Teaching set theory to visually impaired students: research mapping
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Iniciação Científica |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/443 |
Resumo: | This article has as its subject the teaching of Mathematics for visually impaired students, specifically the teaching of Set Theory. The development of this study permeates as a general objective the mapping of research on methodologies aimed at teaching Set Theory to students with visual impairments. The search on the SciELO journals portal followed the key term: “visual impairment mathematics”, covering in general. For this search, seven articles were found, which were categorized according to the data. Thus, the conclusion briefly resumes the results proposing possible studies to develop from the scarcity of productions on the subject. |
id |
IFSP-2_519de20d3ac05942424728a83f29867f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/443 |
network_acronym_str |
IFSP-2 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
repository_id_str |
|
spelling |
Teaching set theory to visually impaired students: research mappingEnseñar teoría de conjuntos a estudiantes con discapacidad visual: mapeo de investigaciónO ensino de teoria dos conjuntos a alunos com deficiência visual: : mapeamento de pesquisasEnsinoMatemáticaDeficientes visuaisTeoria dos ConjuntosEducação MatemáticaEducação InclusivaTeachingMathematicsVisually impairedSet Theoryteaching of Mathematics EnseñanzaMatemáticasDeficientes visualesTeoría de Conjuntosenseñanza de las Matemáticas This article has as its subject the teaching of Mathematics for visually impaired students, specifically the teaching of Set Theory. The development of this study permeates as a general objective the mapping of research on methodologies aimed at teaching Set Theory to students with visual impairments. The search on the SciELO journals portal followed the key term: “visual impairment mathematics”, covering in general. For this search, seven articles were found, which were categorized according to the data. Thus, the conclusion briefly resumes the results proposing possible studies to develop from the scarcity of productions on the subject.Este artículo tiene como tema la enseñanza de las matemáticas para estudiantes con discapacidad visual, en concreto la enseñanza de la teoría de conjuntos. El desarrollo de este estudio permea como objetivo general el mapeo de la investigación sobre metodologías orientadas a la enseñanza de la Teoría de Conjuntos a estudiantes con discapacidad visual. La búsqueda en el portal de revistas SciELO siguió el término clave: “matemáticas de la discapacidad visual”, cubriendo en general. Para esta búsqueda se encontraron siete artículos, los cuales fueron categorizados según los datos. Así, la conclusión resume brevemente los resultados proponiendo posibles estudios a desarrollar a partir de la escasez de producciones sobre el tema.Esse artigo tem como tema o ensino de Matemática para alunos deficientes visuais, especificamente o ensino de Teoria dos Conjuntos. O desenvolvimento desse estudo permeia como objetivo geral o mapeamento de pesquisas sobre metodologias voltadas ao ensino de Teoria dos Conjuntos a alunos com deficiência visual. A busca no portal de periódicos SciELO seguiu o termo chave: “matemática deficiência visual”, abordando de modo geral. Para essa busca foram encontrados sete artigos, os quais foram categorizados conforme os dados. Assim, a conclusão retoma brevemente os resultados propondo possíveis estudos para se desenvolver a partir da escassez de produções sobre o tema.Revista Brasileira de Iniciação Científica2021-07-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/443Revista Brasileira de Iniciação Científica; Volume 8, 2021 – publicação Contínua; e0210272359-232Xreponame:Revista Brasileira de Iniciação Científicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)instacron:IFSPporhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/443/233Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Iniciação Científicahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMedeiros, Priscila Nascimento deLagoeiro, Aline de Cássia Damasceno2023-01-12T11:17:22Zoai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/443Revistahttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/PUBhttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/oaishigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com2359-232X2359-232Xopendoar:2023-01-12T11:17:22Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teaching set theory to visually impaired students: research mapping Enseñar teoría de conjuntos a estudiantes con discapacidad visual: mapeo de investigación O ensino de teoria dos conjuntos a alunos com deficiência visual: : mapeamento de pesquisas |
title |
Teaching set theory to visually impaired students: research mapping |
spellingShingle |
Teaching set theory to visually impaired students: research mapping Medeiros, Priscila Nascimento de Ensino Matemática Deficientes visuais Teoria dos Conjuntos Educação Matemática Educação Inclusiva Teaching Mathematics Visually impaired Set Theory teaching of Mathematics Enseñanza Matemáticas Deficientes visuales Teoría de Conjuntos enseñanza de las Matemáticas |
title_short |
Teaching set theory to visually impaired students: research mapping |
title_full |
Teaching set theory to visually impaired students: research mapping |
title_fullStr |
Teaching set theory to visually impaired students: research mapping |
title_full_unstemmed |
Teaching set theory to visually impaired students: research mapping |
title_sort |
Teaching set theory to visually impaired students: research mapping |
author |
Medeiros, Priscila Nascimento de |
author_facet |
Medeiros, Priscila Nascimento de Lagoeiro, Aline de Cássia Damasceno |
author_role |
author |
author2 |
Lagoeiro, Aline de Cássia Damasceno |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Medeiros, Priscila Nascimento de Lagoeiro, Aline de Cássia Damasceno |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino Matemática Deficientes visuais Teoria dos Conjuntos Educação Matemática Educação Inclusiva Teaching Mathematics Visually impaired Set Theory teaching of Mathematics Enseñanza Matemáticas Deficientes visuales Teoría de Conjuntos enseñanza de las Matemáticas |
topic |
Ensino Matemática Deficientes visuais Teoria dos Conjuntos Educação Matemática Educação Inclusiva Teaching Mathematics Visually impaired Set Theory teaching of Mathematics Enseñanza Matemáticas Deficientes visuales Teoría de Conjuntos enseñanza de las Matemáticas |
description |
This article has as its subject the teaching of Mathematics for visually impaired students, specifically the teaching of Set Theory. The development of this study permeates as a general objective the mapping of research on methodologies aimed at teaching Set Theory to students with visual impairments. The search on the SciELO journals portal followed the key term: “visual impairment mathematics”, covering in general. For this search, seven articles were found, which were categorized according to the data. Thus, the conclusion briefly resumes the results proposing possible studies to develop from the scarcity of productions on the subject. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-07-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion artigo avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/443 |
url |
https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/443 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/443/233 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Iniciação Científica https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Iniciação Científica https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica; Volume 8, 2021 – publicação Contínua; e021027 2359-232X reponame:Revista Brasileira de Iniciação Científica instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP) instacron:IFSP |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP) |
instacron_str |
IFSP |
institution |
IFSP |
reponame_str |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
collection |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP) |
repository.mail.fl_str_mv |
shigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com |
_version_ |
1798951678610767872 |