The disciplines of the history of education in the brazilian higher education institutions and the impact on teacher education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Iniciação Científica |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/1263 |
Resumo: | The purpose of this article is to present an overview of the studies in national scientific periodicals present in the Doaj on the history of education in the Brazilian Higher Education Institutions and their relation with the teaching formation. The methodology used is bibliometric. Among the results reveals the dialogues of the history of education with the other areas of knowledge that study the school. The study concludes that among the contributions of the history of education to the formation of teachers is the appropriation of historical foundations to reflect on the organization of the school in the present. |
id |
IFSP-2_b7ca6f7419e658107132dd7e92c44fed |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/1263 |
network_acronym_str |
IFSP-2 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
repository_id_str |
|
spelling |
The disciplines of the history of education in the brazilian higher education institutions and the impact on teacher education Las disciplinas de historia de la educación en las instituciones de enseñanza superior brasileñas y el impacto en la formación docenteAs disciplinas de história da educação nas instituições de ensino superior brasileiras e o impacto na formação docenteEnsino. História. Licenciaturas.educação. formação de professoresTeaching. History. Bachelor's degrees.Educación. Historia. Grados.The purpose of this article is to present an overview of the studies in national scientific periodicals present in the Doaj on the history of education in the Brazilian Higher Education Institutions and their relation with the teaching formation. The methodology used is bibliometric. Among the results reveals the dialogues of the history of education with the other areas of knowledge that study the school. The study concludes that among the contributions of the history of education to the formation of teachers is the appropriation of historical foundations to reflect on the organization of the school in the present.El objetivo de este trabajo es presentar un panorama de los estudios en periódicos científicos nacionales presentes en el Doaj sobre historia de la educación en las Instituciones de Enseñanza Superior brasileñas y sus relaciones con la formación docente. La metodología utilizada es bibliométrica. Entre los resultados revela los diálogos de la historia de la educación con las otras áreas de conocimiento que estudian la escuela. El estudio concluye que entre las contribuciones de la historia de la educación para la formación de profesores está la apropiación de fundamentos históricos para reflexionar sobre la organización de la escuela en el presente.O objetivo desse trabalho é apresentar um panorama dos estudos em periódicos científicos nacionais presentes no Doaj sobre história da educação nas Instituições de Ensino Superior brasileiras e suas relações com a formação docente. A metodologia utilizada é bibliométrica. Dentre os resultados revela os diálogos da história da educação com as outras áreas de conhecimento que estudam a escola. O estudo conclui que dentre as contribuições da história da educação para a formação de professores está a apropriação de fundamentos históricos para refletir sobre a organização da escola no presente.Revista Brasileira de Iniciação Científica2023-09-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/1263Revista Brasileira de Iniciação Científica; v.5, n.4, jul./set. (2018); 33-422359-232Xreponame:Revista Brasileira de Iniciação Científicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)instacron:IFSPporhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/1263/514Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Iniciação Científicahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFonseca, Francisca Marili de MacêdoFonseca, Gessica FabielyBrito, Max Leandro de AraújoShitsuka, Ricardo2023-09-18T14:51:46Zoai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/1263Revistahttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/PUBhttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/oaishigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com2359-232X2359-232Xopendoar:2023-09-18T14:51:46Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The disciplines of the history of education in the brazilian higher education institutions and the impact on teacher education Las disciplinas de historia de la educación en las instituciones de enseñanza superior brasileñas y el impacto en la formación docente As disciplinas de história da educação nas instituições de ensino superior brasileiras e o impacto na formação docente |
title |
The disciplines of the history of education in the brazilian higher education institutions and the impact on teacher education |
spellingShingle |
The disciplines of the history of education in the brazilian higher education institutions and the impact on teacher education Fonseca, Francisca Marili de Macêdo Ensino. História. Licenciaturas. educação. formação de professores Teaching. History. Bachelor's degrees. Educación. Historia. Grados. |
title_short |
The disciplines of the history of education in the brazilian higher education institutions and the impact on teacher education |
title_full |
The disciplines of the history of education in the brazilian higher education institutions and the impact on teacher education |
title_fullStr |
The disciplines of the history of education in the brazilian higher education institutions and the impact on teacher education |
title_full_unstemmed |
The disciplines of the history of education in the brazilian higher education institutions and the impact on teacher education |
title_sort |
The disciplines of the history of education in the brazilian higher education institutions and the impact on teacher education |
author |
Fonseca, Francisca Marili de Macêdo |
author_facet |
Fonseca, Francisca Marili de Macêdo Fonseca, Gessica Fabiely Brito, Max Leandro de Araújo Shitsuka, Ricardo |
author_role |
author |
author2 |
Fonseca, Gessica Fabiely Brito, Max Leandro de Araújo Shitsuka, Ricardo |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fonseca, Francisca Marili de Macêdo Fonseca, Gessica Fabiely Brito, Max Leandro de Araújo Shitsuka, Ricardo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino. História. Licenciaturas. educação. formação de professores Teaching. History. Bachelor's degrees. Educación. Historia. Grados. |
topic |
Ensino. História. Licenciaturas. educação. formação de professores Teaching. History. Bachelor's degrees. Educación. Historia. Grados. |
description |
The purpose of this article is to present an overview of the studies in national scientific periodicals present in the Doaj on the history of education in the Brazilian Higher Education Institutions and their relation with the teaching formation. The methodology used is bibliometric. Among the results reveals the dialogues of the history of education with the other areas of knowledge that study the school. The study concludes that among the contributions of the history of education to the formation of teachers is the appropriation of historical foundations to reflect on the organization of the school in the present. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-09-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion artigo avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/1263 |
url |
https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/1263 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/1263/514 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Iniciação Científica https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Iniciação Científica https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica; v.5, n.4, jul./set. (2018); 33-42 2359-232X reponame:Revista Brasileira de Iniciação Científica instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP) instacron:IFSP |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP) |
instacron_str |
IFSP |
institution |
IFSP |
reponame_str |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
collection |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP) |
repository.mail.fl_str_mv |
shigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com |
_version_ |
1798951679128764416 |