A transposição didática na elaboração de um objeto de aprendizagem no GeoGebra

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Díaz-Urdaneta, Stephanie
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Kalinke, Marco Aurélio, Motta, Marcelo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
Texto Completo: https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3503
Resumo: The Didactic Transposition in the Elaboration of a Learning Object in GeoGebra   Abstract: The aim of this paper is to describe how issues of Didactic Transposition theory are present in the construction of a Learning Object with GeoGebra and its contributions to Mathematical Education with Digital Technologies. For this, there was presented what is understood as Learning Objects and the different processes and actions in the Didactic Transposition process. Later, it was described how these theoretical issues were present in the elaboration of the simulator, which is seen as a Learning Object. In the description, it was evidenced that part of the processes and actions of Didactic Transposition were present in the elaboration, even though it was not idealized in the light of this theory. In this sense, it is concluded that in the use of Digital Technologies in Mathematics Education it is possible to perceive characteristics of Didactic Transposition. Keywords: Didactic Transposition; Learning Object; GeoGebra.
id IFRS-1_b72011f722a8d7c6ab7b70008c1e738c
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.ifrs.edu.br:article/3503
network_acronym_str IFRS-1
network_name_str Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
repository_id_str
spelling A transposição didática na elaboração de um objeto de aprendizagem no GeoGebraThe Didactic Transposition in the Elaboration of a Learning Object in GeoGebra   Abstract: The aim of this paper is to describe how issues of Didactic Transposition theory are present in the construction of a Learning Object with GeoGebra and its contributions to Mathematical Education with Digital Technologies. For this, there was presented what is understood as Learning Objects and the different processes and actions in the Didactic Transposition process. Later, it was described how these theoretical issues were present in the elaboration of the simulator, which is seen as a Learning Object. In the description, it was evidenced that part of the processes and actions of Didactic Transposition were present in the elaboration, even though it was not idealized in the light of this theory. In this sense, it is concluded that in the use of Digital Technologies in Mathematics Education it is possible to perceive characteristics of Didactic Transposition. Keywords: Didactic Transposition; Learning Object; GeoGebra.Resumo: O objetivo deste trabalho é descrever como questões da teoria da Transposição Didática estão presentes na construção de um Objeto de Aprendizagem no GeoGebra e algumas contribuições disso na Educação Matemática com Tecnologias Digitais. Para isso, apresenta-se o que se compreendem como Objetos de Aprendizagem e os diferentes processos e ações no processo da Transposição Didática. Na sequência, descreve-se como essas questões teóricas estiveram presentes na elaboração do simulador, o qual é compreendido como um Objeto de Aprendizagem. Na descrição, evidenciou-se que parte dos processos e ações da Transposição Didática estiveram presentes na elaboração, mesmo que ele não tenha sido idealizado à luz desta teoria. Neste sentido, conclui-se que na utilização das Tecnologias Digitais na Educação da Matemática é possível perceber características da Transposição Didática.  Palavras-chave: Transposição Didática; Objeto de Aprendizagem; GeoGebra.Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul2019-12-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado pelo paresapplication/pdfhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/350310.35819/tear.v8.n2.a3503#Tear: Journal of Education, Science and Technology; Vol. 8 No. 2 (2019): DIMENSIONS OF INFORMATICS AND SOCIETY#Tear Revista de Educación, Ciencia y Tecnología; Vol. 8 Núm. 2 (2019): DIMENSIONES DE LA INFORMÁTICA Y DE LA SOCIEDAD#Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia; v. 8 n. 2 (2019): DIMENSÕES DA INFORMÁTICA E DA SOCIEDADE2238-807910.35819/tear.v8.n2reponame:Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologiainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)instacron:IFRSporhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3503/2547Copyright (c) 2019 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologiainfo:eu-repo/semantics/openAccessDíaz-Urdaneta, StephanieKalinke, Marco AurélioMotta, Marcelo2020-07-04T13:57:33Zoai:ojs2.periodicos.ifrs.edu.br:article/3503Revistahttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tearPUBhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/oai||tear@canoas.ifrs.edu.br2238-80792238-8079opendoar:2020-07-04T13:57:33Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)false
dc.title.none.fl_str_mv A transposição didática na elaboração de um objeto de aprendizagem no GeoGebra
title A transposição didática na elaboração de um objeto de aprendizagem no GeoGebra
spellingShingle A transposição didática na elaboração de um objeto de aprendizagem no GeoGebra
Díaz-Urdaneta, Stephanie
title_short A transposição didática na elaboração de um objeto de aprendizagem no GeoGebra
title_full A transposição didática na elaboração de um objeto de aprendizagem no GeoGebra
title_fullStr A transposição didática na elaboração de um objeto de aprendizagem no GeoGebra
title_full_unstemmed A transposição didática na elaboração de um objeto de aprendizagem no GeoGebra
title_sort A transposição didática na elaboração de um objeto de aprendizagem no GeoGebra
author Díaz-Urdaneta, Stephanie
author_facet Díaz-Urdaneta, Stephanie
Kalinke, Marco Aurélio
Motta, Marcelo
author_role author
author2 Kalinke, Marco Aurélio
Motta, Marcelo
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Díaz-Urdaneta, Stephanie
Kalinke, Marco Aurélio
Motta, Marcelo
description The Didactic Transposition in the Elaboration of a Learning Object in GeoGebra   Abstract: The aim of this paper is to describe how issues of Didactic Transposition theory are present in the construction of a Learning Object with GeoGebra and its contributions to Mathematical Education with Digital Technologies. For this, there was presented what is understood as Learning Objects and the different processes and actions in the Didactic Transposition process. Later, it was described how these theoretical issues were present in the elaboration of the simulator, which is seen as a Learning Object. In the description, it was evidenced that part of the processes and actions of Didactic Transposition were present in the elaboration, even though it was not idealized in the light of this theory. In this sense, it is concluded that in the use of Digital Technologies in Mathematics Education it is possible to perceive characteristics of Didactic Transposition. Keywords: Didactic Transposition; Learning Object; GeoGebra.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
avaliado pelo pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3503
10.35819/tear.v8.n2.a3503
url https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3503
identifier_str_mv 10.35819/tear.v8.n2.a3503
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3503/2547
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul
publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul
dc.source.none.fl_str_mv #Tear: Journal of Education, Science and Technology; Vol. 8 No. 2 (2019): DIMENSIONS OF INFORMATICS AND SOCIETY
#Tear Revista de Educación, Ciencia y Tecnología; Vol. 8 Núm. 2 (2019): DIMENSIONES DE LA INFORMÁTICA Y DE LA SOCIEDAD
#Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia; v. 8 n. 2 (2019): DIMENSÕES DA INFORMÁTICA E DA SOCIEDADE
2238-8079
10.35819/tear.v8.n2
reponame:Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)
instacron:IFRS
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)
instacron_str IFRS
institution IFRS
reponame_str Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
collection Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
repository.name.fl_str_mv Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)
repository.mail.fl_str_mv ||tear@canoas.ifrs.edu.br
_version_ 1798951575032430592