A transposição didática na elaboração de um objeto de aprendizagem no GeoGebra
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia |
Texto Completo: | https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3503 |
Resumo: | The Didactic Transposition in the Elaboration of a Learning Object in GeoGebra Abstract: The aim of this paper is to describe how issues of Didactic Transposition theory are present in the construction of a Learning Object with GeoGebra and its contributions to Mathematical Education with Digital Technologies. For this, there was presented what is understood as Learning Objects and the different processes and actions in the Didactic Transposition process. Later, it was described how these theoretical issues were present in the elaboration of the simulator, which is seen as a Learning Object. In the description, it was evidenced that part of the processes and actions of Didactic Transposition were present in the elaboration, even though it was not idealized in the light of this theory. In this sense, it is concluded that in the use of Digital Technologies in Mathematics Education it is possible to perceive characteristics of Didactic Transposition. Keywords: Didactic Transposition; Learning Object; GeoGebra. |
id |
IFRS-1_b72011f722a8d7c6ab7b70008c1e738c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.ifrs.edu.br:article/3503 |
network_acronym_str |
IFRS-1 |
network_name_str |
Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia |
repository_id_str |
|
spelling |
A transposição didática na elaboração de um objeto de aprendizagem no GeoGebraThe Didactic Transposition in the Elaboration of a Learning Object in GeoGebra Abstract: The aim of this paper is to describe how issues of Didactic Transposition theory are present in the construction of a Learning Object with GeoGebra and its contributions to Mathematical Education with Digital Technologies. For this, there was presented what is understood as Learning Objects and the different processes and actions in the Didactic Transposition process. Later, it was described how these theoretical issues were present in the elaboration of the simulator, which is seen as a Learning Object. In the description, it was evidenced that part of the processes and actions of Didactic Transposition were present in the elaboration, even though it was not idealized in the light of this theory. In this sense, it is concluded that in the use of Digital Technologies in Mathematics Education it is possible to perceive characteristics of Didactic Transposition. Keywords: Didactic Transposition; Learning Object; GeoGebra.Resumo: O objetivo deste trabalho é descrever como questões da teoria da Transposição Didática estão presentes na construção de um Objeto de Aprendizagem no GeoGebra e algumas contribuições disso na Educação Matemática com Tecnologias Digitais. Para isso, apresenta-se o que se compreendem como Objetos de Aprendizagem e os diferentes processos e ações no processo da Transposição Didática. Na sequência, descreve-se como essas questões teóricas estiveram presentes na elaboração do simulador, o qual é compreendido como um Objeto de Aprendizagem. Na descrição, evidenciou-se que parte dos processos e ações da Transposição Didática estiveram presentes na elaboração, mesmo que ele não tenha sido idealizado à luz desta teoria. Neste sentido, conclui-se que na utilização das Tecnologias Digitais na Educação da Matemática é possível perceber características da Transposição Didática. Palavras-chave: Transposição Didática; Objeto de Aprendizagem; GeoGebra.Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul2019-12-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado pelo paresapplication/pdfhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/350310.35819/tear.v8.n2.a3503#Tear: Journal of Education, Science and Technology; Vol. 8 No. 2 (2019): DIMENSIONS OF INFORMATICS AND SOCIETY#Tear Revista de Educación, Ciencia y Tecnología; Vol. 8 Núm. 2 (2019): DIMENSIONES DE LA INFORMÁTICA Y DE LA SOCIEDAD#Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia; v. 8 n. 2 (2019): DIMENSÕES DA INFORMÁTICA E DA SOCIEDADE2238-807910.35819/tear.v8.n2reponame:Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologiainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)instacron:IFRSporhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3503/2547Copyright (c) 2019 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologiainfo:eu-repo/semantics/openAccessDíaz-Urdaneta, StephanieKalinke, Marco AurélioMotta, Marcelo2020-07-04T13:57:33Zoai:ojs2.periodicos.ifrs.edu.br:article/3503Revistahttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tearPUBhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/oai||tear@canoas.ifrs.edu.br2238-80792238-8079opendoar:2020-07-04T13:57:33Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A transposição didática na elaboração de um objeto de aprendizagem no GeoGebra |
title |
A transposição didática na elaboração de um objeto de aprendizagem no GeoGebra |
spellingShingle |
A transposição didática na elaboração de um objeto de aprendizagem no GeoGebra Díaz-Urdaneta, Stephanie |
title_short |
A transposição didática na elaboração de um objeto de aprendizagem no GeoGebra |
title_full |
A transposição didática na elaboração de um objeto de aprendizagem no GeoGebra |
title_fullStr |
A transposição didática na elaboração de um objeto de aprendizagem no GeoGebra |
title_full_unstemmed |
A transposição didática na elaboração de um objeto de aprendizagem no GeoGebra |
title_sort |
A transposição didática na elaboração de um objeto de aprendizagem no GeoGebra |
author |
Díaz-Urdaneta, Stephanie |
author_facet |
Díaz-Urdaneta, Stephanie Kalinke, Marco Aurélio Motta, Marcelo |
author_role |
author |
author2 |
Kalinke, Marco Aurélio Motta, Marcelo |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Díaz-Urdaneta, Stephanie Kalinke, Marco Aurélio Motta, Marcelo |
description |
The Didactic Transposition in the Elaboration of a Learning Object in GeoGebra Abstract: The aim of this paper is to describe how issues of Didactic Transposition theory are present in the construction of a Learning Object with GeoGebra and its contributions to Mathematical Education with Digital Technologies. For this, there was presented what is understood as Learning Objects and the different processes and actions in the Didactic Transposition process. Later, it was described how these theoretical issues were present in the elaboration of the simulator, which is seen as a Learning Object. In the description, it was evidenced that part of the processes and actions of Didactic Transposition were present in the elaboration, even though it was not idealized in the light of this theory. In this sense, it is concluded that in the use of Digital Technologies in Mathematics Education it is possible to perceive characteristics of Didactic Transposition. Keywords: Didactic Transposition; Learning Object; GeoGebra. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-12-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion avaliado pelo pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3503 10.35819/tear.v8.n2.a3503 |
url |
https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3503 |
identifier_str_mv |
10.35819/tear.v8.n2.a3503 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3503/2547 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
#Tear: Journal of Education, Science and Technology; Vol. 8 No. 2 (2019): DIMENSIONS OF INFORMATICS AND SOCIETY #Tear Revista de Educación, Ciencia y Tecnología; Vol. 8 Núm. 2 (2019): DIMENSIONES DE LA INFORMÁTICA Y DE LA SOCIEDAD #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia; v. 8 n. 2 (2019): DIMENSÕES DA INFORMÁTICA E DA SOCIEDADE 2238-8079 10.35819/tear.v8.n2 reponame:Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) instacron:IFRS |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) |
instacron_str |
IFRS |
institution |
IFRS |
reponame_str |
Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia |
collection |
Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia |
repository.name.fl_str_mv |
Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||tear@canoas.ifrs.edu.br |
_version_ |
1798951575032430592 |