Construction of manipulable didactic materials for teaching mathematics to blind students
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Iniciação Científica |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/142 |
Resumo: | In this article we present the results of a qualitative descriptive research carried out within the scope of the Scientific Initiation Program (PAIC), from the State University of Amazonas (UEA). The goal was to build manipulative didactic materials to teach mathematics to blind students. The results obtained indicate that the manipulative didactic materials are potential resources for the teaching of mathematics and can enable the blind student to develop mathematical reasoning by establishing relationships between the information recorded in his cognitive structure and the new information being presented to him. We reiterate that in the case of blind student learning, the use of tactile sensations is inevitable and essential. |
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Construction of manipulable didactic materials for teaching mathematics to blind studentsConstrucción de materiales didácticos manipulables para la enseñanza de las matemáticas a estudiantes ciegosConstrução de materiais didáticos manipuláveis para o ensino de matemática para alunos cegosMateriais didáticos manipuláveis.Ensino de matemática.Aluno cego.educação matemáticaManageable didactic materials.Mathematics teaching.Blind student.Mathematics teachingMateriales didácticos manipulables. Enseñanza de las matemáticas. Estudiante ciego.Enseñanza de las matemáticasIn this article we present the results of a qualitative descriptive research carried out within the scope of the Scientific Initiation Program (PAIC), from the State University of Amazonas (UEA). The goal was to build manipulative didactic materials to teach mathematics to blind students. The results obtained indicate that the manipulative didactic materials are potential resources for the teaching of mathematics and can enable the blind student to develop mathematical reasoning by establishing relationships between the information recorded in his cognitive structure and the new information being presented to him. We reiterate that in the case of blind student learning, the use of tactile sensations is inevitable and essential.En este artículo presentamos los resultados de una investigación descriptiva cualitativa realizada dentro del alcance del Programa de Iniciación Científica (PAIC), de la Universidad Estatal de Amazonas (UEA). El objetivo era construir materiales de enseñanza manipulables para enseñar matemáticas a estudiantes ciegos. Losresultados obtenidos indican que los materiales didácticos manipulables son recursos potenciales para la enseñanza de las matemáticas y pueden permitir al estudiante ciego desarrollar un razonamiento matemático al establecer relaciones entre la información registrada en su estructura cognitiva y la nueva información que se le presenta. Reiteramos que, en el caso del aprendizaje de estudiantes ciegos, el uso de sensaciones táctiles es inevitable y esencial.Nesse artigo apresentamos resultados de uma pesquisa qualitativa descritiva realizada no âmbito do Programa de Iniciação Científica (PAIC), da Universidade do Estado do Amazonas (UEA). O objetivo era construir materiais didáticos manipuláveis para ensinar matemática para alunos cegos. Os resultados obtidos indicam que os materiais didáticos manipuláveis são potenciais recursos para o ensino de matemática e podem possibilitar ao aluno cego o desenvolvimento do raciocínio matemático ao estabelecer relações entre as informações registradas em sua estrutura cognitiva e as novas informações que estão lhes sendo apresentadas. Reiteramos que no caso da aprendizagem do aluno cego, o uso de sensações táteis é inevitável e imprescindível.Revista Brasileira de Iniciação Científica2020-10-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/142Revista Brasileira de Iniciação Científica; v.7, n.5, out./dez.2020; 22-412359-232Xreponame:Revista Brasileira de Iniciação Científicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)instacron:IFSPporhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/142/179Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Iniciação Científicahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Wenderson Cardoso dosde Fátima Maia da Costa, Lucélida2023-01-12T11:18:00Zoai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/142Revistahttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/PUBhttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/oaishigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com2359-232X2359-232Xopendoar:2023-01-12T11:18Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)false |
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