Use of game elements in educational contexts: a systematic review of literature
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36116 |
Resumo: | This article presents results of a literature review concerning the use of gamification in educational contexts. The research took place through a 360° search, from 2010 to 2020. Only articles published in peer-reviewed journals were included in the review. The results are presented in three categories: (1) research objectives and description of educational contexts; (2) methodological characteristics; and (3) results obtained. Academic production on gamification involves cognitive learning measures, such as acquisition and retention and affective measures such as engagement and motivation. |
id |
UNB-32_e0ba8ca8d9fc5afa31083d18004d99c5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/36116 |
network_acronym_str |
UNB-32 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Use of game elements in educational contexts: a systematic review of literatureUso de elementos de juegos en contextos educativos: una revisión sistemática de la literaturaUtilização de elementos de games em contextos educacionais: revisão sistemática da literaturaEducaçãoTecnologia educacionalGamificaçãoAprendizagemGamesEducaciónTecnología educativaGamificaciónAprendizajeGamesEducationEducational technologyGamificationLearningGamesThis article presents results of a literature review concerning the use of gamification in educational contexts. The research took place through a 360° search, from 2010 to 2020. Only articles published in peer-reviewed journals were included in the review. The results are presented in three categories: (1) research objectives and description of educational contexts; (2) methodological characteristics; and (3) results obtained. Academic production on gamification involves cognitive learning measures, such as acquisition and retention and affective measures such as engagement and motivation.Este trabajo presenta resultados de una revisión sobre el uso de la gamificación en contextos educativos. La investigación se llevó a cabo mediante una búsqueda de 360° en bases de referencia, en el período de 2010 a 2020. Solo se incluyeron en la revisión los artículos incluidos publicados en revistas revisadas por pares. Los resultados se presentan en tres categorías: (1) objetivos de investigación y descripción de contextos educativos; (2) características metodológicas; y (3) resultados obtenidos. La producción académica sobre gamificación implica medidas de aprendizaje cognitivo, como la adquisición y retención y medidas afectivas como el compromiso y la motivación.Este trabalho apresenta resultados de uma revisão acerca do uso da gamificação em contextos educacionais. A pesquisa ocorreu por meio de uma busca 360° em bases referenciais, no período de 2010 a 2020. Apenas artigos publicados em periódicos revisados por pares foram incluídos na revisão. Os resultados são apresentados em três categorias: (1) objetivos das pesquisas e descrição dos contextos educacionais; (2) características metodológicas; e (3) resultados obtidos. A produção acadêmica sobre gamificação envolve medidas cognitivas de aprendizagem, como aquisição e retenção e medidas afetivas, tais como engajamento e motivação.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2021-10-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfaudio/mpegtext/xmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3611610.26512/lc27202136116Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e36116Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (ene-dic); e36116Linhas Críticas; v. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e361161981-04311516-489610.26512/lc.v27.2021reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36116/31398https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36116/31408https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36116/32630Copyright (c) 2021 Paulo Daltro, Gardênia Abbadhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDaltro, PauloAbbad, Gardênia 2022-10-20T17:26:38Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/36116Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-10-20T17:26:38Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Use of game elements in educational contexts: a systematic review of literature Uso de elementos de juegos en contextos educativos: una revisión sistemática de la literatura Utilização de elementos de games em contextos educacionais: revisão sistemática da literatura |
title |
Use of game elements in educational contexts: a systematic review of literature |
spellingShingle |
Use of game elements in educational contexts: a systematic review of literature Daltro, Paulo Educação Tecnologia educacional Gamificação Aprendizagem Games Educación Tecnología educativa Gamificación Aprendizaje Games Education Educational technology Gamification Learning Games |
title_short |
Use of game elements in educational contexts: a systematic review of literature |
title_full |
Use of game elements in educational contexts: a systematic review of literature |
title_fullStr |
Use of game elements in educational contexts: a systematic review of literature |
title_full_unstemmed |
Use of game elements in educational contexts: a systematic review of literature |
title_sort |
Use of game elements in educational contexts: a systematic review of literature |
author |
Daltro, Paulo |
author_facet |
Daltro, Paulo Abbad, Gardênia |
author_role |
author |
author2 |
Abbad, Gardênia |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Daltro, Paulo Abbad, Gardênia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Tecnologia educacional Gamificação Aprendizagem Games Educación Tecnología educativa Gamificación Aprendizaje Games Education Educational technology Gamification Learning Games |
topic |
Educação Tecnologia educacional Gamificação Aprendizagem Games Educación Tecnología educativa Gamificación Aprendizaje Games Education Educational technology Gamification Learning Games |
description |
This article presents results of a literature review concerning the use of gamification in educational contexts. The research took place through a 360° search, from 2010 to 2020. Only articles published in peer-reviewed journals were included in the review. The results are presented in three categories: (1) research objectives and description of educational contexts; (2) methodological characteristics; and (3) results obtained. Academic production on gamification involves cognitive learning measures, such as acquisition and retention and affective measures such as engagement and motivation. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-10-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36116 10.26512/lc27202136116 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36116 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc27202136116 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36116/31398 https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36116/31408 https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/36116/32630 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Paulo Daltro, Gardênia Abbad https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Paulo Daltro, Gardênia Abbad https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf audio/mpeg text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e36116 Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (ene-dic); e36116 Linhas Críticas; v. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e36116 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v27.2021 reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br |
_version_ |
1805309288033288192 |