Analysis regarding environmental education discussed in scientific papers
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Iniciação Científica |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/1260 |
Resumo: | This paper aims at discussing the Environmental Education, based on the diversity of theoretical areas and concepts regarding how it is described in the several sites of dissemination. In this context, there are, for example, magazines of scientific dissemination, which are instruments of opinion conception and take part in the scope of formal education, since they are adopted in schools by teachers. Thus, this research ascertains how the Environmental Education is approached in scientific papers to be spread out. Therefore, texts from two scientific journals were analyzed in editions published up from 2010, so it is clear the greater emphasis on anthropocentric concepts. This may result in a greater distance among the students and socio-environmental problems, which is just the opposite what is expected for science teaching. |
id |
IFSP-2_ad11a2c4ee8d63bad3627fee2e75f109 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/1260 |
network_acronym_str |
IFSP-2 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
repository_id_str |
|
spelling |
Analysis regarding environmental education discussed in scientific papersAnálisis sobre educación ambiental abordada en artículos de divulgación científicaAnálise sobre educação ambiental abordada em artigos de divulgação científicaDivulgação da Ciência. Meio Ambiente. Ensino de Ciências.Ensino de CiênciasDissemination of Science. Environment. Science teaching.Science teachingDivulgación de la Ciencia. Medio ambiente. Enseñanza de Ciencias.Enseñanza de CienciasThis paper aims at discussing the Environmental Education, based on the diversity of theoretical areas and concepts regarding how it is described in the several sites of dissemination. In this context, there are, for example, magazines of scientific dissemination, which are instruments of opinion conception and take part in the scope of formal education, since they are adopted in schools by teachers. Thus, this research ascertains how the Environmental Education is approached in scientific papers to be spread out. Therefore, texts from two scientific journals were analyzed in editions published up from 2010, so it is clear the greater emphasis on anthropocentric concepts. This may result in a greater distance among the students and socio-environmental problems, which is just the opposite what is expected for science teaching.El presente artículo objeta discutir sobre Educación Ambiental, teniendo como premisa la diversidad de corrientes teóricas y conceptualizaciones con que ella es presentada en los diferentes espacios de divulgación. En ese contexto, hay, por ejemplo, las revistas de divulgación científica, que son instrumentos de formación de opinión y se encuentran inseridas también en el ámbito de la educación formal, en vista de que sean adoptadas en las escuelas por profesores. Así, la presente pesquisa tuvo como reto verificar como la Educación Ambiental es abordada en artículos de Divulgación Científica. Para tanto, fueron analizados textos de dos revistas científicas en ediciones publicadas desde 2010, quedando evidente la mayor énfasis em conceptos antropocéntricos. Eso puede resultar, al contrario de lo esperado para la enseñanza de ciencias, un mayor distanciamiento entre los alumnos y las problemáticas socioambientales.O artigo visa discutir sobre Educação Ambiental, tendo como premissa a diversidade de correntes teóricas e conceituações com que ela é apresentada nos diferentes espaços de divulgação. Neste contexto, há, por exemplo, as revistas de divulgação científica, que são instrumentos de formação de opinião e encontram-se inseridas também no âmbito da educação formal, haja vista serem adotadas nas escolas por professores. Assim, a presente pesquisa teve como objetivo verificar como a Educação Ambiental é abordada em artigos de Divulgação Científica. Para tanto, foram analisados textos de duas revistas científicas em edições publicadas a partir de 2010, ficando evidente a maior ênfase em conceitos antropocêntricos. Isso pode resultar, ao contrário do que se espera para o ensino de ciências, em um maior distanciamento entre os alunos e as problemáticas socioambientais.Revista Brasileira de Iniciação Científica2017-07-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/1260Revista Brasileira de Iniciação Científica; v.5, n.4, jul./set. (2018); 3-172359-232Xreponame:Revista Brasileira de Iniciação Científicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)instacron:IFSPporhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/1260/512Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Iniciação Científicahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFerreira, Mariane GrandoBesen, Bruna LuizaUbinski, Juliana Alves da SilvaStrieder, Dulce Maria2023-09-18T14:51:46Zoai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/1260Revistahttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/PUBhttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/oaishigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com2359-232X2359-232Xopendoar:2023-09-18T14:51:46Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Analysis regarding environmental education discussed in scientific papers Análisis sobre educación ambiental abordada en artículos de divulgación científica Análise sobre educação ambiental abordada em artigos de divulgação científica |
title |
Analysis regarding environmental education discussed in scientific papers |
spellingShingle |
Analysis regarding environmental education discussed in scientific papers Ferreira, Mariane Grando Divulgação da Ciência. Meio Ambiente. Ensino de Ciências. Ensino de Ciências Dissemination of Science. Environment. Science teaching. Science teaching Divulgación de la Ciencia. Medio ambiente. Enseñanza de Ciencias. Enseñanza de Ciencias |
title_short |
Analysis regarding environmental education discussed in scientific papers |
title_full |
Analysis regarding environmental education discussed in scientific papers |
title_fullStr |
Analysis regarding environmental education discussed in scientific papers |
title_full_unstemmed |
Analysis regarding environmental education discussed in scientific papers |
title_sort |
Analysis regarding environmental education discussed in scientific papers |
author |
Ferreira, Mariane Grando |
author_facet |
Ferreira, Mariane Grando Besen, Bruna Luiza Ubinski, Juliana Alves da Silva Strieder, Dulce Maria |
author_role |
author |
author2 |
Besen, Bruna Luiza Ubinski, Juliana Alves da Silva Strieder, Dulce Maria |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferreira, Mariane Grando Besen, Bruna Luiza Ubinski, Juliana Alves da Silva Strieder, Dulce Maria |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Divulgação da Ciência. Meio Ambiente. Ensino de Ciências. Ensino de Ciências Dissemination of Science. Environment. Science teaching. Science teaching Divulgación de la Ciencia. Medio ambiente. Enseñanza de Ciencias. Enseñanza de Ciencias |
topic |
Divulgação da Ciência. Meio Ambiente. Ensino de Ciências. Ensino de Ciências Dissemination of Science. Environment. Science teaching. Science teaching Divulgación de la Ciencia. Medio ambiente. Enseñanza de Ciencias. Enseñanza de Ciencias |
description |
This paper aims at discussing the Environmental Education, based on the diversity of theoretical areas and concepts regarding how it is described in the several sites of dissemination. In this context, there are, for example, magazines of scientific dissemination, which are instruments of opinion conception and take part in the scope of formal education, since they are adopted in schools by teachers. Thus, this research ascertains how the Environmental Education is approached in scientific papers to be spread out. Therefore, texts from two scientific journals were analyzed in editions published up from 2010, so it is clear the greater emphasis on anthropocentric concepts. This may result in a greater distance among the students and socio-environmental problems, which is just the opposite what is expected for science teaching. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-07-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion artigo avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/1260 |
url |
https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/1260 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/1260/512 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Iniciação Científica https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Iniciação Científica https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica; v.5, n.4, jul./set. (2018); 3-17 2359-232X reponame:Revista Brasileira de Iniciação Científica instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP) instacron:IFSP |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP) |
instacron_str |
IFSP |
institution |
IFSP |
reponame_str |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
collection |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP) |
repository.mail.fl_str_mv |
shigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com |
_version_ |
1798951679124570112 |