Docência e relações interculturais na fronteira Brasil-Venezuela

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Inês Weschenfelder , Viviane
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Oliveira, Joelma Fernandes de, Henn Fabris, Elí Terezinha
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online)
Texto Completo: https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/4861
Resumo: The article addresses the interface between contemporary teaching and intercultural relations, through the analysis of the narratives of teachers from a public school, located on the Brazil-Venezuela border. The school is characterized by the coexistence, often conflicting, of different cultures, ethnicities, and nationalities. From the post-structuralist perspective, studies on interculturality and teaching are taken as basic to this discussion. Eight interviews were conducted with teachers and the data is analyzed using Foucault's discourse tool. The excerpts from narratives show the plurality of teaching views about cultural relations in the border school. International students’ presence can be understood both as a barrier and as a powerful learning opportunity for everyone. The text discusses the possibility of teaching constituted by a "border ethos", which would allow the existence of difference and the production of subjectivities for those who inhabit the school.
id INEP-2_07ffbca711c323fe19ab56946be186be
oai_identifier_str oai:ojs3.inep:article/4861
network_acronym_str INEP-2
network_name_str Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online)
repository_id_str
spelling Docência e relações interculturais na fronteira Brasil-VenezuelaTeaching and intercultural relations on the Brazil-Venezuela borderDocencia y relaciones interculturales en la frontera Brasil-Venezuelaborder schoolcultural differenceintercultural educationteaching.diferencia culturaldocenciaeducación interculturalescuela fronteriza.diferença culturaldocênciaeducação interculturalescola de fronteira.The article addresses the interface between contemporary teaching and intercultural relations, through the analysis of the narratives of teachers from a public school, located on the Brazil-Venezuela border. The school is characterized by the coexistence, often conflicting, of different cultures, ethnicities, and nationalities. From the post-structuralist perspective, studies on interculturality and teaching are taken as basic to this discussion. Eight interviews were conducted with teachers and the data is analyzed using Foucault's discourse tool. The excerpts from narratives show the plurality of teaching views about cultural relations in the border school. International students’ presence can be understood both as a barrier and as a powerful learning opportunity for everyone. The text discusses the possibility of teaching constituted by a "border ethos", which would allow the existence of difference and the production of subjectivities for those who inhabit the school.Este artículo aborda la interfaz entre la docencia contemporánea y las relaciones interculturales, mediante el análisis de las narrativas de profesores de una escuela pública situada en la frontera Brasil-Venezuela. El espacio escolar se caracteriza por la coexistencia, muchas veces conflictiva, de diferentes culturas, etnias y nacionalidades. A partir de la perspectiva posestructuralista, los estudios sobre interculturalidad y docencia son tomados como básicos para la construcción argumentativa desarrollada. Se realizaron ocho entrevistas a profesores de la escuela investigada –material que es analizado utilizando la herramienta foucaultiana del discurso. Los extractos muestran la pluralidad de visiones docentes sobre las relaciones culturales en la escuela fronteriza. La presencia de alumnos extranjeros puede entenderse tanto como un obstáculo como una poderosa oportunidad de aprendizaje para todos. El texto discute la posibilidad de una docencia constituida por un ethos fronterizo que permita la existencia de la diferencia y de la producción de subjetividades de los sujetos que habitan la escuela.Este artigo aborda a interface entre a docência contemporânea e as relações interculturais, mediante análise de narrativas de professores de uma escola pública situada na fronteira Brasil-Venezuela. O espaço escolar se caracteriza pela coexistência, muitas vezes conflituosa, de diferentes culturas, etnias e nacionalidades. A partir da perspectiva pós-estruturalista, estudos sobre interculturalidade e docência são tomados como basilares para a construção argumentativa desenvolvida. Foram realizadas oito entrevistas com professores da escola pesquisada – material que é analisado por meio da ferramenta foucaultiana do discurso. Os excertos evidenciam a pluralidade de olhares docentes sobre as relações culturais na escola de fronteira. A presença de alunos estrangeiros pode ser entendida tanto como uma barreira quanto como uma oportunidade potente de aprendizagem para todos. O texto discute a possibilidade de uma docência constituída por um ethos fronteiriço que permita a existência da diferença e da produção de subjetividades dos sujeitos que habitam a