Challenges and Opportunities for the Use of Technology in Teaching Practices: a Review on TPACK in Brazil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia |
Texto Completo: | https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/4792 |
Resumo: | Abstract: The use of technology in the educational environment is becoming more and more present, according to the eminent social demands, and with this, it makes it possible for teachers to know how to deal with such resources, enhancing their pedagogical practices, thus establishing the importance of the model TPACK. This qualitative research aims to systematically review the existing literature, in the period between 2015 and 2020, which deals with the development of the TPACK model in national surveys, aims to verify the perspectives and identify the challenges of this pedagogical proposal. Therefore, the results show the analysis of 20 academic productions, with the peak of the number of publications in 2017, with half of the studies analyzed coming from the southern region and the majority being articles published in magazines. Another important aspect is the precariousness of empirical studies, more than half of which are literature reviews. Keywords: TPACK. Technological Pedagogical And Content Knowledge. TDIC. |
id |
IFRS-1_1127f48966d021178f254973e7e9410f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.ifrs.edu.br:article/4792 |
network_acronym_str |
IFRS-1 |
network_name_str |
Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia |
repository_id_str |
|
spelling |
Challenges and Opportunities for the Use of Technology in Teaching Practices: a Review on TPACK in BrazilRetos y oportunidades del uso de la tecnología en la práctica docente: una revisión sobre TPACK en Brasil Desafios e oportunidades do uso da tecnologia na prática docente: uma revisão em torno do TPACK no BrasilAbstract: The use of technology in the educational environment is becoming more and more present, according to the eminent social demands, and with this, it makes it possible for teachers to know how to deal with such resources, enhancing their pedagogical practices, thus establishing the importance of the model TPACK. This qualitative research aims to systematically review the existing literature, in the period between 2015 and 2020, which deals with the development of the TPACK model in national surveys, aims to verify the perspectives and identify the challenges of this pedagogical proposal. Therefore, the results show the analysis of 20 academic productions, with the peak of the number of publications in 2017, with half of the studies analyzed coming from the southern region and the majority being articles published in magazines. Another important aspect is the precariousness of empirical studies, more than half of which are literature reviews. Keywords: TPACK. Technological Pedagogical And Content Knowledge. TDIC.El uso de la tecnología en el ámbito educativo se hace cada vez más presente, acorde a las eminentes demandas sociales, y con ello posibilita que los docentes sepan cómo manejar dichos recursos, potenciando sus prácticas pedagógicas, estableciendo así la importancia del modelo. TPACK - Conocimiento Tecnológico Pedagógico y de Contenidos. Esta investigación cualitativa tiene como objetivo revisar sistemáticamente la literatura existente, en el período comprendido entre 2015 y 2020, que aborda el desarrollo del modelo TPACK en encuestas nacionales, tiene como objetivo verificar las perspectivas e identificar los desafíos de esta propuesta pedagógica. . Por tanto, los resultados muestran el análisis de 20 producciones académicas, con el pico del número de publicaciones en 2017, con la mitad de los estudios analizados provenientes de la región sur y la mayoría siendo artículos publicados en revistas. Otro aspecto importante es la precariedad de los estudios empíricos, más de la mitad de los cuales son revisiones de la literatura.Resumo: A utilização da tecnologia no ambiente educacional faz-se cada vez mais presente, de acordo com as demandas sociais eminentes, e, com isso, sujeita que os professores saibam como lidar com tais recursos, potencializando suas práticas pedagógicas, estabelecendo assim a importância do modelo TPACK - Technological Pedagogical And Content Knowledge (Conhecimento Tecnológico Pedagógico do Conteúdo). Esta pesquisa, de caráter qualitativo, objetiva revisar, de forma sistemática, a literatura existente, no espaço temporal entre 2015 e 2020, que verse sobre o desenvolvimento do modelo TPACK nas pesquisas nacionais. Objetiva-se verificar as perspectivas e identificar os desafios dessa proposta pedagógica. Diante disso, os resultados apresentam a análise de 20 produções acadêmicas, tendo o ápice da quantidade de publicações em 2017, sendo que metade dos estudos analisados são provenientes da região sul e a maioria são artigos publicados em revistas. Outro aspecto importante é a precariedade de estudos empíricos, sendo mais da metade revisões da literatura. Palavras-chave: TPACK. Conhecimento Tecnológico Pedagógico do Conteúdo. TDIC.Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul2021-07-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/479210.35819/tear.v10.n1.a4792#Tear: Journal of Education, Science and Technology; Vol. 10 No. 1 (2021): MULTIDIMENSIONAL LITERACY IN THE KNOWLEDGE SOCIETY#Tear Revista de Educación, Ciencia y Tecnología; Vol. 10 Núm. 1 (2021): ALFABETIZACIÓN MULTIDIMENSIONAL EN LA SOCIEDAD DEL CONOCIMIENTO#Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia; v. 10 n. 1 (2021): LETRAMENTO MULTIDIMENSIONAL NA SOCIEDADE DO CONHECIMENTO2238-807910.35819/tear.v10.n1reponame:Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologiainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)instacron:IFRSporhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/4792/2970Copyright (c) 2021 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologiainfo:eu-repo/semantics/openAccessNise Furtado, MaykonLaranjeira Mendonça Oliveira, GuilhermeMoura Parede, IsmaelAlexandre Felício Brito, Carlos2021-07-05T22:44:12Zoai:ojs2.periodicos.ifrs.edu.br:article/4792Revistahttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tearPUBhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/oai||tear@canoas.ifrs.edu.br2238-80792238-8079opendoar:2021-07-05T22:44:12Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Challenges and Opportunities for the Use of Technology in Teaching Practices: a Review on TPACK in Brazil Retos y oportunidades del uso de la tecnología en la práctica docente: una revisión sobre TPACK en Brasil Desafios e oportunidades do uso da tecnologia na prática docente: uma revisão em torno do TPACK no Brasil |
title |
Challenges and Opportunities for the Use of Technology in Teaching Practices: a Review on TPACK in Brazil |
spellingShingle |
Challenges and Opportunities for the Use of Technology in Teaching Practices: a Review on TPACK in Brazil Nise Furtado, Maykon |
title_short |
Challenges and Opportunities for the Use of Technology in Teaching Practices: a Review on TPACK in Brazil |
title_full |
Challenges and Opportunities for the Use of Technology in Teaching Practices: a Review on TPACK in Brazil |
title_fullStr |
Challenges and Opportunities for the Use of Technology in Teaching Practices: a Review on TPACK in Brazil |
title_full_unstemmed |
Challenges and Opportunities for the Use of Technology in Teaching Practices: a Review on TPACK in Brazil |
title_sort |
Challenges and Opportunities for the Use of Technology in Teaching Practices: a Review on TPACK in Brazil |
author |
Nise Furtado, Maykon |
author_facet |
Nise Furtado, Maykon Laranjeira Mendonça Oliveira, Guilherme Moura Parede, Ismael Alexandre Felício Brito, Carlos |
author_role |
author |
author2 |
Laranjeira Mendonça Oliveira, Guilherme Moura Parede, Ismael Alexandre Felício Brito, Carlos |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nise Furtado, Maykon Laranjeira Mendonça Oliveira, Guilherme Moura Parede, Ismael Alexandre Felício Brito, Carlos |
description |
Abstract: The use of technology in the educational environment is becoming more and more present, according to the eminent social demands, and with this, it makes it possible for teachers to know how to deal with such resources, enhancing their pedagogical practices, thus establishing the importance of the model TPACK. This qualitative research aims to systematically review the existing literature, in the period between 2015 and 2020, which deals with the development of the TPACK model in national surveys, aims to verify the perspectives and identify the challenges of this pedagogical proposal. Therefore, the results show the analysis of 20 academic productions, with the peak of the number of publications in 2017, with half of the studies analyzed coming from the southern region and the majority being articles published in magazines. Another important aspect is the precariousness of empirical studies, more than half of which are literature reviews. Keywords: TPACK. Technological Pedagogical And Content Knowledge. TDIC. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-07-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/4792 10.35819/tear.v10.n1.a4792 |
url |
https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/4792 |
identifier_str_mv |
10.35819/tear.v10.n1.a4792 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/4792/2970 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
#Tear: Journal of Education, Science and Technology; Vol. 10 No. 1 (2021): MULTIDIMENSIONAL LITERACY IN THE KNOWLEDGE SOCIETY #Tear Revista de Educación, Ciencia y Tecnología; Vol. 10 Núm. 1 (2021): ALFABETIZACIÓN MULTIDIMENSIONAL EN LA SOCIEDAD DEL CONOCIMIENTO #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia; v. 10 n. 1 (2021): LETRAMENTO MULTIDIMENSIONAL NA SOCIEDADE DO CONHECIMENTO 2238-8079 10.35819/tear.v10.n1 reponame:Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) instacron:IFRS |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) |
instacron_str |
IFRS |
institution |
IFRS |
reponame_str |
Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia |
collection |
Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia |
repository.name.fl_str_mv |
Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||tear@canoas.ifrs.edu.br |
_version_ |
1814253920227164160 |