de Estudios
Paradigma
Innovación
topic Licenciatura
Currículo
Paradigma
Inovação
Graduation
Curriculum
Paradigm
Innovation
Graduación
Plan de Estudios
Paradigma
Innovación
description The degree curriculum consists of subjects with specific content, subjects with pedagogical content, supervised internship, in addition to problematizations of curriculum theories and the insertion of Digital Information and Communication Technologies (DIT). This research investigates how the insertion of TDIC has been constituted as a formative element in the Biology Degree (LB) course, addressing from which perspective this insertion takes place (dominant/emerging). To this end, we used the case study as a methodological approach and documental analysis as a data collection instrument based on the PPC of the LB course. The analysis demonstrated that the training proposal seeks to include TDIC in teacher training. However, even when TDIC are present in the PPC, they are configured from the perspective of the dominant paradigm, as they are inserted in specific disciplines and do not emerge from the critical views that enable the exercise of innovative practices within the perspective of the emerging paradigm.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Natural Sciences
Ciencias Naturales
Ciências Naturais
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/819
10.23926/RPD.2023.v8.nEspecial.e23102.id819
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/819
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2023.v8.nEspecial.e23102.id819
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/819/748
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 8 No. Especial (2023): Número Especial - Ciências da Natureza e Suas Tecnologias: Pesquisas em Ensino de Ciências no Tocantins; e23102
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 8 Núm. Especial (2023): Número Especial - Ciências da Natureza e Suas Tecnologias: Pesquisas em Ensino de Ciências no Tocantins; e23102
Revista Prática Docente; v. 8 n. Especial (2023): Número Especial - Ciências da Natureza e Suas Tecnologias: Pesquisas em Ensino de Ciências no Tocantins; e23102
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068945005477888