Creation and development of cooperative digital games for children: a systematic review

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Danielli, Françoise
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Freitas, Kamyla Thais Dias de, Pereira, Rubiane Guarino, Cardoso, Fernando Luiz
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13069
Resumo: The objective was to identify studies that created and tested intervention programs for digital games for children from 7 to 10 years old that prioritized cooperation. This is a systematic review, with search in seven databases, using four groups of descriptors (digital games, intervention programs, intended population and cooperation). Two studies were selected for analysis. The first study is a mixed reality game for learning healthy habits from cooperative strategies. The second is a screen game to assess the level of cooperation from pre-established tasks. Studies have produced evidence to believe in the possibility of building digital games that emphasize cooperation in order to solve problems of social relationships among children today.
id UNESP-15_e41bfbdf380b3a944c87f849aeb34a51
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/13069
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Creation and development of cooperative digital games for children: a systematic reviewCreación y desarrollo de juegos digitales cooperativos para niños: una revisión sistemáticaCriação e desenvolvimento de jogos digitais cooperativos para crianças: uma revisão sistemáticaJogos digitaisJogos educativosCooperaçãoEducação.Juegos digitalesJuegos educativosCooperaciónEducación.Digital gamesEducational gamesCooperationEducation.The objective was to identify studies that created and tested intervention programs for digital games for children from 7 to 10 years old that prioritized cooperation. This is a systematic review, with search in seven databases, using four groups of descriptors (digital games, intervention programs, intended population and cooperation). Two studies were selected for analysis. The first study is a mixed reality game for learning healthy habits from cooperative strategies. The second is a screen game to assess the level of cooperation from pre-established tasks. Studies have produced evidence to believe in the possibility of building digital games that emphasize cooperation in order to solve problems of social relationships among children today.El objetivo era identificar estudios que crearan y probaran programas de intervención para juegos digitales para niños de 7 a 10 años que priorizaran la cooperación. Es una revisión sistemática, con búsqueda realizada en siete bases de datos, usando cuatro grupos de descriptores (juegos digitales, programas de intervención, población diferida y cooperación). Se seleccionaron dos estudios para el análisis. El primer estudio es un juego de realidad mixta para aprender hábitos saludables a partir de estrategias cooperativas. El segundo es un juego de pantalla para evaluar el nivel de cooperación de las tareas preestablecidas. Los estudios han producido evidencia para creer en la posibilidad de construir juegos digitales que enfaticen la cooperación para resolver problemas de relaciones sociales entre los niños de hoy.O objetivo foi identificar estudos que criaram e testaram programas de intervenções com jogos digitais, para crianças de 7 a 10 anos, que priorizassem a cooperação. Trata-se de uma revisão sistemática, com busca realizada em sete bases de dados, utilizando-se de quatro grupos de descritores (jogos digitais, programas de intervenção, população preterida e cooperação). Dois estudos foram selecionados para análise. O primeiro estudo é um jogo de realidade mista para aprendizagem de hábitos saudáveis a partir de estratégias cooperativas. O segundo é um jogo de tela para avaliar o nível de cooperação a partir de tarefas pré-estabelecidas. Os estudos produziram evidências para se acreditar na possibilidade de construção de jogos digitais que enfatizem a cooperação a fim de resolver problemas de relacionamentos sociais entre as crianças na atualidade.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2020-02-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionRevisão Sistemática da Literaturaapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1306910.21723/riaee.v15i3.13069Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2020) v. 15, n. 3, jul./set. ; 1295-1308Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2020) v. 15, n. 3, jul./set. ; 1295-13081982-55872446-860610.21723/riaee.v15i3reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13069/9168https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13069/10218Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDanielli, FrançoiseFreitas, Kamyla Thais Dias dePereira, Rubiane GuarinoCardoso, Fernando Luiz2021-01-22T03:01:01Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/13069Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2021-01-22T03:01:01Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Creation and development of cooperative digital games for children: a systematic review
Creación y desarrollo de juegos digitales cooperativos para niños: una revisión sistemática
Criação e desenvolvimento de jogos digitais cooperativos para crianças: uma revisão sistemática
title Creation and development of cooperative digital games for children: a systematic review
spellingShingle Creation and development of cooperative digital games for children: a systematic review
Danielli, Françoise
Jogos digitais
Jogos educativos
Cooperação
Educação.
Juegos digitales
Juegos educativos
Cooperación
Educación.
Digital games
Educational games
Cooperation
Education.
title_short Creation and development of cooperative digital games for children: a systematic review
title_full Creation and development of cooperative digital games for children: a systematic review
title_fullStr Creation and development of cooperative digital games for children: a systematic review
title_full_unstemmed Creation and development of cooperative digital games for children: a systematic review
title_sort Creation and development of cooperative digital games for children: a systematic review
author Danielli, Françoise
author_facet Danielli, Françoise
Freitas, Kamyla Thais Dias de
Pereira, Rubiane Guarino
Cardoso, Fernando Luiz
author_role author
author2 Freitas, Kamyla Thais Dias de
Pereira, Rubiane Guarino
Cardoso, Fernando Luiz
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Danielli, Françoise
Freitas, Kamyla Thais Dias de
Pereira, Rubiane Guarino
Cardoso, Fernando Luiz
dc.subject.por.fl_str_mv Jogos digitais
Jogos educativos
Cooperação
Educação.
Juegos digitales
Juegos educativos
Cooperación
Educación.
Digital games
Educational games
Cooperation
Education.
topic Jogos digitais
Jogos educativos
Cooperação
Educação.
Juegos digitales
Juegos educativos
Cooperación
Educación.
Digital games
Educational games
Cooperation
Education.
description The objective was to identify studies that created and tested intervention programs for digital games for children from 7 to 10 years old that prioritized cooperation. This is a systematic review, with search in seven databases, using four groups of descriptors (digital games, intervention programs, intended population and cooperation). Two studies were selected for analysis. The first study is a mixed reality game for learning healthy habits from cooperative strategies. The second is a screen game to assess the level of cooperation from pre-established tasks. Studies have produced evidence to believe in the possibility of building digital games that emphasize cooperation in order to solve problems of social relationships among children today.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-02-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Revisão Sistemática da Literatura
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13069
10.21723/riaee.v15i3.13069
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13069
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v15i3.13069
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
language por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13069/9168
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13069/10218
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2020) v. 15, n. 3, jul./set. ; 1295-1308
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2020) v. 15, n. 3, jul./set. ; 1295-1308
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v15i3
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215857820860416