escola.INEP2021-11-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/486110.24109/2176-6681.rbep.102i262.4861Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos; v. 102 n. 262 (2021)Revista Brasileña de Estudios Pedagógicos; Vol. 102 Núm. 262 (2021)Brazilian Journal of Pedagogical Studies ; Vol 102 No 262 (2021)2176-66810034-718310.24109/2176-6681.rbep.102i262reponame:Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online)instname:Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP)instacron:INEPporhttps://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/4861/402410.24109/2176-6681.rbep.102i262.4024Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Estudos Pedagógicoshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessInês Weschenfelder , VivianeOliveira, Joelma Fernandes deHenn Fabris, Elí Terezinha2022-12-23T20:12:10Zoai:ojs3.inep:article/4861Revistahttp://emaberto.inep.gov.br/index.php/rbepPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||tania.castro@inep.gov.br2176-66810034-7183opendoar:2022-12-23T20:12:10Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online) - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP)false
dc.title.none.fl_str_mv Docência e relações interculturais na fronteira Brasil-Venezuela
Teaching and intercultural relations on the Brazil-Venezuela border
Docencia y relaciones interculturales en la frontera Brasil-Venezuela
title Docência e relações interculturais na fronteira Brasil-Venezuela
spellingShingle Docência e relações interculturais na fronteira Brasil-Venezuela
Inês Weschenfelder , Viviane
border school
cultural difference
intercultural education
teaching.
diferencia cultural
docencia
educación intercultural
escuela fronteriza.
diferença cultural
docência
educação intercultural
escola de fronteira.
title_short Docência e relações interculturais na fronteira Brasil-Venezuela
title_full Docência e relações interculturais na fronteira Brasil-Venezuela
title_fullStr Docência e relações interculturais na fronteira Brasil-Venezuela
title_full_unstemmed Docência e relações interculturais na fronteira Brasil-Venezuela
title_sort Docência e relações interculturais na fronteira Brasil-Venezuela
author Inês Weschenfelder , Viviane
author_facet Inês Weschenfelder , Viviane
Oliveira, Joelma Fernandes de
Henn Fabris, Elí Terezinha
author_role author
author2 Oliveira, Joelma Fernandes de
Henn Fabris, Elí Terezinha
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Inês Weschenfelder , Viviane
Oliveira, Joelma Fernandes de
Henn Fabris, Elí Terezinha
dc.subject.por.fl_str_mv border school
cultural difference
intercultural education
teaching.
diferencia cultural
docencia
educación intercultural
escuela fronteriza.
diferença cultural
docência
educação intercultural
escola de fronteira.
topic border school
cultural difference
intercultural education
teaching.
diferencia cultural
docencia
educación intercultural
escuela fronteriza.
diferença cultural
docência
educação intercultural
escola de fronteira.
description The article addresses the interface between contemporary teaching and intercultural relations, through the analysis of the narratives of teachers from a public school, located on the Brazil-Venezuela border. The school is characterized by the coexistence, often conflicting, of different cultures, ethnicities, and nationalities. From the post-structuralist perspective, studies on interculturality and teaching are taken as basic to this discussion. Eight interviews were conducted with teachers and the data is analyzed using Foucault's discourse tool. The excerpts from narratives show the plurality of teaching views about cultural relations in the border school. International students’ presence can be understood both as a barrier and as a powerful learning opportunity for everyone. The text discusses the possibility of teaching constituted by a "border ethos", which would allow the existence of difference and the production of subjectivities for those who inhabit the school.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-11-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/4861
10.24109/2176-6681.rbep.102i262.4861
url https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/4861
identifier_str_mv 10.24109/2176-6681.rbep.102i262.4861
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/4861/4024
10.24109/2176-6681.rbep.102i262.4024
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv INEP
publisher.none.fl_str_mv INEP
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos; v. 102 n. 262 (2021)
Revista Brasileña de Estudios Pedagógicos; Vol. 102 Núm. 262 (2021)
Brazilian Journal of Pedagogical Studies ; Vol 102 No 262 (2021)
2176-6681
0034-7183
10.24109/2176-6681.rbep.102i262
reponame:Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online)
instname:Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP)
instacron:INEP
instname_str Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP)
instacron_str INEP
institution INEP
reponame_str Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online)
collection Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online) - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP)
repository.mail.fl_str_mv ||tania.castro@inep.gov.br
_version_ 1798951704282005504