Docência e relações interculturais na fronteira Brasil-Venezuela
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online) |
Texto Completo: | https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/4861 |
Resumo: | The article addresses the interface between contemporary teaching and intercultural relations, through the analysis of the narratives of teachers from a public school, located on the Brazil-Venezuela border. The school is characterized by the coexistence, often conflicting, of different cultures, ethnicities, and nationalities. From the post-structuralist perspective, studies on interculturality and teaching are taken as basic to this discussion. Eight interviews were conducted with teachers and the data is analyzed using Foucault's discourse tool. The excerpts from narratives show the plurality of teaching views about cultural relations in the border school. International students’ presence can be understood both as a barrier and as a powerful learning opportunity for everyone. The text discusses the possibility of teaching constituted by a "border ethos", which would allow the existence of difference and the production of subjectivities for those who inhabit the school. |
id |
INEP-2_07ffbca711c323fe19ab56946be186be |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs3.inep:article/4861 |
network_acronym_str |
INEP-2 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Docência e relações interculturais na fronteira Brasil-VenezuelaTeaching and intercultural relations on the Brazil-Venezuela borderDocencia y relaciones interculturales en la frontera Brasil-Venezuelaborder schoolcultural differenceintercultural educationteaching.diferencia culturaldocenciaeducación interculturalescuela fronteriza.diferença culturaldocênciaeducação interculturalescola de fronteira.The article addresses the interface between contemporary teaching and intercultural relations, through the analysis of the narratives of teachers from a public school, located on the Brazil-Venezuela border. The school is characterized by the coexistence, often conflicting, of different cultures, ethnicities, and nationalities. From the post-structuralist perspective, studies on interculturality and teaching are taken as basic to this discussion. Eight interviews were conducted with teachers and the data is analyzed using Foucault's discourse tool. The excerpts from narratives show the plurality of teaching views about cultural relations in the border school. International students’ presence can be understood both as a barrier and as a powerful learning opportunity for everyone. The text discusses the possibility of teaching constituted by a "border ethos", which would allow the existence of difference and the production of subjectivities for those who inhabit the school.Este artículo aborda la interfaz entre la docencia contemporánea y las relaciones interculturales, mediante el análisis de las narrativas de profesores de una escuela pública situada en la frontera Brasil-Venezuela. El espacio escolar se caracteriza por la coexistencia, muchas veces conflictiva, de diferentes culturas, etnias y nacionalidades. A partir de la perspectiva posestructuralista, los estudios sobre interculturalidad y docencia son tomados como básicos para la construcción argumentativa desarrollada. Se realizaron ocho entrevistas a profesores de la escuela investigada –material que es analizado utilizando la herramienta foucaultiana del discurso. Los extractos muestran la pluralidad de visiones docentes sobre las relaciones culturales en la escuela fronteriza. La presencia de alumnos extranjeros puede entenderse tanto como un obstáculo como una poderosa oportunidad de aprendizaje para todos. El texto discute la posibilidad de una docencia constituida por un ethos fronterizo que permita la existencia de la diferencia y de la producción de subjetividades de los sujetos que habitan la escuela.Este artigo aborda a interface entre a docência contemporânea e as relações interculturais, mediante análise de narrativas de professores de uma escola pública situada na fronteira Brasil-Venezuela. O espaço escolar se caracteriza pela coexistência, muitas vezes conflituosa, de diferentes culturas, etnias e nacionalidades. A partir da perspectiva pós-estruturalista, estudos sobre interculturalidade e docência são tomados como basilares para a construção argumentativa desenvolvida. Foram realizadas oito entrevistas com professores da escola pesquisada – material que é analisado por meio da ferramenta foucaultiana do discurso. Os excertos evidenciam a pluralidade de olhares docentes sobre as relações culturais na escola de fronteira. A presença de alunos estrangeiros pode ser entendida tanto como uma barreira quanto como uma oportunidade potente de aprendizagem para todos. O texto discute a possibilidade de uma docência constituída por um ethos fronteiriço que permita a existência da diferença e da produção de subjetividades dos sujeitos que habitam a escola.INEP2021-11-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/486110.24109/2176-6681.rbep.102i262.4861Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos; v. 