Teaching set theory to visually impaired students: research mapping

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Medeiros, Priscila Nascimento de
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Lagoeiro, Aline de Cássia Damasceno
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Iniciação Científica
Texto Completo: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/443
Resumo: This article has as its subject the teaching of Mathematics for visually impaired students, specifically the teaching of Set Theory. The development of this study permeates as a general objective the mapping of research on methodologies aimed at teaching Set Theory to students with visual impairments. The search on the SciELO journals portal followed the key term: “visual impairment mathematics”, covering in general. For this search, seven articles were found, which were categorized according to the data. Thus, the conclusion briefly resumes the results proposing possible studies to develop from the scarcity of productions on the subject.
id IFSP-2_519de20d3ac05942424728a83f29867f
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/443
network_acronym_str IFSP-2
network_name_str Revista Brasileira de Iniciação Científica
repository_id_str
spelling Teaching set theory to visually impaired students: research mappingEnseñar teoría de conjuntos a estudiantes con discapacidad visual: mapeo de investigaciónO ensino de teoria dos conjuntos a alunos com deficiência visual: : mapeamento de pesquisasEnsinoMatemáticaDeficientes visuaisTeoria dos ConjuntosEducação MatemáticaEducação InclusivaTeachingMathematicsVisually impairedSet Theoryteaching of Mathematics EnseñanzaMatemáticasDeficientes visualesTeoría de Conjuntosenseñanza de las Matemáticas This article has as its subject the teaching of Mathematics for visually impaired students, specifically the teaching of Set Theory. The development of this study permeates as a general objective the mapping of research on methodologies aimed at teaching Set Theory to students with visual impairments. The search on the SciELO journals portal followed the key term: “visual impairment mathematics”, covering in general. For this search, seven articles were found, which were categorized according to the data. Thus, the conclusion briefly resumes the results proposing possible studies to develop from the scarcity of productions on the subject.Este artículo tiene como tema la enseñanza de las matemáticas para estudiantes con discapacidad visual, en concreto la enseñanza de la teoría de conjuntos. El desarrollo de este estudio permea como objetivo general el mapeo de la investigación sobre metodologías orientadas a la enseñanza de la Teoría de Conjuntos a estudiantes con discapacidad visual. La búsqueda en el portal de revistas SciELO siguió el término clave: “matemáticas de la discapacidad visual”, cubriendo en general. Para esta búsqueda se encontraron siete artículos, los cuales fueron categorizados según los datos. Así, la conclusión resume brevemente los resultados proponiendo posibles estudios a desarrollar a partir de la escasez de producciones sobre el tema.Esse artigo tem como tema o ensino de Matemática para alunos deficientes visuais, especificamente o ensino de Teoria dos Conjuntos. O desenvolvimento desse estudo permeia como objetivo geral o mapeamento de pesquisas sobre metodologias voltadas ao ensino de Teoria dos Conjuntos a alunos com deficiência visual. A busca no portal de periódicos SciELO seguiu o termo chave: “matemática deficiência visual”, abordando de modo geral. Para essa busca foram encontrados sete artigos, os quais foram categorizados conforme os dados. Assim, a conclusão retoma brevemente os resultados propondo possíveis estudos para se desenvolver a partir da escassez de produções sobre o tema.Revista Brasileira de Iniciação Científica2021-07-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/443Revista Brasileira de Iniciação Científica; Volume 8, 2021 – publicação Contínua; e0210272359-232Xreponame:Revista Brasileira de Iniciação Científicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)instacron:IFSPporhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/443/233Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Iniciação Científicahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMedeiros, Priscila Nascimento deLagoeiro, Aline de Cássia Damasceno2023-01-12T11:17:22Zoai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/443Revistahttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/PUBhttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/oaishigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com2359-232X2359-232Xopendoar:2023-01-12T11:17:22Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)false
dc.title.none.fl_str_mv Teaching set theory to visually impaired students: research mapping
Enseñar teoría de conjuntos a estudiantes con discapacidad visual: mapeo de investigación
O ensino de teoria dos conjuntos a alunos com deficiência visual: : mapeamento de pesquisas
title Teaching set theory to visually impaired students: research mapping
spellingShingle Teaching set theory to visually impaired students: research mapping
Medeiros, Priscila Nascimento de
Ensino
Matemática
Deficientes visuais
Teoria dos Conjuntos
Educação Matemática
Educação Inclusiva
Teaching
Mathematics
Visually impaired
Set Theory
teaching of Mathematics
Enseñanza
Matemáticas
Deficientes visuales
Teoría de Conjuntos
enseñanza de las Matemáticas
title_short Teaching set theory to visually impaired students: research mapping
title_full Teaching set theory to visually impaired students: research mapping
title_fullStr Teaching set theory to visually impaired students: research mapping
title_full_unstemmed Teaching set theory to visually impaired students: research mapping
title_sort Teaching set theory to visually impaired students: research mapping
author Medeiros, Priscila Nascimento de
author_facet Medeiros, Priscila Nascimento de
Lagoeiro, Aline de Cássia Damasceno
author_role author
author2 Lagoeiro, Aline de Cássia Damasceno
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Medeiros, Priscila Nascimento de
Lagoeiro, Aline de Cássia Damasceno
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino
Matemática
Deficientes visuais
Teoria dos Conjuntos
Educação Matemática
Educação Inclusiva
Teaching
Mathematics
Visually impaired
Set Theory
teaching of Mathematics
Enseñanza
Matemáticas
Deficientes visuales
Teoría de Conjuntos
enseñanza de las Matemáticas
topic Ensino
Matemática
Deficientes visuais
Teoria dos Conjuntos
Educação Matemática
Educação Inclusiva
Teaching
Mathematics
Visually impaired
Set Theory
teaching of Mathematics
Enseñanza
Matemáticas
Deficientes visuales
Teoría de Conjuntos
enseñanza de las Matemáticas
description This article has as its subject the teaching of Mathematics for visually impaired students, specifically the teaching of Set Theory. The development of this study permeates as a general objective the mapping of research on methodologies aimed at teaching Set Theory to students with visual impairments. The search on the SciELO journals portal followed the key term: “visual impairment mathematics”, covering in general. For this search, seven articles were found, which were categorized according to the data. Thus, the conclusion briefly resumes the results proposing possible studies to develop from the scarcity of productions on the subject.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-07-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/443
url https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/443
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/443/233
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Iniciação Científica
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Iniciação Científica
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica
publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica; Volume 8, 2021 – publicação Contínua; e021027
2359-232X
reponame:Revista Brasileira de Iniciação Científica
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
instacron:IFSP
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
instacron_str IFSP
institution IFSP
reponame_str Revista Brasileira de Iniciação Científica
collection Revista Brasileira de Iniciação Científica
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
repository.mail.fl_str_mv shigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com
_version_ 1798951678610767872