TOTAL CHROMIUM METAL MONITORING IN THE GARÇAS AND ARAGUAIA RIVER BASIN IN THE URBAN AREA OF BARRA DO GARÇAS/MT: THE IMPORTANCE OF CONTEXT IN THE PROCESS OF SCIENTIFIC LITERACY

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ribeiro Mueller, Eduardo
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Oliveira, Kaique de, Batista dos Santos, Wagner
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/392
Resumo: This work is the result of a project developed on the Araguaia and Garças rivers, an urban perimeter of the city of Aragarças in Goias state and Barra do Garças and Pontal do Araguaia in Mato Grosso. Our objective was to outline the teaching of chemistry from a real and local problem, demonstrating in the process the importance of chemical knowledge in the reading and interpretation of phenomena arising from anthropic action in nature. The research is mixed due to the association between quantitative and qualitative data. Our data comes from the context revelations (rivers) and the analyzes, which had as reference the method NBR 10.739 of the Brazilian Association of Technical Standards (ABNT) and the technique of atomic absorption spectrometry (EAA). The evidence during, and the reports after the end of the research, served as a basis for the verification of student instrumentalization, showing the importance of the appropriation of chemical knowledge and of context in scientific literacy.
id IFMT_f7f0e2cf1013bc71e1ae4f3bc20de591
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/392
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling TOTAL CHROMIUM METAL MONITORING IN THE GARÇAS AND ARAGUAIA RIVER BASIN IN THE URBAN AREA OF BARRA DO GARÇAS/MT: THE IMPORTANCE OF CONTEXT IN THE PROCESS OF SCIENTIFIC LITERACYMONITORAMENTO DO METAL CROMO TOTAL NA BACIA DOS RIOS GARÇAS E ARAGUAIA NA ÁREA URBANA DE BARRA DO GARÇAS/MT: A IMPORTÂNCIA DO CONTEXTO NO PROCESSO DE ALFABETIZAÇÃO CIENTÍFICAEnsino de QuímicaAlfabetização CientíficaContexto de AprendizagemLearning ContextChemistry TeachingScientific LiteracyThis work is the result of a project developed on the Araguaia and Garças rivers, an urban perimeter of the city of Aragarças in Goias state and Barra do Garças and Pontal do Araguaia in Mato Grosso. Our objective was to outline the teaching of chemistry from a real and local problem, demonstrating in the process the importance of chemical knowledge in the reading and interpretation of phenomena arising from anthropic action in nature. The research is mixed due to the association between quantitative and qualitative data. Our data comes from the context revelations (rivers) and the analyzes, which had as reference the method NBR 10.739 of the Brazilian Association of Technical Standards (ABNT) and the technique of atomic absorption spectrometry (EAA). The evidence during, and the reports after the end of the research, served as a basis for the verification of student instrumentalization, showing the importance of the appropriation of chemical knowledge and of context in scientific literacy.Este trabalho é resultado de um projeto desenvolvido nos rios Araguaia e Garças, perímetro urbano da cidade goiana de Aragarças e das mato-grossenses Barra do Garças e Pontal do Araguaia. Nosso objetivo foi delinear o ensino de química a partir de um problema real e local, demonstrando no processo a importância do conhecimento químico na leitura e interpretação de fenômenos provenientes da ação antrópica na natureza. A pesquisa é mista em função da associação de dados quantitativos e qualitativos. Nossos dados advêm das revelações do contexto (rios) e das análises, as quais tiveram como referencial o método NBR 10.739 da Associação Brasileira de Normas Técnicas (ABNT) e da técnica de espectrometria de absorção atômica (EAA). As evidenciações durante, e os relatos após a finalização da pesquisa serviram de base para a constatação da instrumentalização discente, mostrando a importância da apropriação do conhecimento químico e do contexto na alfabetização científica.Revista Prática Docente2020-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/39210.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1666-1682.id938Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1666-1682Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1666-1682Revista Prática Docente; v. 5 n. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1666-16822526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/392/383Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Ribeiro Mueller, EduardoOliveira, Kaique deBatista dos Santos, Wagner2023-06-02T00:43:39Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/392Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-06-02T00:43:39Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv TOTAL CHROMIUM METAL MONITORING IN THE GARÇAS AND ARAGUAIA RIVER BASIN IN THE URBAN AREA OF BARRA DO GARÇAS/MT: THE IMPORTANCE OF CONTEXT IN THE PROCESS OF SCIENTIFIC LITERACY
