Cryptography as a motivation for mathematical learning
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Remat (Bento Gonçalves) |
Texto Completo: | https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMAT/article/view/5890 |
Resumo: | Cryptography is present in everyday life and constitutes an essential tool to provide security and confidentiality in the transmission and deposit of information, based on knowledge and mathematical procedures. Thus, it is considered that it is a theme with the power to contextualize the teaching and learning process and to awaken students' interest in learning mathematical content. Thus, this work aims to present the use of cryptography as a tool to motivate the learning of the concept of function. The research, with a qualitative approach, was developed with 9th grade students from a municipal public school. Data were collected through questionnaires, observation and analysis of activities carried out by students. The use of the Inverted Classroom as a teaching methodology, added to the selected digital resources, contributed to the students' motivation to carry out the activities, presenting their understanding of the concept of function. Thus, it is expected that the results achieved can serve as a stimulus for more contextualized and meaningful teaching practices. |
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Cryptography as a motivation for mathematical learningLa Criptografía como motivación para el aprendizaje matemáticoA Criptografia como motivação para a aprendizagem matemáticaCriptografiaMatemáticaFunçãoCryptographyMathFunctionCriptografíaMatemáticasFunciónCryptography is present in everyday life and constitutes an essential tool to provide security and confidentiality in the transmission and deposit of information, based on knowledge and mathematical procedures. Thus, it is considered that it is a theme with the power to contextualize the teaching and learning process and to awaken students' interest in learning mathematical content. Thus, this work aims to present the use of cryptography as a tool to motivate the learning of the concept of function. The research, with a qualitative approach, was developed with 9th grade students from a municipal public school. Data were collected through questionnaires, observation and analysis of activities carried out by students. The use of the Inverted Classroom as a teaching methodology, added to the selected digital resources, contributed to the students' motivation to carry out the activities, presenting their understanding of the concept of function. Thus, it is expected that the results achieved can serve as a stimulus for more contextualized and meaningful teaching practices.La criptografía está presente en la vida cotidiana y constituye una herramienta fundamental para brindar seguridad y confidencialidad en la transmisión y depósito de información, basada en conocimientos y procedimientos matemáticos. Así, se considera que es un tema con el poder de contextualizar el proceso de enseñanza y aprendizaje y de despertar el interés de los estudiantes por aprender contenidos matemáticos. Así, este trabajo tiene como objetivo presentar el uso de la criptografía como herramienta para motivar el aprendizaje del concepto de función. La investigación, con enfoque cualitativo, se desarrolló con estudiantes de 9 grado de una escuela pública municipal. Los datos fueron recolectados a través de cuestionarios, observación y análisis de actividades realizadas por los estudiantes. El uso del Aula Invertida como metodología de enseñanza, sumado a los recursos digitales seleccionados, contribuyó a la motivación de los estudiantes para la realización de las actividades, presentando su comprensión del concepto de función. Así, se espera que los resultados alcanzados puedan servir de estímulo para prácticas docentes más contextualizadas y significativas.A criptografia está presente no cotidiano e se constitui ferramenta essencial para conferir segurança e confidencialidade na transmissão e depósito de informações, tendo como base saberes e procedimentos matemáticos. Dessa forma, considera-se que é um tema com poder de contextualizar o processo de ensino e aprendizagem e despertar o interesse dos estudantes para aprender conteúdos matemáticos. Assim, este trabalho tem por objetivo apresentar a utilização da criptografia como ferramenta para motivar a aprendizagem do conceito de função. A pesquisa, de abordagem qualitativa, foi desenvolvida com estudantes do 9º ano de uma escola pública municipal. Os dados foram coletados por meio de questionários, de observação e análise das atividades realizadas pelos discentes. O uso da Sala Aula Invertida como metodologia de ensino, somada aos recursos digitais selecionados, contribuíram para a motivação dos estudantes para realizar as atividades, apresentando suas compreensões sobre o conceito de função. Destarte, espera-se que os resultados alcançados possam servir de estímulo para práticas de ensino mais contextualizadas e significativas.Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul2023-02-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMAT/article/view/589010.35819/remat2023v9i1id5890REMAT: Revista Eletrônica da Matemática; Vol. 9 No. 1 (2023); e2002REMAT: Revista Eletrônica da Matemática; Vol. 9 Núm. 1 (2023); e2002REMAT: Revista Eletrônica da Matemática; v. 9 n. 1 (2023); e20022447-2689reponame:Remat (Bento Gonçalves)instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)instacron:IFRSporhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMAT/article/view/5890/3304Copyright (c) 2023 REMAT: Revista Eletrônica da Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Ana Lourdes Moreno RodriguesPerovano, Ana PaulaSilva, Fernando dos Santos2023-02-23T21:19:22Zoai:ojs2.periodicos.ifrs.edu.br:article/5890Revistahttp://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMATPUBhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMAT/oai||greice.andreis@caxias.ifrs.edu.br2447-26892447-2689opendoar:2023-02-23T21:19:22Remat (Bento Gonçalves) - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)false |
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