Challenges and Opportunities for the Use of Technology in Teaching Practices: a Review on TPACK in Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nise Furtado, Maykon
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Laranjeira Mendonça Oliveira, Guilherme, Moura Parede, Ismael, Alexandre Felício Brito, Carlos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
Texto Completo: https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/4792
Resumo: Abstract: The use of technology in the educational environment is becoming more and more present, according to the eminent social demands, and with this, it makes it possible for teachers to know how to deal with such resources, enhancing their pedagogical practices, thus establishing the importance of the model TPACK. This qualitative research aims to systematically review the existing literature, in the period between 2015 and 2020, which deals with the development of the TPACK model in national surveys, aims to verify the perspectives and identify the challenges of this pedagogical proposal. Therefore, the results show the analysis of 20 academic productions, with the peak of the number of publications in 2017, with half of the studies analyzed coming from the southern region and the majority being articles published in magazines. Another important aspect is the precariousness of empirical studies, more than half of which are literature reviews. Keywords: TPACK. Technological Pedagogical And Content Knowledge. TDIC.
id IFRS-1_1127f48966d021178f254973e7e9410f
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.ifrs.edu.br:article/4792
network_acronym_str IFRS-1
network_name_str Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
repository_id_str
spelling Challenges and Opportunities for the Use of Technology in Teaching Practices: a Review on TPACK in BrazilRetos y oportunidades del uso de la tecnología en la práctica docente: una revisión sobre TPACK en Brasil Desafios e oportunidades do uso da tecnologia na prática docente: uma revisão em torno do TPACK no BrasilAbstract: The use of technology in the educational environment is becoming more and more present, according to the eminent social demands, and with this, it makes it possible for teachers to know how to deal with such resources, enhancing their pedagogical practices, thus establishing the importance of the model TPACK. This qualitative research aims to systematically review the existing literature, in the period between 2015 and 2020, which deals with the development of the TPACK model in national surveys, aims to verify the perspectives and identify the challenges of this pedagogical proposal. Therefore, the results show the analysis of 20 academic productions, with the peak of the number of publications in 2017, with half of the studies analyzed coming from the southern region and the majority being articles published in magazines. Another important aspect is the precariousness of empirical studies, more than half of which are literature reviews. Keywords: TPACK. Technological Pedagogical And Content Knowledge. TDIC.El uso de la tecnología en el ámbito educativo se hace cada vez más presente, acorde a las eminentes demandas sociales, y con ello posibilita que los docentes sepan cómo manejar dichos recursos, potenciando sus prácticas pedagógicas, estableciendo así la importancia del modelo. TPACK - Conocimiento Tecnológico Pedagógico y de Contenidos. Esta investigación cualitativa tiene como objetivo revisar sistemáticamente la literatura existente, en el período comprendido entre 2015 y 2020, que aborda el desarrollo del modelo TPACK en encuestas nacionales, tiene como objetivo verificar las perspectivas e identificar los desafíos de esta propuesta pedagógica. . Por tanto, los resultados muestran el análisis de 20 producciones académicas, con el pico del número de publicaciones en 2017, con la mitad de los estudios analizados provenientes de la región sur y la mayoría siendo artículos publicados en revistas. Otro aspecto importante es la precariedad de los estudios empíricos, más de la mitad de los cuales son revisiones de la literatura.Resumo: A utilização da tecnologia no ambiente educacional faz-se cada vez mais presente, de acordo com as demandas sociais eminentes, e, com isso, sujeita que os professores saibam como lidar com tais recursos, potencializando suas práticas pedagógicas, estabelecendo assim a importância do modelo TPACK - Technological Pedagogical And Content Knowledge (Conhecimento Tecnológico Pedagógico do Conteúdo). Esta pesquisa, de caráter qualitativo, objetiva revisar, de forma sistemática, a literatura existente, no espaço temporal entre 2015 e 2020, que verse sobre o desenvolvimento do modelo TPACK nas pesquisas nacionais. Objetiva-se verificar as perspectivas e identificar os desafios dessa proposta pedagógica. Diante disso, os resultados apresentam a análise de 20 produções acadêmicas, tendo o ápice da quantidade de publicações em 2017, sendo que metade dos estudos analisados são provenientes da região sul e a maioria são artigos publicados em revistas. Outro aspecto importante é a precariedade de estudos empíricos, sendo mais da metade revisões da literatura. Palavras-chave: TPACK. Conhecimento Tecnológico Pedagógico do Conteúdo. TDIC.Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul2021-07-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/479210.35819/tear.v10.n1.a4792#Tear: Journal of Education, Science and Technology; Vol. 10 No. 1 (2021): MULTIDIMENSIONAL LITERACY IN THE KNOWLEDGE SOCIETY#Tear Revista de Educación, Ciencia y Tecnología; Vol. 10 Núm. 1 (2021): ALFABETIZACIÓN MULTIDIMENSIONAL EN LA SOCIEDAD DEL CONOCIMIENTO#Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia; v. 10 n. 1 (2021): LETRAMENTO MULTIDIMENSIONAL NA SOCIEDADE DO CONHECIMENTO2238-807910.35819/tear.v10.n1reponame:Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologiainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)instacron:IFRSporhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/4792/2970Copyright (c) 2021 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologiainfo:eu-repo/semantics/openAccessNise Furtado, MaykonLaranjeira Mendonça Oliveira, GuilhermeMoura Parede, IsmaelAlexandre Felício Brito, Carlos2021-07-05T22:44:12Zoai:ojs2.periodicos.ifrs.edu.br:article/4792Revistahttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tearPUBhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/oai||tear@canoas.ifrs.edu.br2238-80792238-8079opendoar:2021-07-05T22:44:12Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Challenges and Opportunities for the Use of Technology in Teaching Practices: a Review on TPACK in Brazil
Retos y oportunidades del uso de la tecnología en la práctica docente: una revisión sobre TPACK en Brasil
Desafios e oportunidades do uso da tecnologia na prática docente: uma revisão em torno do TPACK no Brasil
title Challenges and Opportunities for the Use of Technology in Teaching Practices: a Review on TPACK in Brazil
spellingShingle Challenges and Opportunities for the Use of Technology in Teaching Practices: a Review on TPACK in Brazil
Nise Furtado, Maykon
title_short Challenges and Opportunities for the Use of Technology in Teaching Practices: a Review on TPACK in Brazil
title_full Challenges and Opportunities for the Use of Technology in Teaching Practices: a Review on TPACK in Brazil
title_fullStr Challenges and Opportunities for the Use of Technology in Teaching Practices: a Review on TPACK in Brazil
title_full_unstemmed Challenges and Opportunities for the Use of Technology in Teaching Practices: a Review on TPACK in Brazil
title_sort Challenges and Opportunities for the Use of Technology in Teaching Practices: a Review on TPACK in Brazil
author Nise Furtado, Maykon
author_facet Nise Furtado, Maykon
Laranjeira Mendonça Oliveira, Guilherme
Moura Parede, Ismael
Alexandre Felício Brito, Carlos
author_role author
author2 Laranjeira Mendonça Oliveira, Guilherme
Moura Parede, Ismael
Alexandre Felício Brito, Carlos
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nise Furtado, Maykon
Laranjeira Mendonça Oliveira, Guilherme
Moura Parede, Ismael
Alexandre Felício Brito, Carlos
description Abstract: The use of technology in the educational environment is becoming more and more present, according to the eminent social demands, and with this, it makes it possible for teachers to know how to deal with such resources, enhancing their pedagogical practices, thus establishing the importance of the model TPACK. This qualitative research aims to systematically review the existing literature, in the period between 2015 and 2020, which deals with the development of the TPACK model in national surveys, aims to verify the perspectives and identify the challenges of this pedagogical proposal. Therefore, the results show the analysis of 20 academic productions, with the peak of the number of publications in 2017, with half of the studies analyzed coming from the southern region and the majority being articles published in magazines. Another important aspect is the precariousness of empirical studies, more than half of which are literature reviews. Keywords: TPACK. Technological Pedagogical And Content Knowledge. TDIC.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-07-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/4792
10.35819/tear.v10.n1.a4792
url https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/4792
identifier_str_mv 10.35819/tear.v10.n1.a4792
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/4792/2970
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul
publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul
dc.source.none.fl_str_mv #Tear: Journal of Education, Science and Technology; Vol. 10 No. 1 (2021): MULTIDIMENSIONAL LITERACY IN THE KNOWLEDGE SOCIETY
#Tear Revista de Educación, Ciencia y Tecnología; Vol. 10 Núm. 1 (2021): ALFABETIZACIÓN MULTIDIMENSIONAL EN LA SOCIEDAD DEL CONOCIMIENTO
#Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia; v. 10 n. 1 (2021): LETRAMENTO MULTIDIMENSIONAL NA SOCIEDADE DO CONHECIMENTO
2238-8079
10.35819/tear.v10.n1
reponame:Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)
instacron:IFRS
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)
instacron_str IFRS
institution IFRS
reponame_str Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
collection Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
repository.name.fl_str_mv Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)
repository.mail.fl_str_mv ||tear@canoas.ifrs.edu.br
_version_ 1814253920227164160