The disciplines of the history of education in the brazilian higher education institutions and the impact on teacher education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fonseca, Francisca Marili de Macêdo
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Fonseca, Gessica Fabiely, Brito, Max Leandro de Araújo, Shitsuka, Ricardo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Iniciação Científica
Texto Completo: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/1263
Resumo: The purpose of this article is to present an overview of the studies in national scientific periodicals present in the Doaj on the history of education in the Brazilian Higher Education Institutions and their relation with the teaching formation. The methodology used is bibliometric. Among the results reveals the dialogues of the history of education with the other areas of knowledge that study the school. The study concludes that among the contributions of the history of education to the formation of teachers is the appropriation of historical foundations to reflect on the organization of the school in the present.
id IFSP-2_b7ca6f7419e658107132dd7e92c44fed
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/1263
network_acronym_str IFSP-2
network_name_str Revista Brasileira de Iniciação Científica
repository_id_str
spelling The disciplines of the history of education in the brazilian higher education institutions and the impact on teacher education Las disciplinas de historia de la educación en las instituciones de enseñanza superior brasileñas y el impacto en la formación docenteAs disciplinas de história da educação nas instituições de ensino superior brasileiras e o impacto na formação docenteEnsino. História. Licenciaturas.educação. formação de professoresTeaching. History. Bachelor's degrees.Educación. Historia. Grados.The purpose of this article is to present an overview of the studies in national scientific periodicals present in the Doaj on the history of education in the Brazilian Higher Education Institutions and their relation with the teaching formation. The methodology used is bibliometric. Among the results reveals the dialogues of the history of education with the other areas of knowledge that study the school. The study concludes that among the contributions of the history of education to the formation of teachers is the appropriation of historical foundations to reflect on the organization of the school in the present.El objetivo de este trabajo es presentar un panorama de los estudios en periódicos científicos nacionales presentes en el Doaj sobre historia de la educación en las Instituciones de Enseñanza Superior brasileñas y sus relaciones con la formación docente. La metodología utilizada es bibliométrica. Entre los resultados revela los diálogos de la historia de la educación con las otras áreas de conocimiento que estudian la escuela. El estudio concluye que entre las contribuciones de la historia de la educación para la formación de profesores está la apropiación de fundamentos históricos para reflexionar sobre la organización de la escuela en el presente.O objetivo desse trabalho é apresentar um panorama dos estudos em periódicos científicos nacionais presentes no Doaj sobre história da educação nas Instituições de Ensino Superior brasileiras e suas relações com a formação docente. A metodologia utilizada é bibliométrica. Dentre os resultados revela os diálogos da história da educação com as outras áreas de conhecimento que estudam a escola. O estudo conclui que dentre as contribuições da história da educação para a formação de professores está a apropriação de fundamentos históricos para refletir sobre a organização da escola no presente.Revista Brasileira de Iniciação Científica2023-09-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/1263Revista Brasileira de Iniciação Científica; v.5, n.4, jul./set. (2018); 33-422359-232Xreponame:Revista Brasileira de Iniciação Científicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)instacron:IFSPporhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/1263/514Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Iniciação Científicahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFonseca, Francisca Marili de MacêdoFonseca, Gessica FabielyBrito, Max Leandro de AraújoShitsuka, Ricardo2023-09-18T14:51:46Zoai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/1263Revistahttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/PUBhttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/oaishigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com2359-232X2359-232Xopendoar:2023-09-18T14:51:46Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)false
dc.title.none.fl_str_mv The disciplines of the history of education in the brazilian higher education institutions and the impact on teacher education
Las disciplinas de historia de la educación en las instituciones de enseñanza superior brasileñas y el impacto en la formación docente
As disciplinas de história da educação nas instituições de ensino superior brasileiras e o impacto na formação docente
title The disciplines of the history of education in the brazilian higher education institutions and the impact on teacher education
spellingShingle The disciplines of the history of education in the brazilian higher education institutions and the impact on teacher education
Fonseca, Francisca Marili de Macêdo
Ensino. História. Licenciaturas.
educação. formação de professores
Teaching. History. Bachelor's degrees.
Educación. Historia. Grados.
title_short The disciplines of the history of education in the brazilian higher education institutions and the impact on teacher education
title_full The disciplines of the history of education in the brazilian higher education institutions and the impact on teacher education
title_fullStr The disciplines of the history of education in the brazilian higher education institutions and the impact on teacher education
title_full_unstemmed The disciplines of the history of education in the brazilian higher education institutions and the impact on teacher education
title_sort The disciplines of the history of education in the brazilian higher education institutions and the impact on teacher education
author Fonseca, Francisca Marili de Macêdo
author_facet Fonseca, Francisca Marili de Macêdo
Fonseca, Gessica Fabiely
Brito, Max Leandro de Araújo
Shitsuka, Ricardo
author_role author
author2 Fonseca, Gessica Fabiely
Brito, Max Leandro de Araújo
Shitsuka, Ricardo
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fonseca, Francisca Marili de Macêdo
Fonseca, Gessica Fabiely
Brito, Max Leandro de Araújo
Shitsuka, Ricardo
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino. História. Licenciaturas.
educação. formação de professores
Teaching. History. Bachelor's degrees.
Educación. Historia. Grados.
topic Ensino. História. Licenciaturas.
educação. formação de professores
Teaching. History. Bachelor's degrees.
Educación. Historia. Grados.
description The purpose of this article is to present an overview of the studies in national scientific periodicals present in the Doaj on the history of education in the Brazilian Higher Education Institutions and their relation with the teaching formation. The methodology used is bibliometric. Among the results reveals the dialogues of the history of education with the other areas of knowledge that study the school. The study concludes that among the contributions of the history of education to the formation of teachers is the appropriation of historical foundations to reflect on the organization of the school in the present.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-09-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/1263
url https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/1263
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/1263/514
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Iniciação Científica
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Iniciação Científica
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica
publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica; v.5, n.4, jul./set. (2018); 33-42
2359-232X
reponame:Revista Brasileira de Iniciação Científica
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
instacron:IFSP
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
instacron_str IFSP
institution IFSP
reponame_str Revista Brasileira de Iniciação Científica
collection Revista Brasileira de Iniciação Científica
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
repository.mail.fl_str_mv shigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com
_version_ 1798951679128764416