Teacher training and identity: a state of the art of anped wg 08 (2017-2021)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Iniciação Científica |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/836 |
Resumo: | It analyzes how the researchers of the Working Group (GT) 08 of the ANPEd approach teacher training and identity in the Annals of the last three editions. This is a qualitative, exploratory, State of Knowledge and content analysis research. The results indicate that the teaching identity is cultivated through initial and continuing education, through experiences and the re-signification of their practices, however, educational policies imprison the teacher, making him a producer of mechanistic teaching practices. Thus, the teaching identity is made up of training contents that disregard the teacher's trajectory in teaching. |
id |
IFSP-2_8876fdc20939eeeb2070f0f028cb4670 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/836 |
network_acronym_str |
IFSP-2 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
repository_id_str |
|
spelling |
Teacher training and identity: a state of the art of anped wg 08 (2017-2021)Formación e identidad docente: un estado del arte de la anped gt 08 (2017-2021)Formação e identidade docente: um estado da arte do gt 08 da anped (2017-2021)Formação continuadaFormação de professoresItinerários formativosIdentidade profissionalTrabalho docenteformação de professoresContinuing trainingTeacher trainingTraining itinerariesProfessional identityTeaching workTeacher trainingFormación continuaFormación de profesoresItinerarios formativosIdentidad profesionalTrabajo docenteFormación de profesoresIt analyzes how the researchers of the Working Group (GT) 08 of the ANPEd approach teacher training and identity in the Annals of the last three editions. This is a qualitative, exploratory, State of Knowledge and content analysis research. The results indicate that the teaching identity is cultivated through initial and continuing education, through experiences and the re-signification of their practices, however, educational policies imprison the teacher, making him a producer of mechanistic teaching practices. Thus, the teaching identity is made up of training contents that disregard the teacher's trajectory in teaching.Analiza cómo los investigadores del Grupo de Trabajo (GT) 08 de la ANPEd abordan la formación y la identidad docente en los Anales de las últimas tres ediciones. Se trata de una investigación cualitativa, exploratoria, de Estado del Conocimiento y de análisis de contenido. Los resultados indican que la identidad docente se cultiva a través de la formación inicial y permanente, a través de las vivencias y la resignificación de sus prácticas, sin embargo, las políticas educativas aprisionan al docente, convirtiéndose en productor de prácticas pedagógicas mecanicistas. Así, la identidad docente se compone de contenidos formativos que prescinden de la trayectoria docente en la docencia.Analisa-se como os pesquisadores do Grupo de Trabalho (GT) 08 da ANPEd abordam a formação e identidade docente nos Anais das três últimas edições. Trata-se de uma pesquisa qualitativa, exploratória, de Estado do Conhecimento e análise de conteúdo. Os resultados apontam que a identidade docente é cultivada pela formação inicial e continuada, pelas experiências e ressignificação de suas práticas, no entanto as políticas educacionais engessam o professor tornando-o produtor de práticas mecanicistas de ensino. Assim, a identidade docente é constituída de conteúdos formativos que desconsideram a trajetória do professor no ensino.Revista Brasileira de Iniciação Científica2023-03-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/836Revista Brasileira de Iniciação Científica; Volume 10, 2023 – publicação Contínua; e0230072359-232Xreponame:Revista Brasileira de Iniciação Científicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)instacron:IFSPporhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/836/415Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Iniciação Científicahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTrevisol, Marcio GiustiSchoenardie, Davi AlexandreBilibio, Rogerio Augusto2023-11-16T19:47:59Zoai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/836Revistahttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/PUBhttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/oaishigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com2359-232X2359-232Xopendoar:2023-11-16T19:47:59Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teacher training and identity: a state of the art of anped wg 08 (2017-2021) Formación e identidad docente: un estado del arte de la anped gt 08 (2017-2021) Formação e identidade docente: um estado da arte do gt 08 da anped (2017-2021) |
title |
Teacher training and identity: a state of the art of anped wg 08 (2017-2021) |
spellingShingle |
Teacher training and identity: a state of the art of anped wg 08 (2017-2021) Trevisol, Marcio Giusti Formação continuada Formação de professores Itinerários formativos Identidade profissional Trabalho docente formação de professores Continuing training Teacher training Training itineraries Professional identity Teaching work Teacher training Formación continua Formación de profesores Itinerarios formativos Identidad profesional Trabajo docente Formación de profesores |
title_short |
Teacher training and identity: a state of the art of anped wg 08 (2017-2021) |
title_full |
Teacher training and identity: a state of the art of anped wg 08 (2017-2021) |
title_fullStr |
Teacher training and identity: a state of the art of anped wg 08 (2017-2021) |
title_full_unstemmed |
Teacher training and identity: a state of the art of anped wg 08 (2017-2021) |
title_sort |
Teacher training and identity: a state of the art of anped wg 08 (2017-2021) |
author |
Trevisol, Marcio Giusti |
author_facet |
Trevisol, Marcio Giusti Schoenardie, Davi Alexandre Bilibio, Rogerio Augusto |
author_role |
author |
author2 |
Schoenardie, Davi Alexandre Bilibio, Rogerio Augusto |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Trevisol, Marcio Giusti Schoenardie, Davi Alexandre Bilibio, Rogerio Augusto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação continuada Formação de professores Itinerários formativos Identidade profissional Trabalho docente formação de professores Continuing training Teacher training Training itineraries Professional identity Teaching work Teacher training Formación continua Formación de profesores Itinerarios formativos Identidad profesional Trabajo docente Formación de profesores |
topic |
Formação continuada Formação de professores Itinerários formativos Identidade profissional Trabalho docente formação de professores Continuing training Teacher training Training itineraries Professional identity Teaching work Teacher training Formación continua Formación de profesores Itinerarios formativos Identidad profesional Trabajo docente Formación de profesores |
description |
It analyzes how the researchers of the Working Group (GT) 08 of the ANPEd approach teacher training and identity in the Annals of the last three editions. This is a qualitative, exploratory, State of Knowledge and content analysis research. The results indicate that the teaching identity is cultivated through initial and continuing education, through experiences and the re-signification of their practices, however, educational policies imprison the teacher, making him a producer of mechanistic teaching practices. Thus, the teaching identity is made up of training contents that disregard the teacher's trajectory in teaching. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-03-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion artigo avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/836 |
url |
https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/836 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/836/415 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Iniciação Científica https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Iniciação Científica https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica; Volume 10, 2023 – publicação Contínua; e023007 2359-232X reponame:Revista Brasileira de Iniciação Científica instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP) instacron:IFSP |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP) |
instacron_str |
IFSP |
institution |
IFSP |
reponame_str |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
collection |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP) |
repository.mail.fl_str_mv |
shigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com |
_version_ |
1798951679005032448 |