Contributions of Interface Design in the use of Digital Educational Games for Children: Systematic Literature Review

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Blaskoski Kellermann, Daphne
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Franco, Márcia Häfele Islabão
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
Texto Completo: https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/6879
Resumo: Abstract: Learning mediated by digital educational games has presented significant contributions to education. Research shows that the visual design of interfaces plays a fundamental role in this context, being one of the main problems reported in research in the area. Therefore, this article presents a systematic literature review that sought to identify the use and contributions of the visual design of the games interfaces for the learning of children aged 5 to 12 years. The results show the benefits for learning, in addition to highlighting that there is a lack of research that explores the use of design elements, mainly in Brazil. This lack of studies clearly indicates the need to establish and apply guidelines and good practices to guide the effective use of visual design of games, aiming to further improve the educational potential of these tools. Keywords: Visual Design of Educational Games. Elementary School. Learning.
id IFRS-1_0417dcc71a6f136e2db060a0c6cbfa45
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.ifrs.edu.br:article/6879
network_acronym_str IFRS-1
network_name_str Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
repository_id_str
spelling Contributions of Interface Design in the use of Digital Educational Games for Children: Systematic Literature ReviewContribuições do design de interfaces no uso de jogos educacionais digitais para o público infantil: revisão sistemática da literaturaAbstract: Learning mediated by digital educational games has presented significant contributions to education. Research shows that the visual design of interfaces plays a fundamental role in this context, being one of the main problems reported in research in the area. Therefore, this article presents a systematic literature review that sought to identify the use and contributions of the visual design of the games interfaces for the learning of children aged 5 to 12 years. The results show the benefits for learning, in addition to highlighting that there is a lack of research that explores the use of design elements, mainly in Brazil. This lack of studies clearly indicates the need to establish and apply guidelines and good practices to guide the effective use of visual design of games, aiming to further improve the educational potential of these tools. Keywords: Visual Design of Educational Games. Elementary School. Learning.Resumo: A aprendizagem mediada pelos jogos educacionais digitais (JEDs) tem apresentado contribuições significativas à educação. Pesquisas têm demonstrado que o design visual das interfaces desempenha um papel fundamental nesse contexto, sendo um dos principais problemas relatados em pesquisas na área. Diante disso, este artigo apresenta uma revisão sistemática da literatura (RSL) que buscou identificar o uso e as contribuições do design visual das interfaces dos JEDs para a aprendizagem de crianças de 5 a 12 anos. Os resultados da RSL destacam os benefícios para o aprendizado e ressaltam a escassez de pesquisas que explorem o uso de elementos do design, especialmente no contexto brasileiro. Essa carência de estudos indica claramente a necessidade de estabelecer e aplicar diretrizes e boas práticas para orientar o uso efetivo do design visual nas interfaces dos JEDs, visando aprimorar ainda mais o potencial educacional dessas ferramentas. Palavras-chave: Design visual de Jogos Educacionais. Ensino Fundamental. Aprendizagem. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul2023-12-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/687910.35819/tear.v12.n2.a6879#Tear: Journal of Education, Science and Technology; Vol. 12 No. 2 (2023): HIGHER EDUCATION: A SCENARIO FOR THREE DUTIES - TEACHING, RESEARCH AND EXTENSION#Tear Revista de Educación, Ciencia y Tecnología; Vol. 12 Núm. 2 (2023): DOCÊNCIA UNIVERSITÁRIA: CENÁRIO PARA TRÊS OFÍCIOS - ENSINO, PESQUISA E EXTENSÃO#Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia; v. 12 n. 2 (2023): DOCÊNCIA UNIVERSITÁRIA: CENÁRIO PARA TRÊS OFÍCIOS - ENSINO, PESQUISA E EXTENSÃO2238-807910.35819/tear.v12.n2reponame:Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologiainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)instacron:IFRSporhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/6879/3478Copyright (c) 2023 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologiainfo:eu-repo/semantics/openAccessBlaskoski Kellermann, DaphneFranco, Márcia Häfele Islabão2023-12-10T09:24:48Zoai:ojs2.periodicos.ifrs.edu.br:article/6879Revistahttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tearPUBhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/oai||tear@canoas.ifrs.edu.br2238-80792238-8079opendoar:2023-12-10T09:24:48Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Contributions of Interface Design in the use of Digital Educational Games for Children: Systematic Literature Review
Contribuições do design de interfaces no uso de jogos educacionais digitais para o público infantil: revisão sistemática da literatura
title Contributions of Interface Design in the use of Digital Educational Games for Children: Systematic Literature Review
spellingShingle Contributions of Interface Design in the use of Digital Educational Games for Children: Systematic Literature Review
Blaskoski Kellermann, Daphne
title_short Contributions of Interface Design in the use of Digital Educational Games for Children: Systematic Literature Review
title_full Contributions of Interface Design in the use of Digital Educational Games for Children: Systematic Literature Review
title_fullStr Contributions of Interface Design in the use of Digital Educational Games for Children: Systematic Literature Review
title_full_unstemmed Contributions of Interface Design in the use of Digital Educational Games for Children: Systematic Literature Review
title_sort Contributions of Interface Design in the use of Digital Educational Games for Children: Systematic Literature Review
author Blaskoski Kellermann, Daphne
author_facet Blaskoski Kellermann, Daphne
Franco, Márcia Häfele Islabão
author_role author
author2 Franco, Márcia Häfele Islabão
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Blaskoski Kellermann, Daphne
Franco, Márcia Häfele Islabão
description Abstract: Learning mediated by digital educational games has presented significant contributions to education. Research shows that the visual design of interfaces plays a fundamental role in this context, being one of the main problems reported in research in the area. Therefore, this article presents a systematic literature review that sought to identify the use and contributions of the visual design of the games interfaces for the learning of children aged 5 to 12 years. The results show the benefits for learning, in addition to highlighting that there is a lack of research that explores the use of design elements, mainly in Brazil. This lack of studies clearly indicates the need to establish and apply guidelines and good practices to guide the effective use of visual design of games, aiming to further improve the educational potential of these tools. Keywords: Visual Design of Educational Games. Elementary School. Learning.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/6879
10.35819/tear.v12.n2.a6879
url https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/6879
identifier_str_mv 10.35819/tear.v12.n2.a6879
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/6879/3478
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul
publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul
dc.source.none.fl_str_mv #Tear: Journal of Education, Science and Technology; Vol. 12 No. 2 (2023): HIGHER EDUCATION: A SCENARIO FOR THREE DUTIES - TEACHING, RESEARCH AND EXTENSION
#Tear Revista de Educación, Ciencia y Tecnología; Vol. 12 Núm. 2 (2023): DOCÊNCIA UNIVERSITÁRIA: CENÁRIO PARA TRÊS OFÍCIOS - ENSINO, PESQUISA E EXTENSÃO
#Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia; v. 12 n. 2 (2023): DOCÊNCIA UNIVERSITÁRIA: CENÁRIO PARA TRÊS OFÍCIOS - ENSINO, PESQUISA E EXTENSÃO
2238-8079
10.35819/tear.v12.n2
reponame:Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)
instacron:IFRS
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)
instacron_str IFRS
institution IFRS
reponame_str Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
collection Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
repository.name.fl_str_mv Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)
repository.mail.fl_str_mv ||tear@canoas.ifrs.edu.br
_version_ 1798951576518262784