Construction of manipulable didactic materials for teaching mathematics to blind students

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Wenderson Cardoso dos
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: de Fátima Maia da Costa, Lucélida
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Iniciação Científica
Texto Completo: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/142
Resumo: In this article we present the results of a qualitative descriptive research carried out within the scope of the Scientific Initiation Program (PAIC), from the State University of Amazonas (UEA). The goal was to build manipulative didactic materials to teach mathematics to blind students. The results obtained indicate that the manipulative didactic materials are potential resources for the teaching of mathematics and can enable the blind student to develop mathematical reasoning by establishing relationships between the information recorded in his cognitive structure and the new information being presented to him. We reiterate that in the case of blind student learning, the use of tactile sensations is inevitable and essential.
id IFSP-2_3aeac43473edba883d333d3dcd604832
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/142
network_acronym_str IFSP-2
network_name_str Revista Brasileira de Iniciação Científica
repository_id_str
spelling Construction of manipulable didactic materials for teaching mathematics to blind studentsConstrucción de materiales didácticos manipulables para la enseñanza de las matemáticas a estudiantes ciegosConstrução de materiais didáticos manipuláveis para o ensino de matemática para alunos cegosMateriais didáticos manipuláveis.Ensino de matemática.Aluno cego.educação matemáticaManageable didactic materials.Mathematics teaching.Blind student.Mathematics teachingMateriales didácticos manipulables. Enseñanza de las matemáticas. Estudiante ciego.Enseñanza de las matemáticasIn this article we present the results of a qualitative descriptive research carried out within the scope of the Scientific Initiation Program (PAIC), from the State University of Amazonas (UEA). The goal was to build manipulative didactic materials to teach mathematics to blind students. The results obtained indicate that the manipulative didactic materials are potential resources for the teaching of mathematics and can enable the blind student to develop mathematical reasoning by establishing relationships between the information recorded in his cognitive structure and the new information being presented to him. We reiterate that in the case of blind student learning, the use of tactile sensations is inevitable and essential.En este artículo presentamos los resultados de una investigación descriptiva cualitativa realizada dentro del alcance del Programa de Iniciación Científica (PAIC), de la Universidad Estatal de Amazonas (UEA). El objetivo era construir materiales de enseñanza manipulables para enseñar matemáticas a estudiantes ciegos. Losresultados obtenidos indican que los materiales didácticos manipulables son recursos potenciales para la enseñanza de las matemáticas y pueden permitir al estudiante ciego desarrollar un razonamiento matemático al establecer relaciones entre la información registrada en su estructura cognitiva y la nueva información que se le presenta. Reiteramos que, en el caso del aprendizaje de estudiantes ciegos, el uso de sensaciones táctiles es inevitable y esencial.Nesse artigo apresentamos resultados de uma pesquisa qualitativa descritiva realizada no âmbito do Programa de Iniciação Científica (PAIC), da Universidade do Estado do Amazonas (UEA). O objetivo era construir materiais didáticos manipuláveis para ensinar matemática para alunos cegos. Os resultados obtidos indicam que os materiais didáticos manipuláveis são potenciais recursos para o ensino de matemática e podem possibilitar ao aluno cego o desenvolvimento do raciocínio matemático ao estabelecer relações entre as informações registradas em sua estrutura cognitiva e as novas informações que estão lhes sendo apresentadas. Reiteramos que no caso da aprendizagem do aluno cego, o uso de sensações táteis é inevitável e imprescindível.Revista Brasileira de Iniciação Científica2020-10-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/142Revista Brasileira de Iniciação Científica; v.7, n.5, out./dez.2020; 22-412359-232Xreponame:Revista Brasileira de Iniciação Científicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)instacron:IFSPporhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/142/179Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Iniciação Científicahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Wenderson Cardoso dosde Fátima Maia da Costa, Lucélida2023-01-12T11:18:00Zoai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/142Revistahttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/PUBhttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/oaishigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com2359-232X2359-232Xopendoar:2023-01-12T11:18Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)false
dc.title.none.fl_str_mv Construction of manipulable didactic materials for teaching mathematics to blind students
Construcción de materiales didácticos manipulables para la enseñanza de las matemáticas a estudiantes ciegos
Construção de materiais didáticos manipuláveis para o ensino de matemática para alunos cegos
title Construction of manipulable didactic materials for teaching mathematics to blind students
spellingShingle Construction of manipulable didactic materials for teaching mathematics to blind students
Santos, Wenderson Cardoso dos
Materiais didáticos manipuláveis.
Ensino de matemática.
Aluno cego.
educação matemática
Manageable didactic materials.
Mathematics teaching.
Blind student.
Mathematics teaching
Materiales didácticos manipulables. Enseñanza de las matemáticas. Estudiante ciego.
Enseñanza de las matemáticas
title_short Construction of manipulable didactic materials for teaching mathematics to blind students
title_full Construction of manipulable didactic materials for teaching mathematics to blind students
title_fullStr Construction of manipulable didactic materials for teaching mathematics to blind students
title_full_unstemmed Construction of manipulable didactic materials for teaching mathematics to blind students
title_sort Construction of manipulable didactic materials for teaching mathematics to blind students
author Santos, Wenderson Cardoso dos
author_facet Santos, Wenderson Cardoso dos
de Fátima Maia da Costa, Lucélida
author_role author
author2 de Fátima Maia da Costa, Lucélida
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Wenderson Cardoso dos
de Fátima Maia da Costa, Lucélida
dc.subject.por.fl_str_mv Materiais didáticos manipuláveis.
Ensino de matemática.
Aluno cego.
educação matemática
Manageable didactic materials.
Mathematics teaching.
Blind student.
Mathematics teaching
Materiales didácticos manipulables. Enseñanza de las matemáticas. Estudiante ciego.
Enseñanza de las matemáticas
topic Materiais didáticos manipuláveis.
Ensino de matemática.
Aluno cego.
educação matemática
Manageable didactic materials.
Mathematics teaching.
Blind student.
Mathematics teaching
Materiales didácticos manipulables. Enseñanza de las matemáticas. Estudiante ciego.
Enseñanza de las matemáticas
description In this article we present the results of a qualitative descriptive research carried out within the scope of the Scientific Initiation Program (PAIC), from the State University of Amazonas (UEA). The goal was to build manipulative didactic materials to teach mathematics to blind students. The results obtained indicate that the manipulative didactic materials are potential resources for the teaching of mathematics and can enable the blind student to develop mathematical reasoning by establishing relationships between the information recorded in his cognitive structure and the new information being presented to him. We reiterate that in the case of blind student learning, the use of tactile sensations is inevitable and essential.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/142
url https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/142
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/142/179
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Iniciação Científica
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Iniciação Científica
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica
publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica; v.7, n.5, out./dez.2020; 22-41
2359-232X
reponame:Revista Brasileira de Iniciação Científica
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
instacron:IFSP
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
instacron_str IFSP
institution IFSP
reponame_str Revista Brasileira de Iniciação Científica
collection Revista Brasileira de Iniciação Científica
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
repository.mail.fl_str_mv shigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com
_version_ 1798951678503813120