TOTAL CHROMIUM METAL MONITORING IN THE GARÇAS AND ARAGUAIA RIVER BASIN IN THE URBAN AREA OF BARRA DO GARÇAS/MT: THE IMPORTANCE OF CONTEXT IN THE PROCESS OF SCIENTIFIC LITERACY
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/392 |
Resumo: | This work is the result of a project developed on the Araguaia and Garças rivers, an urban perimeter of the city of Aragarças in Goias state and Barra do Garças and Pontal do Araguaia in Mato Grosso. Our objective was to outline the teaching of chemistry from a real and local problem, demonstrating in the process the importance of chemical knowledge in the reading and interpretation of phenomena arising from anthropic action in nature. The research is mixed due to the association between quantitative and qualitative data. Our data comes from the context revelations (rivers) and the analyzes, which had as reference the method NBR 10.739 of the Brazilian Association of Technical Standards (ABNT) and the technique of atomic absorption spectrometry (EAA). The evidence during, and the reports after the end of the research, served as a basis for the verification of student instrumentalization, showing the importance of the appropriation of chemical knowledge and of context in scientific literacy. |
id |
IFMT_f7f0e2cf1013bc71e1ae4f3bc20de591 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/392 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
TOTAL CHROMIUM METAL MONITORING IN THE GARÇAS AND ARAGUAIA RIVER BASIN IN THE URBAN AREA OF BARRA DO GARÇAS/MT: THE IMPORTANCE OF CONTEXT IN THE PROCESS OF SCIENTIFIC LITERACYMONITORAMENTO DO METAL CROMO TOTAL NA BACIA DOS RIOS GARÇAS E ARAGUAIA NA ÁREA URBANA DE BARRA DO GARÇAS/MT: A IMPORTÂNCIA DO CONTEXTO NO PROCESSO DE ALFABETIZAÇÃO CIENTÍFICAEnsino de QuímicaAlfabetização CientíficaContexto de AprendizagemLearning ContextChemistry TeachingScientific LiteracyThis work is the result of a project developed on the Araguaia and Garças rivers, an urban perimeter of the city of Aragarças in Goias state and Barra do Garças and Pontal do Araguaia in Mato Grosso. Our objective was to outline the teaching of chemistry from a real and local problem, demonstrating in the process the importance of chemical knowledge in the reading and interpretation of phenomena arising from anthropic action in nature. The research is mixed due to the association between quantitative and qualitative data. Our data comes from the context revelations (rivers) and the analyzes, which had as reference the method NBR 10.739 of the Brazilian Association of Technical Standards (ABNT) and the technique of atomic absorption spectrometry (EAA). The evidence during, and the reports after the end of the research, served as a basis for the verification of student instrumentalization, showing the importance of the appropriation of chemical knowledge and of context in scientific literacy.Este trabalho é resultado de um projeto desenvolvido nos rios Araguaia e Garças, perímetro urbano da cidade goiana de Aragarças e das mato-grossenses Barra do Garças e Pontal do Araguaia. Nosso objetivo foi delinear o ensino de química a partir de um problema real e local, demonstrando no processo a importância do conhecimento químico na leitura e interpretação de fenômenos provenientes da ação antrópica na natureza. A pesquisa é mista em função da associação de dados quantitativos e qualitativos. Nossos dados advêm das revelações do contexto (rios) e das análises, as quais tiveram como referencial o método NBR 10.739 da Associação Brasileira de Normas Técnicas (ABNT) e da técnica de espectrometria de absorção atômica (EAA). As evidenciações durante, e os relatos após a finalização da pesquisa serviram de base para a constatação da instrumentalização discente, mostrando a importância da apropriação do conhecimento químico e do contexto na alfabetização científica.Revista Prática Docente2020-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/39210.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1666-1682.id938Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1666-1682Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1666-1682Revista Prática Docente; v. 5 n. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1666-16822526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/392/383Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Ribeiro Mueller, EduardoOliveira, Kaique deBatista dos Santos, Wagner2023-06-02T00:43:39Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/392Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-06-02T00:43:39Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