102 n. 262 (2021)Revista Brasileña de Estudios Pedagógicos; Vol. 102 Núm. 262 (2021)Brazilian Journal of Pedagogical Studies ; Vol 102 No 262 (2021)2176-66810034-718310.24109/2176-6681.rbep.102i262reponame:Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online)instname:Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP)instacron:INEPporhttps://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/4861/402410.24109/2176-6681.rbep.102i262.4024Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Estudos Pedagógicoshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessInês Weschenfelder , VivianeOliveira, Joelma Fernandes deHenn Fabris, Elí Terezinha2022-12-23T20:12:10Zoai:ojs3.inep:article/4861Revistahttp://emaberto.inep.gov.br/index.php/rbepPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||tania.castro@inep.gov.br2176-66810034-7183opendoar:2022-12-23T20:12:10Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online) - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Docência e relações interculturais na fronteira Brasil-Venezuela Teaching and intercultural relations on the Brazil-Venezuela border Docencia y relaciones interculturales en la frontera Brasil-Venezuela |
title |
Docência e relações interculturais na fronteira Brasil-Venezuela |
spellingShingle |
Docência e relações interculturais na fronteira Brasil-Venezuela Inês Weschenfelder , Viviane border school cultural difference intercultural education teaching. diferencia cultural docencia educación intercultural escuela fronteriza. diferença cultural docência educação intercultural escola de fronteira. |
title_short |
Docência e relações interculturais na fronteira Brasil-Venezuela |
title_full |
Docência e relações interculturais na fronteira Brasil-Venezuela |
title_fullStr |
Docência e relações interculturais na fronteira Brasil-Venezuela |
title_full_unstemmed |
Docência e relações interculturais na fronteira Brasil-Venezuela |
title_sort |
Docência e relações interculturais na fronteira Brasil-Venezuela |
author |
Inês Weschenfelder , Viviane |
author_facet |
Inês Weschenfelder , Viviane Oliveira, Joelma Fernandes de Henn Fabris, Elí Terezinha |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira, Joelma Fernandes de Henn Fabris, Elí Terezinha |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Inês Weschenfelder , Viviane Oliveira, Joelma Fernandes de Henn Fabris, Elí Terezinha |
dc.subject.por.fl_str_mv |
border school cultural difference intercultural education teaching. diferencia cultural docencia educación intercultural escuela fronteriza. diferença cultural docência educação intercultural escola de fronteira. |
topic |
border school cultural difference intercultural education teaching. diferencia cultural docencia educación intercultural escuela fronteriza. diferença cultural docência educação intercultural escola de fronteira. |
description |
The article addresses the interface between contemporary teaching and intercultural relations, through the analysis of the narratives of teachers from a public school, located on the Brazil-Venezuela border. The school is characterized by the coexistence, often conflicting, of different cultures, ethnicities, and nationalities. From the post-structuralist perspective, studies on interculturality and teaching are taken as basic to this discussion. Eight interviews were conducted with teachers and the data is analyzed using Foucault's discourse tool. The excerpts from narratives show the plurality of teaching views about cultural relations in the border school. International students’ presence can be understood both as a barrier and as a powerful learning opportunity for everyone. The text discusses the possibility of teaching constituted by a "border ethos", which would allow the existence of difference and the production of subjectivities for those who inhabit the school. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-11-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/4861 10.24109/2176-6681.rbep.102i262.4861 |
url |
https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/4861 |
identifier_str_mv |
10.24109/2176-6681.rbep.102i262.4861 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/4861/4024 10.24109/2176-6681.rbep.102i262.4024 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
INEP |
publisher.none.fl_str_mv |
INEP |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos; v. 102 n. 262 (2021) Revista Brasileña de Estudios Pedagógicos; Vol. 102 Núm. 262 (2021) Brazilian Journal of Pedagogical Studies ; Vol 102 No 262 (2021) 2176-6681 0034-7183 10.24109/2176-6681.rbep.102i262 reponame:Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online) instname:Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP) instacron:INEP |
instname_str |
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP) |
instacron_str |
INEP |
institution |
INEP |
reponame_str |
Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online) |
collection |
Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online) - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||tania.castro@inep.gov.br |
_version_ |
1798951704282005504 |