Teacher training and identity: a state of the art of anped wg 08 (2017-2021)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Trevisol, Marcio Giusti
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Schoenardie, Davi Alexandre, Bilibio, Rogerio Augusto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Iniciação Científica
Texto Completo: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/836
Resumo: It analyzes how the researchers of the Working Group (GT) 08 of the ANPEd approach teacher training and identity in the Annals of the last three editions. This is a qualitative, exploratory, State of Knowledge and content analysis research. The results indicate that the teaching identity is cultivated through initial and continuing education, through experiences and the re-signification of their practices, however, educational policies imprison the teacher, making him a producer of mechanistic teaching practices. Thus, the teaching identity is made up of training contents that disregard the teacher's trajectory in teaching.
id IFSP-2_8876fdc20939eeeb2070f0f028cb4670
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/836
network_acronym_str IFSP-2
network_name_str Revista Brasileira de Iniciação Científica
repository_id_str
spelling Teacher training and identity: a state of the art of anped wg 08 (2017-2021)Formación e identidad docente: un estado del arte de la anped gt 08 (2017-2021)Formação e identidade docente: um estado da arte do gt 08 da anped (2017-2021)Formação continuadaFormação de professoresItinerários formativosIdentidade profissionalTrabalho docenteformação de professoresContinuing trainingTeacher trainingTraining itinerariesProfessional identityTeaching workTeacher trainingFormación continuaFormación de profesoresItinerarios formativosIdentidad profesionalTrabajo docenteFormación de profesoresIt analyzes how the researchers of the Working Group (GT) 08 of the ANPEd approach teacher training and identity in the Annals of the last three editions. This is a qualitative, exploratory, State of Knowledge and content analysis research. The results indicate that the teaching identity is cultivated through initial and continuing education, through experiences and the re-signification of their practices, however, educational policies imprison the teacher, making him a producer of mechanistic teaching practices. Thus, the teaching identity is made up of training contents that disregard the teacher's trajectory in teaching.Analiza cómo los investigadores del Grupo de Trabajo (GT) 08 de la ANPEd abordan la formación y la identidad docente en los Anales de las últimas tres ediciones. Se trata de una investigación cualitativa, exploratoria, de Estado del Conocimiento y de análisis de contenido. Los resultados indican que la identidad docente se cultiva a través de la formación inicial y permanente, a través de las vivencias y la resignificación de sus prácticas, sin embargo, las políticas educativas aprisionan al docente, convirtiéndose en productor de prácticas pedagógicas mecanicistas. Así, la identidad docente se compone de contenidos formativos que prescinden de la trayectoria docente en la docencia.Analisa-se como os pesquisadores do Grupo de Trabalho (GT) 08 da ANPEd abordam a formação e identidade docente nos Anais das três últimas edições. Trata-se de uma pesquisa qualitativa, exploratória, de Estado do Conhecimento e análise de conteúdo. Os resultados apontam que a identidade docente é cultivada pela formação inicial e continuada, pelas experiências e ressignificação de suas práticas, no entanto as políticas educacionais engessam o professor tornando-o produtor de práticas mecanicistas de ensino. Assim, a identidade docente é constituída de conteúdos formativos que desconsideram a trajetória do professor no ensino.Revista Brasileira de Iniciação Científica2023-03-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/836Revista Brasileira de Iniciação Científica; Volume 10, 2023 – publicação Contínua; e0230072359-232Xreponame:Revista Brasileira de Iniciação Científicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)instacron:IFSPporhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/836/415Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Iniciação Científicahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTrevisol, Marcio GiustiSchoenardie, Davi AlexandreBilibio, Rogerio Augusto2023-11-16T19:47:59Zoai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/836Revistahttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/PUBhttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/oaishigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com2359-232X2359-232Xopendoar:2023-11-16T19:47:59Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)false
dc.title.none.fl_str_mv Teacher training and identity: a state of the art of anped wg 08 (2017-2021)
Formación e identidad docente: un estado del arte de la anped gt 08 (2017-2021)
Formação e identidade docente: um estado da arte do gt 08 da anped (2017-2021)
title Teacher training and identity: a state of the art of anped wg 08 (2017-2021)
spellingShingle Teacher training and identity: a state of the art of anped wg 08 (2017-2021)
Trevisol, Marcio Giusti
Formação continuada
Formação de professores
Itinerários formativos
Identidade profissional
Trabalho docente
formação de professores
Continuing training
Teacher training
Training itineraries
Professional identity
Teaching work
Teacher training
Formación continua
Formación de profesores
Itinerarios formativos
Identidad profesional
Trabajo docente
Formación de profesores
title_short Teacher training and identity: a state of the art of anped wg 08 (2017-2021)
title_full Teacher training and identity: a state of the art of anped wg 08 (2017-2021)
title_fullStr Teacher training and identity: a state of the art of anped wg 08 (2017-2021)
title_full_unstemmed Teacher training and identity: a state of the art of anped wg 08 (2017-2021)
title_sort Teacher training and identity: a state of the art of anped wg 08 (2017-2021)
author Trevisol, Marcio Giusti
author_facet Trevisol, Marcio Giusti
Schoenardie, Davi Alexandre
Bilibio, Rogerio Augusto
author_role author
author2 Schoenardie, Davi Alexandre
Bilibio, Rogerio Augusto
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Trevisol, Marcio Giusti
Schoenardie, Davi Alexandre
Bilibio, Rogerio Augusto
dc.subject.por.fl_str_mv Formação continuada
Formação de professores
Itinerários formativos
Identidade profissional
Trabalho docente
formação de professores
Continuing training
Teacher training
Training itineraries
Professional identity
Teaching work
Teacher training
Formación continua
Formación de profesores
Itinerarios formativos
Identidad profesional
Trabajo docente
Formación de profesores
topic Formação continuada
Formação de professores
Itinerários formativos
Identidade profissional
Trabalho docente
formação de professores
Continuing training
Teacher training
Training itineraries
Professional identity
Teaching work
Teacher training
Formación continua
Formación de profesores
Itinerarios formativos
Identidad profesional
Trabajo docente
Formación de profesores
description It analyzes how the researchers of the Working Group (GT) 08 of the ANPEd approach teacher training and identity in the Annals of the last three editions. This is a qualitative, exploratory, State of Knowledge and content analysis research. The results indicate that the teaching identity is cultivated through initial and continuing education, through experiences and the re-signification of their practices, however, educational policies imprison the teacher, making him a producer of mechanistic teaching practices. Thus, the teaching identity is made up of training contents that disregard the teacher's trajectory in teaching.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-03-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/836
url https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/836
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/836/415
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Iniciação Científica
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Iniciação Científica
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica
publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica; Volume 10, 2023 – publicação Contínua; e023007
2359-232X
reponame:Revista Brasileira de Iniciação Científica
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
instacron:IFSP
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
instacron_str IFSP
institution IFSP
reponame_str Revista Brasileira de Iniciação Científica
collection Revista Brasileira de Iniciação Científica
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
repository.mail.fl_str_mv shigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com
_version_ 1798951679005032448