TOTAL CHROMIUM METAL MONITORING IN THE GARÇAS AND ARAGUAIA RIVER BASIN IN THE URBAN AREA OF BARRA DO GARÇAS/MT: THE IMPORTANCE OF CONTEXT IN THE PROCESS OF SCIENTIFIC LITERACY MONITORAMENTO DO METAL CROMO TOTAL NA BACIA DOS RIOS GARÇAS E ARAGUAIA NA ÁREA URBANA DE BARRA DO GARÇAS/MT: A IMPORTÂNCIA DO CONTEXTO NO PROCESSO DE ALFABETIZAÇÃO CIENTÍFICA |
title |
TOTAL CHROMIUM METAL MONITORING IN THE GARÇAS AND ARAGUAIA RIVER BASIN IN THE URBAN AREA OF BARRA DO GARÇAS/MT: THE IMPORTANCE OF CONTEXT IN THE PROCESS OF SCIENTIFIC LITERACY |
spellingShingle |
TOTAL CHROMIUM METAL MONITORING IN THE GARÇAS AND ARAGUAIA RIVER BASIN IN THE URBAN AREA OF BARRA DO GARÇAS/MT: THE IMPORTANCE OF CONTEXT IN THE PROCESS OF SCIENTIFIC LITERACY Ribeiro Mueller, Eduardo Ensino de Química Alfabetização Científica Contexto de Aprendizagem Learning Context Chemistry Teaching Scientific Literacy |
title_short |
TOTAL CHROMIUM METAL MONITORING IN THE GARÇAS AND ARAGUAIA RIVER BASIN IN THE URBAN AREA OF BARRA DO GARÇAS/MT: THE IMPORTANCE OF CONTEXT IN THE PROCESS OF SCIENTIFIC LITERACY |
title_full |
TOTAL CHROMIUM METAL MONITORING IN THE GARÇAS AND ARAGUAIA RIVER BASIN IN THE URBAN AREA OF BARRA DO GARÇAS/MT: THE IMPORTANCE OF CONTEXT IN THE PROCESS OF SCIENTIFIC LITERACY |
title_fullStr |
TOTAL CHROMIUM METAL MONITORING IN THE GARÇAS AND ARAGUAIA RIVER BASIN IN THE URBAN AREA OF BARRA DO GARÇAS/MT: THE IMPORTANCE OF CONTEXT IN THE PROCESS OF SCIENTIFIC LITERACY |
title_full_unstemmed |
TOTAL CHROMIUM METAL MONITORING IN THE GARÇAS AND ARAGUAIA RIVER BASIN IN THE URBAN AREA OF BARRA DO GARÇAS/MT: THE IMPORTANCE OF CONTEXT IN THE PROCESS OF SCIENTIFIC LITERACY |
title_sort |
TOTAL CHROMIUM METAL MONITORING IN THE GARÇAS AND ARAGUAIA RIVER BASIN IN THE URBAN AREA OF BARRA DO GARÇAS/MT: THE IMPORTANCE OF CONTEXT IN THE PROCESS OF SCIENTIFIC LITERACY |
author |
Ribeiro Mueller, Eduardo |
author_facet |
Ribeiro Mueller, Eduardo Oliveira, Kaique de Batista dos Santos, Wagner |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira, Kaique de Batista dos Santos, Wagner |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ribeiro Mueller, Eduardo Oliveira, Kaique de Batista dos Santos, Wagner |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de Química Alfabetização Científica Contexto de Aprendizagem Learning Context Chemistry Teaching Scientific Literacy |
topic |
Ensino de Química Alfabetização Científica Contexto de Aprendizagem Learning Context Chemistry Teaching Scientific Literacy |
description |
This work is the result of a project developed on the Araguaia and Garças rivers, an urban perimeter of the city of Aragarças in Goias state and Barra do Garças and Pontal do Araguaia in Mato Grosso. Our objective was to outline the teaching of chemistry from a real and local problem, demonstrating in the process the importance of chemical knowledge in the reading and interpretation of phenomena arising from anthropic action in nature. The research is mixed due to the association between quantitative and qualitative data. Our data comes from the context revelations (rivers) and the analyzes, which had as reference the method NBR 10.739 of the Brazilian Association of Technical Standards (ABNT) and the technique of atomic absorption spectrometry (EAA). The evidence during, and the reports after the end of the research, served as a basis for the verification of student instrumentalization, showing the importance of the appropriation of chemical knowledge and of context in scientific literacy. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Natural Sciences Ciencias Naturales Ciências Naturais |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/392 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1666-1682.id938 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/392 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1666-1682.id938 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/392/383 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1666-1682 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1666-1682 Revista Prática Docente; v. 5 n. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1666-1682 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068943178858496 |