Representations about old age present in the video it is time to decide: how do you want to age?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Iniciação Científica |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/429 |
Resumo: | This article aims to analyze the conceptions about old age from the video It is time to decide: how do you want to age? For research process, we used documentary research as a method. The results of the video analysis show two ways of aging, one autonomous and the other related to diseases. Although, the narrative mentions that it is possible to choose how to age, it is evident that this decision is not always up to the subject, since the living, employment, health and education conditions interfere in this process. It is concluded that it is up to the area of education, as well as for other areas of knowledge, to contribute to the discussion of this topic, in order to unbalance the representations about old age and how to age. |
id |
IFSP-2_3081d8b4d7a7577897d3785bd516f944 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/429 |
network_acronym_str |
IFSP-2 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
repository_id_str |
|
spelling |
Representations about old age present in the video it is time to decide: how do you want to age?Representaciones sobre la vejez presentes en el video es hora de decidir: ¿cómo quiere envejecer?Representações sobre velhice presentes no video é tempo de decidir: como você quer envelhecer?EducaçãoEnvelhecimenoRepresentaçõesEducaçãoEducationAgingRepresentationsEducationEducaciónEnvejecimientoRepresentaciones.EducaciónThis article aims to analyze the conceptions about old age from the video It is time to decide: how do you want to age? For research process, we used documentary research as a method. The results of the video analysis show two ways of aging, one autonomous and the other related to diseases. Although, the narrative mentions that it is possible to choose how to age, it is evident that this decision is not always up to the subject, since the living, employment, health and education conditions interfere in this process. It is concluded that it is up to the area of education, as well as for other areas of knowledge, to contribute to the discussion of this topic, in order to unbalance the representations about old age and how to age.El presente artículo tiene como objetivo analizar las concepciones sobre la vejez a partir del video Es hora de decidir: ¿Cómo quiere envejecer? Para el desarrollo de la investigación, utilizamos la búsqueda documental como método. Los resultados del análisis del video muestran dos formas de envejecimiento, una autónoma y otra relacionada a enfermedades. Aunque, la narrativa mencione que es posible escoger cómo envejecer, es evidente que esa decisión no siempre depende del sujeto, sino también que las condiciones de vida, de empleo, de salud y de educación interfieren en ese proceso. Se concluye que depende del área de la educación, así como de otras áreas del conocimiento, contribuir a la discusión de ese tema, con el fin de desequilibrar las representaciones sobre vejez y cómo envejecer.O presente artigo tem como objetivo analisar as concepções sobre velhice a partir do vídeo É tempo de decidir: como você quer envelhecer? Para desenvolvimento da pesquisa, utilizamos como método a pesquisa documental. Os resultados da análise do vídeo evidenciam duas formas de envelhecer, uma autônoma e outra relacionada a doenças. Embora, a narrativa mencione que é possível escolher como envelhecer, evidencia-se que essa decisão nem sempre cabe ao sujeito, uma vez que as condições de vida, de emprego, de saúde e de educação interferem nesse processo. Conclui-se que cabe a área da educação, assim como para outras áreas do conhecimento, contribuírem para discussão desse tema, a fim de desequilibrarem as representações sobre velhice e como envelhecer.Revista Brasileira de Iniciação Científica2022-02-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/429Revista Brasileira de Iniciação Científica; Volume 9, 2022 – publicação Contínua; e0220022359-232Xreponame:Revista Brasileira de Iniciação Científicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)instacron:IFSPporhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/429/293Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Iniciação Científicahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, Luana Oliveira deNascimento, Mariana Costa do2023-01-12T11:16:56Zoai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/429Revistahttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/PUBhttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/oaishigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com2359-232X2359-232Xopendoar:2023-01-12T11:16:56Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Representations about old age present in the video it is time to decide: how do you want to age? Representaciones sobre la vejez presentes en el video es hora de decidir: ¿cómo quiere envejecer? Representações sobre velhice presentes no video é tempo de decidir: como você quer envelhecer? |
title |
Representations about old age present in the video it is time to decide: how do you want to age? |
spellingShingle |
Representations about old age present in the video it is time to decide: how do you want to age? Almeida, Luana Oliveira de Educação Envelhecimeno Representações Educação Education Aging Representations Education Educación Envejecimiento Representaciones. Educación |
title_short |
Representations about old age present in the video it is time to decide: how do you want to age? |
title_full |
Representations about old age present in the video it is time to decide: how do you want to age? |
title_fullStr |
Representations about old age present in the video it is time to decide: how do you want to age? |
title_full_unstemmed |
Representations about old age present in the video it is time to decide: how do you want to age? |
title_sort |
Representations about old age present in the video it is time to decide: how do you want to age? |
author |
Almeida, Luana Oliveira de |
author_facet |
Almeida, Luana Oliveira de Nascimento, Mariana Costa do |
author_role |
author |
author2 |
Nascimento, Mariana Costa do |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Almeida, Luana Oliveira de Nascimento, Mariana Costa do |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Envelhecimeno Representações Educação Education Aging Representations Education Educación Envejecimiento Representaciones. Educación |
topic |
Educação Envelhecimeno Representações Educação Education Aging Representations Education Educación Envejecimiento Representaciones. Educación |
description |
This article aims to analyze the conceptions about old age from the video It is time to decide: how do you want to age? For research process, we used documentary research as a method. The results of the video analysis show two ways of aging, one autonomous and the other related to diseases. Although, the narrative mentions that it is possible to choose how to age, it is evident that this decision is not always up to the subject, since the living, employment, health and education conditions interfere in this process. It is concluded that it is up to the area of education, as well as for other areas of knowledge, to contribute to the discussion of this topic, in order to unbalance the representations about old age and how to age. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-02-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion artigo avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/429 |
url |
https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/429 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/429/293 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Iniciação Científica https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Iniciação Científica https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica; Volume 9, 2022 – publicação Contínua; e022002 2359-232X reponame:Revista Brasileira de Iniciação Científica instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP) instacron:IFSP |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP) |
instacron_str |
IFSP |
institution |
IFSP |
reponame_str |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
collection |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP) |
repository.mail.fl_str_mv |
shigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com |
_version_ |
1798951678595039232 |