MONITORAMENTO DO METAL CROMO TOTAL NA BACIA DOS RIOS GARÇAS E ARAGUAIA NA ÁREA URBANA DE BARRA DO GARÇAS/MT: A IMPORTÂNCIA DO CONTEXTO NO PROCESSO DE ALFABETIZAÇÃO CIENTÍFICA
title TOTAL CHROMIUM METAL MONITORING IN THE GARÇAS AND ARAGUAIA RIVER BASIN IN THE URBAN AREA OF BARRA DO GARÇAS/MT: THE IMPORTANCE OF CONTEXT IN THE PROCESS OF SCIENTIFIC LITERACY
spellingShingle TOTAL CHROMIUM METAL MONITORING IN THE GARÇAS AND ARAGUAIA RIVER BASIN IN THE URBAN AREA OF BARRA DO GARÇAS/MT: THE IMPORTANCE OF CONTEXT IN THE PROCESS OF SCIENTIFIC LITERACY
Ribeiro Mueller, Eduardo
Ensino de Química
Alfabetização Científica
Contexto de Aprendizagem
Learning Context
Chemistry Teaching
Scientific Literacy
title_short TOTAL CHROMIUM METAL MONITORING IN THE GARÇAS AND ARAGUAIA RIVER BASIN IN THE URBAN AREA OF BARRA DO GARÇAS/MT: THE IMPORTANCE OF CONTEXT IN THE PROCESS OF SCIENTIFIC LITERACY
title_full TOTAL CHROMIUM METAL MONITORING IN THE GARÇAS AND ARAGUAIA RIVER BASIN IN THE URBAN AREA OF BARRA DO GARÇAS/MT: THE IMPORTANCE OF CONTEXT IN THE PROCESS OF SCIENTIFIC LITERACY
title_fullStr TOTAL CHROMIUM METAL MONITORING IN THE GARÇAS AND ARAGUAIA RIVER BASIN IN THE URBAN AREA OF BARRA DO GARÇAS/MT: THE IMPORTANCE OF CONTEXT IN THE PROCESS OF SCIENTIFIC LITERACY
title_full_unstemmed TOTAL CHROMIUM METAL MONITORING IN THE GARÇAS AND ARAGUAIA RIVER BASIN IN THE URBAN AREA OF BARRA DO GARÇAS/MT: THE IMPORTANCE OF CONTEXT IN THE PROCESS OF SCIENTIFIC LITERACY
title_sort TOTAL CHROMIUM METAL MONITORING IN THE GARÇAS AND ARAGUAIA RIVER BASIN IN THE URBAN AREA OF BARRA DO GARÇAS/MT: THE IMPORTANCE OF CONTEXT IN THE PROCESS OF SCIENTIFIC LITERACY
author Ribeiro Mueller, Eduardo
author_facet Ribeiro Mueller, Eduardo
Oliveira, Kaique de
Batista dos Santos, Wagner
author_role author
author2 Oliveira, Kaique de
Batista dos Santos, Wagner
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ribeiro Mueller, Eduardo
Oliveira, Kaique de
Batista dos Santos, Wagner
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de Química
Alfabetização Científica
Contexto de Aprendizagem
Learning Context
Chemistry Teaching
Scientific Literacy
topic Ensino de Química
Alfabetização Científica
Contexto de Aprendizagem
Learning Context
Chemistry Teaching
Scientific Literacy
description This work is the result of a project developed on the Araguaia and Garças rivers, an urban perimeter of the city of Aragarças in Goias state and Barra do Garças and Pontal do Araguaia in Mato Grosso. Our objective was to outline the teaching of chemistry from a real and local problem, demonstrating in the process the importance of chemical knowledge in the reading and interpretation of phenomena arising from anthropic action in nature. The research is mixed due to the association between quantitative and qualitative data. Our data comes from the context revelations (rivers) and the analyzes, which had as reference the method NBR 10.739 of the Brazilian Association of Technical Standards (ABNT) and the technique of atomic absorption spectrometry (EAA). The evidence during, and the reports after the end of the research, served as a basis for the verification of student instrumentalization, showing the importance of the appropriation of chemical knowledge and of context in scientific literacy.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Natural Sciences
Ciencias Naturales
Ciências Naturais
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/392
10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1666-1682.id938
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/392
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1666-1682.id938
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/392/383
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1666-1682
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1666-1682
Revista Prática Docente; v. 5 n. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1666-1682
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068943178858496