Contributions of Interface Design in the use of Digital Educational Games for Children: Systematic Literature Review
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia |
Texto Completo: | https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/6879 |
Resumo: | Abstract: Learning mediated by digital educational games has presented significant contributions to education. Research shows that the visual design of interfaces plays a fundamental role in this context, being one of the main problems reported in research in the area. Therefore, this article presents a systematic literature review that sought to identify the use and contributions of the visual design of the games interfaces for the learning of children aged 5 to 12 years. The results show the benefits for learning, in addition to highlighting that there is a lack of research that explores the use of design elements, mainly in Brazil. This lack of studies clearly indicates the need to establish and apply guidelines and good practices to guide the effective use of visual design of games, aiming to further improve the educational potential of these tools. Keywords: Visual Design of Educational Games. Elementary School. Learning. |
id |
IFRS-1_0417dcc71a6f136e2db060a0c6cbfa45 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.ifrs.edu.br:article/6879 |
network_acronym_str |
IFRS-1 |
network_name_str |
Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia |
repository_id_str |
|
spelling |
Contributions of Interface Design in the use of Digital Educational Games for Children: Systematic Literature ReviewContribuições do design de interfaces no uso de jogos educacionais digitais para o público infantil: revisão sistemática da literaturaAbstract: Learning mediated by digital educational games has presented significant contributions to education. Research shows that the visual design of interfaces plays a fundamental role in this context, being one of the main problems reported in research in the area. Therefore, this article presents a systematic literature review that sought to identify the use and contributions of the visual design of the games interfaces for the learning of children aged 5 to 12 years. The results show the benefits for learning, in addition to highlighting that there is a lack of research that explores the use of design elements, mainly in Brazil. This lack of studies clearly indicates the need to establish and apply guidelines and good practices to guide the effective use of visual design of games, aiming to further improve the educational potential of these tools. Keywords: Visual Design of Educational Games. Elementary School. Learning.Resumo: A aprendizagem mediada pelos jogos educacionais digitais (JEDs) tem apresentado contribuições significativas à educação. Pesquisas têm demonstrado que o design visual das interfaces desempenha um papel fundamental nesse contexto, sendo um dos principais problemas relatados em pesquisas na área. Diante disso, este artigo apresenta uma revisão sistemática da literatura (RSL) que buscou identificar o uso e as contribuições do design visual das interfaces dos JEDs para a aprendizagem de crianças de 5 a 12 anos. Os resultados da RSL destacam os benefícios para o aprendizado e ressaltam a escassez de pesquisas que explorem o uso de elementos do design, especialmente no contexto brasileiro. Essa carência de estudos indica claramente a necessidade de estabelecer e aplicar diretrizes e boas práticas para orientar o uso efetivo do design visual nas interfaces dos JEDs, visando aprimorar ainda mais o potencial educacional dessas ferramentas. Palavras-chave: Design visual de Jogos Educacionais. Ensino Fundamental. Aprendizagem. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul2023-12-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/687910.35819/tear.v12.n2.a6879#Tear: Journal of Education, Science and Technology; Vol. 12 No. 2 (2023): HIGHER EDUCATION: A SCENARIO FOR THREE DUTIES - TEACHING, RESEARCH AND EXTENSION#Tear Revista de Educación, Ciencia y Tecnología; Vol. 12 Núm. 2 (2023): DOCÊNCIA UNIVERSITÁRIA: CENÁRIO PARA TRÊS OFÍCIOS - ENSINO, PESQUISA E EXTENSÃO#Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia; v. 12 n. 2 (2023): DOCÊNCIA UNIVERSITÁRIA: CENÁRIO PARA TRÊS OFÍCIOS - ENSINO, PESQUISA E EXTENSÃO2238-807910.35819/tear.v12.n2reponame:Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologiainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)instacron:IFRSporhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/6879/3478Copyright (c) 2023 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologiainfo:eu-repo/semantics/openAccessBlaskoski Kellermann, DaphneFranco, Márcia Häfele Islabão2023-12-10T09:24:48Zoai:ojs2.periodicos.ifrs.edu.br:article/6879Revistahttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tearPUBhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/oai||tear@canoas.ifrs.edu.br2238-80792238-8079opendoar:2023-12-10T09:24:48Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Contributions of Interface Design in the use of Digital Educational Games for Children: Systematic Literature Review Contribuições do design de interfaces no uso de jogos educacionais digitais para o público infantil: revisão sistemática da literatura |
title |
Contributions of Interface Design in the use of Digital Educational Games for Children: Systematic Literature Review |
spellingShingle |
Contributions of Interface Design in the use of Digital Educational Games for Children: Systematic Literature Review Blaskoski Kellermann, Daphne |
title_short |
Contributions of Interface Design in the use of Digital Educational Games for Children: Systematic Literature Review |
title_full |
Contributions of Interface Design in the use of Digital Educational Games for Children: Systematic Literature Review |
title_fullStr |
Contributions of Interface Design in the use of Digital Educational Games for Children: Systematic Literature Review |
title_full_unstemmed |
Contributions of Interface Design in the use of Digital Educational Games for Children: Systematic Literature Review |
title_sort |
Contributions of Interface Design in the use of Digital Educational Games for Children: Systematic Literature Review |
author |
Blaskoski Kellermann, Daphne |
author_facet |
Blaskoski Kellermann, Daphne Franco, Márcia Häfele Islabão |
author_role |
author |
author2 |
Franco, Márcia Häfele Islabão |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Blaskoski Kellermann, Daphne Franco, Márcia Häfele Islabão |
description |
Abstract: Learning mediated by digital educational games has presented significant contributions to education. Research shows that the visual design of interfaces plays a fundamental role in this context, being one of the main problems reported in research in the area. Therefore, this article presents a systematic literature review that sought to identify the use and contributions of the visual design of the games interfaces for the learning of children aged 5 to 12 years. The results show the benefits for learning, in addition to highlighting that there is a lack of research that explores the use of design elements, mainly in Brazil. This lack of studies clearly indicates the need to establish and apply guidelines and good practices to guide the effective use of visual design of games, aiming to further improve the educational potential of these tools. Keywords: Visual Design of Educational Games. Elementary School. Learning. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/6879 10.35819/tear.v12.n2.a6879 |
url |
https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/6879 |
identifier_str_mv |
10.35819/tear.v12.n2.a6879 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/6879/3478 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
#Tear: Journal of Education, Science and Technology; Vol. 12 No. 2 (2023): HIGHER EDUCATION: A SCENARIO FOR THREE DUTIES - TEACHING, RESEARCH AND EXTENSION #Tear Revista de Educación, Ciencia y Tecnología; Vol. 12 Núm. 2 (2023): DOCÊNCIA UNIVERSITÁRIA: CENÁRIO PARA TRÊS OFÍCIOS - ENSINO, PESQUISA E EXTENSÃO #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia; v. 12 n. 2 (2023): DOCÊNCIA UNIVERSITÁRIA: CENÁRIO PARA TRÊS OFÍCIOS - ENSINO, PESQUISA E EXTENSÃO 2238-8079 10.35819/tear.v12.n2 reponame:Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) instacron:IFRS |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) |
instacron_str |
IFRS |
institution |
IFRS |
reponame_str |
Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia |
collection |
Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia |
repository.name.fl_str_mv |
Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||tear@canoas.ifrs.edu.br |
_version_ |
1798951576518262784 |