Representations about old age present in the video it is time to decide: how do you want to age?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Almeida, Luana Oliveira de
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Nascimento, Mariana Costa do
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Iniciação Científica
Texto Completo: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/429
Resumo: This article aims to analyze the conceptions about old age from the video It is time to decide: how do you want to age? For research process, we used documentary research as a method. The results of the video analysis show two ways of aging, one autonomous and the other related to diseases. Although, the narrative mentions that it is possible to choose how to age, it is evident that this decision is not always up to the subject, since the living, employment, health and education conditions interfere in this process. It is concluded that it is up to the area of education, as well as for other areas of knowledge, to contribute to the discussion of this topic, in order to unbalance the representations about old age and how to age.
id IFSP-2_3081d8b4d7a7577897d3785bd516f944
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/429
network_acronym_str IFSP-2
network_name_str Revista Brasileira de Iniciação Científica
repository_id_str
spelling Representations about old age present in the video it is time to decide: how do you want to age?Representaciones sobre la vejez presentes en el video es hora de decidir: ¿cómo quiere envejecer?Representações sobre velhice presentes no video é tempo de decidir: como você quer envelhecer?EducaçãoEnvelhecimenoRepresentaçõesEducaçãoEducationAgingRepresentationsEducationEducaciónEnvejecimientoRepresentaciones.EducaciónThis article aims to analyze the conceptions about old age from the video It is time to decide: how do you want to age? For research process, we used documentary research as a method. The results of the video analysis show two ways of aging, one autonomous and the other related to diseases. Although, the narrative mentions that it is possible to choose how to age, it is evident that this decision is not always up to the subject, since the living, employment, health and education conditions interfere in this process. It is concluded that it is up to the area of education, as well as for other areas of knowledge, to contribute to the discussion of this topic, in order to unbalance the representations about old age and how to age.El presente artículo tiene como objetivo analizar las concepciones sobre la vejez a partir del video Es hora de decidir: ¿Cómo quiere envejecer? Para el desarrollo de la investigación, utilizamos la búsqueda documental como método. Los resultados del análisis del video muestran dos formas de envejecimiento, una autónoma y otra relacionada a enfermedades. Aunque, la narrativa mencione que es posible escoger cómo envejecer, es evidente que esa decisión no siempre depende del sujeto, sino también que las condiciones de vida, de empleo, de salud y de educación interfieren en ese proceso. Se concluye que depende del área de la educación, así como de otras áreas del conocimiento, contribuir a la discusión de ese tema, con el fin de desequilibrar las representaciones sobre vejez y cómo envejecer.O presente artigo tem como objetivo analisar as concepções sobre velhice a partir do vídeo É tempo de decidir: como você quer envelhecer? Para desenvolvimento da pesquisa, utilizamos como método a pesquisa documental. Os resultados da análise do vídeo evidenciam duas formas de envelhecer, uma autônoma e outra relacionada a doenças. Embora, a narrativa mencione que é possível escolher como envelhecer, evidencia-se que essa decisão nem sempre cabe ao sujeito, uma vez que as condições de vida, de emprego, de saúde e de educação interferem nesse processo. Conclui-se que cabe a área da educação, assim como para outras áreas do conhecimento, contribuírem para discussão desse tema, a fim de desequilibrarem as representações sobre velhice e como envelhecer.Revista Brasileira de Iniciação Científica2022-02-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/429Revista Brasileira de Iniciação Científica; Volume 9, 2022 – publicação Contínua; e0220022359-232Xreponame:Revista Brasileira de Iniciação Científicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)instacron:IFSPporhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/429/293Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Iniciação Científicahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, Luana Oliveira deNascimento, Mariana Costa do2023-01-12T11:16:56Zoai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/429Revistahttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/PUBhttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/oaishigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com2359-232X2359-232Xopendoar:2023-01-12T11:16:56Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)false
dc.title.none.fl_str_mv Representations about old age present in the video it is time to decide: how do you want to age?
Representaciones sobre la vejez presentes en el video es hora de decidir: ¿cómo quiere envejecer?
Representações sobre velhice presentes no video é tempo de decidir: como você quer envelhecer?
title Representations about old age present in the video it is time to decide: how do you want to age?
spellingShingle Representations about old age present in the video it is time to decide: how do you want to age?
Almeida, Luana Oliveira de
Educação
Envelhecimeno
Representações
Educação
Education
Aging
Representations
Education
Educación
Envejecimiento
Representaciones.
Educación
title_short Representations about old age present in the video it is time to decide: how do you want to age?
title_full Representations about old age present in the video it is time to decide: how do you want to age?
title_fullStr Representations about old age present in the video it is time to decide: how do you want to age?
title_full_unstemmed Representations about old age present in the video it is time to decide: how do you want to age?
title_sort Representations about old age present in the video it is time to decide: how do you want to age?
author Almeida, Luana Oliveira de
author_facet Almeida, Luana Oliveira de
Nascimento, Mariana Costa do
author_role author
author2 Nascimento, Mariana Costa do
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Almeida, Luana Oliveira de
Nascimento, Mariana Costa do
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Envelhecimeno
Representações
Educação
Education
Aging
Representations
Education
Educación
Envejecimiento
Representaciones.
Educación
topic Educação
Envelhecimeno
Representações
Educação
Education
Aging
Representations
Education
Educación
Envejecimiento
Representaciones.
Educación
description This article aims to analyze the conceptions about old age from the video It is time to decide: how do you want to age? For research process, we used documentary research as a method. The results of the video analysis show two ways of aging, one autonomous and the other related to diseases. Although, the narrative mentions that it is possible to choose how to age, it is evident that this decision is not always up to the subject, since the living, employment, health and education conditions interfere in this process. It is concluded that it is up to the area of education, as well as for other areas of knowledge, to contribute to the discussion of this topic, in order to unbalance the representations about old age and how to age.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-02-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/429
url https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/429
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/429/293
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Iniciação Científica
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Iniciação Científica
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica
publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica; Volume 9, 2022 – publicação Contínua; e022002
2359-232X
reponame:Revista Brasileira de Iniciação Científica
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
instacron:IFSP
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
instacron_str IFSP
institution IFSP
reponame_str Revista Brasileira de Iniciação Científica
collection Revista Brasileira de Iniciação Científica
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
repository.mail.fl_str_mv shigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com
_version_ 1798951678595039232